Declaraţia unică privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate (Formular D112) poate fi depusă începând cu data de 7 februarie. Termenul limită este 25 februarie pentru obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2011. Orice operaţiune realizată înainte de 7 februarie nu constituie depunere efectivă.
Obligaţia de a depune o declaraţie corectă din punct de vedere legal aparţine numai şi numai contribuabilului. Ministerul Finanţelor Publice pune la dispoziţie programele de asistenţă, dar acestea nu pot conţine validări complete conform legii. Verificarea faptului că este o declaraţie corectă este un proces ulterior depunerii, care se desfăşoară pe serverele centrale . După depunerea prin Internet sau la ghişeu a declaraţiei D112, trebuie să îi verificaţi starea accesând prin Internet adresa : http://www.anaf.ro/StareD112/, accesibila şi folosind echipamentele de la ghişeu. In cazul în care pe pagina de vizualizare a stării declaraţiei se afişează un mesaj cu erorile pe care le conţine documentul depus de dumneavoastră, trebuie ca, în termenul de depunere legal, să corectaţi toate erorile comunicate şi să reluaţi procesul de depunere a declaraţiei D112.
Pentru pregatirea D112 declarantul are la dispoziţie doua metode:
1. "Generarea Automata" prin programe proprii a fisierului XML, validarea
si semnarea declaraţiei folosind Soft-ul J (tehnologie JAVA) pentru cei care dispun de sisteme informatice pentru gestiunea resurselor umane
şi salarizare;
2. "Introducerea Datelor" de la tastaura cu validarea şi semnarea declaraţiei folosind Soft-ul
A (tehnologie ADOBE), pentru cei care nu dispun de sisteme informatice
şi au un numar de angajati de ordinul sutelor.
Oricare ar fi metoda folosita pentru pregatirea declaraţiei, depunerea se poate face prin Internet (ceea ce va recomandam) sau la ghişeu. Pentru a fi expediata prin Internet, declaraţia trebuie semnata electronic cu certificatul digital. La ghişeu se prezinta declaraţia D112 in format electronic (fisier PDF pe compact disc), insotiţa de Anexa1 tiparita şi semnata.
Descrierea datelor conţinute în formular:
Sumar structura declaraţia D112, Macro-procese declaraţia D112
Prezentarea formularului D112:
Anexa 1, Anexa 1.1 angajator, Anexa 1.2 asigurat
Instrucţiuni de completare formular D112: Anexa 7
Instrucţiuni de utilizare pentru PDF Adobe D112: Instrucţiuni Actualizat în data de 09.02.2011
Specificaţii tehnice:
Formulare pentru construirea fisierului XML
Anexa 1 cu mnemonice, Actualizat în data de 07.02.2011
Anexa 1.1 angajator cu mnemonice, Actualizat în data de 11.02.2014
Anexa 1.2 asigurat cu mnemonice Actualizat în data de 11.02.2014
Nomenclatoare: Anexa 2, Anexa 3, Anexa 4, Anexa 5, Anexa 6
Structura fisierului xml: Anexa 8 Actualizat în data de 07.02.2011
Corelaţii si validari formular D112: Anexa 8 validari Actualizat în data 10.08.2012
Schema fisierului xml - versiunea 1.1.0 valabil pana la 30 iunie 2012: DecUnicaType.XSD Actualizat în data de 21.06.2011 DecUnica.XSD Actualizat în data de 06.05.2011
Schema fisierului xml - versiunea 1.2.0 valabil incepand cu 1 iulie 2012: DecUnicaType.XSD
Exemplu de XML : DecUnica.xml Actualizat în data de 19.02.2011
Raspunsuri la intrebarile frecvente Modalitati de rezolvare a erorilor frecvente
Pentru o mai buna gestiune interna a sesizarilor dumneavoastra privind serviciile informatice vom restringe numarul adreselor de posta electronica puse la dispozitia dumneavoastra. Adresa de mail d112@mfinante.gov.ro se va desfiinta. Va rugam sa ne scrieti pe adresa admin.portal@mfinante.gov.ro, de unde veti primi un număr de înregistrare.