INSTRUCŢIUNI
de completare a formularului 394 „Declaraţie
informativă privind livrările/prestările şi
achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional” cod MEF 14.13.01.02/ f
Declaraţia
se completează şi se depune semestrial de către:
- persoanele
impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art.153 din Codul
Fiscal şi care sunt obligate la plata taxei conform art.150 alin.(1) lit.a
şi
alin. (2) din Codul Fiscal pentru operaţiuni
impozabile în România conform art.126 alin.(1) şi taxabile cu cota de 19%
sau 9%. Declaraţia se depune pentru orice operaţiune pentru care,
conform Titlului VI al Codului Fiscal, este obligatorie emiterea unei facturi,
inclusiv pentru avansuri. Declaraţia trebuie să conţină
toate facturile care au fost emise în semestrul de raportare;
- persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în
România conform art.153 din Codul Fiscal care realizează în România, de
la persoanele impozabile înregistrate în
scopuri de TVA în România, achiziţii de bunuri sau servicii taxabile cu
cota de 19% sau 9%. Declaraţia trebuie să conţină toate
facturile care au fost primite în semestrul de raportare. Declaraţia
nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare.
Declaraţia
se depune la organul fiscal
competent până în data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii semestrului
de raportare.
Declaraţia se depune în format electronic, pe
suport electronic, însoţită de formatul hârtie semnat şi ştampilat
conform legii. În format hârtie se depune doar prima pagină a
declaraţiei. Formatul hârtie se editează în două exemplare:
-
un
exemplar se depune la organul fiscal competent împreună cu suportul
electronic;
-
un
exemplar se păstrează de către contribuabil.
Formatul electronic al declaraţiei se
obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi este pus la
dispoziţia contribuabililor, gratuit, de unităţile fiscale sau
poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Economiei şi
Finanţelor, portalul ANAF la adresa http://anaf.mfinante.ro.
Completarea declaraţiei se face
astfel:
Secţiunea 1
Cartuşul “Perioada de raportare” se
completează cu :
Anul la
care se referă declaraţia; se înscrie anul calendaristic cu 4
caractere (exemplu: 2007).
Perioada de
raportare aferentă operaţiunilor realizate; formată din
două caractere, primul fiind litera “S” şi al doilea fiind cifra
aferentă semestrului calendaristic respectiv .
A. Date de identificare ale PERSOANEI
ÎNREGISTRATE ÎN SCOPURI DE TVA
Denumire/nume şi prenume – se înscrie, după
caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri
de TVA.
Cod de înregistrare în scopuri de TVA - se înscrie
codul de înregistrare în scopuri de TVA (codul de identificare fiscală
precedat de prefixul RO).
Domiciliul fiscal - se
înscrie adresa domiciliului fiscal al persoanei înregistrate în scopuri de TVA.
B.
DATE DE IDENTIFICARE ALE REPREZENTANTULUI FISCAL
Denumire/nume, prenume - se înscrie,
după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile care
a fost desemnată ca reprezentant fiscal de către persoana
impozabilă străină.
Codul de identificare fiscală - se înscrie codul de identificare fiscală
al reprezentantului fiscal.
Domiciliul fiscal - se
înscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal.
C. REZUMAT DECLARAŢIE
Acest cartuş
conţine:
- Numărul total al persoanelor înregistrate în
scopuri de TVA incluşi ăn declaraţie, indiferent de numărul
operaţiunilor
- Valoarea
totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de
bunuri/prestărilor de servicii efectuate
- Valoarea totală a TVA aferentă livrărilor
de bunuri/prestărilor de servicii efectuate
- Valoarea totală a bazei impozabile aferentă achiziţiilor
de bunuri şi servicii efectuate
- Valoarea totală a TVA aferentă achiziţiilor
de bunuri şi servicii efectuate
Secţiunea 2
Se completează cu
facturile emise/primite, cumulate pe codurile de înregistrare în scopuri de TVA
ale partenerilor de tranzacţii.
LISTA LIVRĂRILOR DE BUNURI/PRESTĂRILOR
DE SERVICII EFECTUATE PE TERITORIUL NAŢIONAL
Coloana „Denumire/nume şi prenume beneficiar” - se înscrie denumirea/numele
şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA către care a
fost emisă factura sau denumirea/numele şi prenumele reprezentantului fiscal, în cazul în care
beneficiarul livrării de bunuri/prestării
de servicii nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant
fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata
taxei.
Coloana „Codul de înregistrare în scopuri de TVA
al beneficiarului” - se înscrie codul de înregistrare în scopuri
de TVA al beneficiarului livrării de bunuri/prestării de servicii sau al reprezentantului fiscal, în cazul în care
beneficiarul livrării de bunuri/prestării
de servicii nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant
fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata
taxei.
Coloana „Baza impozabilă totală” - se înscrie
baza de impozitare, exclusiv taxa, aferentă tuturor livrărilor de
bunuri/prestărilor de
servicii, inclusiv baza de impozitare aferentă facturilor de stornare, în lei.
În cazul în care există bază de impozitare negativă, valoarea
totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).
Coloana „Taxa pe valoarea adăugată totală” – se înscrie suma totală a taxei colectate,
inclusiv taxa aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care
baza de impozitare este negativă, suma totală a taxei se înscrie cu
semnul (-).
LISTA ACHIZIŢIILOR DE BUNURI ŞI
SERVICII EFECTUATE PE TERITORIUL NAŢIONAL
Coloana „Denumire/nume şi prenume furnizor/prestator” - se înscrie denumirea/numele
şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA care a emis factura
sau denumirea/numele şi prenumele reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu este
stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal,
dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.
Coloana „Codul de înregistrare în scopuri de TVA
al furnizorului/prestatorului” - se înscrie codul de înregistrare în scopuri
de TVA al furnizorului/prestatorului sau al reprezentantului fiscal, în cazul
în care furnizorul/prestatorul nu este stabilit în România şi şi-a
desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana
obligată la plata taxei.
Coloana „Baza impozabilă totală” – se înscrie
baza de impozitare, exclusiv taxa, aferentă tuturor achiziţiilor de
bunuri şi servicii, inclusiv baza de impozitare aferentă facturilor
de stornare, în lei. În cazul în care există bază de impozitare
negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).
Coloana
„Taxa pe valoarea adăugată totală” -. se înscrie suma totală a taxei, inclusiv taxa aferentă facturilor de
stornare, în lei. În cazul în care baza de impozitare este negativă, suma
totală a taxei se înscrie cu semnul (-).
INSTRUCŢIUNI
pentru transmiterea în format
electronic a formularului
"394 - Declaraţie
informativă privind livrările/prestările şi
achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional"
Formatul electronic al declaraţiei
se transmite organului fiscal competent pe dischetă 3 1/2 inch, 1.440 MB
compatibilă MS-DOS.
Informaţiile
din declaraţia informativă 394 vor fi transmise într-un fişier
format text ASCII, în care fiecare înregistrare (linie) se termină cu
"carriage return" şi "linefeed". Nu se admit în cadrul
înregistrărilor (liniilor) diacritice (caractere româneşti) şi
caractere de control, cu excepţia celor menţionate anterior.
Separatorul dintre câmpuri va fi virgula, iar delimitatorul câmpurilor de tip
caracter (alfanumeric) va fi #.
Ordinea
câmpurilor din structura fişierului este obligatorie, indiferent dacă
acestea se completează sau nu.
Fişierul txt va avea
obligatoriu denumirea :
394_SSAA_JCCCCCCCCCC.TXT unde :
SS= semestrul S1 sau S2
AA= ultimele 2 caractere
din anul fiscal
CCCCCCCCC=cod de
înregistrare în scopuri de TVA
Fisierul text conţine 2
tipuri de înregistrări:
Prima înregistrare va cuprinde
informaţiile referitoare la datele de identificare ale contribuabilului
şi ale reprezentantului fiscal, perioada de raportare şi
informaţiile de rezumat ale declaraţiei:
Nr. crt. |
Denumire câmp |
Tip, Lungime maximă |
Observaţii |
1 |
Cod declaraţie |
N(3) |
Se completează cu 394 |
2 |
Cod de înregistrare în scopuri de TVA |
N(10) |
|
3 |
Semestru |
C(2) |
Se completează cu S1 sau S2 |
4 |
An |
N(4) |
|
5 |
Denumire contribuabil |
C(100) |
|
6 |
Domiciliu fiscal
contribuabil |
C(160) |
|
7 |
Telefon |
C(30) |
|
8 |
Fax |
C(30) |
|
9 |
Email |
C(80) |
|
10 |
Cod de identificare
fiscală reprezentant fiscal |
N(10) |
|
11 |
Denumire reprezentant
fiscal |
C(100) |
|
12 |
Domiciliu fiscal
reprezentant fiscal |
C(160) |
|
13 |
Telefon reprezentant fiscal |
C(30) |
|
14 |
Fax reprezentant fiscal |
C(30) |
|
15 |
Email reprezentant fiscal |
C(80) |
|
16 |
Număr total
furnizori/beneficiari |
N(15) |
Se completează numărul total al persoanelor înregistrate în
scopuri de TVA, incluse in anexele la declaraţie |
17 |
Baza livrări |
N(15) |
Se completeaza valoarea
totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de
servicii efectuate |
18 |
TVA livrări |
N(15) |
Se completează
valoarea totală a TVA aferentă livrărilor de
bunuri/prestărilor de servicii efectuate |
19 |
Baza achiziţii |
N(15) |
Se completează
valoarea totală a bazei impozabile aferentă achiziţiilor de
bunuri/prestărilor de servicii efectuate |
20 |
TVA achiziţii |
N(15) |
Se completează
valoarea totală a TVA aferentă achiziţiilor de bunuri/prestărilor
de servicii efectuate |
Următoarele înregistrări
vor conţine informaţiile din anexele privind livrările de
bunuri/prestările de servicii, achiziţiile de bunuri şi servicii
efectuate pe teritoriul naţional :
Nr. crt |
Denumire câmp |
Tip, Lungime maximă |
Observaţii |
1 |
Tip operaţiune |
C(1) |
Se completează cu A pentru
achiziţii sau L pentru livrări |
2 |
Cod de înregistrare în scopuri de TVA beneficiar/furnizor/prestator |
N(10) |
|
3 |
Denumire
beneficiar/furnizor/prestator |
C(100) |
|
4 |
Baza impozabilă |
N(15) |
|
5 |
TVA |
N(15) |
|