INSTRUCŢIUNI

de completare a formularului 394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional” cod MEF 14.13.01.02/ f

 

Declaraţia se completează şi se depune semestrial de către:

- persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art.153 din Codul Fiscal şi care sunt obligate la plata taxei conform art.150 alin.(1) lit.a şi alin. (2) din Codul Fiscal pentru operaţiuni impozabile în România conform art.126 alin.(1) şi taxabile cu cota de 19% sau 9%. Declaraţia se depune pentru orice operaţiune pentru care, conform Titlului VI al Codului Fiscal, este obligatorie emiterea unei facturi, inclusiv pentru avansuri. Declaraţia trebuie să conţină toate facturile care au fost emise în semestrul de raportare;

- persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art.153 din Codul Fiscal care realizează în România, de la  persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, achiziţii de bunuri sau servicii taxabile cu cota de 19% sau 9%. Declaraţia trebuie să conţină toate facturile care au fost primite în semestrul de raportare. Declaraţia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare.

 

Declaraţia se depune la organul fiscal competent până în data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii semestrului de raportare.

Declaraţia se depune în format electronic, pe suport electronic, însoţită de formatul hârtie semnat şi ştampilat conform legii. În format hârtie se depune doar prima pagină a declaraţiei. Formatul hârtie se editează în două exemplare:

-         un exemplar se depune la organul fiscal competent împreună cu suportul electronic;

-         un exemplar se păstrează de către contribuabil.

Formatul electronic al declaraţiei se obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi este pus la dispoziţia contribuabililor, gratuit, de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Economiei şi Finanţelor, portalul ANAF la adresa http://anaf.mfinante.ro.

Completarea declaraţiei se face astfel:

 

Secţiunea 1

Cartuşul “Perioada de raportare” se completează cu :

            Anul  la care se referă declaraţia; se înscrie anul calendaristic cu 4 caractere (exemplu: 2007).

            Perioada de raportare aferentă operaţiunilor realizate; formată din două caractere, primul fiind litera “S” şi al doilea fiind cifra aferentă semestrului calendaristic respectiv .

 

A. Date de identificare ale PERSOANEI ÎNREGISTRATE ÎN SCOPURI DE TVA

Denumire/nume şi prenume – se înscrie, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA.

Cod de înregistrare în scopuri de TVA - se înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA (codul de identificare fiscală precedat de prefixul RO).

Domiciliul fiscal - se înscrie adresa domiciliului fiscal al persoanei înregistrate în scopuri de TVA.

 

B. DATE DE IDENTIFICARE ALE REPREZENTANTULUI FISCAL

            Denumire/nume, prenume - se înscrie, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile care a fost desemnată ca reprezentant fiscal de către persoana impozabilă străină.

Codul de identificare fiscală -  se înscrie codul de identificare fiscală al reprezentantului fiscal.

Domiciliul fiscal - se înscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal.

 

C. REZUMAT DECLARAŢIE

            Acest cartuş conţine:

            - Numărul total al persoanelor înregistrate în scopuri de TVA incluşi ăn declaraţie, indiferent de numărul operaţiunilor

- Valoarea totală a bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate

            - Valoarea totală a TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate

            - Valoarea totală a bazei impozabile aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii efectuate

            - Valoarea totală a TVA aferentă achiziţiilor de bunuri şi servicii efectuate

 

Secţiunea 2

Se completează cu facturile emise/primite, cumulate pe codurile de înregistrare în scopuri de TVA ale partenerilor de tranzacţii.

 

LISTA LIVRĂRILOR DE BUNURI/PRESTĂRILOR DE SERVICII EFECTUATE PE TERITORIUL NAŢIONAL

Coloana „Denumire/nume şi prenume beneficiar” - se înscrie denumirea/numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA către care a fost emisă factura sau denumirea/numele şi prenumele reprezentantului fiscal, în cazul în care beneficiarul livrării de bunuri/prestării de servicii nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

Coloana „Codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului”  -  se înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului livrării de bunuri/prestării de servicii sau al reprezentantului fiscal, în cazul în care beneficiarul livrării de bunuri/prestării de servicii nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

Coloana „Baza impozabilă totală” - se înscrie baza de impozitare, exclusiv taxa, aferentă tuturor livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, inclusiv baza de impozitare aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care există bază de impozitare negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).

Coloana „Taxa pe valoarea adăugată totală”se înscrie suma totală a taxei colectate, inclusiv taxa aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care baza de impozitare este negativă, suma totală a taxei se înscrie cu semnul (-).

 

LISTA ACHIZIŢIILOR DE BUNURI ŞI SERVICII EFECTUATE PE TERITORIUL NAŢIONAL

Coloana „Denumire/nume şi prenume furnizor/prestator” - se înscrie denumirea/numele şi prenumele persoanei înregistrate în scopuri de TVA care a emis factura sau denumirea/numele şi prenumele reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

Coloana „Codul de înregistrare în scopuri de TVA al furnizorului/prestatorului”  -  se înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA al furnizorului/prestatorului sau al reprezentantului fiscal, în cazul în care furnizorul/prestatorul nu este stabilit în România şi şi-a desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la plata taxei.

Coloana „Baza impozabilă totală” – se înscrie baza de impozitare, exclusiv taxa, aferentă tuturor achiziţiilor de bunuri şi servicii, inclusiv baza de impozitare aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care există bază de impozitare negativă, valoarea totală a acesteia se înscrie cu semnul (-).

Coloana „Taxa pe valoarea adăugată totală” -. se înscrie suma totală a taxei, inclusiv taxa aferentă facturilor de stornare, în lei. În cazul în care baza de impozitare este negativă, suma totală a taxei se înscrie cu semnul (-).

 

 

 

INSTRUCŢIUNI

pentru transmiterea în format electronic a formularului

"394 - Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional"

 

 

Formatul electronic al declaraţiei se transmite organului fiscal competent pe dischetă 3 1/2 inch, 1.440 MB compatibilă MS-DOS.

Informaţiile din declaraţia informativă 394 vor fi transmise într-un fişier format text ASCII, în care fiecare înregistrare (linie) se termină cu "carriage return" şi "linefeed". Nu se admit în cadrul înregistrărilor (liniilor) diacritice (caractere româneşti) şi caractere de control, cu excepţia celor menţionate anterior. Separatorul dintre câmpuri va fi virgula, iar delimitatorul câmpurilor de tip caracter (alfanumeric) va fi #.

Ordinea câmpurilor din structura fişierului este obligatorie, indiferent dacă acestea se completează sau nu.

 

Fişierul txt va avea obligatoriu denumirea :

394_SSAA_JCCCCCCCCCC.TXT unde :

SS= semestrul S1 sau S2

AA= ultimele 2 caractere din anul fiscal

CCCCCCCCC=cod de înregistrare în scopuri de TVA

 

Fisierul text conţine 2 tipuri de înregistrări:

 

Prima înregistrare va cuprinde informaţiile referitoare la datele de identificare ale contribuabilului şi ale reprezentantului fiscal, perioada de raportare şi informaţiile de rezumat ale declaraţiei:

 

Nr. crt.

Denumire câmp

Tip,

Lungime maximă

Observaţii

1

Cod declaraţie

N(3)

Se completează cu 394

2

Cod de înregistrare în scopuri de TVA

N(10)

 

3

Semestru

C(2)

Se completează cu S1 sau S2

4

An

N(4)

 

5

Denumire contribuabil

C(100)

 

6

Domiciliu fiscal contribuabil

C(160)

 

7

Telefon

C(30)

 

8

Fax

C(30)

 

9

Email

C(80)

 

10

Cod de identificare fiscală reprezentant fiscal

N(10)

 

11

Denumire reprezentant fiscal

C(100)

 

12

Domiciliu fiscal reprezentant fiscal

C(160)

 

13

Telefon reprezentant fiscal

C(30)

 

14

Fax reprezentant fiscal

C(30)

 

15

Email reprezentant fiscal

C(80)

 

16

Număr total furnizori/beneficiari

N(15)

Se completează numărul total al persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, incluse in anexele la declaraţie

17

Baza livrări

N(15)

Se completeaza valoarea totala a bazei impozabile aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuate

18

TVA livrări

N(15)

Se completează valoarea totală a TVA aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate

19

Baza achiziţii

N(15)

Se completează valoarea totală a bazei impozabile aferentă achiziţiilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate

20

TVA achiziţii

N(15)

Se completează valoarea totală a TVA aferentă achiziţiilor de bunuri/prestărilor de servicii efectuate

 

Următoarele înregistrări vor conţine informaţiile din anexele privind livrările de bunuri/prestările de servicii, achiziţiile de bunuri şi servicii efectuate pe teritoriul naţional :

 

Nr. crt

Denumire câmp

Tip,

Lungime maximă

Observaţii

1

Tip operaţiune

C(1)

Se completează cu A pentru achiziţii sau L pentru livrări

2

Cod de înregistrare în scopuri de TVA beneficiar/furnizor/prestator

N(10)

 

3

Denumire beneficiar/furnizor/prestator

C(100)

 

4

Baza impozabilă

N(15)

 

5

TVA

N(15)