INSTRUCŢIUNI DE UTILIZARE A SERVICIULUI DE DEPUNERE A DECLARAŢIILOR ON-LINE
SCOPUL ACESTUI MANUALAceste instrucţiuni descriu etapele necesare pentru transmiterea prin Internet a declaraţiilor fiscale, conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 858/2008, cu modificările şi completările ulterioare. Se pot depune în acest mod următoarele declaraţii:
ETAPELE PE SCURT
1. Obţineţi un certificat de semnătură electronică de la o firmă
autorizată.
2. Instalaţi programul Adobe Reader 8.2.
3. Descărcaţi documentul de confirmare de pe portalul ANAF, completaţi-l şi
transmiteţi-l la ANAF.
4. Listaţi, semnaţi şi ştampilaţi cererea de utilizare a serviciului de
depunere electronică (formularul 150).
5. Prezentaţi documentele necesare la unitatea fiscală de care aparţineţi.
6. Aşteptaţi primirea pe e-mail a dreptului de utilizare a serviciului.
7. Descărcaţi formularele electronice de pe portalul ANAF.
8. Completaţi formularele de declaraţii.
9. Transmiteţi declaraţiile.
10. Examinaţi starea declaraţiilor transmise.
CERINŢE DE SISTEM
Sistemul de transmitere prin Internet a declaraţiilor fiscale funcţionează pe
majoritatea calculatoarelor cu sistem de operare Windows. Pentru detalii şi
pentru descărcarea programului Adobe Reader 8.2, apăsaţi AICI.
Înainte de orice operaţie, vă recomandăm să creaţi un folder cu numele DECEL
(declarare electronică), unde veţi salva toate fişierele necesare acestei
aplicaţii.
DESPRE CERTIFICATELE DIGITALE CALIFICATE
Pentru a transmite o declaraţie fiscală prin Internet trebuie să aplicaţi o semnătură electronică, obţinută printr-un certificat digital. Conform OMEF 858/2008, certificatele digitale se obţin de la furnizorii de servicii de certificare acreditaţi în condiţiile Legii 455/2001 privind semnătura electronică. Acest certificat digital este denumit în continuare certificat digital calificat. Pentru detalii privind obţinerea unui certificat digital calificat, apăsaţi AICI.
Pentru siguranţa transmiterii datelor, trebuie ca certificatul digital calificat
deţinut de dvs. să fie confirmat de cel care vi l-a eliberat. Pentru aceasta,
descărcaţi următorul document de confirmare de pe portalul ANAF, pagina
Asistenţă Contribuabili, modulul Toate formularele cu explicaţii la adresa:
http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/confirmare.pdf. Completaţi
documentul de confirmare, aplicând semnătura digitală în căsuţa Semnătură
utilizator.
Completaţi documentul doar în jumătatea de sus, nu semnaţi şi în locul Autorităţii de Certificare.
La apăsarea pe butonul Validate Signature nu trebuie să apară erori. Dacă aveţi probleme, apăsaţi AICI. Trimiteţi acest fişier prin e-mail la firma care v-a eliberat certificatul digital. Aceasta va verifica datele din documentul dvs. şi va aplica semnătura electronică în căsuţa Semnătură autoritate de certificare, după care va înapoia pe adresa dvs. de e-mail documentul confirmat.
Cu acest document vă înregistraţi acum la ANAF, astfel: intraţi pe portalul ANAF, meniul Depunere declaraţii, modulul Înregistrare certificate calificate. Selectaţi (cu butonul Browse) documentul de confirmare, apoi îl trimiteţi apăsând butonul Transmite documentul.
Apoi introduceţi următoarele date:
REVOCAREA ACCESULUI LA SERVICIUL DE DEPUNERE ON-LINE
Pot exista cazuri în care agentul economic care depune declaraţiile on-line doreşte să renunţe la acest serviciu; de exemplu, când persoana împuternicită să aplice semnătura digitală nu mai lucrează pentru aceeaşi firmă. Pentru detalii, apăsaţi AICI.
DESCĂRCAREA FORMULARELOR DE DECLARAŢII FISCALE
Accesaţi adresa de Internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Declaraţii electronice, Descărcare declaraţii:
http://www.anaf.ro/public/wps/portal/ANAF/Depuneredecl/Descdecl .
Apare ecranul
următor:
De aici se pot descărca atât formularele de declaraţii, cât şi instrucţiunile
de completare ale acestora. Pentru a descărca o declaraţie în format pdf, aveţi
două opţiuni:
- faceţi click pe numele acesteia. Se va deschide următoarea pagină (în
exemplul nostru, am selectat declaraţia 100):
În această pagina faceţi click pe File iar apoi Save As... pentru ca fişierul
să fie salvat pe calculatorul dumneavoastră.
- sau puneţi cursorul pe formatul dorit, daţi click cu butonul din dreapta
al mouse-ului şi selectaţi opţiunea Save Target As ....
Pentru a descărca instrucţiunile de completare se procedează în mod similar.
COMPLETAREA FORMULARELOR
În cele ce urmează veţi găsi explicaţii privind completarea declaraţiilor din
punct de vedere informatic. Pentru explicaţii privind natura fiscală
a datelor,
vă rugăm să descărcaţi instrucţiunile de completare prezentate lângă formularul
pdf.
Completarea formularelor de declaraţii fiscale se poate face fără a vă
conecta la Internet.
Alegeţi fişierul cu declaraţia pe care doriţi s-o completaţi, apoi executaţi
un dublu-click pentru a lansa în execuţie programul Adobe Reader, cu care veţi
introduce datele în formular.
Navigarea în cadrul unei declaraţii în format PDF se efectuează cu ajutorul
tastei Tab sau printr-un click cu mouse-ul în cadrul unei celule (câmp).
Câmpurile ce au ca valoare un rezultat, calculat din valorile din alte câmpuri,
sunt colorate diferit; nu puteţi să le modificaţi pe acestea;
În cadrul unor declaraţii în format PDF se află un buton de forma ? ; dacă
daţi click, obţineţi ajutor pentru completarea formularului;
Dacă doriţi să faceţi o pauză în completarea declaraţiei, cu păstrarea
datelor încărcate până la acest moment, puteţi salva acest fişier cu
comanda: File – Save as ...
După ce aţi completat datele de natură fiscală, treceţi la verificarea
declaraţiei: se realizează cu butonul VALIDARE, de la finalul declaraţiei.
Validarea are ca scop să verifice că s-au completat câmpurile obligatorii.
Ca să vedeţi care câmpuri sunt obligatorii, apăsaţi butonul Highlight
fields; ele vor apare încadrate într un chenar roşu. De exemplu, la
declaraţia 100 se prezintă astfel:
Dacă validarea nu a dat mesaje de eroare, declaraţia este pregătită pentru
semnarea electronică şi transmitere. Semnarea electronică a declaraţiei
reprezintă un element foarte important pe care vă rugăm să-l trataţi cu
atenţie. Din punct de vedere tehnic, semnarea electronică reprezintă o
modalitate prin care se certifică şi se protejează confidenţialitatea
datelor din formularul PDF completat. În mod practic, semnarea electronică
se realizează prin intermediul certificatului digital instalat pe
calculatorul dvs., apăsând zona albastră din câmpul Semnătura.
Pe ecran apare imaginea următoare. Dacă aveţi mai multe certificate
digitale, selectaţi semnătura corespunzătoare cu contribuabilul pentru care
se întocmeşte declaraţia.
Aplicaţi semnătura, apăsând butonul Sign. Se generează o fereastră de
salvare a formularului, cu numele recomandat în finalul formularului
(Exemplu: declaraţia 100 întocmită pentru luna martie 2007).
Vă recomandăm ca, pentru declaraţia completată, să folosiţi numele de fişier
propus de program; astfel, în numele 100_0310_J22000010 se va şti că s-a
transmis declaraţia 100 pentru luna martie, în anul 2010, pentru agentul
economic cu codul fiscal J22000010.
Dacă interveniţi asupra formularului după momentul semnării şi salvării, atunci trebuie obligatoriu acţionat din nou butonul de Validare şi reluat procesul semnării. Nu recomandăm modificări repetate asupra unei declaraţii semnate, deoarece dimensiunea formularului creşte, iar transmiterea va dura mai mult. Formularul o dată salvat trebuie transmis întocmai, deoarece orice intervenţie ulterioară, chiar şi simpla lui deschidere fără a efectua vreo modificare, conduce la vicierea semnăturii. Pentru detalii, apăsaţi AICI.
DEPUNEREA ON-LINE A DECLARAŢIILOR FISCALE
Intraţi pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi apăsaţi
butonul Declaraţii electronice din meniu, selectaţi apoi pagina Transmitere
declaraţii. A
păsaţi butonul Browse, selectaţi declaraţia completată pentru
transmitere şi apăsaţi Open. Spre exemplu, putem considera ca se transmite
fişierul 100_0310_J22000010.pdf. El a fost iniţial formularul gol al declaraţiei
100, cu numele de fişier D100-V1.pdf, aşa cum a fost descărcat de pe portalul
ANAF. Apăsaţi apoi butonul Transmite Declaraţia.
Un document transmis cu succes va fi urmat de un mesaj de tipul următor:
Puteţi să vă opriţi aici, deoarece declaraţia a fost înregistrată la ANAF.
Dar puteţi să mai trimiteţi altă declaraţie, sau să vedeţi numărul cu care a
fost înregistrată.
Atenţie: nu lăsaţi transmiterea declaraţiilor pentru ultima clipă! Vă
expuneţi riscului unui trafic aglomerat pe portalul ANAF. Există şi riscul de a
nu a putea depune declaraţia în termen !
CE SE ÎNTÂMPLĂ DUPĂ TRANSMITERE
După transmiterea declaraţiei prin serviciul de depunere on-line, fişierul se primeşte în sistemul informatic central al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, de unde se trimite unităţii fiscale de care aparţine contribuabilul. Organele fiscale competente le analizează, iar fişierele care conţin mesajele de răspuns generate automat la prelucrare se întorc in sistemele informatice ANAF, pentru a fi publicate spre vizualizare.
VIZUALIZAREA DECLARAŢIILOR DEPUSE PRIN INTERNET
Vizualizarea declaraţiilor depuse necesită logarea pe portal. Pentru logare apăsaţi butonul Login (marcat cu roşu, sus în dreapta)
După aceea, apăsaţi butonul PREZENTARE CERTIFICAT :
Din fereastra Choose a digital certificate, selectaţi certificatul dvs.,
apoi apăsaţi butonul OK, iar în fereastra următoare, ca în imaginea de mai jos,
apăsaţi butonul Yes:
Pentru afişarea declaraţiilor depuse apăsaţi butonul Vizualizare declaraţii
din meniul principal. În pagina Vizualizare declaraţii depuse selectaţi codul
firmei pentru care doriţi să vedeţi declaraţiile depuse şi apăsaţi butonul
Afişează. Atunci veţi primi următoarele informaţii:
RECIPISA
Observaţi că pentru fiecare depunere există asociată o recipisă. Dacă faceţi click pe aceasta, veţi obţine următorul ecran:
Puteţi salva această recipisă (click dreapta, Save target as...) şi denumiţi fişierul cu numărul de înregistrare al documentului asociat. Aceasta este dovada dvs. că aţi depus respectiva declaraţie la data specificată în recipisă. Detalii AICI.
MESAJE PRIMITE DUPĂ PRELUCRAREA DECLARAŢIEI
După prelucrarea declaraţiei dvs. la unitatea fiscală de care aparţine contribuabilul, se pot primi următoarele mesaje: Mesaje obţinute la depunere
Mesaje primite în urma verificării declaraţiilor la organul fiscal competent
Dacă mesajul este altul decât Declaraţia a fost prelucrată, veţi fi notificat pentru corectarea acestora de către administraţia finanţelor publice de care aparţineţi, fiind totodată informat de erorile conţinute de declaraţia depusă.