Ordinul
ministrului economiei şi finanţelor
Nr. 918 din 14 august 2007
pentru
aprobarea condiţiilor privind distrugerea în antrepozitul fiscal a
produselor accizabile care nu au fost eliberate pentru consum
publicat
în Monitorul Oficial nr. 589 din 27
august 2007
În temeiul
prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor,
având în
vedere prevederile art. 166 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul
economiei şi finanţelor emite următorul ordin
ART. 1
Distrugerea de produse accizabile într-un antrepozit fiscal nu se
consideră eliberare pentru consum atunci când se datorează unor cauze
fortuite sau de forţă majoră ori atunci când produsele
accizabile nu mai îndeplinesc condiţiile legale de comercializare.
ART. 2
(1)
Distrugerea este datorată unui caz fortuit atunci când aceasta este
rezultatul unei împrejurări care nu putea fi prevăzută sau
înlăturată.
(2)
Constituie cazuri fortuite: fenomene ale naturii, defecţiuni tehnice
neprevăzute, deteriorarea utilajelor de producţie, utilizarea în
cadrul procesului de fabricaţie a unor componente (materie primă
şi/sau materiale auxiliare) cu vicii ascunse sau acţiunea
neprevăzută ori imprudentă a unei persoane.
(3) Pentru
ca o situaţie să fie considerată un caz fortuit trebuie să
fie îndeplinite următoarele condiţii:
a)
rezultatul pericolelor să fie consecinţa unei intervenţii
străine de voinţa antrepozitarului
autorizat;
b) antrepozitarul autorizat să fi fost în
imposibilitatea, fie şi relativă, de a prevedea intervenţia
împrejurării care a determinat producerea rezultatului.
ART. 3
(1)
Distrugerea este datorată unei cauze de forţă majoră atunci
când aceasta este rezultatul unui eveniment sau al unei împrejurări
externe, imprevizibile şi inevitabile.
(2) Se
consideră distrugere din cauze de forţă majoră:
a)
distrugerea produselor situate în zone pentru care s-a instituit potrivit legii
stare de urgenţă, antrepozitarii
autorizaţi fiind obligaţi în această situaţie să
respecte şi să aplice prevederile legale speciale şi
măsurile dispuse de autorităţile competente;
b)
distrugerile cauzate de accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene
sociale sau economice, conjuncturi externe şi în caz de război. Fenomenele
sociale sau economice, conjuncturile externe şi în caz de război sunt
cele prevăzute de Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)
distrugerile cauzate de situaţii conflictuale violente, de greve, de
explozii, de intervenţii asupra căilor de comunicaţii şi de
acces, de întreruperi de alimentare cu combustibili sau cu materii prime
necesare procesului de producţie şi/sau fabricaţie, de fenomene
meteorologice grave şi/sau de mare intensitate, de catastrofe naturale
(cutremure, secetă, inundaţii, furtuni), precum şi distrugerile
cauzate de orice alte împrejurări externe cu caracter excepţional,
străine de voinţa antrepozitarului, imprevizibile
şi imposibil a fi rezolvate.
ART. 4
Prin neîndeplinirea condiţiilor de comercializare, care
atrage distrugerea produselor accizabile într-un antrepozit fiscal, se
înţelege:
a)
încălcarea oricărei dispoziţii legale privind producţia sau
comercializarea produsului respectiv, conţinute de legislaţia
specifică din domeniile protecţiei consumatorilor, protecţiei
sănătăţii, protecţiei mediului,
conformităţii produselor sau altele similare;
b) cazul
produselor care nu sunt conforme specificaţiilor (tehnice) de produs
şi/sau condiţiilor de calitate: termen de valabilitate, parametri de
calitate fizici, chimici sau vizuali şi altele asemenea, iar produsele
sunt declarate de către antrepozitarul autorizat
ca nefiind conforme eliberării pentru consum.
ART. 5
(1) Pentru
ca distrugerea produselor accizabile în antrepozitul fiscal să nu fie
considerată eliberare pentru consum, antrepozitarul
autorizat care se află în una dintre situaţiile prevăzute la
art. 2 - 4 trebuie ca înainte de efectuarea operaţiunii de distrugere
să solicite aprobarea autorităţii fiscale teritoriale unde este
înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe.
(2)
Cererea de aprobare a distrugerii produselor accizabile va fi
însoţită de o documentaţie care va cuprinde:
a) un
memoriu în care să justifice cauzele şi cantităţile de
produse accizabile care fac obiectul distrugerii în antrepozitul fiscal;
b) dovada
intervenţiei cazului fortuit sau a forţei majore ori documentele
justificative care confirmă cauzele care determină distrugerea
produselor accizabile în antrepozitul fiscal (rapoarte de evaluare a produselor
sau rapoarte de evaluare produs şi/sau materie primă ori materiale
auxiliare, emise de un laborator acreditat, procese-verbale de certificare a
calităţii, procese-verbale de constatare a neconformităţii
produsului, precum şi orice alte documente, după caz).
(3)
Cererea şi documentaţia vor fi depuse la autoritatea fiscală
teritorială după cum urmează:
a) în
termen de cel mult 60 de zile de la data producerii evenimentului, în
situaţia intervenţiei unui caz fortuit sau de forţă
majoră;
b) cu 30
de zile înainte de data planificată pentru distrugerea produselor
accizabile, în cazul neîndeplinirii condiţiilor
legale de comercializare.
(4)
Autoritatea fiscală teritorială prevăzută la alin. (1) va
analiza documentaţia depusă de antrepozitarul
autorizat şi va decide asupra încadrării operaţiunii de
distrugere ca nefiind eliberare pentru consum, în
termen de 15 zile de la data primirii documentaţiei.
(5)
Decizia motivată a autorităţii fiscale teritoriale va fi
comunicată antrepozitarului autorizat în termen
de maximum 5 zile de la data luării deciziei.
(6)
Operaţiunea de distrugere se va efectua în termen de maximum 45 de zile de
la data primirii deciziei de aprobare, sub supravegherea reprezentantului
autorităţii fiscale. Atunci când antrepozitul fiscal nu se
situează în aceeaşi localitate cu autoritatea fiscală
prevăzută la alin. (1), supravegherea va fi asigurată de
către un reprezentant fiscal desemnat de autoritatea fiscală
teritorială în raza căreia antrepozitul fiscal îşi
desfăşoară activitatea, la cererea autorităţii fiscale
la care este înregistrat antrepozitarul autorizat ca
plătitor de impozite şi taxe.
(7)
Dacă operaţiunea de distrugere nu are loc în intervalul celor 45 de
zile şi în prezenţa reprezentantului fiscal, decizia de aprobare
îşi pierde valabilitatea, iar distrugerea produselor accizabile după
acest termen-limită sau altfel decât este prevăzut la alin. (6) va fi
considerată eliberare pentru consum. În această situaţie acciza
devine exigibilă la momentul distrugerii produselor accizabile, iar
termenul de plată a accizei este cel prevăzut la art. 193 alin. (1)
din Codul fiscal.
(8) În
cazul produselor accizabile marcate cu timbre sau banderole ce urmează a
fi distruse, seriile şi numerele aferente marcajelor vor fi
menţionate distinct în procesul-verbal ce se va încheia la momentul
desfăşurării operaţiunii de distrugere.
(9)
Contravaloarea marcajelor aferente produselor accizabile distruse nu se
suportă din valoarea accizelor datorate bugetului de stat.
ART. 6
Distrugerea poate consta într-o distrugere totală a produselor
accizabile sau într-o distrugere parţială prin recuperarea materiilor
prime sau a materialelor auxiliare, în funcţie de cauzele care au
generat-o.
ART. 7
Autorităţile fiscale teritoriale prevăzute la art. 5 vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 8
Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan
Vosganian
Bucureşti, 14 august 2007.
Nr. 918.
---------------