Asculta

Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 46 din 20 aprilie 2007

pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2007

publicat în Monitorul Oficial nr.  287 din 2 mai 2007

 

Având în vedere Hotărârea Parlamentului României nr. 19/2007 privind modificarea structurii şi componenţei Guvernului, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale şi dispoziţiile art. 4 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,

în temeiul art. 45 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,

 

ministrul economiei şi finanţelor  emite următorul ordin:

 

Art. 1. — Se aprobă Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2007, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

Art. 2. — Direcţia generală a contabilităţii publice şi a sistemului de decontări în sectorul public va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

 

Art. 3. — Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

 

p. Ministrul economiei şi finanţelor,

Doina-Elena Dascălu,

secretar de stat

 

 

 

ANEXA

 

N O R M E   M E T O D O L O G I C E

privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2007

 

Ministerele,  celelalte  organe  de  specialitate  ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi publice, instituţiile publice autonome şi instituţiile publice subordonate  au  obligaţia,  potrivit  Legii  contabilităţii nr.  82/1991, republicată, să întocmească situaţii financiare trimestriale şi anuale.

Situaţiile financiare care se întocmesc de instituţiile publice la finele trimestrelor I, II şi III din anul 2007 se compun din: bilanţul contabil, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, conturi de execuţie bugetară şi anexe.

Instituţiile  publice  întocmesc  situaţiile  financiare trimestriale în anul 2007 pe modelele aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 616/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componenţa şi modul de completare a situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice în anul 2006, precum şi modelele acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498 din 8 iunie 2006, adaptate structurii indicatorilor aprobaţi în Legea bugetului de stat pe anul 2007 nr. 486/2006, Legea bugetului asigurărilor sociale  de stat pe anul 2007 nr. 487/2006, precum şi a altor reglementări în vigoare, formulare afişate pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor: www.mfinante.ro/ legislatie/reglementari contabile. La aceeaşi adresă sunt afişate şi corelaţiile dintre formularele care compun situaţiile financiare.

Termenul  de  predare  la  Ministerul  Economiei  şi Finanţelor — Direcţia generală a contabilităţii publice şi a sistemului de decontări în sectorul public — a situaţiilor financiare la finele trimestrului I 2007 este 1 iunie 2007. Pentru trimestrele II şi III termenul este 15 august 2007, respectiv 15 noiembrie 2007.

1.  Întocmirea bilanţului contabil şi a contului de rezultat patrimonial

1.1. Instituţiile publice care procedează la evaluarea activelor fixe potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.  81/2003 privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice, aprobată prin Legea nr. 493/2003, cu modificările ulterioare, vor reflecta în contabilitate operaţiunile respective, astfel:

a) înregistrarea diferenţelor din reevaluare:

 

%                                       =                          105 „Rezerve din reevaluare“

2111 „Terenuri“

2112 Amenajări la terenuri“

212 „Construcţii“

213 „Instalaţii tehnice, mijloace de transport, animale şi plantaţii“

214 „Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active fixe corporale“

 

b) transferul diferenţelor din reevaluare:

b1) în cazul activelor fixe neamortizabile:

— diferenţele din reevaluare se transferă asupra conturilor de fonduri:

105 „Diferenţe din reevaluare“                          =                                               %

101 „Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului“

102 „Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul privat al statului“

103 „Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al unităţilor administrativ- teritoriale“

104 „Fondul bunurilor care alcătuiesc domeniul privat al unităţilor administrativ- teritoriale“

b2) în cazul activelor fixe amortizabile:

— diferenţele din reevaluare aferente duratei normale de utilizare consumate la momentul reevaluării se transferă asupra contului de amortizare:

105 „Diferenţe din reevaluare“                   =                   281 „Amortizări privind

                                                                                                             activele fixe corporale“

 

— diferenţele din reevaluare aferente duratei normale de utilizare neconsumate la momentul reevaluării vor fi păstrate în contul 105 „Rezerve din reevaluare“ şi urmează să fie trecute asupra contului 117.15 „Rezultatul reportat reprezentând surplusul realizat din reevaluare“ pentru activele fixe amortizate integral, scoase din funcţiune, transferate cu titlu gratuit, vândute etc.

105 „Diferenţe din reevaluare“             =        117.15 „Rezultatul reportat reprezentând

                                                                                     surplusul realizat din reevaluare“

 

1.2. Pentru bunurile transmise fără plată între instituţii publice conform Hotărârii Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plată şi de valorificare a bunurilor aparţinând instituţiilor publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi altor acte normative în vigoare, în documentul "Proces-verbal de predare-preluare“, aprobat de ordonatorii de credite ai instituţiilor publice implicate, se va înscrie valoarea la care se transmite bunul pentru a fi scăzut din evidenţa instituţiei publice care l-a disponibilizat şi înregistrat în evidenţa instituţiei publice care a solicitat transmiterea bunului.

1.3.  Instituţiile  publice  achiziţionează  active  fixe necorporale din creditele bugetare prevăzute în bugetul aprobat la titlul X "Active nefinanciare“, articolul 71.01, alineatul  71.01.30 "Alte active fixe“, indiferent de valoarea acestora.

1.4. Soldul contului 481 "Decontări între instituţia superioară şi instituţiile subordonate“ care evidenţiază transferul excedentului sau acoperirea deficitului execuţiei bugetare potrivit prevederilor pct. 2.2—2.4 din Normele metodologice  privind  închiderea  conturilor  contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 40/2007, se închide după depunerea situaţiilor financiare anuale prin contul 117 „Rezultatul reportat“.

1.5. În anexa nr. 2 „Contul de rezultat patrimonial“, coloana 1 „An precedent“ se va completa cu datele de la 31 martie 2006.

1.6. În vederea respectării prevederilor art. 58 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, unităţile administrativ-teritoriale vor avea în vedere următoarele:

a) în situaţia în care disponibilităţile fondului de rulment evidenţiate în soldul conturilor 5221 „Disponibil din fondul de rulment al bugetului local“ şi 5222 „Depozite constituite din fondul de rulment al bugetului local“ sunt mai mari decât soldul contului 131 „Fondul de rulment“, ca urmare a efectuării operaţiunilor prevăzute la pct. 8 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 467/2005 pentru aprobarea Precizărilor privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice în anul 2005, se va efectua înregistrarea:

 

117.02 „Rezultatul reportat—buget local“     =      131 „Fondul de rulment“

                                                                                       (cu diferenţa dintre soldul

                                                                                       conturilor de disponibilităţi

                                                                                       şi soldul contului fondului

                                                                                       de rulment);

 

b) în situaţia în care disponibilităţile fondului de rulment evidenţiate în soldul conturilor 5221 „Disponibil din fondul de rulment al bugetului local“ şi 5222 „Depozite constituite din fondul de rulment al bugetului local“ sunt mai mici decât soldul contului 131 „Fondul de rulment“, diferenţa trebuie să se regăsească în soldurile conturilor de active fixe, avansuri acordate pentru active fixe, active fixe în curs  etc.

2.   Întocmirea conturilor de execuţie bugetară şi a anexelor

2.1. Pentru efectuarea de către Ministerul Economiei şi Finanţelor a operaţiunilor de consolidare a execuţiei bugetare, respectiv a eliminării transferurilor de sume dintre două bugete componente ale bugetului general consolidat, cu scopul evitării dublei evidenţieri a acestora, se vor avea în vedere următoarele:

Instituţiile publice care au prevăzute în bugetul aprobat credite bugetare la titlul VII „Transferuri între unităţi ale administraţiei publice“ vor asigura transferul sumelor aprobate, având în vedere următoarele:

— identificarea instituţiilor publice destinatare ale transferurilor prevăzute în bugetul aprobat şi a codurilor de clasificaţie bugetară (subvenţii sau contribuţii, după caz) aferente transferurilor respective;

— virarea transferurilor prevăzute în bugetul aprobat la termenele prevăzute de lege, astfel încât sumele respective să poată fi încasate în aceeaşi perioadă cu sumele transferate;

— dacă este posibil, efectuarea de punctaje reciproce între instituţiile publice care acordă transferuri cu cele care le primesc, astfel încât să fie asigurată concordanţa între datele raportate în conturile de execuţie bugetară în cadrul aceleiaşi perioade de raportare.

2.2.  Instituţiile  publice  vor  lua  măsuri  pentru  ca informaţiile reprezentând cheltuieli efective preluate din conturile de cheltuieli din clasa 6 prezentate în anexa nr. 2 „Contul de rezultat patrimonial“ să corespundă cu cele prezentate în anexa nr. 6 şi anexa nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice — Cheltuieli“ — coloana 7 „Cheltuieli efective“.

În acest sens se vor avea în vedere Tabelele de concordanţă prezentate ca anexe la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, precum şi prevederile paragrafului 1 de la pct. 3.4 din Normele metodologice  privind  închiderea  conturilor  contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 40/2007.

2.3. Instituţiile publice — beneficiari finali ai fondurilor externe nerambursabile — vor raporta în anexa nr. 6 „Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice — Cheltuieli“, anexa nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice — Cheltuieli“, anexa nr. 18 „Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile — Cheltuieli“ şi sumele plătite ca avansuri şi plăţi intermediare în momentul efectuării acestora de către Oficiul de Plăţi şi Contractare   PHARE   sau   alte   agenţii/autorităţi   de implementare.