Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 3424 din 20 noiembrie 2008 pentru modificarea şi
completarea unor norme şi instrucţiuni aprobate prin ordine ale
ministrului finanţelor publice,
publicat în Monitorul Oficial
nr. 795 din 27 noiembrie 2008
În baza prevederilor art. 142 alin. (1) lit. d), art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) şi (3), art. 144, art. 1441, art. 157 alin. (4) şi ale art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite
următorul ordin:
ART. I
Normele de aplicare a scutirilor de taxă pe
valoarea adăugată pentru traficul internaţional de bunuri,
prevăzute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 2.218/2006, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (2), literele b) şi c)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) livrările de bunuri efectuate în
locaţiile prevăzute la alin. (1), atât timp cât bunurile se află
încă în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. b) din
Codul fiscal. Produsele accizabile rezultate în urma producţiei în
antrepozitele fiscale definite la art. 163 lit. c) din Codul fiscal sunt bunuri
aflate în regim de antrepozit de TVA;
c) prestările de servicii, altele decât cele
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. c) şi la art. 1441
din Codul fiscal, care sunt aferente livrărilor prevăzute la lit. a)
sau care sunt efectuate în locaţiile enumerate la lit. a) pentru bunurile
aflate încă într-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c)
din Codul fiscal."
2. La articolul 2 alineatul (3), partea
introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Plasarea în regimul de antrepozit de TVA
prevăzut la alin. (1) lit. b) se limitează la bunurile cu
următoarele coduri tarifare:".
3. La articolul 2, alineatul (5) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"(5) În cazul prestărilor de servicii
prevăzute la alin. (2) lit. c) care sunt efectuate în locaţiile
prevăzute la alin. (1), scutirea de taxă se limitează la
serviciile enumerate în anexa 2 la norme, în condiţiile în care nu conduc
la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, cu excepţiile
prevăzute în cadrul anexei 2 la norme."
4. La anexa 1 la norme, punctul 3 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"3. Toate operaţiunile efectuate asupra bunurilor
aflate în acest regim sunt scutite definitiv de la plata taxei, cu
excepţia operaţiunilor efectuate către ultimul
cumpărător care beneficiază numai de scutire provizorie."
5. La anexa 1 la norme, punctul 11 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"11. Impozitarea cu TVA, fără a afecta o
posibilă scutire, se poate efectua numai pentru operaţiunile
anterioare, care erau provizoriu scutite de taxă. Aceste operaţiuni
pot fi: livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziţia
intracomunitară sau importul de bunuri. În situaţia în care la
scoaterea bunurilor din regim fără existenţa unei
tranzacţii comerciale nu se pot determina operaţiunile care au fost
provizoriu scutite de taxă, regularizarea se face prin impozitarea cu TVA
a bunurilor scoase din regimul de antrepozit de TVA, deşi scoaterea
bunurilor din regim fără existenţa unei tranzacţii
comerciale nu constituie în sine o operaţiune în sfera TVA. Regularizarea
TVA se realizează prin plata taxei conform pct. 35 - 38."
6. La anexa 1 la norme, punctele 35 - 38 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"35. În cazul bunurilor importate, plasate în
antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, care părăsesc
regimul fără vreo livrare ulterioară în cadrul regimului şi
fără existenţa vreunei tranzacţii comerciale, se impune
regularizarea taxei pentru importul efectuat. Persoana obligată la plata
taxei conform art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal va regulariza taxa
conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
36. În situaţia în care se impune regularizarea
taxei pe valoarea adăugată pentru alte operaţiuni decât importul
de bunuri, persoana obligată la plata taxei conform art. 150 alin. (1)
lit. f) din Codul fiscal trebuie să înscrie taxa datorată ca taxă
colectată în decontul de TVA aferent perioadei în care taxa devine
exigibilă, conform art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
37. În situaţia în care la scoaterea bunurilor din
regim fără existenţa unei tranzacţii comerciale nu se pot
determina operaţiunile care au fost provizoriu scutite de taxă,
regularizarea se face prin impozitarea cu TVA a bunurilor scoase din regimul de
antrepozit de TVA, deşi scoaterea bunurilor din regim fără
existenţa unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o
operaţiune în sfera TVA. Persoana obligată la plata taxei conform
art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal va regulariza taxa conform
prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
38. Taxa prevăzută la pct. 35 - 37 este
deductibilă în limitele şi condiţiile fixate la art. 145 - 1471
din Codul fiscal."
7. La anexa 1 la norme, după punctul 62 se
introduce un nou punct, punctul 621, cu următorul cuprins:
"621. Prin excepţie de la
prevederile pct. 39 - 62 referitoare la evidenţele care trebuie
ţinute, în cazul regimului de antrepozit de TVA prevăzut la art. 2
alin. (1) lit. a) din norme, sunt valabile evidenţele întocmite conform
legislaţiei care reglementează accizele."
8. La anexa 1 la norme punctul 64, partea
introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"64. Pentru livrările de bunuri ce rămân
în regimul de antrepozit de TVA ce pot fi scutite de taxă conform art. 144
alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, factura emisă de furnizorul de bunuri
trebuie să conţină, în plus faţă de elementele
menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, următoarele
elemente specifice:".
9. Anexa 2 la norme se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea
adăugată şi a accizelor pentru importurile definitive ale
anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1) lit. d) şi art.
199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.220/2006, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.037 din 28 decembrie 2006, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"ART. 1
(1) În sensul titlurilor II şi III din prezentul
ordin:
1. <<ţară terţă>>
înseamnă orice ţară care nu este stat membru al Uniunii
Europene. În baza Acordului fiscal dintre Franţa şi Principatul
Monaco din 18 mai 1963 şi a Acordului de prietenie şi bună
vecinătate dintre Italia şi Republica San Marino din 31 martie 1939,
Monaco nu este considerat ţară terţă, iar San Marino nu
este considerat ţară terţă în ceea ce priveşte
accizele;
2. <<teritoriu în care nu se aplică
reglementările comunitare privind TVA sau accizele ori ambele>>
înseamnă teritoriul, altul decât teritoriul unei ţări
terţe, în care Directiva 2006/112/CE sau 92/12/CEE ori ambele nu se
aplică. În baza Acordului dintre Guvernul Regatului Unit şi cel al
Insulei Man privind taxele vamale, accizele şi alte aspecte conexe din 15
octombrie 1979, Insula Man nu este considerată teritoriu terţ;
3. <<călători care folosesc transportul
aerian>> şi <<călători care folosesc transportul
maritim>> înseamnă orice pasageri care efectuează
călătorii aeriene sau maritime diferite de călătoriile
turistice private de agrement cu avionul sau de călătoriile turistice
private de agrement pe mare;
4. <<călătorie turistică
privată de agrement cu avionul>> şi <<călătorie
turistică privată de agrement pe mare>> înseamnă folosirea
unui avion sau a unei nave maritime de către proprietarul acestuia
(acesteia) ori de către persoana fizică sau juridică
beneficiară a acestuia (acesteia) în temeiul unui contract de închiriere
sau al oricărei alte modalităţi, pentru alte scopuri decât cele
comerciale şi, în special, altele decât cele de transport de persoane ori
bunuri sau prestare de servicii cu titlu oneros ori altele decât cele pentru
nevoile autorităţilor publice.
(2) Dispoziţiile titlurilor II şi III ale
prezentului ordin, referitoare la tratamentul fiscal aplicabil importurilor de
bunuri din <<ţările terţe>>, produc efecte identice
şi în cazul importurilor de bunuri din <<teritoriile în care nu se
aplică reglementările comunitare privind TVA sau accizele ori
ambele>>, aşa cum sunt definite acestea la pct. 2 al alin.
(1)."
2. Articolele 3 - 6 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
"ART. 3
(1) Bunurile conţinute în bagajul personal al
călătorilor din ţările terţe, altele decât cele
prevăzute la art. 5 alin. (1) - (8), sunt scutite de taxa pe valoarea
adăugată şi de accize la import dacă bunurile respective nu
au caracter comercial şi valoarea totală a acestora nu
depăşeşte 300 euro de persoană.
(2) În cazul călătorilor care folosesc
transportul aerian şi al celor care folosesc transportul maritim, pragul
financiar prevăzut la alin. (1) este de 430 euro.
(3) În scopul aplicării scutirilor prevăzute
la alin. (1) şi (2), valoarea unui articol individual nu poate fi
defalcată.
(4) Valoarea bagajelor personale ale călătorului,
care sunt importate temporar sau sunt reimportate ca urmare a exportului lor
temporar, precum şi valoarea medicamentelor necesare călătorului
pentru nevoile sale personale nu sunt luate în considerare în sensul
aplicării scutirilor prevăzute la alin. (1) şi (2).
(5) În sensul aplicării scutirilor prevăzute
de prezentul titlu, bagajele personale reprezintă toate bagajele pe care
călătorul le poate prezenta la sosire autorităţilor vamale,
precum şi bagajele pe care acesta le prezintă mai târziu aceloraşi
autorităţi, sub rezerva dovezii că aceste bagaje au fost
înregistrate la compania responsabilă pentru transport ca bagaje
însoţite, în momentul plecării călătorului. Combustibilul
diferit de cel menţionat la art. 5 alin. (8) nu se consideră bagaj personal.
(6) În cazul în care o călătorie implică
tranzitarea teritoriului unei ţări terţe sau începe în
teritoriul definit la art. 1 alin. (1) pct. 2, dispoziţiile prezentului
titlu se aplică în situaţia în care călătorul nu poate
să justifice că bunurile transportate în bagajul său au fost
dobândite în conformitate cu normele generale privind taxarea pe piaţa
naţională a unui stat membru şi nu pot beneficia de restituirea
taxei pe valoarea adăugată sau a accizelor.
(7) Survolarea fără aterizare nu va fi
considerată tranzit.
ART. 4
(1) În sensul aplicării scutirilor prevăzute
de prezentul titlu, sunt considerate importuri cu caracter necomercial
importurile de bunuri care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au loc în mod ocazional;
b) constau exclusiv în bunuri pentru uzul personal sau
familial al călătorului ori în bunuri cu destinaţia de cadouri.
(2) Natura sau cantitatea acestor bunuri nu trebuie
să indice faptul că sunt importate în scopuri comerciale.
ART. 5
(1) Sunt scutite de TVA şi de accize importurile
următoarelor tipuri de produse din tutun, în următoarele limite
cantitative:
a) 40 de ţigarete;
b) 100 de cigarillos (ţigări de foi) de
maximum 3 grame fiecare;
c) 50 de trabucuri;
d) 250 de grame de tutun de fumat.
(2) Fiecare dintre cantităţile menţionate
la alin. (1) reprezintă, în sensul alin. (3), 100% din totalul admis
pentru produsele din tutun.
(3) În cazul oricărui călător, scutirea
poate fi aplicată pentru oricare combinaţie de produse din tutun, cu
condiţia ca totalul procentelor utilizate din cantităţile
individuale permise să nu depăşească 100%.
(4) Sunt scutite de TVA şi de accize alcoolul
şi băuturile alcoolice, altele decât vinurile liniştite şi
berea, în următoarele limite cantitative:
a) un total de 1 litru de alcool şi băuturi
alcoolice cu o concentraţie alcoolică de peste 22% în volum sau
alcool etilic nedenaturat de 80% în volum şi peste;
b) un total de 2 litri de alcool şi băuturi
alcoolice cu o concentraţie alcoolică mai mică de 22% în volum.
(5) Fiecare dintre cantităţile menţionate
la alin. (4) reprezintă, în sensul alin. (6), 100% din totalul admis
pentru alcool şi băuturi alcoolice.
(6) În cazul oricărui călător, scutirea
poate fi aplicată pentru oricare combinaţie de tipuri de alcool
şi băuturi alcoolice menţionate la alin. (4), cu condiţia
ca totalul procentelor utilizate din cantităţile individuale permise
să nu depăşească 100%.
(7) Este scutit de TVA şi de accize un total de 4
litri de vinuri liniştite şi 16 litri de bere.
(8) Sunt scutite de TVA şi de accize, în cazul
oricărui mijloc de transport cu motor, carburantul conţinut în
rezervorul standard şi o cantitate de carburant de până la 10 litri
conţinută într-un rezervor portabil.
(9) Scutirile prevăzute la alin. (1) - (7) nu se
aplică în cazul călătorilor cu vârsta sub 17 ani.
ART. 6
(1) Valorile bunurilor prevăzute la art. 5 alin.
(1) - (8) nu vor fi luate în considerare în scopul aplicării scutirilor
prevăzute la art. 3.
(2) Nu se datorează taxa pe valoarea
adăugată şi accizele în cazul importurilor de bunuri
conţinute în bagajul personal al călătorilor, dacă suma
totală a acestor taxe care ar trebui percepute nu depăşeşte
10 euro."
3. După articolul 57 se introduce un nou articol,
articolul 571, cu următorul cuprins:
"ART. 571
Scutirea prevăzută la art. 56 se acordă
numai organizaţiilor care prin documentaţia depusă pentru
solicitarea scutirii fac dovada dezastrelor care au afectat teritoriul României,
ca urmarea cărora acestea vor importa bunuri."
4. Articolul 63 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"ART. 63
Scutirea de la plata taxei pe valoarea
adăugată la import se acordă, la prezentarea de către
persoanele în cauză a unor dovezi satisfăcătoare pentru
autorităţile vamale, cu condiţia ca operaţiunile implicate
să nu aibă caracter comercial, pentru:
a) decoraţiile conferite de guvernul unei
ţări terţe persoanelor al căror loc obişnuit de
rezidenţă este în România;
b) cupele, medaliile şi articole similare de
natură simbolică conferite într-o ţară terţă
persoanelor al căror loc obişnuit de rezidenţă este în
România, în semn de apreciere a activităţilor desfăşurate
de aceste persoane în domenii de activitate cum ar fi: arta, ştiinţa,
sportul sau serviciile publice ori pentru recunoaşterea meritelor acestor
persoane în cadrul unor evenimente speciale, importate personal de acestea;
c) cupele, medaliile şi alte articole similare de
natură simbolică oferite gratuit de autorităţi sau persoane
stabilite într-o ţară terţă, care urmează să fie
oferite pe teritoriul României în aceleaşi scopuri ca şi cele
menţionate la lit. b);
d) premiile, trofeele şi suvenirurile de
natură simbolică şi de valoare limitată destinate distribuirii
gratuite la reuniuni de afaceri sau la alte evenimente internaţionale
similare unor persoane a căror rezidenţă normală se
află într-o ţară terţă; natura, valoarea unitară
sau alte caracteristici ale acestora trebuie să indice faptul că nu
sunt destinate unor scopuri comerciale."
5. La articolul 81 alineatul (1), litera c) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) exportate în afara Comunităţii, în
împrejurări justificate corespunzător."
6. Articolul 86 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"ART. 86
Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea
adăugată la import următoarele bunuri:
a) documentele trimise gratuit serviciilor publice ale
României;
b) publicaţiile guvernelor străine şi
publicaţiile organismelor oficiale internaţionale, destinate
distribuirii gratuite;
c) buletinele de vot pentru alegeri organizate de
organisme stabilite în ţări terţe;
d) obiectele destinate să servească drept
dovezi sau în scopuri similare instanţelor judecătoreşti ori
altor agenţii oficiale ale României;
e) specimene de semnături şi circulare privind
semnăturile trimise în cadrul schimburilor de informaţii dintre
serviciile publice sau instituţiile de credit;
f) materiale oficiale editate trimise Băncii
Naţionale a României;
g) rapoarte, declaraţii, note, prospecte, formulare
de cerere şi alte documente întocmite de către societăţi
având sediul într-o ţară terţă şi destinate
titularilor sau deţinătorilor titlurilor emise de aceste
societăţi;
h) mijloace de înregistrare, respectiv cartele
perforate, înregistrări audio, microfilme etc., folosite pentru
transmiterea gratuită a informaţiilor destinatarilor, în măsura
în care această scutire nu dă naştere unor abuzuri sau unor
distorsiuni majore ale concurenţei;
i) dosare, arhive, formulare sau alte documente care
urmează a fi utilizate în cadrul unor întâlniri, şedinţe,
conferinţe ori congrese internaţionale, precum şi rapoartele
acestor reuniuni;
j) planuri, schiţe tehnice, desene, descrieri sau
alte documente similare importate în vederea obţinerii ori întocmirii
comenzilor în ţări terţe sau a participării la o
competiţie ţinută pe teritoriul României;
k) documente care urmează a fi utilizate în cadrul
examinărilor efectuate în România de către instituţii stabilite
în ţări terţe;
l) formulare care urmează a fi utilizate ca
documente oficiale în traficul internaţional de vehicule sau de bunuri, în
cadrul convenţiilor internaţionale;
m) formulare, tichete, bilete şi documente similare
trimise de transportatori sau de întreprinzători din industria
hotelieră stabiliţi în ţări terţe către
agenţiile de turism stabilite în România;
n) formulare, tichete, facturi de transport, scrisori de
trăsură şi alte documente comerciale sau de birou care au fost
folosite;
o) formulare oficiale emise de autorităţi
naţionale sau internaţionale şi materiale editate în
conformitate cu standardele internaţionale, trimise pentru a fi
distribuite de asociaţii din ţări terţe către
asociaţiile omoloage stabilite în România;
p) fotografii, diapozitive şi clişee pentru
fotografii cu sau fără titlu, trimise agenţiilor de presă
sau editurilor de ziare ori reviste;
q) articolele menţionate în anexa la prezentele
norme, produse de Organizaţia Naţiunilor Unite sau de una dintre
agenţiile specializate ale acesteia, indiferent de scopul în care vor fi
utilizate;
r) articolele de colecţie şi operele de
artă cu caracter educativ, ştiinţific sau cultural, care nu sunt
destinate vânzării şi care sunt importate de muzee, galerii sau alte
instituţii aprobate de autorităţile competente ale României, în
vederea scutirii de taxe vamale la import. Scutirea se acordă numai cu
condiţia ca articolele în cauză să fie importate gratuit sau,
dacă sunt importate cu titlu oneros, să nu fie livrate de o
persoană impozabilă;
s) publicaţiile oficiale tipărite sub
autoritatea ţării terţe exportatoare, a instituţiilor
internaţionale, a autorităţilor regionale sau locale şi a
organismelor de drept public înfiinţate în acea ţară
terţă şi materialele tipărite, distribuite cu ocazia
alegerilor pentru Parlamentul European sau cu ocazia alegerilor naţionale
din ţara de origine, materialele tipărite de către organizaţii
politice externe recunoscute oficial ca atare în statele membre, în măsura
în care aceste publicaţii şi materiale au fost supuse taxei în
ţara terţă exportatoare şi nu au beneficiat de scutirea de
taxă la export."
7. Articolul 92 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"ART. 92
Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea
adăugată la import bunurile importate de către organizaţii
desemnate în acest scop de Guvernul României, în vederea utilizării pentru
construcţia, întreţinerea sau decorarea cimitirelor, mormintelor
victimelor de război, precum şi a monumentelor ridicate în memoria
victimelor de război din ţări terţe, care sunt înmormântate
pe teritoriul României."
8. Articolul 93 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"ART. 93
Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată
la import următoarele:
a) sicriele conţinând corpuri neînsufleţite
şi urnele funerare conţinând cenuşa persoanelor decedate, precum
şi florile, coroanele funerare şi alte obiecte ornamentale care le
însoţesc în mod obişnuit;
b) florile, coroanele şi alte obiecte ornamentale
aduse de persoanele care au reşedinţa într-o ţară
terţă şi care participă la funerarii sau vin pentru a
decora morminte aflate pe teritoriul României, cu condiţia ca aceste importuri
să nu reflecte în niciun mod, nici prin natura, nici prin cantitatea lor,
un caracter comercial."
9. Articolul 95 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"ART. 95
Echivalentul euro în moneda naţională care se
utilizează în scopul aplicării prevederilor prezentului ordin se
stabileşte anual. Cursurile aplicabile sunt cele obţinute în prima zi
lucrătoare din octombrie. Acestea se publică în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene şi se aplică de la data de 1 ianuarie a anului
următor."
10. Articolul 97 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"ART. 97
Prezentul ordin transpune prevederile Directivei
2007/74/CE a Consiliului din 20 decembrie 2007 privind scutirea de taxă pe
valoarea adăugată şi de accize pentru bunurile importate de
către persoanele care călătoresc din ţări terţe,
ale Directivei 2006/79/CEE a Consiliului din 5 octombrie 2006 privind scutirea
de la plata taxelor a importurilor de loturi mici de bunuri cu caracter
necomercial din ţări terţe şi ale Directivei 83/181/CEE a
Consiliului din 28 martie 1983 ce determină domeniul articolului 14 (1)
(d) al Directivei 77/388/CEE privind scutirea de plată a taxei pe valoarea
adăugată la importul final al anumitor mărfuri, cu
modificările şi completările ulterioare."
ART. III
Instrucţiunile de aplicare a scutirii de taxă
pe valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art.
143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) şi art. 1441 din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.222/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.043 din 29 decembrie 2006, cu modificările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul (3), litera b) va avea
următorul cuprins:
"b) transportator este orice persoană
impozabilă care facturează în nume propriu un serviciu de
transport;".
2. La articolul 2 alineatul (2), litera c) va avea
următorul cuprins:
"c) documente din care să rezulte că
transportul este realizat de furnizor sau în numele său, cum sunt:
documentul de transport, comanda de cumpărare, de vânzare sau contractul,
documentele de asigurare."
3. La articolul 3, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
"ART. 3
(1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. b) din
Codul fiscal, sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată
livrările de bunuri expediate sau transportate în afara
Comunităţii de către cumpărătorul care nu este
stabilit în România sau de altă persoană în contul său. Astfel
de livrări au loc în cadrul unor contracte prin care persoana
obligată să transporte bunurile în afara Comunităţii este
cumpărătorul nestabilit în România sau altă persoană în
contul său."
4. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
"(2) Scutirea de taxă pe valoarea
adăugată prevăzută la alin. (1) se justifică de
furnizorul care realizează livrarea cu documentele prevăzute la art.
2 alin. (2) lit. a) şi b) şi cu documente din care să rezulte
că transportul este realizat de client sau în numele său, cum sunt:
documentul de transport, comanda de cumpărare, de vânzare sau contractul,
documentele de asigurare."
5. La articolul 4 alineatul (2), litera d) va avea
următorul cuprins:
"d) documentele din care să rezulte că
bunurile transportate au fost exportate sau sunt plasate în unul dintre
regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal."
6. La articolul 4, alineatul (4) va avea următorul
cuprins:
"(4) Se consideră documente specifice de
transport, în funcţie de tipul transportului:
a) în cazul transportului auto: Convenţia
referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe
şosele (CMR), copie de pe carnetul TIR şi, după caz, copie de pe
documentul de tranzit vamal comunitar T1;
b) în cazul transportului feroviar: scrisoarea de
trăsură, documentul de transport internaţional pe căile
ferate, care să poarte ştampila staţiei de expediţie,
documentul de transmitere a vagonului la calea ferată vecină, care să
confirme ieşirea mărfii din ţară, şi, după caz,
copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
c) în cazul transportului multimodal cale
ferată-naval: scrisoarea de trăsură şi foaia de conosament
şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
d) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural, pentru care se aplică
prevederile art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal: documentul emis de
transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi,
după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1."
7. La articolul 5, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
"ART. 5
(1) Scutirea de taxă prevăzută la art.
143 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, pentru prestările de servicii de
transport direct legate de importul de bunuri, dacă valoarea acestora este
inclusă în baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din
Codul fiscal, în funcţie de tipul transportului, se justifică de
transportator sau de casele de expediţie astfel:
a) în cazul transportului auto, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din străinătate, Convenţia
referitoare la contractul de transport internaţional de mărfuri pe
şosele (CMR), copie de pe carnetul TIR şi, după caz, copie de pe
documentul de tranzit vamal comunitar T1;
b) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural, care sunt prevăzute la
art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu următoarele documente:
contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul, documentul emis de transportator cuprinzând
date referitoare la bunurile transportate, şi, după caz, copie de pe
documentul de tranzit vamal comunitar T1;
c) în cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene,
precum şi în cazul transporturilor combinate, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din străinătate, documentul specific
de transport cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi,
după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
d) în cazul transportului feroviar, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul sau comenzile acestora, scrisoarea de
trăsură sau copia acesteia, pentru casele de expediţie,
documentul de transport internaţional pe căile ferate, care să
poarte ştampila staţiei de expediţie, sau copia acestuia, pentru
casele de expediţie, documentul de transmitere a vagonului de la calea
ferată vecină, care să confirme pentru transportator intrarea
mărfii în ţară, şi, după caz, copie de pe documentul
de tranzit vamal comunitar T1;
e) în cazul transporturilor maritime sau fluviale care
se continuă cu transportul pe cale ferată până la primul loc de
destinaţie, care figurează pe documentul de transport care
însoţeşte bunurile la intrarea în ţară, cu următoarele
documente: pentru partea de transport maritim sau fluvial, cu documentele
menţionate la lit. c), iar pentru partea de transport intern efectuat pe
căile ferate, cu contractul încheiat cu persoana care angajează
transportul sau comanda acesteia, în care să fie specificat locul de
destinaţie al mărfurilor importate, scrisoarea de trăsură
din care să rezulte că bunurile transportate provin din import
şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar
T1."
8. La articolul 7 alineatul (2), litera a) va avea
următorul cuprins:
"a) licenţa de transport, după
caz;".
9. La articolul 7 alineatul (2), litera d) va avea
următorul cuprins:
"d) diagrama biletelor de călătorie sau,
după caz, facturile, în cazul curselor ocazionale;".
10. La articolul 7 alineatul (3), partea
introductivă va avea următorul cuprins:
"(3) Scutirea de taxă prevăzută la
art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, pentru transportul
internaţional aerian, fluvial, maritim, feroviar, de persoane, se
justifică de către transportatori cu:".
11. La articolul 8 alineatul (2), litera f) va avea
următorul cuprins:
"f) navlosirea, leasingul şi închirierea
navelor. Prin navlosire se înţelege contractul prin care navlosantul pune
la dispoziţia navlositorului pentru transport o navă, părţi
din ea sau o încăpere a ei;".
12. La articolul 8 alineatul (2), litera h) va avea
următorul cuprins:
"h) serviciile asigurate pentru nevoile directe ale
pasagerilor şi echipajului şi/sau încărcăturii transportate
de nave, incluzând:
1. asistenţa necesară pasagerilor şi
echipajului asigurată în contul armatorului cu ocazia transportului
maritim, cum ar fi întocmirea documentelor de călătorie, servicii de
cazare şi alimentaţie asigurate pasagerilor, în cazul în care aceste
servicii trebuie asigurate prin contractul de transport;
2. serviciile aferente bunurilor transportate de nave,
cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea şi
conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile specialiştilor în
daune sau pentru protejarea apelor şi zonelor înconjurătoare, pentru
prevenirea poluării ori contaminării acestor ape şi zone."
13. La articolul 9 alineatul (1), partea
introductivă va avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) În sensul art. 143 alin. (1) lit. i) din Codul
fiscal, se aplică scutirea de taxă în cazul companiilor aeriene care
în principal realizează transport internaţional de persoane
şi/sau de mărfuri efectuat cu aeronave, pentru următoarele
operaţiuni:".
14. La articolul 9 alineatul (3), litera h) va avea
următorul cuprins:
"h) servicii asigurate pentru nevoile directe ale
pasagerilor şi echipajului şi/sau ale încărcăturii
transportate de aeronave, inclusiv:
1. asistenţa necesară pasagerilor şi
echipajului asigurată pe seama operatorului aerian cu ocazia transportului
aerian, cum ar fi întocmirea documentelor de călătorie şi
cazarea, masa şi băutura asigurate pasagerilor, în cazul în care
aceste servicii trebuie asigurate în baza contractului de transport;
2. serviciile referitoare la bunurile transportate de
aeronave, cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea şi
conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile asigurate de
specialiştii în <<daune>> sau pentru protejarea mediului
înconjurător, respectiv pentru prevenirea poluării ori
contaminării acestor zone."
15. La articolul 9, alineatul (5) va avea următorul
cuprins:
"(5) În cazul companiilor aeriene care nu sunt
stabilite în România, în scopul aplicării scutirilor se va considera
că activitatea acestora constă întotdeauna în principal în
transportul internaţional de persoane şi/sau de mărfuri efectuat
cu plată. În cazul companiilor aeriene stabilite în România, Direcţia
generală aviaţie civilă din cadrul Ministerului Transporturilor
va emite un certificat care atestă faptul că activitatea acestora
constă în principal în transportul internaţional de persoane
şi/sau de mărfuri efectuat cu plată, care va fi transmis în
copie furnizorilor/prestatorilor, ca document justificativ pentru aplicarea
scutirii. Certificatul va fi eliberat la solicitarea companiilor aeriene
după cum urmează:
a) în cazul în care certificatul este solicitat în anul
curent pentru anul următor, va fi avută în vedere activitatea
desfăşurată în anul solicitării şi certificatul va fi
valabil de la data de 1 ianuarie până la data de 31 decembrie a anului
calendaristic următor;
b) în situaţia în care certificatul nu a fost
solicitat în anul curent pentru anul următor, va fi avută în vedere
activitatea desfăşurată în anul precedent şi certificatul
va fi valabil de la data emiterii până la data de 31 decembrie a anului în
care a fost eliberat;
c) în cazul companiilor aeriene nou-înfiinţate,
certificatul va fi eliberat în anul înfiinţării pe baza planului de afaceri
prezentat Direcţiei generale aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor şi va fi valabil de la data emiterii
până la data de 31 decembrie a anului în care a fost eliberat."
ART. IV
Normele privind procedura de acordare a certificatului
de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată
şi de eliberare a garanţiei pentru importurile de bunuri, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 500/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2007, se
modifică după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
"ART. 1
(1) Potrivit art. 157 alin. (4) din Codul fiscal, prin
exceptare de la prevederile alin. (3) al aceluiaşi articol, în perioada 15
aprilie 2007 - 31 decembrie 2011 inclusiv nu se face plata efectivă la
organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA conform art. 153, care au obţinut certificat de amânare de la
plată."
2. La articolul 2, litera c) va avea următorul
cuprins:
"c) au realizat în anul calendaristic precedent
importuri din teritorii şi state terţe, astfel cum sunt definite la
art. 1252 din Codul fiscal, a căror valoare cumulată este
de cel puţin 150 milioane lei. În această valoare nu se cuprind
importurile de produse supuse accizelor armonizate."
ART. V
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
ART. VI
Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2009, cu excepţia art. II, care va intra în vigoare la data de 1
decembrie 2008.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXA 1
(Anexa 2 la norme)
SERVICII SCUTITE DE TVA
efectuate în antrepozitul de TVA
1. Ventilarea, sortarea, uscarea, desprăfuirea,
operaţiuni simple de curăţare, reparaţii ale ambalajului,
reparaţii de bază ale defectelor apărute în timpul transportului
sau antrepozitării, în măsura în care este vorba de operaţiuni
simple, aplicarea sau îndepărtarea protecţiei utilizate în scopul
transportării
2. Reconstituirea mărfurilor după transport
3. Inventarierea, prelevarea de mostre, trierea,
cernerea, filtrarea mecanică şi cântărirea bunurilor
4. Eliminarea componentelor avariate sau poluate
5. Conservarea prin pasteurizare, sterilizare, iradiere
sau adăugarea de agenţi de conservare
6. Tratarea împotriva paraziţilor
7. Tratarea antirugină
8. Tratarea:
- prin creşterea temperaturii, fără alte
tratări complementare sau procese de distilare;
- prin scăderea temperaturii, chiar dacă
aceasta conduce la o reîncadrare sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
9. Tratarea electrostatică, îndreptarea sau
călcarea textilelor
10. Tratarea constă în:
- îndepărtarea tulpinelor şi codiţelor
şi/sau a sâmburilor fructelor, tăierea şi felierea fructelor
uscate sau a legumelor, rehidratarea fructelor;
- deshidratarea fructelor, chiar dacă aceasta
conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre.
11. Desalinarea, curăţarea şi cruponarea
pieilor
12. Montarea bunurilor ori adăugarea sau înlocuirea
pieselor accesorii, în măsura în care această operaţiune este
relativ limitată sau este destinată conformării la normele
tehnice şi nu modifică natura sau performanţele bunurilor
originale. Această operaţiune poate conduce la reîncadrarea sub un
alt cod tarifar cu 8 cifre pentru bunurile adăugate ca accesorii sau utilizate
ca înlocuitori
13. Diluarea sau concentrarea fluidelor, fără
tratare complementară sau vreun proces de distilare, chiar dacă
aceasta conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
14. Amestecarea bunurilor de acelaşi tip, de
calităţi diferite, în scopul obţinerii unei calităţi
constante sau a unei calităţi solicitate de client, fără a
schimba natura bunurilor respective
15. Separarea sau tăierea la o anumită
dimensiune a bunurilor, dacă este vorba numai de operaţiuni simple
16. Ambalarea, dezambalarea, schimbarea ambalajului,
decantarea şi transferarea în alte recipiente, chiar dacă aceasta ar
conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, aplicarea,
retragerea şi modificarea mărcilor, sigilarea, etichetarea,
afişarea preţului sau alt semn distinctiv similar
17. Testarea, ajustarea, reglarea şi punerea în
funcţiune a echipamentelor, aparaturii şi vehiculelor, mai ales
pentru verificarea conformităţii la normele tehnice, cu condiţia
să fie vorba de operaţiuni simple
18. Operaţiuni constând în mătuirea
elementelor de ţevărie pentru a le adapta exigenţelor anumitor
pieţe.