Asculta

ORDIN   Nr. 519 din 27 septembrie 2005

privind aprobarea Instrucțiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată

PUBLICAT  ÎN: MONITORUL OFICIAL  NR. 893 din  6 octombrie 2005

 

    În temeiul dispozițiilor art. 33 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice și a Agenției Naționale de Administrare Fiscală,în baza prevederilor pct. 32.1 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

 

    ART. 1

    Se aprobă Instrucțiunile pentru aplicarea titlului IX din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, prevăzute în anexa la prezentul ordin.

    ART. 2

    Dispozițiile prezentului ordin se aplică de toate organele fiscale implicate în soluționarea unor contestații formulate împotriva actelor administrative fiscale.

    ART. 3

    Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

            Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,

                              Sebastian Bodu

 

    ANEXA 1

 

                                INSTRUCȚIUNI

pentru aplicarea titlului IX din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată

 

    1. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 174 - Posibilitatea de contestare

    1.1. Orice persoană care formulează o contestație pentru lipsa unui act administrativ fiscal trebuie să demonstreze dreptul său sau interesul legitim lezat.

    1.2. Prin lipsa actului administrativ fiscal se înțelege nesoluționarea în termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ fiscal.

    1.3. În cazul deciziilor emise potrivit art. 86 din Codul de procedură fiscală, republicat, bazele de impunere se pot contesta numai prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu și a deciziilor de impunere emise ulterior în temeiul acesteia.

 

    2. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 175 - Forma și conținutul contestației

    2.1. În situația în care contestatorul precizează că obiectul contestației îl formează actul administrativ atacat, fără însă a menționa, înăuntrul termenului acordat de organul de soluționare, cuantumul sumei totale contestate, individualizată pe feluri de impozite, taxe, datorie vamală, contribuții, precum și accesorii ale acestora, sau măsurile pe care le contestă, contestația se consideră formulată împotriva întregului act administrativ fiscal.

    2.2. În situația în care contestația nu îndeplinește cerințele care privesc depunerea împuternicirii, semnătura, precum și ștampilarea, în original, organele de soluționare competente vor solicita contestatorului, printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire, ca în termen de 5 zile de la comunicarea acesteia să îndeplinească aceste cerințe. În caz contrar, contestația va fi respinsă, fără a se mai antama fondul cauzei.

    2.3. Confirmările de primire se vor anexa la dosarul cauzei.

    2.4. Organul de soluționare competent nu se poate substitui contestatorului cu privire la motivele de fapt și de drept pentru care a contestat actul administrativ fiscal respectiv.

    2.5. În exercitarea rolului activ, organul de soluționare va solicita contestatorului, pe bază de scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prezentarea, în termen de cinci zile de la data comunicării acesteia, a motivelor de fapt și de drept, sub sancțiunea respingerii contestației ca nemotivată.

 

    3. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 176 - Termenul de depunere a contestației

    3.1. La primirea contestației, organul emitent al actului administrativ fiscal va întocmi dosarul contestației, precum și referatul cu propuneri de soluționare. Întocmirea dosarului contestației nu este obligatorie în situația în care, potrivit art. 178 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, republicat, organul emitent este competent pentru soluționarea contestației.

    3.2. Dosarul contestației va cuprinde: contestația în original, care trebuie să poarte semnătura persoanei îndreptățite, precum și amprenta ștampilei, în cazul contestatorului persoană juridică, împuternicirea avocațială, după caz, actul administrativ fiscal atacat, în copie, precum și anexele acestuia, copii ale documentelor care au legătură cu cauza supusă soluționării, documentele depuse de contestator, decizia de instituire a măsurilor asiguratorii și sesizarea penală în copie, după caz.

    3.3. În situația în care competența de soluționare nu îi aparține, organul emitent al actului atacat va înainta dosarul contestației, precum și referatul cu propuneri de soluționare organului de soluționare competent, numai după verificarea îndeplinirii cerințelor procedurale.

    3.4. În cazul în care contestația este depusă direct la organul competent de soluționare, acesta o va transmite organului emitent al actului atacat, în vederea constituirii dosarului contestației, a verificării condițiilor procedurale, precum și a întocmirii referatului cu propuneri de soluționare.

    3.5. În situațiile prevăzute de art. 176 alin. (2) și (3) din Codul de procedură fiscală, republicat, contestatorul va fi înștiințat printr-o adresă.

    3.6. Referatul cu propuneri de soluționare cuprinde precizări privind îndeplinirea condițiilor de procedură, mențiuni privind instituirea măsurilor asiguratorii sau sesizarea organelor de urmărire și cercetare penală, după caz, precum și propuneri de soluționare a contestației, având în vedere toate argumentele și documentele contestatorului.

    3.7. În referat se va menționa obligatoriu dacă s-a făcut sau nu sesizare penală.

    3.8. Referatul se aprobă de conducătorul organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal atacat.

    3.9. În condițiile în care din actele dosarului cauzei nu se poate verifica respectarea termenului de depunere a contestației, iar în urma demersurilor întreprinse nu se poate face dovada datei la care contestatorul a luat la cunoștință de actul administrativ fiscal atacat, aceasta va fi considerată depusă în termenul legal.

    În situația depunerii prin poștă a contestației, organul emitent al actului administrativ fiscal atacat este obligat să anexeze la dosarul contestației plicul prin care a fost transmisă.

    3.10. Persoanele care nu respectă prevederile legale privind comunicarea actelor administrative fiscale și nu anexează la dosarul cauzei dovada comunicării actului atacat, precum și dovada depunerii contestației sunt direct răspunzătoare de acest fapt.

    3.11. Dispozițiile privind termenele din Codul de procedură civilă se aplică în mod corespunzător, astfel:

    1. Termenul de depunere a contestației se calculează pe zile libere, cu excepția cazului în care prin lege se prevede altfel, neintrând în calcul nici ziua când a început, nici ziua când s-a sfârșit termenul.

    Exemplu:

    Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului în data de 29 iunie, termenul de 30 de zile începe să curgă de la data de 30 iunie și se împlinește în data de 29 iulie, astfel încât ultima zi de depunere a contestației este 30 iulie.

    2. Termenul care se sfârșește într-o zi de sărbătoare legală sau când serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus săptămânal) se va prelungi până la sfârșitul primei zile de lucru următoare.

    Exemplu:

    În situația în care data de 30 iunie prezentată la exemplul anterior este sâmbătă, ultima zi de depunere a contestației este luni, 1 august.

    3. Termenul de 3 luni prevăzut la art. 176 alin. (4) din Codul de procedură fiscală se sfârșește în ziua lunii corespunzătoare zilei de plecare.

    Exemplu:

    Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului în data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se sfârșește în data de 15 aprilie, astfel încât ultima zi de depunere a contestației este data de 15 aprilie.

    4. Termenul care, începând la data de 29, 30 sau 31 ale lunii, se sfârșește într-o lună care nu are o asemenea zi se va socoti împlinit în ultima zi a lunii.

    Exemplu:

    Actul administrativ fiscal este comunicat în data de 30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfârșește în ultima zi a lunii februarie, respectiv 28 februarie sau 29 februarie, reprezentând ultima zi de depunere a contestației.

    3.12. Organele care au încheiat actul administrativ fiscal atacat vor păstra, în copie, dosarul contestației, la care vor anexa și deciziile emise în soluționarea contestației.

    3.13. Când contestatorul își majorează pretențiile, dispozițiile procedurale privind termenul de depunere a contestației se aplică corespunzător pentru diferența contestată suplimentar.

    3.14. Contestația se consideră depusă în termenul de 3 luni în situația în care actul administrativ atacat nu cuprinde unul dintre elementele prevăzute la art. 42 alin. (2) lit. i) din Codul de procedură fiscală, republicat.

 

    4. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 177 - Retragerea contestației

    4.1. Cererea de retragere trebuie să fie semnată de contestator sau de împuternicit, iar în cazul contestatorilor persoane juridice, cererea trebuie să poarte ștampila persoanei juridice. Dovada calității de împuternicit se face potrivit legii.

    4.2. Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere copia actului de identitate.

    4.3. Organul de soluționare competent va comunica decizia prin care ia act de renunțarea la contestație după expirarea termenului general de depunere a contestației.

 

    5. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 178 - Organul competent

    5.1. Actele administrative fiscale care intră în competența de soluționare a organelor specializate prevăzute la art. 178 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat, sunt cele prevăzute expres și limitativ de lege.

    În situația în care, ca urmare a raportului privind rezultatele inspecției fiscale, nu se modifică baza de impunere, de la data aducerii la cunoștința contribuabilului a acestui fapt, titlul de creanță fiscală susceptibil de a fi contestat este declarația fiscală, asimilată cu o decizie de impunere în condițiile art. 83 din Codul de procedură fiscală, republicat.

    5.2. Alte acte administrative fiscale pot fi: dispoziția de măsuri, decizia privind stabilirea răspunderii reglementată de art. 28 din Codul de procedură fiscală, republicat, notele de compensare, înștiințări de plată, procesul-verbal privind calculul dobânzilor cuvenite contribuabilului etc.

    5.3. Titluri de creanță privind datoria vamală pot fi: declarația vamală în detaliu, chitanța vamală, procesul-verbal prin care se stabilește și se individualizează datoria vamală, inclusiv accesoriile, potrivit legii, precum și actul constatator, în măsura în care nu s-a încheiat proces-verbal.

    5.4. Competența de soluționare este dată de cuantumul total al sumelor contestate, reprezentând impozite, taxe, contribuții stabilite de plată de către organul fiscal, precum și accesorii ale acestora, sau de cuantumul total al taxelor, impozitelor, contribuțiilor, aprobate la rambursare, respectiv restituire, după caz.

    Exemplu:

    a) Atunci când, ca urmare a soluționării deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, se stabilește TVA de plată sub 500.000 lei (RON), iar TVA-ul respins la rambursare este peste 500.000 lei (RON), competența de soluționare este dată de cuantumul taxei pe valoarea adăugată de plată.

    b) Dacă, ca urmare a soluționării deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, rezultă diferențe care diminuează suma solicitată la rambursare, dar care nu determină stabilirea TVA de plată, competența de soluționare a contestației este dată de cuantumul taxei pe valoarea adăugată aprobată la rambursare prin decizia de rambursare.

    c) Atunci când, ca urmare a soluționării deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, rezultă diferențe de TVA nedeductibil și/sau colectat în cuantum egal cu TVA-ul solicitat la rambursare, competența de soluționare a deciziei de rambursare aparține organelor specializate de soluționare, constituite la nivel teritorial.

    d) Diminuarea pierderii fiscale prin neadmiterea ca deductibile a unor cheltuieli, fără a rezulta, pe cale de consecință, impozit pe profit, reprezintă măsura și intră în competența de soluționare a organului emitent al actului administrativ atacat, indiferent de cuantumul sumei contestate.

    e) Atunci când, ca urmare a constatării pierderii înlesnirilor la plată, contestatorului i se stabilesc, pe cale de consecință, debite și accesorii, competența de soluționare a contestației aparține organelor prevăzute la art. 178 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat, în funcție de cuantumul sumei contestate.

    5.5. Contestațiile formulate de sucursalele persoanelor juridice, al căror cuantum este sub 500.000 lei (RON), se soluționează de organele de soluționare competente, constituite la nivelul direcțiilor generale teritoriale care au competența de administrare a acestor sucursale și în a căror rază teritorială se află situate.

 

    6. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 179 - Decizia sau dispoziția de soluționare

    6.1 În situația în care la soluționarea contestației participă mai multe persoane, iar una dintre persoanele care au participat, potrivit competențelor ce îi revin, la întocmirea deciziei emise în soluționarea contestației nu este de acord cu soluția propusă, are posibilitatea de a semna cu opinie separată exemplarul deciziei care rămâne la dosarul contestației și pe cel care se păstrează la dosarul deciziilor.

    6.2. Opinia separată va fi motivată în fapt și în drept, prezentându-se considerentele de natură fiscală pe care se bazează aceasta.

    6.3. Decizia emisă în soluționarea contestației este definitivă în sistemul căilor administrative de atac, în sensul că asupra ei organul de soluționare competent nu mai poate reveni, cu excepția situațiilor privind îndreptarea erorilor materiale, potrivit legii.

 

    7. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 180 - Forma și conținutul deciziei de soluționare a contestației

    7.1. Decizia se semnează de către directorul general al Direcției generale de soluționare a contestațiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, de directorii executivi ai direcțiilor generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, și ai Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, sau de înlocuitorii acestora, după caz.

    7.2. În situația în care înlocuitorii directorilor executivi ai direcțiilor generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, și ai Direcției generale de administrare a marilor contribuabili sunt directorii organului de inspecție fiscală, va fi desemnată o altă persoană din cadrul direcției generale respective, care să semneze decizia de soluționare.

    7.3. În cazul contestațiilor soluționate potrivit art. 178 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, republicat, decizia se semnează de conducătorul organului fiscal din care face parte organul fiscal competent în soluționarea acestor contestații.

    7.4. Decizia privind soluționarea contestației se întocmește și se comunică astfel:

    a) câte un exemplar se comunică contestatorului, persoanelor introduse în procedura de soluționare a contestației, organului care a întocmit actul atacat, după caz;

    b) un exemplar rămâne la dosarul contestației;

În situația în care decizia de soluționare se semnează cu opinie separată, la dosarul contestației va fi atașat și exemplarul cu opinie separată.

    c) un exemplar se păstrează la dosarul deciziilor.

    7.5. În situația în care decizia de soluționare a contestației privește creanțe fiscale, organul emitent al actului atacat va înainta o copie a deciziei la compartimentul/serviciul/biroul cu atribuții de evidență analitică pe plătitori prin subsistemul de preluare a actelor de colectare a veniturilor.

    7.6. Organele care soluționează contestațiile vor ține evidența acestora într-un registru, din care să rezulte identitatea contestatorului, obiectul cauzei, modul de soluționare și de comunicare a soluției și calea de atac.

 

    8. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 181 - Introducerea altor persoane în procedura de soluționare

    8.1. Intervenția voluntară este forma de participare la cerere, în soluționarea contestațiilor, a terților ale căror interese juridice de natură fiscală sunt afectate în urma emiterii deciziei.

    8.2. Intervenția forțată este forma de participare a terților în soluționarea contestațiilor, care sunt introduși de către organele de soluționare din oficiu sau la cererea contestatorului. În cazul în care cererea de intervenție forțată este formulată de contestator, aceasta va fi motivată în fapt și în drept.

    8.3. Organul de soluționare competent se va pronunța asupra admisibilității cererii, iar în situația în care aceasta nu e admisibilă, va înștiința contestatorul printr-o adresă. Dacă cererea de intervenție formulată de contestator este admisă, aceasta se va comunica intervenientului.

    8.4. Introducerea din oficiu a intervenienților se realizează printr-o adresă a organului de soluționare care instrumentează cauza.

    8.5. Atunci când intervenția este făcută pentru apărarea dreptului uneia dintre părți, aceasta are caracter accesoriu.

    8.6. Atunci când intervenția urmărește realizarea sau conservarea unor interese de natură juridică fiscală proprii, aceasta are caracter principal. În această situație, cererea de intervenție trebuie să îndeplinească cerințele prevăzute pentru forma și conținutul contestației, iar asupra cererii de intervenție principală organele competente de soluționare se vor pronunța prin decizie.

    8.7. Intervenția se poate depune la organul competent de soluționare până la emiterea deciziei de soluționare a contestației.

 

    9. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 182 - Soluționarea contestației

    9.1. Pentru lămurirea cauzelor organul de soluționare competent poate solicita direcțiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și Agenției Naționale de Administrare Fiscală puncte de vedere.

    Respectivele direcții de specialitate vor transmite punctele de vedere în termen de cel mult zece zile de la solicitare.

    9.2. În situația în care pentru aceeași speță avizele comunicate sunt contradictorii sau sunt contrare punctului de vedere exprimat de organul de soluționare competent, cauza respectivă va fi supusă dezbaterii comisiei fiscale centrale din Ministerul Finanțelor Publice, potrivit legii.

    9.3. În soluționarea contestațiilor, excepțiile de procedură pot fi următoarele: nerespectarea termenului de depunere a contestației, lipsa calității procesuale, lipsa capacității, lipsa unui interes legitim, contestarea altor sume și măsuri decât cele care au făcut obiectul actului atacat.

    9.4. Excepțiile de fond în procedura de soluționare a contestațiilor pot fi următoarele: necompetența organului care a încheiat actul contestat, prescripția, excepția prevăzută de art. 102 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, republicat, autoritatea de lucru judecat etc.

    9.5. În situațiile în care organele competente au de soluționat două sau mai multe contestații, formulate de aceeași persoană fizică sau juridică împotriva unor titluri de creanță fiscală, sau alte acte administrative fiscale încheiate de aceleași organe fiscale sau alte organe fiscale vizând aceeași categorie de obligații fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul cuantumului se influențează reciproc, se va proceda la conexarea dosarelor, dacă prin aceasta se asigură o mai bună administrare și valorificare a probelor în rezolvarea cauzei.

    9.6. Prin conexarea dosarelor nu se poate stabili o altă competență de soluționare decât cea care rezultă din contestarea fiecărui act administrativ fiscal luat individual.

    9.7. În cazul în care contestatorul își restrânge sau își majorează pretențiile formulate inițial, organul de soluționare învestit își va declina competența în favoarea organului de soluționare competent.

    9.8. În cazul în care contestațiile sunt astfel formulate încât au și alt caracter pe lângă cel de cale administrativă de atac, pentru aceste aspecte cererea se va înainta organelor competente de către organul învestit cu soluționarea căii administrative de atac, după soluționarea acesteia.

    9.9. La solicitarea organului competent de soluționare, organele care au efectuat activitatea de inspecție fiscală vor întocmi un proces-verbal de cercetare la fața locului, pentru lămurirea aspectelor care fac obiectul contestației, semnat de organul de inspecție fiscală, și care va fi adus la cunoștință și contestatorului.

    9.10. Prin acestea nu se vor putea stabili debite noi, iar împotriva lor nu va putea fi exercitată calea administrativă de atac, procesul-verbal de cercetare la fața locului urmând a fi conexat la dosarul contestației aflat în curs de soluționare.

    9.11. Dispozițiile art. 40 din Codul de procedură fiscală, republicat, privind abținerea și recuzarea se aplică în mod corespunzător.

 

    10. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 183 - Suspendarea procedurii de soluționare a contestației pe cale administrativă

    10.1. În cazul în care referatul nu conține mențiuni privind formularea sau nu a unei sesizări penale în cauză, organul de soluționare competent va solicita, printr-o adresă, completarea în acest sens a referatului cu propuneri de soluționare.

    10.2. Informațiile cerute vor fi înaintate organului de soluționare în termen de maximum 5 zile de la data comunicării acestora.

    10.3. În situația neprimirii răspunsului în termenul solicitat, organele de soluționare vor analiza fondul cauzei, urmând ca de nerespectarea prevederilor alineatului precedent să fie ținute răspunzătoare persoanele care nu au depus diligențele necesare.

    10.4. Dacă prin decizie se suspendă soluționarea contestației până la rezolvarea cauzei penale, dosarul contestației se transmite, după caz, organului care a efectuat inspecția fiscală, urmând ca acesta să fie restituit, la încetarea motivului care a determinat suspendarea, organului de soluționare competent.

    10.5. Organul de soluționare competent va relua procedura administrativă, în condițiile art. 183 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat, numai după încetarea definitivă și irevocabilă a motivului care a determinat suspendarea. Aceasta trebuie dovedită de către organele fiscale sau de contestator printr-un înscris emis de organele abilitate. Soluția dată de organele de cercetare și urmărire penală trebuie însoțită de rezoluția motivată, atunci când suspendarea a fost pronunțată până la rezolvarea cauzei penale.

    10.6. În situația în care solicitarea de reluare a procedurii aparține contestatorului, organele de soluționare vor cere organului fiscal abilitat, printr-o adresă, comunicarea faptului că motivul de încetare a suspendării soluționării contestației a rămas definitiv și irevocabil.

    10.7. La reluarea procedurii administrative, organul de soluționare competent poate solicita organului fiscal care a sesizat organele de urmărire și cercetare penală punctul de vedere privind soluționarea contestației în raport de soluția organelor penale.

    10.8. La soluționarea contestațiilor, organele de soluționare se vor pronunța și în raport de motivarea rezoluțiilor de scoatere de sub urmărire penală, neîncepere sau încetare a urmăririi penale, precum și a expertizelor efectuate în cauză, în măsura în care acestea se regăsesc la dosarul contestației.

    10.9. În situația prevăzută la art. 204 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, republicat, reanalizarea contestației se va face și în raport de prevederile art. 346 din Codul de procedură penală.

 

    11. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 184 - Suspendarea executării actului administrativ fiscal

    11.1. Organul de soluționare competent poate acorda suspendarea executării actului administrativ fiscal atacat, până la soluționarea pe cale administrativă a contestației, indiferent dacă procedura de executare a fost sau nu începută.

    11.2. Aprobarea de către organul de soluționare a cererii de suspendare a executării actului administrativ fiscal prin care s-au stabilit obligații de plată are ca efect, pentru contribuabil, suspendarea obligației de plată, iar pentru organul fiscal, suspendarea dreptului de a începe sau de a continua executarea silită, după caz, pentru sumele ce fac obiectul suspendării obligației de plată respective.

    11.3. Motivele de acordare a suspendării executării actului administrativ fiscal contestat pot fi: existența unei îndoieli puternice asupra legalității actului atacat, iminența producerii unei vătămări ireparabile a drepturilor contestatorului, bonitatea contribuabilului, comportamentul fiscal al acestuia etc.

    11.4. În vederea soluționării cererii de suspendare, organele de soluționare a contestației pot solicita informații și/sau documente organului de executare sau altor compartimente specializate privind bonitatea contribuabilului, fișa de analiză de risc, cazierul fiscal etc. În acest caz informațiile vor fi transmise pe baza unei adrese, care va cuprinde și punctul de vedere al organului fiscal privind posibilitatea suspendării actului administrativ.

    11.5. Contestatorul poate depune orice înscrisuri pe care le consideră relevante în susținerea cererii de suspendare a executării actului administrativ fiscal atacat.

    11.6. Organul de soluționare va dispune organului de executare competent instituirea măsurilor asigurătorii atunci când acestea se impun, potrivit legii.

    11.7. Contestatorul va fi înștiințat de modul de rezolvare a cererii de suspendare a executării actului administrativ fiscal prin decizie de soluționare a contestației sau prin decizie privind soluționarea cererii de suspendare a executării, după caz, care pot fi atacate potrivit legii.

    11.8. Un exemplar al acestei decizii privind soluționarea cererii de suspendare a executării se comunică organului de executare competent, potrivit legii.

    11.9. În toate cazurile, suspendarea executării actului administrativ fiscal dăinuie până la soluționarea căii administrative de atac, chiar dacă pentru a se pronunța organul de soluționare a emis anterior o decizie de suspendare a soluționării contestației, urmând ca procedura să fie reluată după încetarea motivului care a determinat suspendarea soluționării cauzei.

    11.10. În soluționarea cererii de suspendare a executării, prin decizie se vor prezenta motivele ce au format convingerea organului de soluționare.

 

    12. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 185 - Soluții asupra contestației

    12.1. Contestația poate fi respinsă ca:

    a) neîntemeiată, în situația în care argumentele de fapt și de drept prezentate în susținerea contestației nu sunt de natură să modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;

    b) nemotivată, în situația în care contestatorul nu prezintă argumente de fapt și de drept în susținerea contestației sau argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse soluționării;

    c) fiind fără obiect, în situația în care sumele și măsurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat sau dacă prin reluarea procedurii administrative, luându-se act de soluția pronunțată de instanța penală, se constată că cererea rămâne lipsită de obiect;

    d) inadmisibilă, în situația contestării deciziilor de impunere emise în temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, având în vedere prevederile art. 174 alin. (6) din Codul de procedură fiscală, republicat.

    12.2. Prin decizie se poate lua act de renunțarea la contestație, în situația în care contestatorul solicită retragerea acesteia.

    12.3. Contestația poate fi admisă și actul administrativ fiscal atacat anulat și în situații cum sunt: constatarea existenței unei excepții de fond sau de procedură, lipsa unuia dintre elementele referitoare la numele, prenumele și calitatea persoanei împuternicite a organului fiscal, la numele și prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnăturii persoanei împuternicite a organului fiscal, cu excepția prevăzută la art. 42 alin. (3) din Codul de procedură fiscală, republicat.

    12.4. Prin decizie se poate constata autoritatea de lucru judecat atunci când există identitate de obiect, părți și cauză.

    12.5. Aceste soluții nu sunt prevăzute limitativ.

    12.6. În situația în care se pronunță o soluție de desființare totală sau parțială a actului atacat, în considerentele deciziei se vor prezenta numai motivele care au condus la desființare.

    12.7. Decizia de desființare va fi pusă în executare în termen de 30 de zile de la data comunicării, iar verificarea va viza strict aceeași perioadă și același obiect al contestației pentru care s-a emis decizia, inclusiv pentru calculul accesoriilor aferente.

    12.8. Prin noul act administrativ fiscal, întocmit conform considerentelor deciziei de soluționare, nu se pot stabili în sarcina contestatorului sume mai mari decât cele din actul desființat, acesta putând fi contestat potrivit legii.

    12.9. În situația în care obligațiile bugetare se stabilesc pe bază de raport de inspecție fiscală sau proces-verbal, încheiate conform art. 105 alin. (2) și art. 106 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat, se va pronunța soluția de anulare a măsurilor stabilite suplimentar, urmând ca respectivele constatări să fie valorificate la emiterea actului administrativ fiscal, conform legii.

 

    13. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 186 - Respingerea contestației pentru neîndeplinirea condițiilor procedurale

    13.1. Contestația poate fi respinsă ca:

    a) nedepusă la termen, în situația în care aceasta a fost depusă peste termenul prevăzut de prezenta lege;

    b) fiind depusă de o persoană lipsită de calitatea de a contesta, în situația în care aceasta este formulată de o persoană fizică sau juridică lipsită de calitate procesuală;

    c) fiind depusă de o persoană lipsită de capacitate de exercițiu, potrivit legii;

    d) lipsită de interes, în situația în care contestatorul nu demonstrează că a fost lezat în dreptul sau interesul său legitim;

    e) prematur formulată, în situația în care sumele contestate nu sunt stabilite cu titlu definitiv în sarcina acestuia sau în situația în care contribuabilul contestă un act premergător care stă la baza emiterii unui act administrativ fiscal.

    13.2. Aceste soluții nu sunt prevăzute limitativ.

 

    14. Instrucțiuni pentru aplicarea art. 187 - Comunicarea deciziei și calea de atac

    14.1. Atunci când decizia de soluționare este returnată de poștă, comunicarea se face prin publicarea unui anunț într-un cotidian național de largă circulație și/sau într-un cotidian local ori în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, decizia considerându-se comunicată în termen de 5 zile de la data publicării anunțului.

    14.2. Retururile corespondenței purtate de organul de soluționare, altele decât ale deciziilor de soluționare și/sau ale deciziilor privind soluționarea cererii de suspendare a executării actului administrativ fiscal atacat, vor fi transmise organului fiscal cel mai în măsură să efectueze comunicarea către contestator.

 

    15. Instrucțiuni privind întocmirea situațiilor referitoare la activitatea de soluționare a contestațiilor

    15.1. Direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili vor înainta Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Direcția generală de soluționare a contestațiilor semestrial și anual, până la data de 25 iulie pentru semestrul I și respectiv până la data de 25 ianuarie pentru întregul an expirat:

    a) situația privind contestațiile înregistrate, precum și modul de soluționare, conform anexei nr. 1 la prezentele instrucțiuni;

    b) situația privind soluțiile irevocabile pronunțate de instanțele judecătorești în perioada de referință, în cauzele având ca obiect deciziile de soluționare a contestațiilor emise de direcția în cauză, conform anexei nr. 2 la prezentele instrucțiuni. La aceasta vor fi anexate copiile hotărârilor judecătorești irevocabile în baza cărora s-a întocmit situația.

    Situațiile vor fi însoțite de calculul indicatorilor de performanță precizați în Circulara nr. 94.408 din 19 iulie 2004, precum și de raportul privind activitatea de soluționare a contestațiilor care să cuprindă motivele care au determinat admiterea contestațiilor sau desființarea totală ori parțială a actelor atacate, motivele pentru care instanțele au pronunțat soluții favorabile contribuabililor, precum și propuneri de îmbunătățire a cadrului legislativ.

    Aceleași situații se vor întocmi și la nivelul Direcției generale de soluționare a contestațiilor.

    15.2. Trimestrial, până la data de 10 a lunii următoare trimestrului expirat, direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București, și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili vor înainta Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Direcția generală de soluționare a contestațiilor situația privind contestațiile în curs de soluționare la finele perioadei de referință, în care vor fi evidențiate distinct contestațiile cu termen de soluționare depășit. Situația va fi întocmită conform anexei nr. 3 la prezentele instrucțiuni.

 

    ANEXA 1*)

    la instrucțiuni

 

    *) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.

 

             SITUAȚIA PRIVIND CONTESTAȚIILE ÎNREGISTRATE ȘI SOLUȚIONATE

                         în perioada ................

 

    Semnificația coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:

    A - Cazuri

    B - Sume (lei)

    C - Desființate

    D - Dosare

    E - Capete de cerere

 ______________________________________________________________________________

|Contestații|Contestații |Contestații|                             |Contestații|

|în curs de |înregistrate|soluționate|                             |în curs de |

|soluționare|în perioada |           |                             |soluționare|

|la         |de referință|           |          Din care:          |la finele  |

|începutul  |            |           |                             |perioadei  |

|perioadei  |            |           |                             |de         |

|de         |            |           |                             |referință  |

|referință  |            |           |                             |           |

|___________|____________|___________|_____________________________|___________|

|  A  |  B  |  A   |  B  |  A  |  B  |Admise|Respinse|  C  |Alte   |  A    | B |

|     |     |      |     |     |     |      |        |     |soluții|       |   |

|_____|_____|______|_____|_____|_____|______|________|_____|_______|_______|___|

|  |  |     |   |  |     |  |  |     | A | B|  A  | B| A |B|  A | B|       |   |

|__|__|_____|___|__|_____|__|__|_____|___|__|_____|__|___|_|____|__|_______|___|

|D | E|     | D | E|     |D | E|     |D|E|  | D| E|  |D|E| |D| E|  | D | E |   |

|__|__|_____|___|__|_____|__|__|_____|_|_|__|__|__|__|_|_|_|_|__|__|___|___|___|

|  |  |     |   |  |     |  |  |     | | |  |  |  |  | | | | |  |  |   |   |   |

|__|__|_____|___|__|_____|__|__|_____|_|_|__|__|__|__|_|_|_|_|__|__|___|___|___|

 

    ANEXA 2

    la instrucțiuni

 

               SITUAȚIA PRIVIND SOLUȚIILE IREVOCABILE PRONUNȚATE

                         în perioada ................

 

 ______________________________________________________________________________

|Soluții irevocabile|                       Din care:                          |

|pronunțate         |__________________________________________________________|

|în perioada: ..... |   admis acțiune   |  respins acțiune  |   alte soluții   |

|                   |   contribuabil    |   contribuabil    |                  |

|___________________|___________________|___________________|__________________|

| Cazuri| SUME (LEI)| Cazuri| SUME (LEI)| Cazuri| SUME (LEI)|Cazuri| SUME (LEI)|

|_______|___________|_______|___________|_______|___________|______|___________|

|_______|___________|_______|___________|_______|___________|______|___________|

 

    ANEXA 3

    la instrucțiuni

 

                   SITUAȚIA CONTESTAȚIILOR ÎN CURS DE SOLUȚIONARE

                          la data ........................

 

 ______________________________________________________________________________

|Nr. |Nume       |Data         | Total sumă| Număr de zile depășire| Observații|

|crt.|contestator|înregistrării| contestată| termen de soluționare |           |

|    |           |contestației |           |   (dacă este cazul)   |           |

|____|___________|_____________|___________|_______________________|___________|

|____|___________|_____________|___________|_______________________|___________|

|____|___________|_____________|___________|_______________________|___________|