Asculta

 

                                                                                                                                                                         Anexa 5

 

 

Instrucţiuni de completare a formularului

“Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată

stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere ”

 

Formularul “Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere " reprezintă actul administrativ fiscal emis de organele de inspecţie fiscală în aplicarea prevederilor legale privind stabilirea obligaţiilor fiscale suplimentare de plată (cu excepţia impozitului pe venit), precum şi pentru comunicarea modului de soluţionare cu inspecţie fiscală anticipată a decontului de taxă pe valoarea adaugată cu sume negative cu opţiune de rambursare.

Se va completa la finalizarea unei inspecţii fiscale generale sau parţiale, ca urmare a stabilirii de obligaţii fiscale suplimentare şi/sau accesorii aferente acestora, înscrise în “Raportul de inspecţie fiscală”, întocmit la finalizarea acesteia.

Formularul "Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere se întocmeşte de către organul de inspecţie fiscală, se avizează de şeful de serviciu/birou/ compartiment şi se aprobă de conducătorul activităţii de inspecţie fiscală de care apartine echipa de inspecţie fiscală.

Informaţiile din conţinutul formularului "Deciziei de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată  stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere” se vor completa după cum urmează:

1.       "Date de identificare ale contribuabilului" va cuprinde:

- Codul de înregistrare fiscală este cel atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare, conform prevederilor din Codul de procedură fiscală.               

  - Codul unic de înregistrare atribuit potrivit legii speciale şi înregistrat la oficiul registrul comerţului.

Pentru plătitorii de TVA , codul de înregistrare fiscală / cod unic de înregistrare va fi precedat de prefixul „RO”. În cazul în care persoana impozabilă nerezidentă şi-a desemnat un reprezentant fiscal, se va înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal ca mandatar al persoanei impozabile.

-         Denumire contribuabil – se va completa cu denumirea completă a contribuabilului.

2. „Date privind sediul activităţii sau locul de desfăşurare efectivă activităţii principale” -  se va completa cu toate informaţiile care definesc complet sediul activitătii sau locul unde se desfăşoară efectiv activitatea principală;

3.      „Date privind creanţa fiscală”       

3.1    Obligaţii fiscale suplimentare de plată: se va completa câte un tabel pentru fiecare

 obligaţie fiscală stabilită suplimentar cu informaţii referitoare la:

-         rând 1, col 1:   denumirea obligaţiei fiscale principale.  În acest rând se vor înscrie

denumirea obligaţiei fiscale principale, impozitul, taxa sau contribuţia care a făcut obiectul inspecţiei fiscale (cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, atunci când verificarea se efectuează pentru soluţionarea cu inspecţie fiscală anticipată a unui decont  cu opţiunea de rambursare a soldului sumei negative de TVA).

- rând 2, col 1: majorări de intârziere. În acest rând se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate pâna la 31.12.2005 împreună cu majorările de întârziere calculate după 01.01.2006, acolo unde este cazul.

Pentru fiecare din rândurile 1-2, organele de inspecţie vor înscrie următoarele:

Rând 1:

 col. 2 -  data de la care începe perioada supusă verificării;

 col. 3 - data de sfârsit a perioadei supusă verificării ;

 col. 4 - baza impozabilă stabilită suplimentar reprezintă valoarea totală a bazei impozabile asupra căreia se aplică cota de impozit pentru determinarea obligaţiei fiscale suplimentare; 

 col. 5  - obligaţie fiscală stabilită suplimentar de plată reprezintă valoarea totală a sumelor stabilite suplimentar pentru obligaţia fiscală care a făcut obiectul inspecţiei fiscale.

col. 6  -  cod cont bugetar  reprezintă codul de cont bugetar al obligaţiei fiscale care a făcut obiectul inspecţiei fiscale.

Rând 2:

col. 2  -  data de început a perioadei pentru care se calculează majorările de întârziere, pentru obligaţiile fiscale stabilite suplimentar de plată.

col. 3  -  data până la care se calculează majorările de întârziere.

col. 4 - baza impozabilă stabilită suplimentar reprezintă obligaţia fiscală principală care a stat la  calculul obligaţiilor fiscale accesorii . 

col. 5 - obligaţii fiscale accesorii reprezintă suma totală a accesoriilor calculate pentru sumele stabilite suplimentar de inspecţia fiscală.

Pentru perioadele de până la 31.12.2005 se vor calcula dobânzi şi penalitaţi de întârziere care se vor cumula cu majorările de întârziere datorate pentru perioada de după 01.01.2006.

 col. 6  - cod cont bugetar  reprezintă codul de cont bugetar pentru majorările de întârziere .

3.1.1 "Motivul de fapt": se va înscrie detaliat modul în care contribuabilul a efectuat şi tratat din punct de vedere fiscal o operaţiune patrimonială şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.

            3.1.2 "Temeiul de drept": se va înscrie detaliat şi clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate la aceasta.

Informaţiile prevăzute la pct. 3.1.1, 3.1.2,  se vor completa pentru fiecare obligaţie fiscală pentru care s-au constatat sume suplimentare şi/sau accesorii aferente aceastora.

4. “Soluţionarea decontului de taxă pe valoarea adaugată cu sume negative cu opţiune de rambursare cu inspectie fiscala anticipată”

Acest tabel se completează numai în cazul în care inspecţia fiscală este  efectuată pentru soluţionarea unui decont de taxă pe valoare adăugată cu sumă negativă cu opţiune de rambursare cu control anticipat şi numai dacă s-a stabilit suplimentar taxă pe valoarea adăugată.

 În cazul în care se soluţionează mai multe deconturi cu sumă negativă de taxă pe valoarea adaugată cu opţiune de rambursare se va efectua câte o inspectie fiscală pentru fiecare decont de taxă pe valoarea adăugată pentru care s-a solicitat rambursarea de TVA, finalizată cu un raport de inspecţie fiscală şi cu o decizie de impunere, acolo unde este cazul. 

4.1  Datele privind taxa pe valoarea adaugată  se vor completa în tabel dupa cum urmează:

Rândul 1 „taxa pe valoarea adăugată” . În acest rând se vor înscrie următoarele:

col. 2 -  data de  început a perioadei supuse verificării;

col. 3 - data de sfârşit a perioadei supuse verificării;

col. 4 - suma solicitată la rambursare; această informaţie va fi preluată din decontul de TVA cu sume negative cu opţiune de rambursare, care a fost transmis pentru solutionare cu inspecţie fiscală anticipată;

col. 5 - baza impozabilă  reprezintă valoarea totală a bazei impozabile asupra căreia se aplică cota legală pentru determinarea taxei pe valoarea adăugată suplimentară.

col. 6 - total TVA stabilită suplimentar  reprezintă taxa pe valoarea adaugată stabilită suplimentar în perioada verificată.

col. 7 - TVA respinsă la rambursare reprezintă suma cu care se diminuează TVA solicitată la rambursare ca urmare a stabilirii unor sume suplimentare. Aceasta nu poate fi mai mare decât suma stabilită suplimentar  sau decât suma solicitată la rambursare.

col. 8 - TVA aprobată la rambursare reprezintă taxa pe valoarea adăugată care urmează a fi rambursată şi se calculează ca  diferenţă pozitivă între TVA solicitată la rambursare şi TVA respinsă la rambursare.

În cazul în care taxa pe valoarea adăugată stabilită suplimentar de inspecţia fiscală este mai mare decât taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare, atunci  col.  TVA respinsă la rambursare”  va fi egală cu TVA solicitată la rambursare”.

col. 9 - TVA stabilită suplimentar de plată reprezintă diferenţa pozitivă dintre taxa pe valoarea adăugată stabilită suplimentar  şi cea respinsă  la rambursare.

col. 10 -  se va înscrie cod cont bugetar pentru taxa pe valoarea adăugată. 

Rândul 2 „majorări de întârziere”; În acest rând se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate până la 31.12.2005 împreună cu majorările de întârziere calculate după 01.01.2006, acolo unde este cazul.

col. 2 se va înscrie data de început a perioadei pentru care se calculează majorările de întârziere.

col. 3 se va înscrie data de sfârşit a perioadei pentru care s-au calculat majorări de întârziere.

col. 5 se va înscrie baza impozabilă pentru calculul majorărilor de intârziere şi reprezintă taxa pe valoarea adăugată stabilită suplimentar de plată.

col. 9 se vor înscrie obligaţiile fiscale accesorii calculate pentru TVA stabilită suplimentar.

col. 10 se va înscrie cod cont bugetar pentru majorările de întârziere aferente taxei pe valoarea adăugată stabilită suplimentar de plată. 

4.1.1   "Motivul de fapt": se va înscrie detaliat modul în care contribuabilul a efectuat şi tratat din punct de vedere fiscal o operaţiune patrimonială şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.

4.1.2 "Temeiul de drept": se va înscrie detaliat încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât pentru taxa pe valoarea adăugată, cât şi pentru accesoriile calculate la aceasta.

            Formularul  Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată  stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere” are rol şi de “Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugată” în cazul soluţionării cu  inspecţie fiscala anticipată a  deconturilor cu sume negative de taxă pe valoare adăugată cu opţiune de rambursare, în urma cărora se stabilesc diferenţe faţă de suma solicitată.

Suma aprobată la rambursare urmează procedura prevazută la art. 112 sau 113 după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.   

            5."Data comunicării" actului administrativ fiscal  reprezintă data stabilită în conformitate cu prevederile art. 44 din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi este în funcţie de modalitatea de comunicare, după cum urmează:

-  data semnării de primire, în condiţiile art.44, alin (2), lit. a) şi b) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; Această dată va fi înscrisă de contribuabil, pe toate exemplarele deciziei de impunere, împreună cu semnătura de primire, la momentul primirii deciziei de impunere.

- data înscrisă de poştă la remiterea  confirmării de primire”, în condiţiile art.44, alin (2), lit.c) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Confirmarea de primire” va fi anexată la exemplarul actului administrativ fiscal care rămâne la organul de inspecţie fiscală, iar o copie va fi transmisă organului fiscal competent în administrarea căruia se află contribuabilul verificat.

- data la care expiră termenul de 15 zile de la data afişării anunţului publicitar,  în condiţiile prevăzute la art.44 alin (2), lit.d) şi alin( 3)  din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

 O copie a anunţului  publicitar care a fost  afişat, va fi anexată deciziei de impunere şi va fi transmisă împreună cu aceasta la organul fiscal competent în administrarea căruia se află contribuabilul verificat, iar o altă copie va fi anexată la exemplarul rămas la organul de inspecţie fiscală care a efectuat verificarea.

6.   „Termenul de plată”.  Diferenţa de obligaţie fiscală  stabilită suplimentar de plată precum şi obligaţiile accesorii aferente acestora  se plătesc în funcţie de data comunicării prezentei, astfel:

- până la data de 5 a lunii următoare, când data comunicării este cuprinsă în intervalul 01 - 15 din lună;

-  până la data de 20 a lunii următoare, când data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună;

7.  La "Dispoziţii finale" se va completa numărul total de pagini al Raportului de inspecţie fiscală care se anexează la fomularul " Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată  stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere.

Formularul “Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată  stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere” se va întocmi în 3 exemplare, toate cu titlu de original, câte un exemplar pentru:

- organul fiscal unde contribuabilul verificat este înregistrat ca platitor de obligaţii fiscale;

- echipa de inspecţie fiscală;

 - contribuabilul verificat.