Anexa 5
Instrucţiuni de completare
a formularului
“Decizie de impunere privind obligaţiile
fiscale suplimentare de plată
stabilite
de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care
desfăşoară activităţi independente în mod individual
şi/sau într-o formă de asociere ”
Formularul “Decizie de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de
inspecţia fiscală pentru persoane fizice care
desfăşoară activităţi independente în mod individual
şi/sau într-o formă de asociere " reprezintă actul administrativ fiscal emis
de organele de inspecţie fiscală în aplicarea prevederilor legale
privind stabilirea obligaţiilor fiscale suplimentare de plată (cu
excepţia impozitului pe venit), precum şi pentru comunicarea modului
de soluţionare cu inspecţie fiscală anticipată a decontului
de taxă pe valoarea adaugată cu sume negative cu opţiune de
rambursare.
Se va completa la finalizarea unei inspecţii
fiscale generale sau parţiale, ca urmare a stabilirii de obligaţii
fiscale suplimentare şi/sau accesorii aferente acestora, înscrise în
“Raportul de inspecţie fiscală”, întocmit la finalizarea acesteia.
Formularul "Decizie
de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de
inspecţia fiscală pentru persoane fizice care
desfăşoară activităţi independente în mod individual
şi/sau într-o formă de asociere” se întocmeşte de către organul de
inspecţie fiscală, se avizează de şeful de serviciu/birou/
compartiment şi se aprobă de conducătorul activităţii
de inspecţie fiscală de care apartine echipa de inspecţie fiscală.
Informaţiile din
conţinutul formularului "Deciziei de impunere
privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală
pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere” se vor completa după cum urmează:
1.
"Date de
identificare ale contribuabilului" va cuprinde:
- Codul de înregistrare fiscală este cel atribuit
de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de
Administrare, conform prevederilor din Codul de procedură
fiscală.
- Codul unic de
înregistrare atribuit potrivit legii speciale şi înregistrat la oficiul
registrul comerţului.
Pentru plătitorii de TVA , codul de înregistrare
fiscală / cod unic de înregistrare va fi precedat de prefixul „RO”. În
cazul în care persoana impozabilă nerezidentă şi-a desemnat un
reprezentant fiscal, se va înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA
atribuit reprezentantului fiscal ca mandatar al persoanei impozabile.
-
Denumire
contribuabil – se va completa cu denumirea completă a contribuabilului.
2. „Date privind sediul activităţii sau locul
de desfăşurare efectivă activităţii principale” - se va completa cu toate informaţiile
care definesc complet sediul activitătii sau locul unde se
desfăşoară efectiv activitatea principală;
3.
„Date privind creanţa fiscală”
3.1
Obligaţii
fiscale suplimentare de plată: se va completa câte un tabel pentru fiecare
obligaţie fiscală stabilită
suplimentar cu informaţii referitoare la:
-
rând 1,
col 1: denumirea obligaţiei
fiscale principale. În acest rând
se vor înscrie
denumirea
obligaţiei fiscale principale, impozitul, taxa sau contribuţia care a
făcut obiectul inspecţiei fiscale (cu excepţia taxei pe valoarea
adăugată, atunci când verificarea se efectuează pentru
soluţionarea cu inspecţie fiscală anticipată a unui
decont cu opţiunea de rambursare a
soldului sumei negative de TVA).
- rând 2, col 1: majorări de intârziere. În acest
rând se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de
întârziere calculate pâna la 31.12.2005 împreună cu majorările de
întârziere calculate după 01.01.2006, acolo unde este cazul.
Pentru
fiecare din rândurile 1-2, organele de inspecţie vor înscrie
următoarele:
Rând 1:
col. 2 -
data de la care începe perioada supusă verificării;
col. 3 - data de sfârsit a perioadei
supusă verificării ;
col. 4 -
baza impozabilă stabilită suplimentar reprezintă valoarea
totală a bazei impozabile asupra căreia se aplică cota de
impozit pentru determinarea obligaţiei fiscale suplimentare;
col. 5 - obligaţie fiscală
stabilită suplimentar de plată reprezintă valoarea
totală a sumelor stabilite suplimentar pentru obligaţia fiscală
care a făcut obiectul inspecţiei fiscale.
col. 6 - cod cont bugetar reprezintă codul de
cont bugetar al obligaţiei fiscale care a făcut obiectul
inspecţiei fiscale.
Rând 2:
col. 2 - data de început a perioadei pentru care se
calculează majorările de întârziere, pentru obligaţiile fiscale
stabilite suplimentar de plată.
col. 3 - data până la care se calculează
majorările de întârziere.
col. 4 - baza
impozabilă stabilită suplimentar reprezintă obligaţia
fiscală principală care a stat la
calculul obligaţiilor fiscale accesorii .
col. 5 - obligaţii
fiscale accesorii reprezintă suma totală a accesoriilor calculate
pentru sumele stabilite suplimentar de inspecţia fiscală.
Pentru perioadele
de până la 31.12.2005 se vor calcula dobânzi şi penalitaţi de
întârziere care se vor cumula cu majorările de întârziere datorate pentru
perioada de după 01.01.2006.
col. 6 - cod cont
bugetar reprezintă codul
de cont bugetar pentru majorările de întârziere .
3.1.1 "Motivul de fapt": se va înscrie detaliat modul în care
contribuabilul a efectuat şi tratat din punct de vedere fiscal o
operaţiune patrimonială şi prezentarea consecinţei fiscale.
Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală
principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
3.1.2
"Temeiul de drept": se va înscrie detaliat şi clar încadrarea
faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a celorlalte
elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă a textului de lege
pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât pentru
obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile
calculate la aceasta.
Informaţiile
prevăzute la pct. 3.1.1, 3.1.2, se
vor completa pentru fiecare obligaţie fiscală pentru care s-au
constatat sume suplimentare şi/sau accesorii aferente aceastora.
4.
“Soluţionarea decontului de taxă pe valoarea adaugată cu sume negative
cu opţiune de rambursare cu inspectie fiscala anticipată”
Acest tabel se
completează numai în cazul în care
inspecţia fiscală este
efectuată pentru soluţionarea unui decont de taxă pe
valoare adăugată cu sumă negativă cu opţiune de
rambursare cu control anticipat şi numai dacă s-a stabilit
suplimentar taxă pe valoarea adăugată.
În cazul în care
se soluţionează mai multe deconturi cu sumă negativă de
taxă pe valoarea adaugată cu opţiune de rambursare se va efectua
câte o inspectie fiscală pentru fiecare decont de taxă pe valoarea adăugată
pentru care s-a solicitat rambursarea de TVA, finalizată cu un raport de
inspecţie fiscală şi cu o decizie de impunere, acolo unde este
cazul.
4.1 Datele privind taxa pe valoarea
adaugată se vor completa în tabel
dupa cum urmează:
Rândul
1 „taxa pe valoarea adăugată” . În acest rând se vor înscrie
următoarele:
col.
2 - data de început a perioadei supuse verificării;
col.
3 - data de sfârşit a perioadei supuse verificării;
col.
4 - suma solicitată la rambursare; această informaţie va fi
preluată din decontul de TVA cu sume negative cu opţiune de
rambursare, care a fost transmis pentru solutionare cu inspecţie
fiscală anticipată;
col.
5 - baza impozabilă reprezintă valoarea totală a bazei
impozabile asupra căreia se aplică cota legală pentru
determinarea taxei pe valoarea adăugată suplimentară.
col.
6 - total TVA stabilită suplimentar
reprezintă taxa pe valoarea adaugată stabilită
suplimentar în perioada verificată.
col.
7 - TVA respinsă la rambursare reprezintă suma cu care se
diminuează TVA solicitată la rambursare ca urmare a stabilirii unor
sume suplimentare. Aceasta nu poate fi mai mare decât suma stabilită
suplimentar sau decât suma
solicitată la rambursare.
col.
8 - TVA aprobată la rambursare reprezintă taxa pe valoarea
adăugată care urmează a fi rambursată şi se
calculează ca diferenţă
pozitivă între TVA solicitată la rambursare şi TVA respinsă
la rambursare.
În cazul în care taxa pe
valoarea adăugată stabilită suplimentar de inspecţia
fiscală este mai mare decât taxa pe valoarea adăugată
solicitată la rambursare, atunci
col. “TVA respinsă la
rambursare” va fi egală cu “TVA
solicitată la rambursare”.
col.
9 - TVA stabilită suplimentar de plată reprezintă
diferenţa pozitivă dintre taxa pe valoarea adăugată
stabilită suplimentar şi cea
respinsă la rambursare.
col. 10 - se va înscrie cod cont bugetar pentru taxa pe
valoarea adăugată.
Rândul
2 „majorări de întârziere”; În acest rând se vor înscrie cumulat dobânzile
şi penalităţile de întârziere calculate până la 31.12.2005
împreună cu majorările de întârziere calculate după 01.01.2006,
acolo unde este cazul.
col.
2 se va înscrie data de început a perioadei pentru care se calculează
majorările de întârziere.
col.
3 se va înscrie data de sfârşit a perioadei pentru care s-au calculat
majorări de întârziere.
col.
5 se va înscrie baza impozabilă pentru calculul majorărilor de
intârziere şi reprezintă taxa pe valoarea adăugată
stabilită suplimentar de plată.
col.
9 se vor înscrie obligaţiile fiscale accesorii calculate pentru TVA
stabilită suplimentar.
col. 10 se va înscrie cod
cont bugetar pentru majorările de întârziere aferente taxei pe valoarea
adăugată stabilită suplimentar de plată.
4.1.1 "Motivul de fapt": se va înscrie detaliat modul în care contribuabilul a efectuat şi
tratat din punct de vedere fiscal o operaţiune patrimonială şi
prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru
obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile
calculate pentru aceasta.
4.1.2 "Temeiul de
drept": se va înscrie detaliat încadrarea faptei constatate, cu precizarea
actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege,
cu prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul
de drept se va înscrie atât pentru taxa pe valoarea adăugată, cât
şi pentru accesoriile calculate la aceasta.
Formularul “ Decizie de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală
pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere” are
rol şi de “Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugată” în
cazul soluţionării cu
inspecţie fiscala anticipată a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoare adăugată
cu opţiune de rambursare, în urma cărora se stabilesc diferenţe
faţă de suma solicitată.
Suma aprobată
la rambursare urmează procedura prevazută la art. 112 sau 113
după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
5."Data comunicării" actului administrativ fiscal reprezintă data
stabilită în conformitate cu prevederile art. 44 din OG 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare şi este în funcţie de modalitatea
de comunicare, după cum urmează:
- data semnării de primire, în
condiţiile art.44, alin (2), lit. a) şi b) din OG 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare; Această dată va fi înscrisă
de contribuabil, pe toate exemplarele deciziei de impunere, împreună cu
semnătura de primire, la momentul primirii deciziei de impunere.
- data înscrisă de poştă la
remiterea “confirmării
de primire”, în condiţiile art.44, alin (2), lit.c) din OG 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare. “Confirmarea de primire” va fi anexată la
exemplarul actului administrativ fiscal care rămâne la organul de
inspecţie fiscală, iar o copie va fi transmisă organului fiscal
competent în administrarea căruia se află contribuabilul verificat.
- data la care expiră termenul de 15 zile
de la data afişării anunţului publicitar, în condiţiile prevăzute la art.44
alin (2), lit.d) şi alin( 3) din OG
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
O copie
a anunţului publicitar care a
fost afişat, va fi anexată
deciziei de impunere şi va fi transmisă împreună cu aceasta la organul fiscal competent în
administrarea căruia se află contribuabilul verificat, iar o altă copie va fi
anexată la
exemplarul rămas la organul de inspecţie fiscală care a efectuat
verificarea.
6. „Termenul de plată”. Diferenţa de
obligaţie fiscală
stabilită suplimentar de plată precum şi obligaţiile
accesorii aferente acestora se
plătesc în funcţie de data comunicării prezentei, astfel:
- până la data de 5 a
lunii următoare, când data comunicării este cuprinsă în
intervalul 01 - 15 din lună;
- până la data de 20 a lunii
următoare, când data comunicării este cuprinsă în intervalul 16
- 31 din lună;
7. La "Dispoziţii finale" se va
completa numărul total de pagini al Raportului de inspecţie
fiscală care se anexează la fomularul "
Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia
fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară
activităţi independente în mod individual şi/sau într-o
formă de asociere.
Formularul
“Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia
fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară
activităţi independente în mod individual şi/sau într-o
formă de asociere” se va
întocmi în 3 exemplare, toate cu titlu de original, câte un exemplar pentru:
-
organul fiscal unde contribuabilul verificat este înregistrat ca platitor de
obligaţii fiscale;
-
echipa de inspecţie fiscală;
- contribuabilul verificat.