Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 575 din 21 iulie 2006
privind
stabilirea condiţiilor şi declararea contribuabililor inactivi
publicat în Monitorul Oficial nr. 701 din 16 august 2006
În temeiul art. 11 alin. (12) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
şi al art. 33 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice
şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
ART. 1
(1) Contribuabilii vor fi declaraţi inactivi dacă îndeplinesc
una dintre următoarele condiţii:
a) se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale, prin declararea
unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal
identificarea acestuia;
b) organele fiscale au constatat că nu funcţionează la
sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
(2) Contribuabilii sunt declaraţi inactivi prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 2
(1) Pe perioada în care este declarat inactiv contribuabilului îi sunt
aplicabile procedurile de administrare fiscală referitoare la gestiunea,
controlul şi colectarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi
a altor sume datorate bugetului general consolidat.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), contribuabilii
incluşi în Lista contribuabililor declaraţi inactivi nu vor fi
supuşi procedurilor curente de notificare pentru nedepunerea
declaraţiilor.
ART. 3
(1) De la data declarării ca inactiv contribuabilul nu mai are
dreptul de a utiliza facturi, facturi fiscale, alte documente sau formulare
tipizate cu regim special.
(2) Documentele fiscale emise de un contribuabil declarat inactiv cu
încălcarea interdicţiei prevăzute la alin. (1) nu produc efecte
juridice din punct de vedere fiscal.
ART. 4
(1) Pe perioada stării de inactivitate toate procedurile de avizare,
autorizare, certificare, licenţiere sau alte proceduri similare, cât
şi orice operaţiune şi procedură vamală cu privire la
contribuabilul inactiv şi la activităţile acestuia, precum
şi oricare dintre avizele, autorizaţiile, licenţele, acordurile
şi orice alte acte în baza cărora contribuabilii inactivi sunt
autorizaţi să funcţioneze sau să desfăşoare
diverse activităţi economice se suspendă de drept.
(2) Suspendarea nu determină prelungirea termenelor pentru care
avizele, autorizaţiile, licenţele, acordurile sau alte astfel de acte
sunt acordate şi nici amânarea în vreun fel ori exonerarea de
obligaţiile de plată datorate pentru eliberarea, modificarea sau
prelungirea acestora.
ART. 5
(1) Competenţa pentru constatarea îndeplinirii condiţiilor de
declarare a stării de inactivitate revine organelor de inspecţie
fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală şi al unităţilor subordonate.
(2) În cazul în care organele de inspecţie fiscală
constată că un contribuabil îndeplineşte condiţiile de
declarare ca inactiv, vor completa un dosar cuprinzând documentele precizate la
pct. 13 din anexa nr. 1.
(3) Dosarele, împreună cu referatele privind propunerea echipei de
control de includere pe Lista contribuabililor inactivi, avizate de
conducătorul ierarhic superior, vor sta la baza întocmirii listei
contribuabililor propuşi a fi declaraţi inactivi, conform anexei nr.
2.
(4) Dosarele întocmite pentru declararea contribuabililor inactivi vor
fi păstrate, ca parte componentă a dosarului fiscal, la fiecare
direcţie generală a finanţelor publice judeţeană,
respectiv a municipiului Bucureşti, sau la Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili, după caz.
ART. 6
(1) Starea de inactivitate încetează dacă se constată de
organele menţionate la art. 5 alin. (1) că nu mai sunt îndeplinite
condiţiile pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv sau ca
urmare a unei hotărâri judecătoreşti, de la data la care aceasta
rămâne irevocabilă.
(2) Constatarea încetării motivelor pentru care contribuabilul a
fost declarat inactiv se va face de organele de inspecţie fiscală
competente, în baza cererii de reactivare, depusă de reprezentantul legal
al contribuabilului declarat inactiv.
(3) În baza cererii de reactivare, organele de inspecţie
fiscală vor efectua inspecţia fiscală şi după
finalizarea acesteia vor întocmi un referat cu propunerea de reactivare.
Referatul va fi avizat de directorul executiv coordonator şi va sta la
baza întocmirii Listei contribuabililor reactivaţi.
(4) Încetarea stării de inactivitate a unui contribuabil se face
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) După reactivarea unui contribuabil declarat inactiv,
restricţiile prevăzute în art. 3 încetează începând cu data
publicării ordinului de reactivare în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
ART. 7
(1) Contribuabilii declaraţi inactivi vor fi înscrişi în Lista
contribuabililor declaraţi inactivi (anexa nr. 2), iar contribuabilii
cărora le încetează starea de inactivitate vor fi cuprinşi în
Lista contribuabililor reactivaţi (anexa nr. 3).
(2) Listele menţionate la alin. (1) se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet www.mfinante.ro,
la secţiunea "Informaţii contribuabili".
(3) Lista contribuabililor declaraţi inactivi şi Lista
contribuabililor reactivaţi vor fi actualizate, de regulă, lunar.
ART. 8
(1) Pentru fiecare contribuabil cuprins în Lista contribuabililor
declaraţi inactivi, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, şi pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice,
la secţiunea "Informaţii contribuabili", vor fi
afişate data de la care contribuabilul a fost declarat inactiv,
împreună cu următoarea menţiune: "Contribuabil inactiv de
la data de ZZ.LL.AA".
(2) Pentru fiecare contribuabil cuprins în Lista contribuabililor
reactivaţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice, la
secţiunea "Informaţii contribuabili", vor fi afişate
perioada pentru care contribuabilul a fost declarat inactiv, împreună cu
următoarea menţiune: "Contribuabil inactiv în perioada ZZ.LL.AA
- ZZ.LL.AA".
ART. 9
(1) Autoritatea Naţională a Vămilor - Direcţia de
tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică
vamală va utiliza în procesul de vămuire baza de date privind
contribuabilii declaraţi inactivi, în vederea suspendării
operaţiunilor de vămuire, actualizată conform procedurii prevăzute
în anexa nr. 4.
(2) Comunicarea către contribuabilii inactivi cu privire la
neînregistrarea datelor de identificare în baza de date a sistemului informatic
vamal se va face utilizându-se formularul prevăzut în anexa nr. 5.
ART. 10
Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia
fiscală, Direcţia generală de gestiune a impozitelor şi
contribuţiilor, Direcţia antifraudă fiscală, Direcţia
generală tehnologia informaţiei, Direcţia generală de
reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia
economică şi administrativă din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi Autoritatea
Naţională a Vămilor, Garda Financiară, direcţiile
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti şi Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili vor lua măsuri pentru aplicarea şi ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 11
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 12
La data publicării prezentului ordin se abrogă Ordinul
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 374/2005 privind stabilirea şi aprobarea procedurii de selectare,
control şi publicare a contribuabililor inactivi şi Ordinul
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 375/2005 privind stabilirea condiţiilor pentru declararea contribuabililor
inactivi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 719 din 9
august 2005.
ART. 13
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Preşedintele
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Sebastian Bodu
ANEXA 1
PROCEDURA
de selectare, control
şi publicare a contribuabililor inactivi
CAP. 1
Procedura de selectare pentru control a contribuabililor
1. (1) Administraţiile finanţelor publice vor transmite
Activităţii de inspecţie fiscală din cadrul fiecărei
direcţii generale a finanţelor publice judeţene sau a
municipiului Bucureşti Lista contribuabililor cuprinşi în
evidenţa specială, întocmită în baza Ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 296/2005, modificat şi completat prin Ordinul preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 460/2005.
(2) Orice modificare a acestei liste va fi comunicată
Activităţii de inspecţie fiscală din cadrul direcţiei
generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului
Bucureşti.
2. (1) Contribuabilii din evidenţa specială vor fi
selectaţi de Activitatea de inspecţie fiscală din fiecare
direcţie generală a finanţelor publice judeţeană sau a
municipiului Bucureşti.
(2) Programarea pentru control a acestor contribuabili va fi efectuată
în funcţie de capacitatea de control a fiecărei unităţi
şi de celelalte sarcini dispuse prin programele de activitate aprobate de
conducerea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
3. Pentru marii contribuabili, astfel cum sunt definiţi în Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 753/2006 privind organizarea
activităţii de administrare a marilor contribuabili, procedura
prevăzută la pct. 1 şi 2 va fi realizată de Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili.
CAP. 2
Programarea acţiunilor de control
4. Contribuabilii cuprinşi în programele de control pentru
declarare ca inactivi vor fi supuşi unor controale inopinate la sediul
social/domiciliul fiscal al acestora şi/sau la punctele de lucru
declarate. Pentru operativitate, controalele inopinate pot fi efectuate şi
de personalul Gărzii Financiare, la solicitarea conducerii executive a
direcţiei generale a finanţelor publice în a cărei
competenţă de administrare se află contribuabilul.
5. Informaţiile primite atât de la organele fiscale, cât şi de
la alte instituţii publice vor sta la baza controlului şi, în
măsura în care sunt relevante pentru fundamentarea unor constatări
sau în lipsa documentelor contribuabilului, vor fi anexate la procesul-verbal
încheiat la sfârşitul acţiunii de control.
CAP. 3
Efectuarea controlului
6. Echipa de control se va deplasa la sediul social sau la domiciliul
fiscal declarat al contribuabilului pentru verificarea activităţii
acestuia şi, în funcţie de situaţia concretă, acesta se va
afla în una dintre situaţiile prevăzute la lit. A, B şi C.
A. Contribuabilii care nu funcţionează la sediul social sau la
domiciliul fiscal declarat
7. (1) În situaţia în care nu se poate lua legătura cu
reprezentantul legal al contribuabilului sau contribuabilul nu
desfăşoară activitate la sediul social sau la domiciliul fiscal
declarat, echipa de control va solicita în scris prezenţa acestuia la
sediul organului de control, stabilind data şi ora de prezentare.
(2) Solicitarea se va transmite şi la adresa de domiciliu a reprezentantului
legal al contribuabilului, dacă acesta este persoană fizică
rezidentă română, sau la domiciliul fiscal, dacă este
persoană juridică română.
8. În cazul neprezentării reprezentantului legal al
contribuabilului la sediul organului de control, se va încheia un act de
control, în conformitate cu normele legale, în care se vor preciza
acţiunile şi toate demersurile întreprinse de organele de control
pentru identificarea acestuia.
9. La actul de control întocmit în această situaţie se vor
anexa următoarele documente:
a) documentul prin care reprezentantul legal al contribuabilului a fost
invitat la sediul organului de control pentru clarificarea situaţiei sale
fiscale;
b) procesul-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei, dacă este cazul;
c) orice document primit de la organul fiscal sau de la alte
instituţii publice.
10. La finalizarea controlului, echipa de control va întocmi un dosar
care va cuprinde:
a) actul de control încheiat la sfârşitul acţiunii de control
inopinat;
b) lista declaraţiilor lipsă şi perioada pentru care
aceste declaraţii nu au fost depuse la organul fiscal la care
contribuabilul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi
contribuţii către bugetul statului;
c) referatul privind propunerea echipei de control, avizat de
conducătorul ierarhic superior, de includere pe Lista contribuabililor
declaraţi inactivi.
11. În situaţia în care autoritatea vamală constată
că un contribuabil nu funcţionează la domiciliul fiscal sau la
sediile secundare declarate, aceasta va înştiinţa organele de
inspecţie fiscală pentru efectuarea procedurii de declarare a
contribuabilului ca inactiv.
B. Contribuabilii cu domiciliul fiscal declarat la o adresă
inexistentă
12. În cazul în care echipa de control, ca urmare a deplasării la
faţa locului, constată că adresa la care a fost declarat sediul
social al contribuabilului nu există, va întocmi un proces-verbal prin
care se va consemna această situaţie.
13. La finalizarea controlului inopinat, echipa de control va întocmi un
dosar care va cuprinde:
a) procesul-verbal încheiat ca urmare a acţiunii de control
inopinat;
b) lista declaraţiilor lipsă şi perioada pentru care
aceste declaraţii nu au fost depuse la organul fiscal la care
contribuabilul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii
către bugetul general consolidat.
C. Contribuabilul desfăşoară activitate la sediul social
declarat
14. Procedura de control, în cazul contribuabililor care
desfăşoară activitate la sediul social declarat, este cea
cuprinsă în Codul de procedură fiscală, în normele de aplicare
şi în ordinele ministrului finanţelor publice şi ale
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
date în aplicarea acestuia.
CAP. 4
Procedura de publicare şi actualizare a Listei contribuabililor
declaraţi inactivi
15. Listele contribuabililor propuşi a fi declaraţi inactivi,
precum şi cele cu propunerile de reactivare, întocmite de organele
fiscale, vor fi transmise la Direcţia de metodologie şi proceduri
pentru inspecţia fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală în vederea centralizării, lunar, până la
data de 15 a lunii următoare.
16. Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia
fiscală va întocmi Lista contribuabililor declaraţi inactivi şi
Lista contribuabililor reactivaţi şi va elabora proiectul de ordin
pentru declararea contribuabililor inactivi, respectiv proiectul de ordin de
reactivare a contribuabililor.
17. Prin excepţie de la prevederile pct. 15, propunerile de
actualizare a listelor se pot face ori de câte ori se constată
situaţii excepţionale care necesită declararea urgentă a
unuia sau mai multor contribuabili ca inactivi sau ca reactivaţi.
18. (1) Ordinul pentru aprobarea Listei contribuabililor declaraţi
inactivi şi a Listei contribuabililor reactivaţi va fi transmis
Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice pentru actualizarea bazei de date privind
informaţiile despre agenţii economici, prin afişarea pentru
fiecare contribuabil a menţiunii "contribuabil inactiv" şi
a datei de la care a fost declarat inactiv, respectiv, în cazul
reactivării, a perioadei pentru care a fost declarat inactiv.
(2) Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice va transmite Direcţiei de
tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică
vamală din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor un
fişier privind contribuabilii inactivi şi reactivaţi, în vederea
identificării acestora în procesul de vămuire şi luării
măsurii de suspendare a acordării regimului vamal solicitat până
la reactivarea contribuabilului şi, respectiv, radierea lui din Lista
contribuabililor declaraţi inactivi.
19. (1) În cazul în care un contribuabil declarat inactiv nu mai
îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din ordin,
organele de control care au întocmit dosarul contribuabilului şi au propus
declararea lui ca inactiv vor efectua o inspecţie fiscală
generală pe perioada de prescripţie sau de la ultima inspecţie
fiscală, pentru fiecare impozit, taxă sau contribuţie.
(2) Inspecţia fiscală generală efectuată pentru
reactivarea contribuabilului declarat inactiv se va face la solicitarea
scrisă a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv.
(3) La finalizarea inspecţiei fiscale generale, echipa de control
va întocmi un referat prin care face propuneri referitoare la reactivarea
contribuabilului.
(4) Referatul va fi avizat de directorul executiv coordonator şi va
sta la baza întocmirii Listei contribuabililor reactivaţi.
20. Comisarii Gărzii Financiare şi organele de control ale
Direcţiei antifraudă fiscală din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală vor fi atraşi în acţiuni
pentru declararea unor contribuabili ca inactivi.
CAP. 5
Dispoziţii finale
21. Procesele-verbale şi, după caz, procesele-verbale de
constatare şi sancţionare a contravenţiilor, întocmite cu ocazia
verificărilor pentru declararea ca inactivi a contribuabililor, vor fi
transmise organelor fiscale competente, în vederea valorificării şi
completării dosarului fiscal al contribuabilului.
22. În cazul în care organele de inspecţie fiscală
constată fapte care ar putea întruni elemente constitutive ale unei
infracţiuni, vor proceda în conformitate cu prevederile Codului de
procedură fiscală.
23. Echipa de control care constată că adresa la care s-a
declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu există fizic, în cazul
în care domiciliul fiscal declarat este identic cu sediul social, va sesiza
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului pentru a lua măsuri
în condiţiile legii.
ANEXA 2
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE
FISCALĂ
LISTA
contribuabililor declaraţi inactivi începând cu
data de ............
_________________________________________________________________________
Nr. Codul unic Denumirea Domiciliul Organul fiscal care a
crt. de înregistrare
contribuabilului fiscal întocmit dosarul de
declarare ca inactiv
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
ANEXA 3
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE
FISCALĂ
LISTA
contribuabililor reactivaţi începând cu data de
...............
_________________________________________________________________________
Nr. Codul unic Denumirea Domiciliul Organul fiscal care a
crt. de înregistrare
contribuabilului fiscal întocmit dosarul de
reactivare
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
ANEXA 4
NORME
pentru utilizarea bazei de date privind contribuabilii
declaraţi inactivi în procesul de vămuire
1. Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii
şi statistică vamală din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor primeşte lunar un fişier privind
contribuabilii inactivi şi reactivaţi, creat de Direcţia
generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, în vederea identificării acestora în procesul de
vămuire.
2. (1) Informaţiile conţinute în fişierul privind
contribuabilii inactivi sunt analizate de Autoritatea Naţională a
Vămilor - Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii
şi statistică vamală, pentru identificarea contribuabililor
inactivi care figurează în baza de date a sistemului informatic vamal
şi care sunt înregistraţi cu operaţiuni vamale.
(2) Pentru aceştia, Autoritatea Naţională a Vămilor
- Direcţia de tehnologia informaţiei, comunicaţii şi
statistică vamală - Serviciul gestiunea calităţii datelor
procedează la inserarea în tabela de "Companii" existenţa
în sistemul informatic vamal a indicativului "Inactiv Fiscal" pe
primul rând al rubricii destinată înscrierii adresei agentului economic.
(3) Fişierul privind contribuabilii "inactivi fiscal"
este transmis ulterior, prin procedee informatice, direcţiilor regionale
vamale, care le distribuie, la rândul lor, birourilor vamale din subordine;
această acţiune permite tuturor utilizatorilor sistemului informatic
vamal, respectiv direcţiilor regionale vamale, birourilor vamale şi
comisionarilor în vamă autorizaţi, să aibă acces la
informaţii.
(4) Menţiunea "Inactiv Fiscal" pe primul rând al rubricii
destinate înscrierii adresei agentului economic în tabela de
"Companii" a sistemului informatic vamal va fi menţionată
pe toată perioada în care contribuabilul este declarat ca inactiv fiscal
de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
3. Pentru contribuabilii identificaţi ca "inactivi
fiscal" se suspendă operaţiunile de vămuire până la
reactivarea acestora şi cuprinderea lor în Lista contribuabililor
reactivaţi, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
4. În cazul în care un contribuabil care figurează în categoria
"inactivi" nu este înregistrat în baza de date a sistemului
informatic vamal ca titular de operaţiuni vamale şi se prezintă
la prima vămuire, se parcurg următoarele etape:
a) cererea depusă de contribuabil la biroul vamal pentru înscrierea
codului unic de înregistrare sau a codului de identificare fiscală,
după caz, precum şi a altor elemente de identificare în baza de date
a sistemului informatic vamal este trimisă de biroul vamal pentru
verificare la direcţia regională vamală în subordinea
căreia acesta se află;
b) direcţia regională vamală, prin intermediul biroului
tehnologia informaţiei, comunicaţii şi statistică
vamală, verifică dacă solicitantul figurează ca inactiv
fiscal în fişierul privind contribuabilii "inactivi fiscal", iar
în caz afirmativ înscrierea codului unic de înregistrare în baza de date a
sistemului informatic vamal se suspendă; concomitent cu suspendarea
înscrierii codului unic de înregistrare în baza de date, direcţia
regională vamală înştiinţează contribuabilul despre
măsura luată, utilizând formularul-tip prevăzut în anexa nr. 5
la ordin; suspendarea înscrierii codului unic de înregistrare în baza de date a
sistemului informatic vamal rămâne în vigoare până la clarificarea
situaţiei privind statutul de inactiv fiscal al contribuabilului în
cauză;
c) înştiinţarea întocmită de direcţia regională
vamală către contribuabilul inactiv fiscal, potrivit prevederilor
lit. b), se remite în copie serviciului supraveghere şi control vamal din
cadrul acesteia sau serviciului supraveghere şi control vamal din cadrul
direcţiei regionale vamale în a cărei rază de
competenţă teritorială îşi are domiciliul fiscal contribuabilul
inactiv fiscal. Aceste informaţii se transmit Autorităţii
Naţionale a Vămilor - Direcţia de supraveghere şi control
vamal pentru includerea în baza de date a centrului de informaţii vamale;
d) structurile de specialitate menţionate la lit. c)
efectuează verificările necesare potrivit competenţelor cu care
sunt învestite şi informează ulterior Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală asupra constatărilor
şi măsurilor luate.
5. În cazul în care contribuabilul care a mai efectuat operaţiuni
de vămuire şi are codul unic de înregistrare înscris în baza de date
a sistemului informatic vamal se prezintă pentru îndeplinirea
formalităţilor vamale la un birou vamal şi, potrivit
indicativului "Inactiv Fiscal" de pe primul rând al rubricii
destinate înscrierii adresei agentului economic din tabela de "Companii",
se găseşte în categoria "inactiv fiscal", se parcurg
următoarele etape:
a) dacă se solicită depozitarea temporară a
mărfurilor potrivit prevederilor Codului vamal, biroul vamal are
obligaţia ca la începutul fiecărei săptămâni să
verifice datele de identificare a contribuabilului - denumire şi cod unic
de înregistrare, înscrise în declaraţiile sumare depuse în
săptămâna anterioară; verificarea se face prin compararea
denumirii şi codului unic de înregistrare înscrise în declaraţiile
sumare depuse în săptămâna precedentă faţă de cele
înscrise în tabela de "Companii" aferentă sistemului informatic
vamal şi, eventual, identificarea indicativului "Inactiv Fiscal"
pe primul rând al rubricii destinate înscrierii adresei agentului economic;
b) dacă se solicită plasarea mărfurilor sub regim vamal,
iar declararea pentru vămuire se face prin intermediul unui comisionar în
vamă, acesta din urmă are obligaţia de a suspenda imediat
procesul de redactare a declaraţiei vamale înainte de înregistrarea
acesteia şi de a informa contribuabilul despre imposibilitatea
derulării operaţiunii vamale, în conformitate cu dispoziţiile
prezentului ordin. În conformitate cu prevederile Regulamentului de aplicare a
Codului vamal al României, comisionarul în vamă are obligaţia de a
transmite operativ, în aceeaşi zi în care a constatat statutul de inactiv
al contribuabilului, o informare scrisă biroului vamal; biroul vamal
înştiinţează contribuabilul despre măsura luată,
utilizând formularul-tip din anexa nr. 5 la ordin. Măsura de suspendare a
acordării regimului vamal solicitat rămâne în vigoare până la
radierea contribuabilului din Lista contribuabililor declaraţi inactivi de
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
c) informaţiile deţinute de birourile vamale privind
contribuabilii inactivi fiscal pentru care s-a solicitat depozitarea
temporară a mărfurilor sau acordarea unui regim vamal sunt transmise
direcţiilor regionale vamale cărora li se subordonează, care, la
rândul lor, vor transmite operativ informaţiile primite către
Autoritatea Naţională a Vămilor - Direcţia de supraveghere
şi control vamal pentru includerea în baza de date a centrului de
informaţii vamale;
d) mărfurile prezentate la vămuire aflate în situaţia
descrisă la lit. b) se înregistrează cu declaraţie sumară
în evidenţa biroului vamal.
ANEXA 5
Către .......................................
Ref.: Adresa dumneavoastră nr. ..............
Prin prezenta vă aducem la cunoştinţă că,
potrivit Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală nr. ............................., publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. .................., aţi fost
declarat/declarată inactiv fiscal.
În temeiul art. 11 alin. (12) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
"nu sunt luate în considerare de autorităţile fiscale
tranzacţiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală".
Având în vedere cele de mai sus, vă comunicăm faptul că
nu se aprobă solicitarea de înregistrare a datelor dumneavoastră de
identificare în baza de date a sistemului informatic vamal până la
radierea dumneavoastră din Lista contribuabililor declaraţi inactivi
de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Director executiv al Direcţiei Regionale Vamale,
.................................................