Colecţie de acte legislative privind bursele private
LEGE Nr. 376 din 28 septembrie 2004 privind bursele private
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. 1
(1) Bursa privată reprezintă sprijinul pentru
studii acordat, în baza unui contract, de către o persoană
juridică de drept privat sau de către o persoană fizică
unui beneficiar care poate fi, după caz, elev, student, doctorand sau care
urmează un program de pregătire postuniversitară într-o
instituţie de învăţământ superior acreditată, din
ţară sau din străinătate.
(2) Cuantumul bursei private se stabileşte la
încheierea contractului şi se poate modifica ulterior numai prin act
adiţional la acesta.
ART. 2
(1) Contractul prin care se acordă bursa
privată cuprinde clauze privind modul în care beneficiarul trebuie să
îşi îndeplinească obligaţiile de studiu, precum şi
celelalte condiţii în care se oferă bursa.
(2) Contractul se semnează de beneficiar sau, în
funcţie de vârstă, de beneficiar, cu acordul reprezentantului
său legal, şi de reprezentantul legal al persoanei juridice sau de
persoana fizică ce oferă bursa.
(3) Beneficiarul bursei private are obligaţia
să prezinte contractul, în vederea avizării, la instituţia/unitatea
de învăţământ în care studiază.
(4) Contractul poate conţine clauze prin care
să se stabilească obligaţia beneficiarului de a lucra după
finalizarea studiilor, prin angajare pe o anumită perioadă, pentru
persoana juridică sau fizică ce acordă bursa privată, dar numai
pe un post corespunzător studiilor absolvite.
(5) *** Abrogat
ART. 3
Bursa privată poate fi acordată pe întreaga
durată a studiilor sau pe o perioadă mai scurtă de timp,
stabilită prin contract.
ART.
4
Cuantumul lunar al bursei private
va fi stabilit de către cel care acordă bursa sau de altă
persoană juridică ori fizică desemnată de acesta.
ART.
5 *** Abrogat
ART.
6 *** Abrogat
ART. 7
Bursa privată nu poate fi acordată, în
condiţiile prezentei legi, rudelor sau afinilor până la gradul al
IV-lea inclusiv.
ART.
8 *** Abrogat
ART.
9 *** Abrogat
ART. 10
În termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul
Educaţiei şi Cercetării vor emite instrucţiuni pentru
aplicarea acesteia, care se aprobă prin ordin comun al ministrului
finanţelor publice şi al ministrului educaţiei şi
cercetării.
---------------
ORDIN Nr.
1759/5371 din 24 noiembrie 2004
pentru aprobarea
Instrucţiunilor de aplicare a Legii nr. 376/2004 privind bursele private
EMITENT: MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE -
Nr. 1.759
MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI CERCETĂRII - Nr. 5.371
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR.
1151 din 6 decembrie 2004
Având în vedere dispoziţiile art. 10 din Legea nr.
376/2004 privind bursele private,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 410/2004
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei
şi Cercetării,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
ministrul finanţelor publice şi ministrul
educaţiei şi cercetării emit prezentul ordin.
ART. 1
Se aprobă Instrucţiunile de aplicare a Legii
nr. 376/2004 privind bursele private, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Direcţia generală de gestiune a impozitelor
şi contribuţiilor şi Direcţia generală de colectare a
creanţelor bugetare din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, Direcţia generală de politici şi
legislaţie privind veniturile bugetului general consolidat şi
Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul
Ministerului Finanţelor Publice, direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti,
precum şi unităţile şi instituţiile de
învăţământ acreditate vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire
a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a Legii nr. 376/2004 privind bursele private
I. Prevederi cu caracter general
1. Bursele prevăzute de Legea nr. 376/2004 privind
bursele private se pot acorda persoanelor fizice române: elevi, studenţi,
doctoranzi sau celor care urmează un program de pregătire
postuniversitară într-o instituţie de învăţământ
acreditată, din ţară sau din străinătate.
2.1. Bursa se acordă în baza unui contract încheiat
între o persoană juridică de drept privat sau o persoană
fizică şi beneficiar, dintre cei menţionaţi la pct. 1.
2.2. Contractul se semnează, în calitate de
părţi, de către beneficiar sau, în funcţie de vârstă,
de beneficiar, cu acordul scris al reprezentantului său legal, şi de
către reprezentantul legal al persoanei juridice de drept privat sau de
către persoana fizică ce oferă bursa.
2.3. Beneficiarul bursei private are obligaţia
să prezinte contractul, în vederea avizării, la instituţia sau
la unitatea de învăţământ în care studiază, care va
specifica nivelul şi forma de învăţământ urmate, precizând
durata normală a studiilor, precum şi anul de studiu în care se
află beneficiarul bursei.
2.4. Instituţia sau unitatea de
învăţământ are obligaţia de a prezenta, semestrial sau
trimestrial, informaţii privind situaţia şcolară a
beneficiarului bursei, la cererea persoanei fizice sau a persoanei juridice
care acordă bursa.
3.1. Clauzele contractului de bursă se stabilesc de
către părţi, cu respectarea modelului de contract prevăzut
în anexa nr. 1 la prezentele instrucţiuni.
3.2. Bursa privată nu poate fi acordată
rudelor sau afinilor până la gradul al IV-lea inclusiv.
3.3. Pe perioada acordării bursei private se
interzice beneficiarului să lucreze pentru cel care acordă bursa sau
pentru altă persoană juridică ori fizică desemnată de
acesta.
4.1. Bursa prevăzută la pct. 1 poate fi
acordată pe întreaga durată a studiilor sau pe o perioadă mai
scurtă, stabilită prin contract de către părţi.
4.2. Cuantumul bursei private se stabileşte la
încheierea contractului şi trebuie să acopere cel puţin masa,
cazarea şi cheltuielile de întreţinere, fără a se situa sub
nivelul salariului minim pe economie. Acest cuantum se poate modifica ulterior
încheierii contractului numai prin act adiţional la acesta.
4.3. Bursa se poate suspenda pe perioadele în care
beneficiarul ei nu îndeplineşte clauzele, stabilite prin contract.
4.4. Beneficiarul bursei se poate obliga prin contract
ca, după terminarea studiilor liceale, postliceale,
universitare, postuniversitare sau de doctorat, pe parcursul cărora a
primit bursa, să lucreze prin angajare, pe o anumită perioadă
prevăzută în contract, pentru persoana juridică sau fizică
ce acordă bursa privată, dar numai pe un post corespunzător
studiilor absolvite.
4.5. Beneficiarul bursei se obligă prin angajament
de plată să restituie sumele primite cu titlu de bursă, indexate
cu indicele de inflaţie, în caz de nerespectare
a obligaţiilor asumate prin contract. Angajamentul de plată este
prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele instrucţiuni şi constituie
anexă la contract.
4.6. În cazul restituirii sumelor reprezentând burse
private potrivit pct. 4.5, persoana fizică care a acordat bursa are
obligaţia de a înştiinţa organul fiscal competent în vederea returnării sumelor respective cu care s-a redus
impozitul datorat, iar persoana juridică va recalcula impozitul pe profit
datorat pentru anul fiscal respectiv.
II. Prevederi cu caracter financiar
A. În cazul contribuabililor persoane juridice
1. Intră sub incidenţa art. 6 alin. 1 din
Legea nr. 376/2004 persoanele juridice române de drept privat, precum şi
persoanele juridice străine care sunt obligate la plata impozitului pe
profit potrivit titlului II "Impozit pe profit" din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal.
2. La calculul profitului impozabil, cheltuielile
înregistrate în contabilitate în baza contractului prin care se acordă
bursa privată şi a documentelor justificative de plată a
acesteia sunt cheltuieli nedeductibile. Din punct de
vedere fiscal, valoarea acesteia se scade din impozitul pe profit datorat
dacă reprezintă cumulativ 3 la mie din cifra de afaceri, dar nu mai
mult de 20% din impozitul pe profit datorat, calculat înainte de această
deducere.
3. Scăderea din impozitul pe profit datorat a
cheltuielilor reprezentând bursa privată se efectuează lunar,
trimestrial sau anual, potrivit metodologiei de calcul al impozitului pe
profit, astfel încât la finele anului acestea să se încadreze în
prevederile legii.
Aceasta se înregistrează în contabilitate prin
articolul contabil:
6582 "Donaţii şi subvenţii acordate"/analitic distinct = 462 "Creditori
diverşi"
4. Exemplu de calcul privind scăderea din impozitul
pe profit datorat a cheltuielilor reprezentând bursa privată:
Un contribuabil plătitor de impozit pe profit
încheie un contract cu un student, prin care îi acordă o bursă
privată anuală de 60.000.000 lei, respectiv de 5.000.000 lei lunar.
La calculul profitului impozabil pentru trimestrul I
2005, acesta prezintă următoarele date financiare:
Venituri din vânzarea mărfurilor
= 1.000.000.000 lei
Venituri din activităţi
diverse = 2.000.000 lei
_________________
1.002.000.000 lei
Cheltuieli privind
mărfurile =
750.000.000 lei
Cheltuieli cu
personalul
= 20.000.000 lei
Alte cheltuieli de
exploatare = 90.000.000
lei
din care: 15.000.000 lei
bursa _________________
860.000.000
lei
Calculul profitului impozabil pentru trimestrul I 2005
Profitul impozabil = 1.002.000.000 - 860.000.000 +
15.000.000 = 157.000.000 lei.
Impozitul pe profit înainte de scăderea bursei
private este de 157.000.000 x 19% = 29.830.000 lei.
Având în vedere condiţiile de deducere
prevăzute la art. 6 din Legea nr. 376/2004, prin aplicarea limitelor,
valorile sunt:
- 3 la mie din cifra de afaceri reprezintă
3.006.000 lei;
- 20% din impozitul pe profit înainte de deducerea
bursei private reprezintă 5.966.000 lei.
Suma de scăzut din impozitul pe profit este
3.006.000 lei.
Pentru trimestrul I 2005 impozitul pe profit datorat
este de 29.830.000 - 3.006.000 = 26.824.000 lei.
B. În cazul contribuabililor persoane fizice
1. În aplicarea prevederilor art. 6 alin. (3) din Legea
nr. 376/2004, pot efectua cheltuieli cu bursele private contribuabilii care
realizează venituri supuse procedurii de globalizare,
respectiv: venituri din activităţi independente, venituri din salarii
şi venituri din cedarea folosinţei bunurilor potrivit titlului III
"Impozitul pe venit" din Legea nr. 571/2003. De aceste prevederi
beneficiază şi contribuabilii care realizează numai una dintre
categoriile de venit enumerate mai sus.
2. Persoanele fizice care desfăşoară
activităţi independente pot efectua cheltuieli cu burse private,
potrivit art. 6 alin. (2) din Legea nr. 376/2004, sume care, cumulate,
după caz, cu celelalte cheltuieli de sponsorizare şi mecenat
efectuate conform legii, sunt deductibile plafonat în limita unei cote de 5%
din baza de calcul determinată conform art. 49 alin. (6) din Legea nr.
571/2003.
3.1. Contribuabilii pentru care angajatorul are
obligaţia să efectueze regularizarea anuală a impozitului pe
veniturile din salarii vor înştiinţa angajatorul în perioada 1 - 15
ianuarie că a efectuat cheltuieli cu bursa privată în baza unui
contract şi solicită restituirea cheltuielilor cu bursa privată.
3.2. Aceşti salariaţi pot solicita restituirea
acestor cheltuieli cu bursa privată în limita sumei reprezentând 1% din
impozitul pe venitul anual datorat, prin cerere scrisă către
angajator, însoţită de copii de pe documentele justificative de
plată şi contract.
3.3. Dacă suma înscrisă în cerere către
angajator privind cheltuiala efectuată cu bursa privată,
cumulată cu suma dispusă a se vira către entitatea nonprofit potrivit art. 90 alin. (2) din Legea nr.
571/2003, depăşeşte plafonul de 1% din impozitul datorat pe
venitul anual din salarii, atunci suma totală luată în calcul de
angajator este limitată la nivelul acestui plafon, având prioritate
cheltuielile efectuate cu bursa privată.
4.1. Contribuabilii care au obligaţia să
depună declaraţia de venit global şi au efectuat cheltuieli cu
bursele private în baza contractului încheiat între părţi
completează elementele necesare privind aceste cheltuieli în rubricile
corespunzătoare din declaraţia de venit global, la care anexează
o copie a contractului şi a documentelor justificative de plată
către persoana fizică beneficiară.
4.2. În declaraţia de venit global se înscriu toate
cheltuielile efectuate în cursul anului cu bursele private, ce urmează a
fi recuperate din impozitul anual datorat în limita sumei reprezentând 1% din
impozitul pe venitul anual datorat.
4.3. Dacă suma înscrisă în declaraţia de
venit global privind bursa privată, cumulată cu suma dispusă a
se vira către entitatea nonprofit potrivit art.
90 alin. (2) din Legea nr. 571/2003, depăşeşte plafonul de 1%
din impozitul pe venitul anual datorat, atunci suma totală luată în calcul
este limitată la nivelul acestui plafon, având prioritate cheltuielile
efectuate cu bursa privată.
5.1. Contractele privind bursa privată, precum
şi documentele de plată pentru aceste burse vor fi prezentate în
original şi în copie la organul fiscal sau la angajator, după caz,
păstrând copiile acestora.
5.2. În cazul în care declaraţia de venit global se
transmite prin poştă către organul fiscal, atunci aceasta va fi
însoţită de copia contractului încheiat între părţi privind
bursa privată şi de pe documentele justificative de plată.
6. Documentul justificativ de plată a bursei
private în cazul plătitorilor persoane fizice poate fi şi un înscris
între acesta şi beneficiarul bursei şi va cuprinde obligatoriu
şi elementele de identificare a părţilor din contract: numele
şi prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu, suma şi
data plăţii.
7. Neprezentarea documentelor
necesare luării în calcul a cheltuielilor privind bursele private în
condiţiile Legii nr. 376/2004 şi ale Legii nr. 571/2003 până la
termenul de depunere a declaraţiei de venit global atrage pierderea
dreptului conferit de lege.
ANEXA 1
la instrucţiuni
CONTRACT Nr. ......../.........
I. Părţile contractului
ART. 1
Prezentul contract se încheie între:
1. Persoana fizică sau persoana juridică de
drept privat, cu atributele lor de identificare:
2. Domnul/Doamna/Domnişoara
..............................................., elev(ă)/student(ă)/masterand(ă)/doctorand(ă) în anul .........., în
anul universitar/şcolar .................... la
...................., învăţământ de zi/seral/i.d.d.,
născut/născută în anul ..........,
luna ....................., ziua .........., în localitatea
................................., fiul/fiica lui
....................... şi al/a
......................., cetăţean român, cu domiciliul în România,
str. .............................. nr. ...., bl. ...., sc. ....., ap. ....., judeţul/sectorul ............................, cod
poştal ..............., telefon ................., C.N.P.
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria ..........
nr. ...................., eliberat/eliberată de
............................. la data de ............... .
II. Obiectul contractului
ART. 2
Obiectul prezentului contract îl constituie acordarea
unei burse private în condiţiile Legii nr. 376/2004 şi ale
instrucţiunilor de aplicare a acesteia.
III. Termenul contractului
ART. 3
Prezentul contract se încheie pentru un termen de
.........., începând cu data prezentului contract.
IV. Obligaţiile părţilor
ART. 4
Persoana fizică sau persoana juridică de drept
privat se obligă să asigure finanţarea bursei în cuantum de
............. lunar, pe o perioadă de .......... luni, începând cu luna
.................... anul .......... .
ART. 5
Beneficiarul se obligă să îndeplinească următoarele obligaţii:
a) cu privire la studii: .................... (se
stabilesc de comun acord între părţile contractului);
b) să profeseze, prin angajare, pentru o
perioadă de .........., în specialitatea pentru care s-a pregătit, pe
un post corespunzător studiilor absolvite, la persoana fizică sau la
persoana juridică de drept privat care acordă bursa privată;
c) să restituie în termen de 3 luni de la
notificare, în baza prezentului contract şi a angajamentului asumat,
sumele primite cu titlu de bursă, indexate cu indicele de inflaţie,
pentru neexecutare totală sau parţială
a obligaţiilor;
d) să prezinte prezentul contract spre avizare
unităţii sau instituţiei de învăţământ la care
studiază.
Prezentul contract se încheie în 4 exemplare, unul
pentru persoana fizică sau persoana juridică de drept privat care
acordă bursa, unul pentru beneficiarul bursei, unul pentru instituţia
sau unitatea de învăţământ unde acesta din urmă
studiază şi unul pentru organul fiscal care efectuează deducerea
fiscală.
ANEXA 2
la instrucţiuni
ANGAJAMENT
Anexă la Contractul nr. ........./........
Subsemnatul ..............................., născut
în anul .........., luna ...................., ziua ........., în localitatea
........................, fiul/fiica lui
........................... şi al/a ....................,
cetăţean român cu domiciliul stabil în România, localitatea
........................, str. .................... nr. ...., bl. ...., sc.
..., ap. ...., judeţul/sectorul
........................, cod poştal ......., telefon ....................,
posesor al B.I./C.I. seria ...... nr. ..........,
eliberat de Poliţia ................................. la data de
.................... .
În temeiul art. 5 lit. c) din Contractul nr.
.............../.............., mă angajez să restitui sumele primite
cu titlu de bursă în baza art. 2 din contractul menţionat, indexate
cu indicele de inflaţie, în termen de 3 luni de la data la care am primit
notificarea persoanei juridice de drept privat sau a persoanei fizice care a
acordat bursa.
Data
Beneficiarul bursei,
..............
..........................
---------------
ORDIN Nr. 2025
din 30 iunie 2008
privind aprobarea Procedurii
pentru acordarea deducerii reprezentând cheltuieli pentru economisire în sistem
colectiv pentru domeniul locativ şi restituirea cheltuielilor efectuate cu
bursele private
EMITENT:
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL
OFICIAL NR. 515 din 9 iulie 2008
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 57 şi ale art. 58^1
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite
următorul ordin:
ART. 1
Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor
formulare, prevăzute în anexa nr. 1:
1. formularul 252 "Decizie de impunere privind
recalcularea impozitului pe veniturile din salarii", cod 14.13.02.13/s;
2. formularul 255 "Decizie privind restituirea
sumelor reprezentând cheltuieli cu bursele private", cod 14.13.02.13/b.
ART. 2
Se aprobă Procedura pentru acordarea deducerii
reprezentând cheltuieli pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul
locativ şi restituirea cheltuielilor efectuate cu bursele private,
prevăzută în anexa nr. 2.
ART. 3
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de
utilizare şi de păstrare ale formularelor prevăzute la art. 1
sunt stabilite în anexa nr. 3.
ART. 4
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
ART. 5
Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a
colectării creanţelor bugetare şi Direcţia generală de
tehnologia informaţiei din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi, după
caz, direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi
Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 6
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Bucureşti, 30 iunie 2008.
Nr. 2.025.
ANEXA 1 *1)
*1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
AF Ministerul Economiei şi Finanţelor
Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală
252
Administraţia Finanţelor Publice _____________
Nr. înregistrare ________
Data ____________________
DECIZIE DE IMPUNERE
privind recalcularea impozitului pe veniturile din salarii
_______
pe anul |_|_|_|_|
Către:
Nume
_________________________
Cod numeric personal/
Prenume ______________________
Număr de identificare fiscală:
Domiciliul: Localitatea
____________
_________________________________
Cod poştal
_________________________ În baza art. 58^1 din Legea nr. 571/2003
Strada
_____________________________ privind Codul fiscal, cu modificările
şi
Număr _____ Bloc
_____ Scara ______ completările ulterioare şi a Cererii
Ap. _____ Judeţ (sector)
___________ privind destinaţia sumei reprezentând până
la
2% din impozitul anual şi deducerea
cheltuielilor efectuate pentru
economisirea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ pe anul ...... nr. ......
din data ..........., se recalculează
impozitul pe veniturile din salarii la
funcţia de bază, după cum urmează:
-
lei -
______________________________________________________________________________
|
Denumire
indicator
| Decizie | Decizie |
|
|
anterioară | curentă |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 1. Venit impozabil din
salarii, la funcţia de
bază*)|
| |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 2. Cheltuieli deductibile
privind economisirea în
|
| |
| sistem
colectiv pentru domeniul
locativ
|
| |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 3. Venit impozabil din
salarii, recalculat
|
| |
| (rd. 1 - rd.
2)
|
| |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 4. Impozit anual datorat pe
veniturile din salarii,
|
| |
| la
funcţia de
bază
|
| |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 5. Impozit anual pe
veniturile din salarii reţinut
|
| |
| de
plătitorul de venituri/stabilit, la
funcţia
|
| |
| de
bază
|
| |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 6. Diferenţă de
impozit stabilită în
minus
|
| |
| (rd. 5 - rd.
4)
|
| |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 7. Diferenţe de impozit,
conform |a. constatate|
|
| art. 90 alin. (2) din Ordonanţa | în plus | |
| Guvernului nr. 92/2003, |_____________|________________________|
| republicată, cu modificările şi |b. constatate| |
| completările ulterioare | în minus | |
|_______________________________________|_____________|________________________|
Diferenţa de impozit stabilită/constatată în minus (rd. 6 sau rd. 7b) în sumă de ___________ lei se compensează şi/sau se restituie, după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Diferenţa de impozit constatată în plus (rd.
7a) în sumă de ____________ lei se plăteşte în funcţie de
data comunicării prezentei astfel:
- dacă
data comunicării este cuprinsă în intervalul 01 - 15 din lună,
termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
- dacă
data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună,
termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare;
împotriva măsurilor dispuse prin prezenta se poate face contestaţie,
care se depune, în termen de 30 zile de la comunicare, la organul fiscal
emitent. Prezenta reprezintă titlu de creanţă şi constituie
înştiinţare de plată, conform legii.
Aprobat:
Verificat:
Întocmit: Am primit un exemplar
Funcţie ____________
Funcţie __________ Funcţie _________ Semnătură contribuabil
Nume,
prenume Nume,
prenume Nume, prenume
______________________
____________________
__________________ _________________ Data __/__/____
Data
__/__/____ Data __/__/____ Data
__/__/____ sau nr. şi data
confirmării de primire
------------
*) Se preia
suma reprezentând venit bază de calcul la funcţia de bază din
fişele fiscale privind impozitul pe veniturile din salarii (formular 210
la funcţia de bază) şi din declaraţiile privind veniturile
sub formă de salarii din străinătate obţinute de către
persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi
de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice
şi posturilor consulare acreditate în România (formular 224).
Număr de operator de date
cu caracter personal
1067 Cod
14.13.02.13/s
AF Ministerul Economiei şi Finanţelor
Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală
255
Administraţia Finanţelor Publice _____________
Nr. înregistrare ________
Data ____________________
DECIZIE
privind restituirea sumelor reprezentând cheltuieli cu bursele private
_______
pe anul |_|_|_|_|
Către:
Nume
_________________________
Cod numeric personal/
Prenume ______________________
Număr de identificare fiscală:
Domiciliul: Localitatea
____________
_________________________________
Cod poştal
_________________________ În baza art. 57 alin. (4) din Legea
Strada
_____________________________ nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
Număr _____ Bloc
_____ Scara ______ modificările şi completările
ulterioare şi
Ap. _____ Judeţ (sector) ___________ a Cererii privind destinaţia sumei
reprezentând până la 2% din impozitul
anual şi deducerea cheltuielilor efectuate
pentru economisirea în sistem colectiv
pentru
domeniul locativ pe anul ......
nr. ...... din data ..........., se
stabilesc cheltuielile admise cu bursa
privată, după cum urmează:
- lei -
______________________________________________________________________________
|
Denumire
indicator
| Decizie | Decizie |
|
| anterioară | curentă |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 1. Cheltuieli admise cu bursa
privată*)
|
| |
|_____________________________________________________|____________|___________|
| 7. Diferenţe de impozit,
conform |a. constatate|
|
| art. 90 alin. (2) din Ordonanţa | în plus | |
| Guvernului nr. 92/2003, |_____________|________________________|
| republicată, cu modificările şi |b. constatate| |
| completările ulterioare | în minus | |
|_______________________________________|_____________|________________________|
Cheltuielile admise cu bursa privată/diferenţa de impozit constatată în minus (rd. 1 sau rd. 2b) în sumă de ____________ lei se compensează şi/sau se restituie, după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Diferenţa de impozit constatată în plus (rd.
2a) în sumă de ____________ lei se plăteşte în funcţie de
data comunicării prezentei astfel:
- dacă
data comunicării este cuprinsă în intervalul 01 - 15 din lună,
termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
- dacă
data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună,
termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.
Împotriva măsurilor dispuse prin prezenta se poate face contestaţie,
care se depune, în termen de 30 zile de la comunicare, la organul fiscal
emitent. Prezenta reprezintă titlu de creanţă şi constituie
înştiinţare de plată, conform legii.
Aprobat:
Verificat:
Întocmit: Am primit un exemplar
Funcţie ____________
Funcţie __________ Funcţie _________ Semnătură contribuabil
Nume,
prenume Nume,
prenume Nume, prenume
______________________
____________________
__________________ _________________ Data __/__/____
Data
__/__/____ Data __/__/____ Data
__/__/____ sau nr. şi data
confirmării de primire
------------
*) Suma
admisă se calculează la nivelul impozitului anual pe veniturile din
salarii, la funcţia de bază şi în afara funcţiei de
bază (conform fişelor fiscale şi declaraţiilor privind
veniturile sub formă de salarii din străinătate obţinute de
către persoanele fizice care desfăşoară activitate în
România şi de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor
diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România).
Număr de operator de date
cu caracter personal
1067 Cod
14.13.02.13/b
ANEXA 2
PROCEDURĂ
pentru acordarea deducerii reprezentând cheltuieli pentru economisire în
sistem colectiv pentru domeniul locativ şi restituirea cheltuielilor
efectuate cu bursele private
I. Deducerea cheltuielilor pentru economisire în sistem
colectiv pentru domeniul locativ
1. Persoanele fizice care au efectuat în cursul anului
cheltuieli pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ,
potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, pot solicita deducerea acestora, în limita unei sume maxime
egale cu 300 lei pe an, din venitul impozabil din salarii realizat la
funcţia de bază în cursul anului.
2. Deducerea se acordă de organul fiscal competent,
la solicitarea titularului contractului de economisire şi creditare în
sistem colectiv pentru domeniul locativ.
Prin organ fiscal competent se înţelege:
a) organul fiscal în a cărui rază
teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul,
potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care
aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au
domiciliul fiscal în România;
b) organul fiscal în a cărui rază
teritorială se află sursa de venit, pentru ceilalţi
contribuabili persoane fizice.
3. Solicitarea deducerii se face de către titularul
contractului de economisire-creditare, prin depunerea formularului 230
"Cerere privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din
impozitul anual şi deducerea cheltuielilor efectuate pentru economisirea
în sistem colectiv pentru domeniul locativ", cod 14.13.04.13, la organul
fiscal competent, completat în conformitate cu instrucţiunile
prevăzute de Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.
2.371/2007 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare
prevăzute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
4. Pentru a beneficia de deducerea din venitul impozabil
din salarii a cheltuielilor pentru economisire în sistem colectiv pentru
domeniul locativ solicitantul va prezenta organului fiscal următoarele
documente, în copie:
- fişele fiscale (formular 210) şi/sau
declaraţiile privind veniturile sub formă de salarii din
străinătate obţinute de către persoanele fizice care
desfăşoară activitate în România şi de către
persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor
consulare acreditate în România (formular 224), pentru veniturile realizate la
funcţia de bază;
- contractul de economisire-creditare;
- extrasul de cont eliberat de instituţia de credit
sau documentele de atestare a plăţii sumelor reprezentând cheltuieli
pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, după caz,
aferente anului fiscal pentru care se solicită deducerea.
5. În situaţia în care documentele menţionate
nu au fost depuse, organul fiscal va notifica persoanele solicitante în vederea
prezentării tuturor documentelor necesare acordării deducerii.
Soluţionarea cererii de acordare a deducerii se va realiza după
depunerea documentelor.
6. Pe baza datelor din evidenţa fiscală
şi a documentelor prezentate de contribuabil, organul fiscal competent
stabileşte nivelul cheltuielilor deductibile, în limita
prevăzută de lege, şi recalculează venitul impozabil din
salarii ca diferenţă între venitul impozabil din salarii la
funcţia de bază (venit bază de calcul din fişa fiscală
la funcţia de bază şi din formularele 224) şi suma
reprezentând cheltuieli deductibile pentru economisire în sistem colectiv
pentru domeniul locativ.
Impozitul anual pe veniturile din salarii la
funcţia de bază se stabileşte prin aplicarea cotei de impozit la
venitul impozabil din salarii recalculat, prin Decizia de impunere privind
recalcularea impozitului pe veniturile din salarii, cod 14.13.02.13/s.
În vederea efectuării restituirii, organul fiscal
competent verifică datele din evidenţa analitică pe
plătitori, sub aspectul existenţei unor obligaţii fiscale neachitate înregistrate de către contribuabil şi
restituie, în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea deciziei de
impunere, diferenţele de impozit stabilite în minus numai după
efectuarea compensării acestora cu eventualele obligaţii fiscale
restante.
Decizia se emite în două exemplare:
a) un exemplar se comunică contribuabilului,
potrivit legii;
b) un exemplar se păstrează la dosarul
contribuabilului.
II. Restituirea cheltuielilor efectuate cu plata
burselor private
1. Persoanele fizice care au realizat venituri din salarii
şi au efectuat în cursul anului cheltuieli pentru acordarea burselor
private, conform Legii nr. 376/2004 privind bursele private, cu
modificările ulterioare, pot solicita restituirea acestora, în limita
sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din
salarii.
În situaţia contribuabililor care au solicitat
restituirea cheltuielilor cu bursa privată şi au optat şi pentru
virarea unei sume din impozitul anual pe veniturile din salarii pentru
susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor
de cult, potrivit legii, suma totală luată în calcul este
limitată la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii, având
prioritate cheltuielile efectuate în cursul anului de raportare cu bursa
privată.
2. Restituirea cheltuielilor admise cu bursele private
se efectuează de organul fiscal competent definit la cap. I pct. 2, la
solicitarea persoanei fizice care a efectuat cheltuielile cu bursele private.
3. Solicitarea se face de către contribuabil prin
depunerea la organul fiscal competent a formularului 230 "Cerere privind
destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual şi
deducerea cheltuielilor efectuate pentru economisirea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ", cod 14.13.04.13, completat în conformitate cu
instrucţiunile prevăzute de Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 2.371/2007.
4. Pe baza documentelor prezentate de contribuabil
şi a datelor din evidenţa fiscală, organul fiscal competent
stabileşte suma de restituit, având în vedere impozitul anual pe
veniturile din salarii realizate în cursul anului, la funcţia de bază
şi în afara funcţiei de bază (din fişele fiscale şi
declaraţiile privind veniturile sub formă de salarii din străinătate
obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară
activitate în România şi de către persoanele fizice române angajate
ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România).
Restituirea sumei reprezentând cheltuieli admise cu
bursele private se efectuează prin emiterea Deciziei privind restituirea
sumelor reprezentând cheltuieli cu bursele private, cod 14.13.02.13/b.
În vederea efectuării restituirii, organul fiscal
competent verifică datele din evidenţa analitică pe
plătitori, sub aspectul existenţei unor obligaţii fiscale neachitate înregistrate de către contribuabil şi
restituie, în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea deciziei de
impunere, cheltuielile admise cu bursa privată numai după efectuarea
compensării acestora cu eventualele obligaţii fiscale restante.
Decizia se emite în două exemplare:
a) un exemplar se comunică contribuabilului,
potrivit legii;
b) un exemplar se păstrează la dosarul
contribuabilului.
5. În situaţia contribuabililor care solicită
şi deducerea cheltuielilor pentru economisire în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, cheltuielile admise cu bursa privată şi/sau
suma de virat pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor
de cult se stabilesc după acordarea deducerii cheltuielilor pentru
economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, pe baza impozitului
anual recalculat (rd. 4 din formularul 252).
ANEXA 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE, MODUL DE DIFUZARE, DE
UTILIZARE ŞI DE PĂSTRARE ALE FORMULARELOR PREVĂZUTE LA ART. 1
1. Denumire: "Decizie de impunere privind
recalcularea impozitului pe veniturile din salarii (formularul 252)
1.1. Codul: cod 14.13.02.13/s
1.2. Format: A4/t1
1.3. Caracteristicile - pe o singură
faţă;
de
tipărire: - se poate utiliza şi echipament
informatic pentru
editare şi completare, cu adaptări adecvate situaţiei
contribuabilului.
1.4. Se difuzează: gratuit.
1.5. Se utilizează: pentru recalcularea impozitului
pe veniturile din salarii, realizate la funcţia de bază, ca urmare a
acordării deducerii cheltuielilor efectuate pentru economisire în sistem
colectiv pentru domeniul locativ.
1.6. Se întocmeşte în două exemplare de
către organul fiscal competent, după cum urmează:
- organul fiscal în a cărui rază
teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul,
potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care
aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au
domiciliul fiscal în România;
- organul fiscal în a cărui rază
teritorială se află sursa de venit, pentru ceilalţi
contribuabili persoane fizice.
1.7. Circulă - un exemplar la organul fiscal
competent;
- un exemplar la contribuabil.
1.8. Se arhivează: la dosarul contribuabilului.
2. Denumire: "Decizie privind restituirea sumelor
reprezentând cheltuieli cu bursele private", cod 14.13.02.13/b (formularul
255)
2.1. Codul: cod 14.13.02.13/b
2.2. Format: A4/t1
2.3. Caracteristicile - pe o singură
faţă;
de
tipărire: - se poate
utiliza şi echipament informatic pentru
editare şi completare, cu adaptări adecvate situaţiei
contribuabilului.
2.4. Se difuzează: gratuit.
2.5. Se utilizează: pentru restituirea
cheltuielilor admise cu bursa privată în limita a 2% din impozitul anual
pe veniturile din salarii.
2.6. Se întocmeşte în două exemplare de
către organul fiscal competent, după cum urmează:
- organul fiscal în a cărui rază
teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul,
potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care
aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au
domiciliul fiscal în România;
- organul fiscal în a cărui rază
teritorială se află sursa de venit, pentru ceilalţi
contribuabili persoane fizice.
2.7. Circulă: - un exemplar la organul fiscal competent;
- un exemplar la contribuabil.
2.8. Se arhivează: la dosarul contribuabilului.
---------------