Asculta

Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală   Nr. 830 din 10 octombrie 2006

privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii

PUBLICAT  ÎN: MONITORUL OFICIAL  NR. 872 din 25 octombrie 2006

 

    În temeiul art. 33 alin. (9) din Hotărârea Guvernului României nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în conformitate cu prevederile următoarelor acte normative:

    - Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public;

    - Hotărârea Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public;

    - Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică;

    - art. 51 şi 52 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare,

 

    preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:

 

    ART. 1

    În cadrul Serviciului de comunicare şi relaţii publice al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se dezvoltă activitatea de afaceri publice care presupune şi relaţia cu asociaţiile şi fundaţiile.

    ART. 2

    Serviciul de comunicare şi relaţii publice are ca atribuţii organizarea evidenţei asociaţiilor şi fundaţiilor care desfăşoară activităţi din domeniul de competenţă al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, evaluarea activităţii asociaţiilor şi fundaţiilor în vederea comunicării propunerii de recunoaştere ca fiind de utilitate publică Guvernului României, colaborarea cu asociaţiile şi fundaţiile pentru realizarea unor activităţi sau programe comune.

    ART. 3

    Evidenţa privind constituirea, modificarea şi încetarea asociaţiilor şi fundaţiilor care desfăşoară activităţi din domeniul de competenţă al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se realizează pe baza documentaţiei transmise de Ministerul Justiţiei şi a criteriilor stabilite în normele metodologice cuprinse în anexa la prezentul ordin.

    ART. 4

    Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 5

    Serviciul de comunicare şi relaţii publice din cadrul structurii Purtătorului de cuvânt, relaţii publice şi mass-media a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va aplica prevederile prezentului ordin.

    ART. 6

    Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

          Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

                               Sebastian Bodu

 

    ANEXA 1

 

                             NORME METODOLOGICE

de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii

 

    CAP. 1

    Înregistrarea organizaţiilor neguvernamentale şi gestionarea relaţiei cu mediul asociativ

 

    ART. 1

    Înregistrarea organizaţiilor neguvernamentale, denumite în continuare ONG, se va face la nivelul Serviciului de comunicare şi relaţii publice al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, atât pentru solicitările adresate în acest sens la nivel central (ANAF, Autoritatea Naţională a Vămilor, Garda Financiară, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili), cât şi pentru solicitările adresate la nivel teritorial (direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti). Structurile subordonate ANAF (Autoritatea Naţională a Vămilor, Garda Financiară, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, structurile teritoriale) vor transmite eventualele cereri de înregistrare ale ONG Serviciului de comunicare şi relaţii publice din cadrul ANAF, denumit în continuare SCRP-ANAF, spre luare în evidenţă, evaluare şi gestionare a relaţiei cu aceste organizaţii.

    ART. 2

    Se organizează la nivelul ANAF Registrul de evidenţă ONG în forma cuprinsă în anexa la prezentele norme metodologice.

    ART. 3

    Pentru a fi luată în evidenţă, o ONG trebuie să activeze în domeniul taxelor, impozitelor şi contribuţiilor.

    ART. 4

    a) Luarea în evidenţă a ONG-urilor interesate se va face pe baza unui dosar care include următoarele documente:

    - cerere de luare în evidenţă, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare, semnată de administratorul sau de reprezentantul legal al solicitantei, în care să fie menţionate numele şi prenumele persoanei responsabile de comunicarea pe relaţia cu ANAF, precum şi datele de contact ale acestei persoane şi ale asociaţiei sau fundaţiei, în cazul în care adresa poştală sau numărul de telefon/fax al persoanei desemnate pentru gestionarea relaţiei cu ANAF nu este identic cu cel al asociaţiei sau fundaţiei;

    - copii certificate de pe înregistrările efectuate în Registrul naţional şi de pe înscrisurile doveditoare eliberate de Ministerul Justiţiei;

    - actul constitutiv al asociaţiei sau fundaţiei;

    - statutul asociaţiei sau fundaţiei;

    - codul unic de înregistrare fiscală;

    - scrisoare de intenţie;

    b) cererea va fi înregistrată în Registrul general al SCRP-ANAF, iar dosarul va fi analizat de către Compartimentul de relaţii publice, în condiţiile şi pe baza criteriilor prevăzute la art. 5.

    ART. 5

    Criteriile care vor sta la baza analizei dosarului şi a emiterii deciziei de luare în evidenţă sunt:

    1. existenţa tuturor documentelor şi datelor solicitate la art. 4;

    2. domeniul de activitate să fie taxele, impozitele şi contribuţiile;

    3. evaluarea scrisorii de intenţie în concordanţă cu obiectivele pe termen scurt, mediu şi lung ale ANAF;

    4. după analiza dosarului se vor evalua posibilităţile de colaborare între ONG şi ANAF, în urma unui interviu cu reprezentantul desemnat de solicitantă.

    ART. 6

    Decizia de luare în evidenţă sau de refuz va fi luată de preşedintele ANAF, pe baza propunerii şi evaluării ONG de către SCRP-ANAF.

    ART. 7

    În cazul deciziilor favorabile, evidenţa ONG-urilor va fi ţinută de SCRP-ANAF pe baza următoarelor documente:

    - Registrul de evidenţă ONG, unde vor fi trecute următoarele rubrici: numărul de ordine (ce va constitui nr. de înregistrare al ONG), numărul şi data înregistrării cererii de luare în evidenţă, numele asociaţiei sau fundaţiei, persoana de contact, domeniul de activitate al ONG, anul înfiinţării ONG, adresa sediului central;

    - dosarul propriu pentru fiecare ONG înregistrată, ce va cuprinde documentele prevăzute la art. 3 şi o anexă în care vor fi stocate toate propunerile, solicitările sau sesizările avansate de ONG respectivă, precum şi răspunsurile formulate de ANAF în urma petiţiilor.

    ART. 8

    Dosarele proprii vor fi întocmite şi analizate de responsabilul desemnat de SCRP-ANAF pentru relaţia cu mediul asociativ, care va asigura totodată şi comunicarea directă cu reprezentanţii ONG-urilor. Anexele la dosarele proprii vor fi arhivate o perioadă de 2 ani.

    ART. 9

    Soluţionarea cererii de luare în evidenţă se va face în termen de 25 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de luare în evidenţă.

    ART. 10

    Decizia preşedintelui ANAF privind luarea în evidenţă sau refuzul va fi transmisă solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea acesteia, dar fără a fi depăşit un termen de 30 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de luare în evidenţă depuse de ONG.

    ART. 11

    Radierea din Registrul de evidenţă ONG se va face ca urmare a dizolvării de drept a ONG, a lichidării asociaţiei sau fundaţiei, la cererea ONG, precum şi în condiţiile modificării actului constitutiv şi/sau a statutului, divizării sau fuziunii în cazul în care se schimbă scopul acestora. Radierea este confirmată prin decizie a preşedintelui ANAF, în urma constatării situaţiilor de mai sus.

 

    CAP. 2

    Dispoziţii privind colaborarea între ONG şi ANAF

 

    ART. 12

    Solicitările formulate de ONG-uri vor fi tratate după cum urmează:

    1. cererile de informaţii publice vor fi tratate conform Legii nr. 544/2001 privind informaţiile de interes public;

    2. propunerile legislative sau de modificare a unor proiecte de acte normative vor fi tratate conform Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională;

    3. sesizările ori informaţiile ce privesc situaţia fiscală a petentului vor fi tratate conform Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată prin Legea nr. 233/2002;

    4. propunerile de colaborare pentru promovarea unor valori general umane sau a unor interese globale ale întregii comunităţi vor fi tratate în spiritul Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia ca ANAF să dispună de resursele ori de competenţa cerute de o astfel de colaborare şi numai în cazul în care nu sunt promovate interese ale unei persoane sau ale unui grup, exceptând grupurile defavorizate. ANAF îşi rezervă dreptul de a refuza orice contact cu o asociaţie ori fundaţie care în mod făţiş ori dovedit disimulat promovează interese ale unei minorităţi ce nu poate fi încadrată în categoria grupurilor defavorizate, precum şi idei ce susţin discriminarea pe criterii de gen, de rasă ori cultural-religioase;

    5. în cazul în care se doreşte o colaborare în vederea îmbunătăţirii conformării voluntare la plata impozitelor şi contribuţiilor pe anumite domenii, se pot încheia protocoale cu asociaţii profesionale, organizaţii patronale ori sindicale, pentru dezvoltarea unor proiecte concrete de promovare a activităţii ANAF;

    6. eventualele colaborări cu ONG-urile acreditate nu implică alocări financiare din bugetul ANAF.

    ART. 13

    Înregistrarea unei ONG la ANAF, precum şi colaborarea cu ocazia unor proiecte comune nu implică sub nici o formă eludarea de către ONG-uri a obligaţiilor prevăzute de legislaţia românească în materie fiscală sau în orice alt domeniu.

    ART. 14

    La solicitarea scrisă a unei ONG, ANAF poate emite scrisori de recomandare, în urma evaluării activităţii desfăşurate de ONG în relaţia cu ANAF. Criteriile de evaluare sunt expuse în cap. III.

    ART. 15

    Lista ONG-urilor înregistrate la ANAF va fi publicată pe portalul propriu al instituţiei.

 

    CAP. 3

    Condiţii şi criterii de evaluare pentru emiterea scrisorilor de recomandare în vederea acordării statutului de utilitate publică

 

    ART. 16

    Condiţii:

    1. ANAF va emite scrisori de recomandare numai în cazul solicitării formulate de către Secretariatul General al Guvernului şi numai în cazul în care ONG-urile întrunesc condiţiile privind recunoaşterea lor ca fiind de utilitate publică, în conformitate cu art. 38 şi 39 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare;

    2. scrisorile de recomandare vor fi emise în termen de 60 de zile, în conformitate cu art. 40 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare;

    3. ONG-urile care înregistrează datorii la bugete sau încalcă alte prevederi ale legislaţiei fiscale nu vor beneficia de scrisori de recomandare.

    ART. 17

    Criterii de evaluare a ONG:

    1. să aibă în obiectul de activitate domeniul taxelor şi impozitelor;

    2. activitatea să se desfăşoare în interes general sau comunitar;

    3. să funcţioneze de cel puţin 3 ani în domeniul taxelor şi impozitelor;

    4. să fi dezvoltat cel puţin 5 proiecte în domeniul colectării veniturilor bugetare, control şi conformare voluntară la plata impozitelor, taxelor şi contribuţiilor;

    5. vor constitui un element de evaluare rezultatele concrete obţinute în urma derulării proiectelor;

    6. acţiunile desfăşurate să nu fi subminat rolul ori imaginea ANAF;

    7. tematica proiectelor dezvoltate să fi fost legată de domeniul de activitate al ANAF (colectarea veniturilor bugetare, controlul financiar-fiscal şi vamal);

    8. resursele umane, materiale şi financiare implicate în proiect vor constitui un element de evaluare;

    9. sursele de finanţare a proiectelor anterioare să fie prezentate în mod transparent;

    10. valoarea patrimoniului din fiecare an să fie cel puţin egală cu valoarea patrimoniului iniţial.

 

    ANEXA 1

    la normele metodologice

 

                        Registrul de evidenţă ONG

 

    Semnificaţia coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:

    A - Nr. şi data înregistrării cererii de luare în evidenţă a ONG

    B - Nr. şi data încheierii dosarului judecătoresc şi instanţa care a admis cererea de înscriere

    C - Numele şi prenumele administratorului sau ale reprezentantului legal

    D - Date de contact: telefon, fax, adresa de mail, pagina web

________________________________________________________________________________

Nr. de       Data           A  Denumirea  B  Sediul  Durata de    C  D  Alte

înregistrare înregistrării     ONG           social  funcţionare        menţiuni

                                             al ONG  a ONG

________________________________________________________________________________

     0              1       2     3       4     5         6       7  8     9

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________