DESCRIEREA FUNCTIONARII SISTEMULUI
Functiile principale ale EMCS, conform FESS
Functiile principale ale EMCS implica toate
situatiile care au legatura directa cu deplasarea produselor accizabile in
regim suspensiv.
Deplasarea este monitorizata in EMCS prin
intermediul DAI electronic (e-DAI) la
fiecare etapa a deplasarii produselor, incepand cu emiterea lui de catre
expeditor pana la confirmarea de primire efectuata de catre destinatar.
Stadiile unui e-DAI: stadiile in care se
poate afla un DAI electronic in timpul ciclului sau de viata, de exemplu
“acceptat” cand se valideaza la expediere, sau “trimis” cand acceptarea produselor
a fost notificata la livrare printr-un raport de primire. Aceste functii se
refera atat la un scenariu standard,
dar si la alte situatii diferite
prezentate mai jos.
Situatia standard se refera la cele mai frecvente
cazuri de deplasari
EMCS dintre expeditor si destinatar; si consta in expedierea de catre un antrepozitar autorizat de bunuri accizabile in regim suspensiv de la un antrepozit
fiscal la un alt antrepozit fiscal sau la un operator inregistrat.
Antrepozitar autorizat: persoana fizica/juridica autorizata sa produca,
sa prelucreze, sa detina, sa
primeasca si sa expedieze produsele
accizabile in timpul activitatii sale, plata accizelor fiind suspendata conform legislatiei in
vigoare.
Operator înregistrat: persoana fizică sau juridică, fara statut de antrepozitar autorizat, autorizată
să primească produse accizabile în regim suspensiv,
provenite din alte state membre ale Uniunii Europene; acest operator nu poate deţine
sau expedia astfel de produse în regim suspensiv.
Atat expeditorul cat si destinatarul sunt inregistrati in baza de date SEED, de catre Administratia fiscala a Statului Membru respectiv.
SEED contine toate datele necesare pentru functionarea corecta a EMCS.
Consultati capitolul 3 pentru mai multe informatii.
Situatia standard EMCS
Pasii sunt descrisi mai jos:
1 – Expeditorul inainte de expedierea produselor completeaza si incarca in
sistem un DAI electronic, ce va fi analizat de catre aplicatia statului membru
de plecare
2 – Statul membru de expeditie valideaza automat si trimite inapoi
expeditorului DAI-ul electronic. Acesta este un pas instantaneu.
3 – Expeditorul livreaza bunurile accizabile;
4 – Statul membru de expeditie transmite e-DAI Statului Membru de
destinatie;
5 – Statul Membru de destinatie trimite e-DAI-ul destinatarului;
6 – Bunurile accizabile ajung la destinatie;
7 – Destinatarul trimite un raport de receptie electronic;
8 – Statul membru de destinatie valideaza raportul de receptie si il
trimite inapoi destinatarului;
9 – Statul membru de destinatie
trimite raportul de receptie Statului Membru de expeditie;
10 – Statul Membru de expeditie
transmite raportul de receptie expeditorului.
Validarea e-DAI
DAI-ul electronic transmis de catre expeditor Administratiei Statului Membru de
expeditie este verificat in
baza de date SEED, in special
in ceea ce priveste validitatea codurilor de acciza atat ale expeditorului cat si ale destinatarului.
Daca una din aceste date este incorecta, atunci nu se va face validarea
DAI-ului electronic. Odata validat, e-DAI i se atribuie un cod unic de
inregistrare al DAI-ului (ARC); apoi
este stabilit continutul e-DAI; nu se accepta actualizarea continutului cu
exceptia cazului in care se schimba destinatia (printr-o procedura specifica).
ARC-ul trebuie sa fie disponibil pe parcursul transportului produselor.
Utilizarea cronometrului
Dupa validarea unui e-DAI, un cronometru este pornit de catre sistem.
Daca nu este primit un raport de receptie in aceasta perioada, e-DAI este
marcat si Administratia statului membru de expeditie trimite un mesaj de
reamintire expeditorului si Administratiei statului membru de destinatie,
aceasta din urma transmitandu-l destinatarului.
Dupa acest mesaj de reamintire, destinatarul si/sau expeditorul ar trebui
sa rezolve situatia prin mijloace adecvate;
fie destinatarul trimite un raport de receptie, fie operatorii economici trimit
mesaje de explicare catre Administratiile statelor membre (ex. indicand
existenta unui incident de transport care a intarziat deplasarea produselor sau
ca acele bunuri sunt inca in inventar la destinatie).
Transmiterea raportului de receptie
Primirea bunurilor este confirmata de catre destinatar, prin trimiterea
unui raport de receptie, precizand ca bunurile au ajuns la destinatie.
Dupa sosirea bunurilor, destinatarul face un inventar, acordand o atentie speciala
surplusurile si lipsurile. Inregistreaza rezultatele intr-un raport de receptie
trimis spre validare Administratiei SM de destinatie.
Din punct de vedere legal, raportul de receptie are aceeasi valoare pentru
expeditor ca si copia nr.
-
platii taxelor aferente lipsurilor ne-scutite;
-
rezultatelor unor posibile proceduri viitoare, ce ar
putea confirma nereguli pentru care ar fi angajata responsabilitatea financiara
a garantorului.
Tehnic, in EMCS aceasta descarcare se va face prin validarea raportului de receptie de catre aplicatia SM de destinatie, care este
automat transmisa la toate administratiile SM implicate, precum
si expeditorului si destinatarului.
2. Alte situatii
Mai multe situatii care privesc e-DAI sunt prevazute in
FESS.
Acestea vizeaza:
2.1. Anularea
Expeditorul poate anula un
transport planificat. Aceasta situatie este posibila inainte de expedierea
propriu-zisa a bunurilor, in cazul in care e-DAI validat nu descrie corect
transportul sau daca circulatia nu se poate face din anumite motive.
Anularea este folosita de exemplu
atunci cand un expeditor a transmis un e-DAI care nu este in conformitate cu
cererea destinatarului (cantitatea sau natura bunurilor), sau atunci cand
tranzactia comerciala este pur si simplu anulata, sau e-DAI aferent validat a
fost gasit incorect inainte de expedierea bunurilor. In astfel de situatii
expeditorul poate anula e-DAI-ul.
Dupa iesirea fizica a bunurilor din antrepozitul de expeditie, nu mai poate
fi anulat nici un e-DAI.
In cazul in care, dupa expedierea bunurilor se constata ca e-DAI-ul
nu este corect, furnizorul poate transmite fie un raport asupra
evenimentului (daca administratia SM de expeditie accepta sa-l inregistreze)
sau un mesaj de explicare dupa receptia bunurilor.
Daca tranzactia comerciala este anulata dupa ce bunurile au fost expediate,
furnizorul trebuie sa ceara in primul rand returnarea bunurilor prin schimbarea
destinatiei, dupa aceea le primeste inapoi prin transmiterea unui raport de
receptie.
2.2. Schimbarea destinatiei
Un expeditor poate schimba destinatia unui transport.
De asemenea este posibila actualizarea campurilor referitoare la
destinatie intr-un DAI, fie in timpul transportului fie ca urmare a unui refuz la livrare fie ca
urmare a neacceptarii transportului. Expeditorul
face o asemenea schimbare prin
modificarea identitatii destinatarului (care poate deveni chiar expeditorul
insusi) sau doar prin numirea unui nou loc de destinatie (ex. in situatia in
care bunurile trebuie livrate in alt
antrepozit fiscal al aceluiasi destinatar).
Modificarea este validata de catre administratia statului membru de
expeditie si o confirmare a acestei actualizari este transmisa inapoi la expeditor.
In acelasi timp, schimbarea destinatiei este adusa la cunostinta
destinatiei anterioare (administratia statului membru si destinatar) si e-DAI
actualizat este trimis la noua destinatie (administratia statului membru si
destinatar). Dupa primirea e-DAI, Administratia noului stat membru de
destinatie o trimite mai departe destinatarului.
2.3 Divizarea (doar pentru produsele energetice)
Un expeditor poate diviza un transport de produse energetice in doua sau
mai multe parti, menite unor destinatii diferite.
In acest sens, expeditorul trimite o serie de e-DAI pentru a-l inlocui pe
cel initial. Cantitatea totala trebuie sa ramana neschimbata.
Divizarea (doar pentru produsele
energetice) este utilizata de exemplu in cazul transportului de-a lungul
coastei, caz in care o parte din bunuri sunt livrate in mai multe porturi sau
catre mai multi destinatari din acelasi port, fara ca expeditorul sa stie din
timp cine va fi destinatarul final.
2.4 Operator neinregistrat
Un destinatar poate fi un operator neinregistrat
In acest caz, operatorul neinregistrat obtine o
autorizatie temporara pentru a primi o cantitate anume de bunuri accizabile in
regim suspensiv; bunurile urmand a fi eliberate in consum, in momentul livrarii. Destinatarul trebuie sa garanteze in avans
plata taxelor la sosirea bunurilor.
Autorizatia temporara este inregistrata in SEED pentru perioada in care
este valida. O autorizatie temporara este emisa fie pentru o singura deplasare
a bunurilor (autorizatie ne-reutilizabila) sau pentru mai multe transporturi,
astfel incat cantitatea totala de bunuri ce se deplaseaza in regim suspensiv,
sa nu depaseasca cantitatea inregistrata in autorizatie (autorizatia
refolosibila).
2.5 Refuzul (inainte de sosirea bunurilor)
Un destinatar poate refuza bunurile inainte de sosirea lor.
Inainte de sosirea bunurilor, destinatarul poate
trimite un mesaj de alerta sau de refuz, pentru a instiinta
Administratia statului membru si expeditorul ca DAI-ul electronic nu se
potriveste cu comanda lui sau ca nu a cerut efectuarea acestei livrari.
Destinatarul trebuie sa emita un asemenea mesaj
de indata ce observa discrepanta.
Un mesaj de alertaeste trimis, de exemplu cand
sunt declarate cantitati gresite, e- DAI-ul nu se potriveste exact cu comanda
destinatarului; destinatarul poate astepta pentru a controla transportul la
sosire.
Un mesaj de refuz este trimis de exemplu
atunci cand destinatarul nu asteapta
deloc bunurile descrise.
Daca e-DAI este respins, expeditorul trebuie sa modifice destinatia (sau sa
faca o divizare a transportului). O modificare a destinatiei inseamna
modificarea destinatiei pentru returul bunurilor, de exemplu noua destinatie
devine locul initial de expediere .
Daca e-DAI nu este refuzat, expeditorul poate:
-
sa continue transportul, cand motivele de alerta nu impiedica bunurile sa
fie acceptate de catre destinatar; sau
-
sa efectueze schimbarea destinatiei ( ex. dupa verificare, e-DAI descrie
corect bunurile expediate, dar acestea nu corespund cu comanda destinatarului),
astfel incat modificarea destinatiei sa se faca cat mai curand inainte ca
bunurile sa ajunga la destinatia initiala; sau
-
sa efectueze o divizare a transportului, daca este permisa;
-
sa anuleze e-DAI-ul daca bunurile nu au parasit antrepozitul fiscal de
expeditie.
2.6. Refuzul (dupa sosirea
bunurilor)
Un destinatar poate refuza
complet livrarea.
Aceasta se face printr-un raport de receptie ce include, daca este
relevant, evaluarea lipsurilor si surplusurilor. Livrarea nu se descarca si
expeditorul trebuie sa schimbe destinatia pentru a permite bunurilor sa ajunga
la alta destinatie (posibil sa se intoarca la antrepozitul fiscal de
expeditie).
Daca livrarea este refuzata, trebuie sa fie dat cel putin un motiv.
De notat faptul ca
fisele de specificatii FESS nu prevad inca o procedura de refuz partial al
livrarii. Aceasta este inca in discutii. In asteptarea unei solutii finale, un
destinatar care doreste sa refuze doar o parte a livrarii, poate, de exemplu,
sa accepte in totalitate bunurile si imediat sa trimita un nou e-DAI pentru a
acoperi transportul bunurilor refuzate catre expeditor sau catre alta
destinatie desemnata de catre expeditor.
2.7 Cazuri vamale
O deplasare EMCS poate sa interactioneze cu procedurile vamale, in special atunci cand
bunurile sunt importate sau exportate.
Atunci cand bunurile accizabile sunt importate trebuind sa
ramana in regim suspensiv, deplasarea
bunurilor incepe de la biroul vamal de import, imediat dupa punerea in regim
de libera circulatie.
In vama punerea bunurilor in regim in
circulatia libera determina plata taxelor de import si aplicarea tuturor
masurilor si formalitatilor in ceea ce priveste bunurile, dupa care acestea pot
deveni disponibile pentru importator.
Bunurile pot parasi biroul vamal de import doar dupa ce e-DAI a fost
comparat cu datele declarate in declaratia
vamala de import.
Aceasta operatiune este similara cu scenariul standard descris in paragraful
2.1, cu exceptia faptului ca deplasarea produselor nu incepe de la un antrepozit fiscal, si din
acest motiv, necesita interventia unui expeditor inregistrat care sa trimita
e-DAI la locul de import.
In prezent, atunci cand bunurile accizabile aflate in regim suspensiv sunt
exportate in afara UE, destinatia transportului este biroul vamal de iesire,
prin care bunurile vor parasi teritoriul UE. Acest birou trimite o copie a DAI-ului (format hartie) expeditorului
pentru descarcarea livrarii.
Prin EMCS, se prevede folosirea ECS (Sistemul de control al exportului)
pentru a monitoriza iesirea bunurilor accizabile de pe teritoriul UE.
ECS este un proiect de informatizare a procedurilor vamale de export care
este in dezvoltare si care va fi operational inainte de lansarea EMCS. In cele
din urma, destinatia transportului EMCS poate face subiectul unei alte
proceduri vamale.
De exemplu, cand bunurile importate sunt refuzate de catre importator,
pentru ca sunt cu defecte sau nu indeplinesc conditiile contractului pe baza
caruia au fost importate, pot fi plasate intr-un antrepozit vamal, cu scopul de
a obtine o restituire a taxelor vamale inainte de a fi re-exportate.