Direcţia Generală de Organizare şi Resurse Umane

În structura organizatorică a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Directia de organizare si resurse umane, ca direcţie de specialitate, asigură realizarea următoarelor atribuţii ce revin instituţiei, potrivit Hotărârii Guvernului nr.208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare: În contextul accelerării reformei administraţiei publice centrale şi locale, managementul funcţiei publice, al resurselor umane reprezintă un deziderat major al cărui scop îl reprezintă tocmai acela al asigurării funcţionării în cele mai bune condiţii a administraţiei publice la standardele europene prin stabilirea unor structuri organizaţionale suple si performante, crearea unui corp al functionarilor publici profesionist, onest, stabil si eficient.            

Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare si celelalte reglementări care privesc funcţia şi funcţionarii publici şi aplicabile acestora, reprezintă cadrul juridic legal al raporturilor juridice dintre funcţionarii publici si autorităţile şi instituţiile publice al carui scop îl constituie asigurarea, în conformitate cu dispoziţiile legale, a unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient si impartial, in interesul cetatenilor, precum si al autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală.

 

Managementul resurselor umane din administraţia publică a introdus sistemul de management al performanţei şi dezvoltare profesională, având ca scop crearea unei organizaţii moderne care să poată raspunde rapid la schimbare, cu un personal motivat care să lucreze la un potenţial deplin precum şi conştientizarea locului şi rolului fiecărui angajat în cadrul instituţiei în paralel cu dezvoltarea profesională necesară realizării obiectivelor asumate.

Obiectivele strategice ale acestui proces sunt: asigurarea de resurse umane adecvate din punct de vedere calitativ si cantitativ pentru realizarea funcţiilor şi sarcinilor Administraţiei Fiscale, specializarea şi perfecţionarea continuă a personalului pe baza programelor de formare stabilite în acest scop, intensificarea instruirii personalului în vederea creşterii calităţii serviciilor asigurate contribuabililor şi aplicării corecte şi unitare a legislaţiei fiscale.

Direcţia de organizare şi resurse umane este organizată şi funcţionează direct în coordonarea preşedintelui agenţiei.

Rolul direcţiei

Direcţia de organizare şi resurse umane este direcţie de specialitate care asigură aplicarea legislaţiei în domeniul resurselor umane, gestionarea curentă a resurselor umane şi a funcţiilor publice la nivelul aparatului propriu al agenţiei şi la nivelul structurilor de administrare din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, direcţiei generale a finanţelor publice a municipiului Bucureşti şi a Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili. În conformitate cu atribuţiile prevăzute în H.G. nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificarile ulterioare, Direcţia de organizare şi resurse umane asigură prin sistemul de management al performanţei şi dezvoltare profesională un corp de funcţionari publici profesionist, onest, stabil şi eficient.

Organizarea direcţiei
În cadrul direcţiei intră următoarele structuri:

Activitatea direcţiei
Sunt  identificate trei mari componente ale activităţii direcţiei :

Dintre activitile cele mai importante sau cele mai frevente realizate de către Direcţia de organizare şi resurse umane amintim :

De o importanţă deosebită sunt activităţile desfăşurate de angajaţi ai directiei în cadrul colectivelor de derulare a unor proiecte de twinning, de colaborare cu alţi funcţionari şi cu echipele de asistenţă tehnică in mai multe proiecte PHARE., făcând necesară, în urma solicitării factorilor de raspundere, elaborarea unor materiale care au fost prezentate în cadrul dezbaterilor programate şi planificate. Aceste proiecte au vizat, printre altele: constituirea unei administraţii unice însărcinată cu administrarea veniturilor statului, întărirea capacităţii administrative a ANAF, structura de administrare a marilor contribuabili, tehnicile si eficacitatea, formarea profesională, comunicarea internă şi externă, deontologia, strategia dezvoltării sistemelor informatice şi securitatea lor. Partenerii administraţiei fiscale în aceste proiecte sunt din state ale uniunii Europene: Franţa (pentru întărirea capacităţii administrative a ANAF), Spania (formarea profesională), Olanda (controlul fiscal), Belgia (informatică), Italia ( formarea profesională), Marea Britanie (comunicare externă)

Direcţia de organizare şi resurse umane mai elaborează o serie de materiale sub formă de sinteze, studii, analize, programe, puncte de vedere, proiecte, precum şi documente necesare obţinerii paşapoartelor de serviciu şi a vizelor pentru personalul agenţiei care se deplasează în strainătate în interesul serviciului, precum şi evidenţa acestora.

Relaţiile de cooperare cu alte instituţii, direcţii sau departamente:

             In acest context, Directia de organizare si resurse umane îşi propune urmatoarele obiective:

1.Proiectarea si perfecţionarea structurilor organizatorice ale agentiei si ale structurilor de administrare din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, a municipiului Bucureşti si Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili aflate in coordonarea ANAF in functie de obiectivele si sarcinile privind consolidarea si dezvoltarea capacitatii de administrare fiscala in concordanta cu legislatia adoptata.
2.Planificarea resurselor umane printr-un management eficient si coerent al administraţiei fiscale care să aibă drept scop menţinerea unei administraţii unitare, stabile şi flexibile;
3.Implementarea metodologiei de evaluare a posturilor în ierarhia posturilor – funcţii publice din statul de funcţii al ANAF, pe baza criteriilor prevazute în Anexa nr.2 la Ordinul nr.206/2005 al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, având în vedere că  ANAF alături de alte instituţii şi autorităţi este nominalizată în sistemul-pilot de aplicare;
4.Menţinerea în sistem a resurselor umane de calitate, eficientizarea procesului de recrutare prin crearea unei baze valoroase de selecţie a candidaţilor pentru accesul la funcţiile din sistem, îmbunătăţirea şi creşterea transparenţei activităţii de selecţie şi recrutare având la bază analize aprofundate ale necesităţilor de personal calificat, prin implementarea unui sistem de selecţie corect, transparent, unitar, obiectiv şi eficient şi a unui sistem de evaluare a cunoştinţelor şi aptitudinilor profesionale, promovarea personalului numai pe criterii de profesionalism;
5.Asigurarea intensificării pregătirii profesionale a personalului prin derularea de programe de perfecţionare profesională prin Şcoala de Finanţe Publice şi Vamă, în vederea ridicării gradului de competenţă profesională şi dezvoltare a carierei profesionale a personalului agenţiei; analiza nevoilor de formare;
6.Asigurarea aplicării reglementărilor privind sistemul de salarizare şi a altor drepturi salariale ale funcţionarilor publici;
7. Gestionarea eficientă a bazei de date privind personalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
8. Asigurarea unei comunicări intrainstituţională ( ANAF – M.F.P. şi ANAF – teritoriu), intercompartimentală eficientă precum şi între acestea şi celelalte direcţii care să contribuie la dezvoltarea unui management performant al resurselor umane.
Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile personalului Direcţiei de organizare şi resurse umane sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al direcţiei, ca parte integrantă din Regulamentul de organizare şi functionare al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.