DIRECŢIA DE CONTROL FINANCIAR

    Direcţia de Control Financiar funcţionează, în baza prevederilor Legii nr.30/1991 şi O.M.F.P. nr.889/2005 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar de stat cu modificările şi completările ulterioare, ca aparat specializat de control financiar ulterior care asigură îndeplinirea în bune condiţii şi la timp a sarcinilor ce revin Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pe linia exercitării controlului administrării şi utilizării resurselor financiare şi respectării reglementărilor financiar-contabile în activitatea desfăşurată de agenţii economici cu capital de stat - regii autonome, societăţi naţionale, companii naţionale şi societăţi comerciale - în legătură cu îndeplinirea obligaţiilor acestora faţă de stat.

    Direcţia are în structură Serviciul de Control Financiar al Statului şi Compartimentul de analiză, sinteză, programare şi coordonare a activităţii de control financiar. De asemenea, Direcţia de Control Financiar are în coordonare Serviciile de control al gestionării şi administrării patrimoniului public şi privat al statului din cadrul Direcţiilor Generale a Finanţelor Publice teritoriale şi din cadrul Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili. Aparatul de control este condus de un director. Are în subordine un număr total de posturi de 349, din care 27 la nivel central.

    În exercitarea atribuţiilor prevăzute în art. 5 din Legea nr. 30/1991, privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar, principalele obiective ale controlului financiar sunt:

1. Modul de respectare a disciplinei economico-financiare şi de realizare a prevederilor din  bugetul de venituri şi cheltuieli;
2. Modul de administrare şi gestionare a mijloacelor materiale şi a fondurilor financiare de către regiile autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale la care statul, direct sau printr-o institutie sau autoritate publica are calitatea de  acţionar;
3. Modul de utilizare a ajutorului de stat (subvenţii, alocaţii, credite cu garanţia statului, fonduri, facilităţi, s.a), potrivit destinaţiei prevăzute de lege;
4. Exactitatea şi realitatea înregistrărilor în evidenţe, stabilirea corectă şi îndeplinirea integrală a obligaţiilor financiare şi fiscale faţă de stat;
5. Calitatea managementului.

Strategiile de acţiune pe temen scurt si mediu:

contextul încheierii procesului de tranziţie şi atingerea statutului de economie de piaţă funcţională, se impune reforma statului acţionar şi clarificarea rolurilor diferite ale statului în economia de piaţă, justificată de faptul că, sectorul public reprezintă mize economice şi sociale importante şi trebuie să facă faţă unor evoluţii profunde.

  • Toate aceste schimbări din economie trebuie să atragă şi modificarea conceptului privind controlul financiar al statului şi consolidarea instituţională sub aspectul organizării, cuprinderii şi extinderii acestuia în economie.
  • Noul concept privind controlul financiar al statului în sectorul public trebuie să contribuie la asigurarea unor sisteme sănătoase de gestiune şi administrare a patrimoniului public, precum şi la creşterea eficacităţii, economicităţii şi eficienţei utilizării resurselor şi îmbunătăţirea calităţii managementului financiar.

  • Elaborarea cadrului legislativ, cu asistenţă de specialitate din acele ţări ale U.E. unde sectorul public deţine o pondere însemnată (Franţa, Spania, Italia, ş.a.);
  • Întărirea rolului direcţiei de control financiar la nivel centralşi adaptarea structurii instituţionale care să permită “să anticipăm şi nu să reacţionăm”:


    -Întărirea disciplinei economico-financiare în sectorul public;
    -Misiuni permanente de control la agenţii economici monitorizaţi si la cei de interes strategic şi naţional, etc.

  • Consolidarea funcţiei de control prin modernizarea metodologiei de control şi implementarea procedurilor de control bazate pe analiza de risc, adaptate la specificul agenţilor economici controlaţi.

    Îmbunătăţirea managementului şi a eficienţei activităţii de control prin:

  • Aplicarea sistemului de indicatori de performanţă cantitativi, calitativi şi de timp pentru control;
  • Îmbunătăţirea dotării cu tehnică modernă de calcul;
  • Dezvoltarea sistemului de informaţii de management.
  • Îmbunătăţirea managementului de resurse umane:

  • Îmbunătăţirea recrutării, păstrării personalului, promovării, pregătirii profesionale a personalului de control;
  • Elaborarea ghidului deontologic pentru personalul din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care să conţină drepturile şi obligaţiile acestora;
  • Asigurarea unui sistem de motivare care să garanteze o mai mare stabilitate a angajaţilor cu performanţe pozitive.