GHID
privind impozitarea veniturilor din salarii şi activităţi independente realizate de
PERSOANELE FIZICE NEREZIDENTE
Ministerul Finanţelor Publice
2003
GHID PRIVIND IMPOZITAREA VENITURILOR DIN SALARII SI ACTIVITATI
INDEPENDENTE REALIZATE DE PERSOANELE FIZICE NEREZIDENTE
1. Cui se adresează acest ghid ?
Acest
ghid se adresează :
+
persoanelor fizice române fără
domiciliu în România, pentru veniturile obţinute din România prin
intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României sau într-o
perioadă ce depăşeşte în total 183 de zile în orice perioadă
de 12 luni, începând sau sfârşind în anul calendaristic vizat;
+
persoanelor fizice străine, pentru
veniturile obţinute din România prin intermediul unei baze fixe situate pe
teritoriul României sau într-o perioadă ce depăşeşte în
total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni, începând sau sfârşind
în anul calendaristic vizat.
+
persoanelor fizice române fără
domiciliu în România, precum şi persoanelor fizice străine, care
realizează venituri din România în alte condiţii[1] decât cele menţionate anterior şi
potrivit convenţiilor de evitare a dublei impuneri, după caz.
Notă :
Persoanele fizice străine care îşi stabilesc domiciliul în
România potrivit legislaţiei în vigoare se supun impozitului în România
numai pentru veniturile realizate din România.
2.
Reguli generale de impunere
Veniturile din România, indiferent de
categoria din care fac parte şi de locul de realizare, obţinute de
contribuabilii menţionaţi la pct.1, se impozitează separat pe fiecare categorie de venit.
Pentru veniturile din activităţi
independente, veniturile din salarii şi veniturile din cedarea
folosinţei bunurilor, impozitul se determină prin aplicarea cotelor
de impozitare asupra venitului net aferent fiecărui loc de realizare a
fiecărei categorii de venituri, astfel:
- pentru veniturile din salarii impozitul se
va calcula lunar, sumele reprezentând plăţi anticipate în contul
impozitului anual pe venit;
- pentru calculul impozitului pe venituri
obţinute din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi
comerciale, din profesii libere, altele decât cele
prevăzute la art. 21 (cu regim de reţinere la
sursă) şi la art. 51 alin. (2) din ordonanţă (artişti,
interpreţi, venituri din drepturi de proprietate intelectuală),
sumele reprezentând plăţi anticipate în contul impozitului anual pe
venit se stabilesc de către organul fiscal în condiţiile legii.
După încheierea anului fiscal organul
fiscal va recalcula impozitul anual pe baza baremului anual stabilit potrivit
legii, va emite o decizie de impunere pentru fiecare sursă şi
categorie de venit şi va elibera documentul care să ateste venitul
realizat şi impozitul plătit.
Profesorii şi cercetătorii
nerezidenţi care desfăşoară activitatea în România ce
depăşeşte perioada de scutire stabilită prin
convenţiile de evitare a dublei impuneri, încheiate de România cu diverse
state, au obligaţia să depună declaraţia specială
pentru veniturile realizate ca urmare a activităţii
desfăşurate în România, pentru intervalul de timp ce depăşeşte
perioada de scutire, la termenul şi în condiţiile prevăzute de
ordonanţă.
3. Aplicarea principiului celor 183 de zile
La determinarea impozitului se va avea în vedere principiul celor
183 de zile care încep sau sfârşesc în anul calendaristic vizat.
Notă : Modul de calcul al celor 183 de zile se va face
aplicându-se metoda zilelor de prezenţă. Contribuabilul are
posibilitatea să furnizeze dovezi referitoare la prezenţa sa pe baza
datelor din documentele de transport, paşaport şi alte documente prin
care atestă intrarea în România. În calculul celor 183 de zile se includ:
ziua de sosire, ziua de plecare şi toate celelalte zile petrecute pe
teritoriul României. Orice fracţiune de zi în care contribuabilul este
prezent în România contează drept zi de prezenţă pentru calculul
celor 183 de zile.
Veniturile din salarii, realizate de
persoanele fizice române care nu au domiciliul în România sau de persoanele
fizice străine pentru activitatea desfăşurată în România,
vor fi impozitate astfel:
a) dacă
persoana fizică este prezentă în România o perioadă ce
depăşeşte în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni
începând sau sfârşind în anul calendaristic vizat, veniturile din salarii
se impozitează începând cu prima zi de la data sosirii acesteia,
dovedită cu viza de intrare în România de pe paşaport. Organele
fiscale române vor elibera documentul care atestă plata impozitului în
România, la cererea contribuabilului, pentru fiecare an fiscal;
b) dacă
persoana fizică este prezentă în România o perioadă mai
mică de 183 de zile în orice perioadă de 12 luni începând sau
sfârşind în anul calendaristic vizat, dar este rezidentă într-un stat
cu care Guvernul României a încheiat o convenţie sau un acord de evitare a
dublei impuneri, veniturile din salarii vor fi impozitate în
străinătate dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele
condiţii:
- persoana fizică care
beneficiază de salariu stă în România o perioadă sau perioade
care nu depăşesc în total 183 de zile într-o perioadă de 12 luni
calendaristice începând sau sfârşind în anul fiscal vizat;
- salariul este plătit de un angajator
care nu este rezident al României;
- salariul nu este suportat de un sediu
permanent sau de o bază fixă pe care angajatorul o are în România.
4.
Obligaţia persoanelor fizice prezente în România o perioadă mai
mică de 183 de zile
Persoanele fizice prezente în România o
perioadă mai mică de 183 de zile sunt obligate ca în termen de 15
zile de la data începerii activităţii să se adreseze organului
fiscal în a cărui rază teritorială îşi au
reşedinţa, în vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil acestor
venituri, în conformitate cu prevederile convenţiilor şi acordurilor
de evitare a dublei impuneri, încheiate de Guvernul României cu alte state.
Astfel, contribuabilul va depune la organul
fiscal următoarele:
- cerere;
- copie de pe documentul care reglementează
raportul de muncă şi traducerea legalizată a acestuia;
- certificatul de rezidenţă
fiscală, eliberat de autoritatea fiscală competentă a statului
al cărui rezident este, şi traducerea legalizată a acestuia;
- documentul care atestă dreptul de
muncă pe teritoriul României, respectiv permisul de muncă.
Dacă persoanele fizice străine
şi persoanele fizice române care nu au domiciliul în România nu
prezintă în termenul stabilit documentele anterior menţionate,
acestea datorează impozit pe veniturile din salarii din prima zi de
desfăşurare a activităţii. În situaţia în care
persoanele respective depun ulterior documentele solicitate, organul fiscal va
efectua regularizarea impozitului plătit.
În cazul
în care contribuabilii îşi prelungesc perioada de şedere în România,
precum şi cei care, prin prezenţe repetate în România,
totalizează peste 183 de zile, sunt obligaţi să
înştiinţeze în scris organul fiscal competent despre
depăşirea acestui termen, caz în care se aplică regimul fiscal
prevăzut la pct. 3 lit. a).
În această situaţie impozitul pe
veniturile din salarii plătite din străinătate pentru
activitatea desfăşurată în România este datorat începând cu
prima zi de sosire în România. În acest caz contribuabilul depune la organul
fiscal competent declaraţii lunare de impunere, care vor cuprinde
veniturile lunare realizate în perioada anterioară prelungirii
şederii în România, în termen de 15 zile de la ultima zi a perioadei de
183 de zile expirate.
Notă : Declaraţia privind veniturile sub
formă de salarii obţinute de către persoanelefizice române
fără domiciliu în România şi de catre persoanele fizice
străine care desfăşoară activitate in România (formular
226), se va depune lunar, în termen de 25 de zile de la expirarea lunii
pentru care s-a realizat venitul.
În situaţia în care beneficiarul
venitului realizează salariul într-o sumă globală pe un interval
de timp, după ce a expirat perioada de 183 de zile, sumele înscrise în
declaraţii se pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma
globală a salariului declarat împărţită la numărul de
luni din acea perioadă.
5. Obligaţia persoanelor straine de a prezenta organului
fiscal din România certificatul de rezidenţă fiscală
Pentru aplicarea prevederilor convenţiilor
de evitare a dublei impuneri beneficiarul venitului va prezenta organelor
fiscale din România certificatul de rezidenţă fiscală, în
original, eliberat de organul fiscal din ţara de rezidenţă, prin
care să se ateste că este rezident al statului respectiv şi
că îi sunt aplicabile prevederile convenţiei de evitare a dublei
impuneri.
In anexa
este prezentata Situaţia
convenţiilor pentru evitarea dublei impuneri încheiate de România cu alte
state la 31 decembrie 2003.
6. Situaţiile în care se
aplică prevederile legislaţiei fiscale române pentru impunerea
persoanelor fizice straine
+
Persoanele fizice străine care realizează venituri din
salarii si activitati independente din România cu rezidenţă într-un
alt stat contractant cu care România are încheiată convenţie de
evitare a dublei impuneri se impun în România conform Ordonanţei
Guvernului nr.7/2001 privind impozitul pe venit, cu modificările şi
completarile ulterioare ordonanţei.
+
În
aceleaşi condiţii şi pentru aceleaşi categorii de venituri
se impun din prima zi şi persoanele fizice străine care
realizează venituri din România şi sunt rezidenţi ai unor
state cu care România nu are încheiate convenţii de evitare a dublei
impuneri.
7. Impunerea veniturilor din activităţi independente
Persoanele
fizice române care nu au domiciliul in România şi persoanele fizice
străine sunt supuse impozitarii pentru veniturile obţinute din
desfăşurarea in România, potrivit legii, a unei activităţi
independente, printr-o bază fixă.
Notă : Prin bază fixă se înţelege
locul prin intermediul căruia activitatea unei persoane fizice române sau
străine care nu are domiciliul in România, se desfăşoară in
totalitate , sau numai parţial, în scopul obţinerii de venit.
Se
consideră bază fixă spaţiul pentru acordarea de
consultanţă pe diverse domenii, deţinut in proprietate sau
închiriat, precum şi sediul unităţii beneficiare a serviciului
prestat. În această noţiune se cuprinde şi biroul pentru
exercitarea unei profesii independente.
Contribuabilii
care obţin venituri din activităţi independente, sunt
obligaţi să organizeze şi să conducă evidenţa
contabilă în partidă simplă, cu respectarea reglementărilor
în vigoare privind evidenţa contabilă, completând Registrul-jurnal de
încasări şi plăţi, Registrul-inventar şi alte
documente contabile stabilite prin norme.
Venitul net din activităţi
independente se determină în sistem real, pe baza datelor din
contabilitatea in partidă simplă, ca diferenţă între
venitul brut şi cheltuielile aferente deductibile.
Impozitul se determină prin aplicarea cotelor de
impozitare asupra venitului net aferent fiecărui loc de realizare a
fiecărei categorii de venituri.
Contribuabilii
care încep o activitate au obligaţia să depună o declaraţie
privind venitul estimat la organul fiscal unde se află sursa de venit, în
termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
Contribuabilii
au obligaţia să completeze şi să depună la organul
fiscal competent o declaraţie specială până la 15 mai anul
urmator celui de realizare a venitului. Declaratii speciale se completeaza
pentru fiecare categorie de venit si pe fiecare loc de realizare a acestuia.
Contribuabilii
sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de
impozit, in baza deciziei de impunere emise de organul fiscal competent.
Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal pe raza caruia se afla sursa
de venit, pe fiecare categorie de venit si loc de realizare, luandu-se ca baza
de calcul, venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent.
8. Impunerea veniturilor realizate de persoanele fizice cu
dublă cetăţenie
În situaţia în care există
convenţii internaţionale de evitare a dublei impuneri, persoana
fizică cu dublă cetăţenie - română şi a unui stat
cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri
- cu domiciliul în România se va impune în România, coroborat cu prevederile
convenţiilor de evitare a dublei impuneri.
Pentru aplicarea prevederilor
convenţiilor de evitare a dublei impuneri persoana fizică
respectivă va prezenta autorităţilor fiscale române certificatul
de rezidenţă fiscală eliberat de autoritatea fiscală a
celuilalt stat, precum şi traducerea legalizată a acestuia.
Pentru a stabili al cărui rezident este
persoana fizică respectivă, contribuabilul va face dovada "centrului intereselor vitale",
respectiv va prezenta organului fiscal documentele necesare prin care se
atestă că veniturile obţinute în celălalt stat sunt
superioare celor realizate în România şi autoritatea fiscală a
statului respectiv îşi rezervă dreptul de a-l considera rezident
fiscal din punct de vedere al globalizării veniturilor, caz în care
impunerea acestui contribuabil în România se va face numai pentru veniturile
din România.
Notă : Prin documente
necesare se înţelege copiile declaraţiilor de impunere din
celălalt stat, declaraţia pe propria răspundere privind
situaţia copiilor şcolarizaţi, situaţia de avere, după
caz, a familiei şi altele asemenea.
În situaţia în care veniturile din
celălalt stat nu sunt la nivelul care să conducă la acordarea
rezidenţei fiscale în acest stat şi autoritatea fiscală
română apreciază că sunt întrunite condiţiile pentru
globalizarea veniturilor în România, acestui contribuabil i se vor globaliza
veniturile în România şi, prin schimb de informaţii,
autorităţile competente română şi din celălalt stat se
vor informa asupra acestui caz.
9.
Unde se depune certificatul de rezidenţă fiscală şi
valabilitatea acestuia
Certificatul de rezidenţă
fiscală se depune la organul fiscal de domiciliu sau la plătitorul de
venit, după caz, în original, tradus în limba română şi autentificat
de un notar public, înainte sau la prima plată efectuată în anul
fiscal vizat, şi este valabil până la data de 31 decembrie a anului
respectiv.
10. Situaţii speciale
+
Contribuabilii
persoane fizice române care locuiesc în străinătate şi
care îşi menţin domiciliul în România se impun în România în
acelaşi mod ca şi persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit.
a) din ordonanţă, iar obligaţiile fiscale se exercită
direct sau, în situaţia în care nu îşi îndeplinesc obligaţiile
în mod direct, prin desemnarea unui reprezentant fiscal, potrivit
potrivit reglementarilor legale, pentru veniturile realizate atât din România,
cât şi din străinătate.
Notă : Potrivit prevederilor
Ordinului ministrului finanţelor publice nr.143/2003 privind procedura de
desemnare a reprezentantului fiscal, modificat prin Ordinul ministrului
finntelor publice nr.1.230/2003, desemnarea reprezentantului fiscal se face
prin contract de mandat cu reprezentare, imputernicire sau procura încheiate în
formă scrisă şi autentificate de un notar public.
Imputernicirea sau procura sunt însoţite
de o declaraţie pe propria răspundere autentificata a
persoanei desemnate ca reprezentant fiscal, prin care aceasta acceptă
imputernicirea sau procura.
Contribuabilul
reprezentat urmează a desemna un singur reprezentant fiscal pentru
ansamblul operaţiunilor impozabile în România rezultate din aplicarea
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
493/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Un
reprezentant fiscal poate fi mandatat de mai mulţi contribuabili pentru a
îndeplini obligaţiile ce le revin, potrivit dispoziţiilor
Ordonanţei Guvernului nr. 7/2001, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 493/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
Depunerea
declaraţiilor prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
493/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plata
impozitelor stabilite, precum si incasarea diferentelor de impozit rezultate in
urma regularizarii anuale, se vor efectua de către reprezentantul fiscal
la organul fiscal în a cărui rază teritorială se
găseşte domiciliul acestuia, domiciliul sau reşedinţa
contribuabilului, respectiv sursa de venit, după caz.
Cu ocazia depunerii primei declaraţii de
venit sau de inregistrare de către reprezentantul fiscal se depune şi
un exemplar al contractului de mandat/ imputernicirii/ procurii.
În
cazul în care contribuabilul este o persoană fizică
străină, care nu are atribuit numărul de identificare
fiscală, reprezentantul fiscal desemnat poate să completeze şi
să depună pentru acesta la organul fiscal în a cărui rază
teritorială se află domiciliul/sediul reprezentantului fiscal
declaraţia de înregistrare fiscală, în vederea atribuirii
numărului de identificare fiscală şi a eliberării
certificatului de înregistrare fiscală.
+
Cetăţenii străini
refugiaţi şi
care sunt prezenţi în România, potrivit autorizărilor specifice
acordate, se impozitează pentru veniturile realizate pe teritoriul
României.
+
Veniturile din cedarea folosinţei
bunurilor realizate de persoanele fizice din străinătate ca urmare a închirierii/dării în
arendă a proprietăţilor din România se declară şi se
impun şi prin procedura desemnării unui reprezentant fiscal care
achită impozitele datorate de contribuabil, răspunzând solidar cu
acesta.
11. Inregistrarea fiscala a persoanelor fizice romane fara domiciliu in Romania si
a persoanelor fizice straine
Codul de
inregistrare fiscala pentru
persoanele fizice romane fara domiciliu in Romania si pentru persoanele fizice
straine este “numarul de identificare
fiscala”, atribuit si administrat de
Ministerul Finantelor Publice.
Inregistrarea
fiscala a persoanelor fizice romane fara domiciliu in Romania si a persoanelor
fizice straine care realizeaza venituri din Romania se face prin completarea si
depunerea declaratiei de inregistrare fiscala la organul fiscal competent, in
vederea atribuirii numarului de identificare fiscala si a eliberarii
certificatului de inregistrare fiscala.
Persoanele fizice
române fără domiciliu în România şi persoanele fizice
străine care realizează venituri din România vor depune formularului
"Declaraţie de înregistrare fiscală/declaratie de mentiuni
pentru persoane fizice străine şi pentru persoane fizice romane
fără domiciliu în România" (030), însoţit de copie de pe
paşaport sau copie de pe alt document eliberat de Ministerul de Interne.
Pentru completarea
si depunerea declaratiei de inregistrare fiscala, persoanele fizice romane fara
domiciliu in Romania si persoanele fizice straine pot sa-si desemneze un
imputernicit pe baza unei procuri sau a unui contract in forma scrisa,
autentificate.
Nota:
In cazul in care persoanele fizice
romane fara domiciliu in Romania si pentru persoanele fizice straine nu se afla
pe teritoriul Romaniei, declaratia de inregistrare fiscala poate fi completata
si depusa la organul fiscal competent de catre platitorul de venit fara ca
acesta sa prezinte o imputernicire speciala.
Organul fiscal competent sa inregistreze cererea de
inregistrare fiscala pentru acesti contribuabili este directia generala a
finantelor publice judeteana sau administratia finantelor publice a sectoarului
municipiului Bucuresti in a carui raza teritoriala isi are resedinta sau
domiciliul contribuabilul.
In cazul in care
declaratia de inregistrare se depune prin imputernicit, organul fiscal
competent este directia generala a finantelor publice judeteana sau
administratia finantelor publice a sectoarului municipiului Bucuresti in a
carui raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul imputernicitul.
Declaratiile de
inregistrare fiscala se depun in termen de 15 zile de la data obtinerii
primului venit.
Nota:
Persoanele fizice romane fara
domiciliu in Romania si persoanele fizice straine, care au calitatea de
salariati, au obligatia sa depuna declaraţia
de înregistrare fiscală în termen de 5 zile de la data inceperii
activitatii.
Persoanele
fizice române cu domiciliu în România, care solicită deduceri personale
suplimentare pentru persoanele pe care le au în întreţinere şi care
nu au cetăţenie română, vor depune pentru inregistrarea acestora
in scopul acordarii deducerii, "Declaraţie de înregistrare
fiscală /declaratie de mentiuni pentru persoane fizice străine
şi pentru persoane fizice romane fără domiciliu în România"
(030).
12. Unde se pot obţine informaţii
detaliate ?
Informaţii detaliate se pot obţine la:
·
birourile
pentru asistenţa contribuabililor din cadrul administratiilor finantelor publice;
·
la
telefoanele (021) 411.40.33 ; (021) 411.40.48, cu taxare normală;
·
accesând
pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice, la adresa:
www.mfinante.ro, unde se poate găsi şi adresa de e-mail la care se
pot transmite întrebări.
S I T U A T I A
Conventiilor pentru evitarea dublei impuneri
incheiate de România cu alte state la 31 decembrie 2003
Nr crt. |
ŢARA |
Nr. si data Decretului (Legii) de
ratificare a Conventiei |
Buletinul (M.O.) in care este publicata
Conventia |
Data intrarii in vigoare |
Data de la care se aplica |
1 |
Africa de Sud |
59/13.07.1994 |
199/1994 |
29.10.1995 |
1.01.1996 |
2 |
Albania |
86/18.10.1994 |
302/1994 |
20.10.1995 |
1.01.1996 |
3 |
Algeria |
25/12.04.1995 |
69/1995 |
11.07.1996 |
1.01.1997 |
4 |
Anglia |
26/03.02.1976 |
13/1976 |
22.11.1976 |
1.04.1976 |
5 |
Armenia |
121/9.07.1997 |
156/1997 |
24.08.1997 |
1.01.1998 |
6 |
Austria |
254/10.07.1978 |
64/1978 |
10.01.1979 |
1.01.1978 |
7 |
Australia |
85/20.03.2001 |
150/2001 |
11.04.2001 |
1.01.2002 |
8 |
Bangladesh |
221/04.09.1987 |
37/1987 |
21.08.1988 |
1.01.1989 |
9 |
Belarus |
102/26.05.1998 |
200/1998 |
15.07.1998 |
1.01.1999 |
10 |
Belgia |
82/15.04.1977 |
34-35/1977 |
03.10.1978 |
1.01.1978 - 31.12.1998 |
10 |
Belgia |
126/16.10.1996 |
262/1996 |
17.10.1998 |
1.01.1999 |
11 |
Bulgaria |
5/10.01.1995 |
7/1995 |
12.09.1995 |
1.01.1996 |
12 |
Canada |
418/05.12.1979 |
97/1979 |
29.12.1980 |
1.01.1978 |
13 |
Cehia |
37/23.06.1994 |
157/1994 |
10.08.1994 |
1.01.1995 |
14 |
China |
5/24.01.1992 |
10/1992 |
05.03.1992 |
1.01.1993 |
15 |
Cipru |
261/09.07.1982 |
66/1982 |
08.11.1982 |
1.01.1983 |
16 |
Coreea de Sud |
18/08.04.1994 |
96/1994 |
06.10.1994 |
1.01.1995 |
17 |
Coreea de Nord |
104/19. 06.2000 |
301/2000 |
25.08.2000 |
1.01.2001 |
18 |
Croatia |
127/16.10.1996 |
271/1996 |
28.11.1996 |
1.01.1997 |
19 |
Danemarca |
389/27.10.1977 |
118/1977 |
28.12.1977 |
1.01.1974 |
20 |
Ecuador |
111/9.11.1992 |
294/1992 |
22.01.1996 |
1.01.1997 |
21 |
Egipt |
316/14.10.1980 |
84/1980 |
05.01.1981 |
1.01.1982 |
22 |
Elvetia |
60/13.07.1994 |
200/1994 |
27.12.1994 |
1.01.1994 |
23 |
EAU |
74/03.11.1993 |
262/1993 |
23.01.1996 |
1.01.1997 |
24 |
Fed. Rusa |
38/16.06.1994 |
158/1994 |
11.08.1995 |
1.01.1996 |
25 |
Filipine |
23/04.04.1995 |
64/1995 |
27.11.1997 |
1.01.1998 |
26 |
Finlanda |
61/02.03.1978 |
16/1978 |
27.12.1978 |
1.01.1979 - 31.12.2000 |
26 |
Finlanda |
201/24.12.1999 |
642/1999 |
04.02.2000 |
1.01.2001 |
27 |
Franta |
240/23.12.1974 |
171/1974 |
27.09.1975 |
1.01.1975 |
28 |
Georgia |
45/26.03.1999 |
132/1999 |
15.05.1999 |
1.01.2000 |
29 |
Grecia |
23/12.03.1992 |
46/1992 |
07.04.1995 |
1.01.1996 |
30 |
India |
221/04.09.1987 |
37/1987 |
14.11.1987 |
1.01.1988 |
31 |
Indonezia |
50/ 2.03.1998 |
104/1998 |
13.01.1998 |
1.01.2000 |
32 |
Irlanda |
208/28.11.2000 |
626/2000 |
29.12.2000 |
1.01.2001 |
33 |
Israel |
39/14.02.1998 |
86/1998 |
21.06.1998 |
1.01.1999 |
34 |
Iordania |
215/26.06.1984 |
51/1984 |
02.08.1984 |
1.01.1985 |
35 |
Italia |
82/15.04.1977 |
34-35/1977 |
06.02.1979 |
1.01.1979 |
36 |
Letonia |
606/6.11.2002 |
841/2002 |
28.11.2002 |
1.01.2003 |
37 |
Liban |
10/21.03.1996 |
62/1996 |
06.04.1997 |
1.01.1998 |
38 |
Lituania |
278/15.05.2002 |
393/2002 |
15.07.2002 |
1.01.2003 |
39 |
Luxemburg |
85/18.10.1994 |
299/1994 |
08.12.1995 |
1.01.1996 |
40 |
Japonia |
213/05.07.1976 |
69/1976 |
09.04.1978 |
1.01.1978 |
41 |
Kazahstan |
11/6.03.2000 |
109/2000 |
21.04.2000 |
1.01.2001 |
42 |
Kuwait |
5/08.03.1993 |
57/1993 |
05.10.1994 |
1.01.1992 |
43 |
Malayezia |
482/26.12.1983 |
106/1983 |
07.04.1984 |
1.01.1985 |
44 |
Malta |
61/3.07.1996 |
144/1996 |
16.08.1996 |
1.01.1997 |
45 |
Macedonia |
306/17.05.2002 |
473/2002 |
16.08.2002 |
1.01.2003 |
46 |
Maroc |
404/01.11.1982 |
99/1982 |
30.08.1987 |
1.01.1987 |
47 |
Mexic |
331/20.06.2001 |
372/2001 |
15.08.2001 |
1.01.2002 |
48 |
Moldova |
60/17.06.1995 |
127/1995 |
10.04.1996 |
1.01.1997 |
49 |
Namibia |
61/15.04.1999 |
188/1999 |
05.08.1999 |
1.01.2000 |
50 |
Nigeria |
10/08.03.1993 |
58/1993 |
18.04.1993 |
1.01.1994 |
51 |
Norvegia |
67/25.03.1981 |
19/1981 |
27.09.1981 |
1.01.1982 |
52 |
Olanda |
316/14.10.1980 |
84/1980 |
05.12.1980 |
1.01.1980- 31.12.1999 |
52 |
Olanda |
85/25.05.1999 |
251/1999 |
29.07.1999 |
1.01.2000 |
53 |
Pakistan |
418/05.12.1979 |
97/1979 |
20.03.1980 |
1.01.1980- 31.12.2001 |
53 |
Pakistan |
212/28.11.2000 |
632/2000 |
13.01.2001 |
1.01.2002 |
54 |
Polonia |
6/10.01.1995 |
7/1995 |
15.09.1995 |
1.01.1996 |
55 |
Portugalia |
63/15.04.1999 |
194/1999 |
14.07.1999 |
1.01.2000 |
56 |
R.F.Germania |
29/16.01.2002 |
73/2002 |
17.12.2003 |
1.01.2004 |
56 |
R.F.Germania |
625/21.11.1973 |
197/1973 |
01.11.1975 |
1.01.1972- 31.12.2003 |
57 |
Republica Federativa Iugoslavia |
122/09.07.1997 |
155/1997 |
01.01.1998 |
1.01.1998 |
58 |
*)
R.S.F. |
331/14.10.1986 |
61/1986 |
21.10.1988 |
1.01.1989 |
59 |
S.U.A. |
238/23.12.1974 |
168/1974 |
26.02.1976 |
1.01.1974 |
60 |
Singapore |
475/09.07.2002 |
580/2002 |
28.11.2002 |
1.01.2003 (pt. Romania) 1.01.2004 (pt. Singapore) |
61 |
Siria |
40/11.02.1988 |
9/1988 |
07.11.1991 |
1.01.1992 |
62 |
Slovacia |
96/10.11.1994 |
315/1994 |
29.12.1995 |
1.01.1996 |
63 |
Slovenia |
55/24.01.2003 |
105/2003 |
28.03.2003 |
1.01.2004 |
64 |
Spania |
418/05.12.1979 |
97/1979 |
26.06.1980 |
1.01.1980 |
65 |
Sri Lanka |
149/22.05.1985 |
27/1985 |
28.02.1986 |
1.01.1986 |
66 |
Suedia |
432/31.10.1978 |
104/1978 |
08.12.1978 |
1.01.1978 |
67 |
Thailanda |
3/03.02.1997 |
18/1997 |
03.04.1997 |
1.01.1998 |
68 |
Tunisia |
326/23.12.1987 |
60/1987 |
19.01.1989 |
1.01.1990 |
69 |
Turcia |
331/14.10.1986 |
61/1986 |
15.09.1988 |
1.01.1989 |
70 |
Ucraina |
128/16.10.1996 |
272/1996 |
17.11.1997 |
1.01.1998 15.01.1998 |
71 |
Ungaria |
91/26.10.1994 |
306/1994 |
14.12.1995 |
1.01.1996 |
72 |
Uzbekistan |
26/12.03.1997 |
46/1997 |
17.10.1997 |
1.01.1998 |
73 |
Vietnam |
6/13.03.1996 |
56/1996 |
24.04.1996 |
1.01.1997 |
74 |
Zambia |
215/26.06.1984 |
51/1984 |
29.10.1992 |
1.01.1993 |
*) Prevederile acestei conventii se aplica in cazul Bosnia-Hertegovina.
[1] - veniturile
sunt obţinute din activităţi care nu se realizează prin
intermediul unei baze fixe situate pe teritoriul României;
- veniturile sunt obţinute într-o perioadă care nu depăşeşte în total 183 de zile în orice perioadă de 12 luni, începând sau sfârşind în anul calendaristic vizat, în condiţiile prevederilor convenţiilor de evitare a dublei impuneri.