2003
GHIDUL CONTRIBUABILILOR CARE
REALIZEAZA VENITURI DIN INCHIRIERI SI ARENDA
Veniturile din cedarea
folosinţei bunurilor sunt veniturile în bani
şi/sau în natură provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile
şi imobile, obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt
deţinător legal.
În
această categorie de venit se cuprind veniturile din închirieri şi subînchirieri de bunuri mobile şi imobile,
precum şi veniturile din arendarea
bunurilor agricole, din patrimoniul personal.
Veniturile
obţinute din închirieri şi subînchirieri de bunuri imobile sunt cele
din cedarea folosinţei locuinţei,
caselor de vacanţă, garajelor, terenurilor si altele asemenea, a căror
folosinţă este cedată în baza unor contracte de închiriere/subinchiriere,
uzufruct, arendare, si alte asemenea, inclusiv a unor părţi din acestea
utilizate în scop de reclamă, afişaj şi publicitate.
Incheierea
contractului între părţi
Veniturile
din cedarea folosinţei bunurilor se stabilesc pe baza chiriei sau arendei stipulate conform contractului încheiat
între părţi, în formă scrisă, şi înregistrat, în termen de 15
zile de la data încheierii acestuia, la organul fiscal competent şi anume
la Administraţia finanţelor publice :
Ţ în a cărui rază teritorială este
situat bunul generator de venit, în cazul bunurilor imobile;
Ţ în a cărui rază
teritorială îşi are domiciliul contribuabilul, în cazul bunurilor mobile.
Obligaţia de a înregistra la
organul fiscal contractul de cedare a folosinţei, în
formă scrisă, revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deţinător
legal, după caz.
Depunerea
„Declaraţiei privind veniturile estimate din cedarea folosinţei bunurilor”
Odată cu înregistrarea la Administraţia
finanţelor publice a contractului de închiriere încheiat între
părţi, contribuabilul va completa şi depune formularul „Declaraţie privind veniturile
estimate din cedarea folosinţei bunurilor”.
Declaraţia se mai depune de :
-
contribuabilii care incheie acte aditionale la contracte aflate in derulare, in
termen de 15 zile de la producerea evenimentului;
Dacă contribuabilul deţine şi închiriază
bunuri imobile în locuri diferite, va completa câte o declaraţie pentru
fiecare loc de realizare a venitului.
Dacă bunul imobil este deţinut în comun cu alte
persoane, fiecare co-proprietar va completa şi depune câte o
declaraţie privind venitul estimat, corespunzător cotei de
proprietate care îi revine.
Transmiterea
”Deciziei de impunere pentru
plăţi anticipate cu titlu de impozit privind venitul din cedarea
folosinţei bunurilor”
Pentru stabilirea sumelor reprezentând plăţile
anticipate în contul impozitului anual, Administraţia finanţelor
publice în raza căreia se află bunul imobil închiriat sau
Administraţia finanţelor publice în raza căruia îşi are
domiciliul contribuabilul, în cazul bunurilor mobile, stabileşte sumele
şi termenele de plată trimestriale şi comunică
contribuabilului şi organului fiscal de domiciliu al acestuia ”Decizia
de impunere pentru plăţi anticipate cu titlu de impozit privind
venitul din cedarea folosinţei bunurilor”.
Efectuarea
plăţilor anticipate
În baza ”Deciziei de
impunere pentru plăţi anticipate cu titlu de impozit privind venitul
din cedarea folosinţei bunurilor”, contribuabilii efectueaza
plăţile la Administraţia finanţelor publice pe raza
căreia se află domiciliul
contribuabilului, în 4 rate egale,
până la data de :
15 martie inclusiv;
15 iunie inclusiv;
15 septembrie inclusiv;
15 decembrie inclusiv a anului fiscal.
Dacă
plăţile anticipate se stabilesc de către organul fiscal
după expirarea termenelor de plată precizate mai sus, sumele datorate
pentru trimestrele respective se
stabilesc la nivelul trimestrului IV al anului precedent.
Excepţie
: Impozitul pe
veniturile din arendare se plăteşte în 2 rate egale, până la :
· 1 septembrie;
· 15 noiembrie.
Notă
É Contribuabilul are dreptul
să solicite emiterea unei noi decizii de plată anticipată cu
titlu de impozit, dacă prezintă organului fiscal noi acte
justificative referitoare la veniturile realizate din activitatea
desfăşurată. Această modificare a plăţilor
anticipate se poate solicita numai dacă venitul se modifică cu mai
mult de 20% faţă de venitul luat în calculul impozitului, o
singură dată pe an, în cursul semestrului II. În cazul
diferenţelor de impozit în plus faţă de impozitul stabilit
iniţial, acestea se repartizează pe termenele de plată
următoare din cadrul anului fiscal, iar în cazul diferenţelor de
impozit în minus se diminuează sumele reprezentând plăţi
anticipate proporţional, pe următoarele termene de plată,
stabilite iniţial prin "Decizia de impunere pentru plăţi
anticipate cu titlu de impozit" sau, după caz, când acestea nu sunt
suficiente se diminuează sumele reprezentând plăţi anticipate,
pentru perioadele anterioare aferente termenelor de plată, începând cu
cele mai apropiate.
É În
cazul în care, potrivit clauzelor contractuale, chiria sau arenda
reprezintă echivalentul în lei al unei valute, determinarea venitului
anual estimat se efectuează pe baza cursului de schimb al pieţei
valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ziua
precedentă celei în care se efectuează impunerea.
Determinarea
venitului net din cedarea folosinţei bunurilor
Venitul net din cedarea folosinţei
bunurilor se determină prin deducerea din venitul
brut, care reprezintă chiria/arenda in bani si/sau echivalentul in lei al
veniturilor in natura prevazute in contractul incheiat intre parti, a
următoarelor cote de cheltuieli
reprezentând cheltuieli deductibile aferente venitului, astfel:
a)
50%,
aplicată la venitul brut, în cazul contrucţiilor;
Notă :Construcţiile sunt definite conform Catalogului privind
clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 964/1998.
b) 30%, aplicată la venitul brut, în celelalte cazuri.
Nota
: In cazul contractelor care au ca obiect atat inchirierea/arendarea de
constructii cat si de terenuri si in care nu se mentioneaza distinct
chiria/arenda aferenta constructiei si cea aferenta terenului, se va aplica
cota de cheltuiala forfetara de 30%.
Majorarea
venitului brut cu cheltuielile care cad în sarcina proprietarului, dar sunt
efectuate de cealaltă parte contractanta
Venitul
brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad,
conform dispoziţiilor legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului
sau altui deţinător legal, dacă sunt efectuate de cealaltă parte
contractantă, cum ar fi, spre exemplu:
-
intretinerea in bune conditii a elementelor structurii de rezistenta a
cladirii, elementelor de constructie exterioara a cladirii, cum ar fi:
acoperis, fatada, curtile si gradinile, precum si spatii comune din interiorul
cladirii, cum ar fi: casa scarii, casa ascensorului, si altele asemenea;
-
intretinerea in bune conditii a instalatiilor comune proprii cladirii,
respectiv, ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apa, de canalizare,
instalatii de incalzire centrala si de prepararea apei calde, instalatii
electrice si de gaze;
-
repararea si mentinerea in stare de singuranta in exploatare si de functionare
a cladirii pe toata durata inchirierii locuintei.
In
cazul efectuării de către chiriaş a unor astfel de cheltuieli care cad in
sarcina proprietarului si se incadrează in cota forfetară de cheltuieli, cu
diminuarea corespunzatoare a chiriei, impunerea ramâne nemodificată.
Evaluarea
chiriei/arendei în valută
În
situaţia în care chiria/arenda reprezintă echivalentul în lei al unei
valute, venitul brut anual se determină pe baza chiriei/arendei lunare
evaluate la cursul de schimb al pieţei valutare comunicat de Banca
Naţională a României din ultima zi a fiecărei luni, corespunzător lunilor
din perioada de impunere.
Evaluarea arendei în
natură
În
cazul în care arenda se achită în
natură, evaluarea în lei se va face pe baza preţurilor medii ale
produselor agricole stabilite prin hotărâri ale consiliilor judetene si
respectiv consiliului general al Municipiului Bucuresti, urmare propunerilor
directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea
anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen,
directiilor generale ale finantelor publice judetene si a Municipiului
Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine. Preturile
medii sunt folosite pentru stabilirea platilor anticipate ale anului fiscal
urmator. Pentru anul 2003, aceste
hotarari se emit pana la finele lunii februarie.
Depunerea
«Declaraţiei speciale privind
veniturile din cedarea folosinţei bunurilor»
În situaţia în care contractul
de închiriere îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele
condiţii:
este consolidat în valută;
conţine clauze cu privire la
suportarea de către chiriaş a cheltuielilor ce cad, conform legii, în
sarcina proprietarului (arendatorului);
cuprinde alte clauze care nu se pot
evalua în momentul încheierii contractului,
se va completa şi depune formularul «Declaraţie specială privind
veniturile din cedarea folosinţei bunurilor».
Dacă
contribuabilul deţine bunuri imobile în locuri diferite, se va completa
câte o declaraţie pentru fiecare loc de realizare a venitului.
Dacă bunul
imobil este deţinut în comun cu alte persoane, fiecare co-proprietar va
completa şi depune câte o declaraţie specială,
corespunzător cotei de proprietate care îi revine.
«Declaraţia
specială privind veniturile din cedarea folosinţei bunurilor» se
depune, până la data de 15 mai
inclusiv, a anului următor celui de realizare a veniturilor, la
Administraţia finanţelor publice :
Ţ
în raza căreia se află bunul imobil, în cazul bunurilor imobile;
Ţ
unde se află domiciliul contribuabilului, în cazul bunurilor mobile.
Depunerea
«Declaraţiei de venit global»
Pentru stabilirea
impozitului anual, contribuabilul va completa „Declaraţia de venit global”, care include totalitatea
veniturilor obţinute în anul fiscal, inclusiv a celor din cedarea
folosinţei bunurilor.
„Declaraţia
de venit global” se depune, până la data de 15 mai inclusiv, a anului următor
celui de realizare a veniturilor, la Administraţia
finanţelor publice pe raza căreia se află domiciliul contribuabilului.
Transmiterea
Deciziei de impunere anuală şi regularizarea diferenţelor de impozit
Administraţia finanţelor publice calculează venitul annual impozabil
şi stabileşte diferenţele
de impozit de plătit sau de restituit, după caz, şi
transmite la domiciliul contribuabilului Decizia
de impunere anuală.
Diferenţele de impozit se plătesc sau se restituie
în termen de 60 de zile de la data
comunicării Deciziei de impunere anuală.
Sancţiuni
Nedepunerea la termen a declaraţiilor de venit se
penalizează, potrivit art.131 din Ordonanţa Guvernului
nr.68/1997 privind procedura de întocmire şi depunere a declaraţiilor
de impozite şi taxe, cu modificarile şi completarile ulterioare,
astfel:
a. cu 100.000 lei, daca declaratia este depusa cu o intarziere de
pana la 30 de zile inclusiv fata de termenul legal stabilit;
b.
cu 500.000 lei, daca
declaratia este depusa cu o intarziere de peste 30 de zile fata de termenul
legal stabilit.
Penalitatile aplicate potrivit lit. a si b se majoreaza cu 10% din
diferenta de impozit anual ramas de achitat, stabilita prin decizia de
impunere.
Unde se
pot obţine informaţii detaliate ?
Informaţii detaliate se pot
obţine la:
·
birourile pentru
asistenţa contribuabililor din cadrul administratiilor finantelor publice;
·
la telefoanele (021) 411.40.33 ; (021) 411.40.48, cu taxare normală;
·
accesând pagina de internet a Ministerului
Finanţelor Publice, la adresa: www.mfinante.ro, unde se poate găsi
şi adresa de e-mail la care se pot transmite întrebări.