- Ordinul comun al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 682/1154/2016 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 şi 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum și a sumelor stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri definitive și pentru aprobarea modelului și conţinutului unor formulare, a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 din 12 aprilie 2016.
- Precizări suplimentare:
1. OPANAF 1154/2016 – PROCEDURĂ RESTITUIRE TAXĂ AUTO
- potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, cu modificările și completările ulterioare, contribuabilii care au achitat în perioada 1 ianuarie 2007 – 14 martie 2013: taxă specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării, pot solicita restituirea acesteia prin cerere adresată organului fiscal competent;
- nu se restituie timbrul de mediu;
- sumele plătite, precum și dobânzile datorate contribuabilului pentru perioada cuprinsă între data perceperii taxelor și data restituirii acesteia se achită pe parcursul a 5 ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora;
- prin ordinul 1154/2016 a fost stabilită procedura de restituire și formularistica necesară restituirii;
- în vederea restituirii, persoana beneficiară trebuie să depună la organul fiscal o cerere tip la care să atașeze următoarele documente:
a) actul de identitate;
b) cartea de identitate a vehiculului, cu prezentarea în original;
c) certificatul de înmatriculare a vehiculului, cu prezentarea în original.
- cererea trebuie să conţină în mod obligatoriu contul bancar în care urmează a se face restituirea;
- documentele în original se restituie contribuabililor după verificarea lor;
- cererea se soluționează de organul fiscal în termen de 45 de zile de la depunere.
- Model cerere de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 și 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2003 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările și completările ulterioare
- Model cerere de restituire a sumelor stabilite de instanțele judecătorești prin hotărâri definitive, altele decât cele stabilite prin hotărâri judecătorești devenite executorii până la data de 31 decembrie 2015
Din 19 februarie 2013, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 a introdus timbrul de mediu. Acesta reprezintă suma datorată de către contribuabili pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Timbrul se plăteşte la unităţile Trezoreriei Statului, pe numele Administraţiei Fondului pentru Mediu. Detalii privind LEGISLAŢIA găsiţi AICI.
Calculator pentru determinarea taxei de timbru de mediu
- actualizat in data de 04.01.2016
Download calculator - actualizat in data de 04.01.2016
DOCUMENTE necesare
Documentele se prezintă la organul fiscal în a cărui evidenţă este
înregistrat contribuabilul. ADRESELE unităţilor fiscale le găsiţi AICI.
Persoanele fizice şi juridice
- Cerere privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule.
Cererea este însoţită de următoarele documente, prezentate
în copie şi original:
- Cartea de identitate a autovehiculului; în cazul autovehiculelor rulate/achiziţionate din alte state, documentul de
înmatriculare străin unde este înscrisă data primei înmatriculări şi traducerea acestuia de către un traducător autorizat;
- Actul de identitate al proprietarului în cazul persoanelor fizice sau certificatul de
înregistrare fiscală pentru persoane juridice sau pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi economice
în mod independent sau exercită profesii libere sau al imputernicitului, după caz;
- Factura de achiziţie şi/sau contractul de vânzare-cumpărare şi/sau alt document legal de achiziţie a autovehiculului (şi traducerea acestuia,
în cazul autovehiculelor achiziţionate din alte state);
- Declaraţia pe propria raspundere privind rulajul mediu anual al
autovehiculului, în cazul autovehiculelor rulate;
- Procura notarială sau imputernicire avocaţială pentru persoana desemnată de solicitant
în vederea depunerii cererii/ridicării deciziei privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule.
Pentru autovehicule in LEASING
- Cerere privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule
Cererea este însoţită de următoarele documente, prezentate în copie şi original:
- Cartea de identitate a autovehiculului; în cazul autovehiculelor rulate/achiziţionate din alte state, documentul de
înmatriculare străin unde este înscrisă data primei înmatriculări şi traducerea acestuia;
- Actul de identitate al proprietarului/reprezentantului legal/împuternicitului;
- Factura de achiziţie şi/sau contractul de vânzare-cumpărare şi/sau alt document legal de achiziţie a autovehiculului (şi traducerea acestuia,
în cazul autovehiculelor achiziţionate din alte state);
- Declaraţia pe propria răspundere privind rulajul mediu anual al autovehiculului,
în cazul autovehiculelor rulate;
- Imputernicire, semnată şi ștampilată de către reprezentantul legal al persoanei juridice.
Centralizator privind autovehiculele în leasing
Aplicaţie pentru prelucrarea asistată, validarea, listarea şi obținerea formatului electronic pentru "Centralizator privind autovehiculele
în leasing" conform cu OPANAF nr. 986/2008 și OPANAF nr. 1261/2008.
Actualizat în data de 04/11/2008 - vers.1.0.2
Kit-ul de instalare:
instal_AUTOL_v102.exe
(1,30 MB)
versiuni_v102.txt
Arhiva:
instal_AUTOL_v102.zip (1,29 MB)
LEGISLAŢIE
- Ordonanța guvernului nr. 40 din 26 august 2015 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule
- Ordonanța de Urgenţă a Guvernului nr. 9 din 19.02.2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule
- Hotărârea Guvernului nr. 88 din 13.03.2013 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a
Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule
- Ordinul președintelui ANAF nr. 296 din 15.03.2013 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule
și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare
- Ordinul nr. 490 al ministrului mediului
și al schimbărilor climatice /407 al ministrului finanțelor publice din 29.03.2013 pentru aprobarea procedurii de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9
și 12 din
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum
și a sumelor stabilite de instanțele de judecată prin hotărâri definitive și irevocabile
- Ordinul președintelui ANAF nr. 986 din 30.06.2008 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea taxei pe poluare pentru autovehicule (include prevederi privind leasing-ul)