Modalitati de contestare a
deciziei autoritatii
|
|
MODALITĂŢILE
DE CONTESTARE A DECIZIEI AUTORITĂŢII SAU A INSTITUŢIEI PUBLICE
ĪN SITUAŢIA ĪN CARE PERSOANA SE CONSIDERA VĂTĂMATĂ ĪN
PRIVINŢA DREPTULUI DE ACCES LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC
SOLICITATE
Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei
autoritati ori institutii publice pentru aplicarea prevederilor Legii 544/2001
constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat.
Īmpotriva refuzului se poate depune
reclamaţie la conducatorul autoritatii sau
institutiei publice respective īn termen de 30 de zile de la luarea la
cunostinta de catre persoana lezata.
Pentru analiza reclamatiilor
administrative ale persoanelor, vizānd nerespectarea prevederilor Legii nr.
544/2001 si ale normelor metodologice de aplicare ale Legii nr. 544/2001, la
nivelul fiecarei autoritati sau institutii publice se constituie o comisie de
analiza privind īncalcarea dreptului de acces la informatiile de interes
public. Comisia de analiza privind īncalcarea dreptului de acces la
informatiile de interes public va avea urmatoarele responsabilitati:
a) primeste si analizeaza reclamatiile persoanelor;
b) efectueaza cercetarea administrativa;
c) stabileste daca reclamatia persoanei privind
īncalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public este īntemeiata
sau nu;
d) īn cazul īn care reclamatia este īntemeiata, propune
aplicarea unei sanctiuni disciplinare pentru personalul responsabil si comunicarea
informatiilor de interes public solicitate. Īn cazul functionarilor publici
culpabili comisia de analiza va informa despre rezultatul cercetarii
administrative comisia de disciplina a autoritatii sau institutiei publice,
care va propune aplicarea unei sanctiuni corespunzatoare, potrivit legii;
e) redacteaza si trimite raspunsul solicitantului.
Daca dupa cercetarea administrativa
reclamatia se dovedeste īntemeiata, raspunsul se transmite persoanei lezate īn
termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei si va contine atāt informatiile
de interes public solicitate initial cāt si mentionarea sanctiunilor
disciplinare luate īmpotriva celui vinovat.
Solicitantul care, dupa primirea
raspunsului la reclamatia administrativa, se considera īn continuare lezat īn
drepturile sale prevazute de lege, poate face plāngere la sectia de contencios
administrativ a tribunalului, īn termen de 30 de zile de la expirarea
termenelor prevazute la art.7 de Legea nr. 544/2001.
Scutirea de taxa de timbru pentru
plāngerea la tribunal si recursul la curtea de apel nu include si scutirea de
la plata serviciilor de copiere a informatiilor de interes public solicitate.
Instanta
poate obliga autoritatea sau institutia publica sa furnizeze informatiile de
interes public solicitate si sa plateasca daunele morale si/sau patrimoniale. Hotarārea
tribunalului este supusa recursului.
Decizia Curtii de apel este definitiva
si irevocabila.
Atāt plāngerea, cāt si apelul se judeca
īn instanta īn procedura de urgenta si sunt scutite de taxele de timbru.