Modalitati de contestare a deciziei autoritatii

Modalitati de contestare a deciziei autoritatii

 

MODALITĂŢILE DE CONTESTARE A DECIZIEI AUTORITĂŢII SAU A INSTITUŢIEI PUBLICE ĪN SITUAŢIA ĪN CARE PERSOANA SE CONSIDERA VĂTĂMATĂ ĪN PRIVINŢA DREPTULUI DE ACCES LA INFORMAŢIILE DE INTERES PUBLIC SOLICITATE

 

Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii publice pentru aplicarea prevederilor Legii 544/2001 constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat.

Īmpotriva refuzului se poate depune reclamaţie la conducatorul autoritatii sau institutiei publice respective īn termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta de catre persoana lezata.

Pentru analiza reclamatiilor administrative ale persoanelor, vizānd nerespectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 si ale normelor metodologice de aplicare ale Legii nr. 544/2001, la nivelul fiecarei autoritati sau institutii publice se constituie o comisie de analiza privind īncalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public. Comisia de analiza privind īncalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public va avea urmatoarele responsabilitati:

a) primeste si analizeaza reclamatiile persoanelor;

b) efectueaza cercetarea administrativa;

c) stabileste daca reclamatia persoanei privind īncalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public este īntemeiata sau nu;

d) īn cazul īn care reclamatia este īntemeiata, propune aplicarea unei sanctiuni disciplinare pentru personalul responsabil si comunicarea informatiilor de interes public solicitate. Īn cazul functionarilor publici culpabili comisia de analiza va informa despre rezultatul cercetarii administrative comisia de disciplina a autoritatii sau institutiei publice, care va propune aplicarea unei sanctiuni corespunzatoare, potrivit legii;

e) redacteaza si trimite raspunsul solicitantului.

Daca dupa cercetarea administrativa reclamatia se dovedeste īntemeiata, raspunsul se transmite persoanei lezate īn termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei si va contine atāt informatiile de interes public solicitate initial cāt si mentionarea sanctiunilor disciplinare luate īmpotriva celui vinovat.

Solicitantul care, dupa primirea raspunsului la reclamatia administrativa, se considera īn continuare lezat īn drepturile sale prevazute de lege, poate face plāngere la sectia de contencios administrativ a tribunalului, īn termen de 30 de zile de la expirarea termenelor prevazute la art.7 de Legea nr. 544/2001.

Scutirea de taxa de timbru pentru plāngerea la tribunal si recursul la curtea de apel nu include si scutirea de la plata serviciilor de copiere a informatiilor de interes public solicitate.

 Instanta poate obliga autoritatea sau institutia publica sa furnizeze informatiile de interes public solicitate si sa plateasca daunele morale si/sau patrimoniale. Hotarārea tribunalului este supusa recursului.

Decizia Curtii de apel este definitiva si irevocabila.

Atāt plāngerea, cāt si apelul se judeca īn instanta īn procedura de urgenta si sunt scutite de taxele de timbru.