MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

Cabinet Preşedinte

Nr.                     /

Referat de aprobare

 

            Administrarea taxei pe valoarea adăugată şi, īn special, problema soluţionării solicitărilor de rambursare a sumei negative de taxă, constituie o preocupare permanentă a administraţiei fiscale din Romānia.

Īn acest sens, a fost aprobat Ordinul ministrului finanţelor publice nr.967/2005, publicat īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr.698/2005, care se aplică pentru soluţionarea rambursărilor de taxă pe valoarea adăugată, īncepānd cu deconturile aferente lunii iulie 2005.

Īn baza dispoziţiilor Legii nr.343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, īncepānd cu 1 ianuarie 2007, au fost aduse modificări legislaţiei privind regimul taxei pe valoarea adăugată.

Totodată, prin Ordinul ministrului finanţelor publice  nr.1.074 din 26 iunie 2006 privind organizarea activităţii de administrare a contribuabililor mijlocii, la Direcţia generală a finanţelor publice a municipiului Bucureşti, precum şi prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 266 din 19 februarie 2007 privind organizarea activităţii de administrare a contribuabililor mijlocii la administraţiile finanţelor publice pentru contribuabili mijlocii au intervenit modificări īn ceea ce priveşte administrarea contribuabililor mijlocii.

Īn aceste condiţii, a apărut necesitatea modificării prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr.967/2005 privind aprobarea Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare.

Astfel prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.102/2007 pentru modificarea Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, aprobată prin OMFP 967/2005 s-a avut īn vedere extinderea rambursării cu inspecţie fiscală ulterioară şi īn cazul contribuabililor mijlocii şi al persoanelor impozabile care au desfăşurat, īn anul 2006, activităţi de export de cel puţin, echivalentul, īn lei, a 1.000.000 euro.

Totodată, pentru contribuabilii care, īn principiu, beneficiază de rambursare cu inspecţie fiscală ulterioară, respectiv contribuabilii mari şi mijlocii, precum şi exportatorii, au fost introduse o serie de condiţii a căror īndeplinire atrage īncadrarea īn categoria de risc fiscal mare, caz īn care rambursarea se va aproba īn urma inspecţiei fiscale anticipate.

Avānd īn vedere modificările succesive aduse, atāt ordinului sus menţionat, cāt şi prevederilor Codului fiscal şi pentru a simplifica activitatea desfăşurată de către organele fiscale teritoriale īn domeniul aplicării prevederilor legale privind rambursarea TVA, propunem iniţierea unui nou act normativ.

 Faţă de cele de mai sus, s-a elaborat prezentul proiect de ordin al ministrului economiei şi finanţelor privind aprobarea Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, cu ale carui prevederi, dacă sunteţi de acord, vă rugăm să-l semnaţi.

 

 

 

 

PREŞEDINTE,

 

DANIEL CHIŢOIU