ANEXĂ

 

           

 

   

    PROCEDURA

pentru  aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA

 

 

 

 

CAP. 1

Depunerea cererii şi a documentelor justificative

 

 

 

1. Organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată poate aproba utilizarea altei perioade fiscale decât luna sau trimestrul, la solicitarea persoanei impozabile stabilite în România, în sensul art.1251 alin.(2) lit.b), şi care este înregistrată în scopuri de TVA conform art.153 din Codul fiscal, în condiţiile prevăzute de  punctul 80 din  Normele Metodologice de aplicare a Titlului VI „Taxa pe valoarea adăugat㔠din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare,  respectiv:

-         semestrul calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum trei luni calendaristice dintr-un semestru;

-         anul calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează operaţiuni impozabile numai pe maximum şase luni calendaristice dintr-o perioadă de un an calendaristic.

 

2. În vederea utilizării ca perioadă fiscală a semestrului sau anului calendaristic, persoana impozabilă trebuie să depună o cerere justificată la organul fiscal în a cărui rază teritorială  îşi are domiciliul fiscal, sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat, până la data de 25 februarie a anului pentru care se exercită opţiunea, potrivit modelului prevăzut în anexa nr.1 la prezenta procedură.

 

3. Cererea se depune direct la registratura organului fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată, ori la poştă, prin scrisoare recomandată.

 

4. Cererea va fi însoţită de documente din care să rezulte activitatea desfăşurată şi periodicitatea acesteia şi anume:

      a) declaraţie pe proprie răspundere privind activitatea efectiv desfaşurată;

      b) balanţele de verificare întocmite pentru anul anterior;

      c) jurnalul de vânzări întocmit pentru anul fiscal anterior;

      d) alte documente pe care le consideră relevante pentru luarea deciziei.

 

5. Cererea se soluţionează în termenul prevazut de art.68^1 alin.(1) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

 

CAP.2

Analiza documentelor şi emiterea deciziei

 

1. Zilnic, cererile contribuabililor împreună cu documentaţia anexată se transmit, spre soluţionare, compartimentului analiză de risc din cadrul organului fiscal în a carui rază teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată, denumit în continuare compartiment de specialitate.

 

2. Compartimentul de specialitate analizează cererea  şi  documentele anexate, urmărind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la Cap.1. 

 

3.1. În cazul în care, pentru fundamentarea deciziei, sunt necesare informaţii suplimentare relevante, organul fiscal va solicita contribuabilului, în scris, prezentarea acestora.

3.2. În acest caz, termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea cererii se prelungeşte  cu perioada cuprinsă între data solicitării şi data primirii documentelor solicitate, potrivit prevederilor art.68^1 alin.(2) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si completările ulterioare.

 

4. Totodată, organul fiscal analizează comportamentul fiscal al persoanei impozabile având în vedere urmatoarele:

            a) îndeplinirea tuturor obligaţiilor declarative şi de plată, la data analizei;

            b) existenţa unor fapte înscrise în cazierul fiscal.  

 

5. În urma analizei efectuate, compartimentul de specialitate întocmeşte Referatul de analiză, prevăzut în Anexa nr.2 la procedură, prin care propune aprobarea sau respingerea cererii.

 

6.1. În baza Referatului de analiză, compartimentul de specialitate intocmeste Decizia privind  perioada  fiscală pentru taxa pe valoarea adaugată, prevazută în Anexa nr.3 la procedură, în 2 exemplare.

6.2. Referatul de analiză şi Decizia privind perioada fiscală se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi se aprobă de conducătorul organului fiscal.

 

7. După aprobare, compartimentul de specialitate comunică persoanei impozabile Decizia, potrivit prevederilor art.44 din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si completările ulterioare.

 

8.1. În cazul Deciziilor de aprobare a perioadei fiscale pentru taxa pe valoarea adaugată, o copie a deciziei se transmite compartimentului cu atribuţii în gestionarea Registrului contribuabililor, care operează modificarea în vectorul fiscal al persoanei impozabile.

8.2. Dosarul solicitării, inclusiv în cazul deciziilor de respingere a perioadei fiscale, se transmite compartimentului cu atribuţii în gestionarea dosarului fiscal, în vederea arhivării la dosarul fiscal al persoanei impozabile.

8.3. Dosarul solicitării cuprinde:

            - cererea persoanei impozabile;

            - documentaţia anexată cererii;

            - Referatul de analiză;

            - 1 exemplar din decizia privind perioada fiscală pentru taxa pe valoarea adaugată.

 

9. Perioada fiscală aprobată este valabilă începand cu termenele de declarare şi plată următoare datei comunicării Deciziei şi se menţine pe durata păstrării condiţiilor prevăzute la Cap.1 pct.1 din prezenta procedură.

 

10. La data modificării condiţiilor care au stat la baza aprobării perioadei fiscale prin decizia mai sus menţionată, persoana impozabilă  este obligată să înştiinţeze în scris organul fiscal competent, prin completarea unei declaraţii de menţiuni, în vederea actualizării vectorului fiscal pentru taxa pe valoarea adăugată.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   ANEXA NR.2

la procedură

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Direcţia generală a finanţelor publice  ……………

Administraţia finanţelor publice ……………..

Nr.

Avizat,

 Aprobat,

Şef compartiment specialitate,

Conducătorul unităţii fiscale,

 

 

                                                                                                

                                                                                 

                                                                                        

                       

    REFERAT  DE  ANALIZĂ 

 

 

A. Date de identificare a persoanei impozabile

            Denumire...........................................................................................................

            Cod de înregistrare în scopuri de TVA..................................................................

            Domiciliu fiscal.................................................................................................

            Obiect de activitate principal .......................................................................................

            Cod CAEN.........................................................................................................

B.  Analiza documentară a cererii nr.…........./data

            Au fost analizate următoarele documente:

-

-

-

C. Analiza informaţiilor deţinute de organul fiscal

            Au fost analizate următoarele informaţii:

-

-

-

 

D. Concluzii:

                                                                      

a)Se propune aprobarea cererii privind utilizarea ca perioadă fiscală

   a semestrului/anului calendaristic                                                                                  

 

b)Se propune respingerea cererii, având în vedere următoarele:                               

 

 

 

 

            Întocmit,

 

 

 ANEXA NR. 3

 la procedură

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

D.G.F.P. ................................                                                          Aprobat/Data ................

A.F.P. ..................................                                                Conducătorul unităţii fiscale,

Str. ................... nr. ............

Localitatea .............................                                                                   Semnătura

Nr. ........../data .....................                                                                      L.S.               

 

 

                             DECIZIE PRIVIND PERIOADA FISCALĂ 

 

        

       Către:

       Denumirea persoanei impozabile ............................................, cu domiciliul fiscal în localitatea ......................, str. ................. nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ...., sectorul/judeţul ......................

       Cod de înregistrare în scopuri de TVA .............................................

       În baza art.1561 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal cu modificările şi completările ulterioare, şi a cererii nr. ................ din data ......................, vă comunicăm:

-se aprobă perioada fiscală:

- semestrul calendaristic       

- anul calendaristic               

      - nu se aprobă cererea                

Motivaţia respingerii:  ...........................................................................................................

...............................................................................................................................................

...............................................................................................................................................

            Utilizarea perioadei fiscale aprobată prin prezenta decizie este valabilă de la  data comunicării, pe durata păstrării condiţiilor prevăzute la pct.80 alin.(2) din Normele Metodologice de aplicare a Titlului VI „Taxa pe valoarea adaugat㔠din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările si completările ulterioare. 

            La data modificării condiţiilor care au stat la baza aprobării perioadei fiscale prin prezenta decizie, persoana impozabilă  este obligată să înştiinţeze în scris organul fiscal competent, prin completarea unei declaraţii de menţiuni, în vederea actualizării vectorului fiscal pentru taxa pe valoarea adaugată.

            Împotriva prezentului înscris cel interesat poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în conformitate cu prevederile art.179 alin.(2)  din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării,  potrivit prevederilor  art.177 din acelaşi act normativ.

 

                Verificat,                                                                                      Întocmit,

                 Funcţia                                                                                        Funcţia

 

 Numele şi prenumele ..................                                                 Numele şi prenumele ...................

 Data .................................                                                   Data ..................................

 Semnătura ............................                                             Semnătura .............................

  Cod MF: