ANEXĂ
PROCEDURA
pentru aprobarea perioadei fiscale
semestriale/anuale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
CAP. 1
Depunerea cererii
şi a documentelor justificative
1. Organul fiscal în
a cărui rază teritorială persoana impozabilă îşi are
domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este
înregistrată poate aproba utilizarea altei perioade fiscale decât luna sau
trimestrul, la solicitarea persoanei impozabile stabilite în România, în sensul
art.1251 alin.(2) lit.b), şi care este înregistrată în
scopuri de TVA conform art.153 din Codul fiscal, în condiţiile
prevăzute de punctul 80 din Normele Metodologice de aplicare a Titlului
VI Taxa pe valoarea adăugată
din Codul fiscal, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, respectiv:
-
semestrul
calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează
operaţiuni impozabile numai pe maximum trei luni calendaristice dintr-un
semestru;
-
anul
calendaristic, dacă persoana impozabilă efectuează
operaţiuni impozabile numai pe maximum şase luni calendaristice
dintr-o perioadă de un an calendaristic.
2. În vederea
utilizării ca perioadă fiscală a semestrului sau anului
calendaristic, persoana impozabilă trebuie să depună o cerere
justificată la organul fiscal în a cărui rază
teritorială îşi are domiciliul
fiscal, sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat,
până la data de 25 februarie a anului pentru care se exercită
opţiunea, potrivit modelului prevăzut în anexa nr.1 la prezenta
procedură.
3. Cererea se depune
direct la registratura organului fiscal în a cărui rază
teritorială persoana impozabilă îşi are domiciliul fiscal sau în
a cărui evidenţă fiscală este înregistrată, ori la
poştă, prin scrisoare recomandată.
4. Cererea va fi
însoţită de documente din care să rezulte activitatea
desfăşurată şi periodicitatea acesteia şi anume:
a) declaraţie pe proprie
răspundere privind activitatea efectiv desfaşurată;
b) balanţele de verificare întocmite
pentru anul anterior;
c) jurnalul de vânzări întocmit
pentru anul fiscal anterior;
d) alte documente pe care le
consideră relevante pentru luarea deciziei.
5. Cererea se
soluţionează în termenul prevazut de art.68^1 alin.(1) din
Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAP.2
Analiza documentelor şi emiterea deciziei
1. Zilnic, cererile contribuabililor
împreună cu documentaţia anexată se transmit, spre
soluţionare, compartimentului analiză de risc din cadrul organului
fiscal în a carui rază teritorială persoana impozabilă îşi
are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă fiscală este
înregistrată, denumit în continuare compartiment de specialitate.
2. Compartimentul de specialitate analizează
cererea şi documentele anexate, urmărind
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la Cap.1.
3.1. În cazul în care, pentru fundamentarea
deciziei, sunt necesare informaţii suplimentare relevante, organul fiscal
va solicita contribuabilului, în scris, prezentarea acestora.
3.2. În acest caz, termenul de 45 de zile
prevăzut pentru soluţionarea cererii se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data
solicitării şi data primirii documentelor solicitate, potrivit prevederilor
art.68^1 alin.(2) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
4. Totodată, organul fiscal
analizează comportamentul fiscal al persoanei impozabile având în vedere
urmatoarele:
a)
îndeplinirea tuturor obligaţiilor declarative şi de plată, la
data analizei;
b)
existenţa unor fapte înscrise în cazierul fiscal.
5. În urma analizei efectuate, compartimentul
de specialitate întocmeşte Referatul de analiză, prevăzut în
Anexa nr.2 la procedură, prin care propune aprobarea sau respingerea
cererii.
6.1. În baza Referatului de analiză,
compartimentul de specialitate intocmeste Decizia privind perioada
fiscală pentru taxa pe valoarea adaugată, prevazută în
Anexa nr.3 la procedură, în 2 exemplare.
6.2. Referatul de analiză şi
Decizia privind perioada fiscală se avizează de şeful
compartimentului de specialitate şi se aprobă de conducătorul
organului fiscal.
7. După aprobare, compartimentul de
specialitate comunică persoanei impozabile Decizia, potrivit prevederilor
art.44 din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
8.1. În cazul Deciziilor de aprobare a
perioadei fiscale pentru taxa pe valoarea adaugată, o copie a deciziei se
transmite compartimentului cu atribuţii în gestionarea Registrului
contribuabililor, care operează modificarea în vectorul fiscal al
persoanei impozabile.
8.2. Dosarul solicitării, inclusiv în
cazul deciziilor de respingere a perioadei fiscale, se transmite
compartimentului cu atribuţii în gestionarea dosarului fiscal, în vederea
arhivării la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
8.3. Dosarul solicitării cuprinde:
-
cererea persoanei impozabile;
-
documentaţia anexată cererii;
-
Referatul de analiză;
-
1 exemplar din decizia privind perioada fiscală pentru taxa pe valoarea
adaugată.
9. Perioada fiscală aprobată este
valabilă începand cu termenele de declarare şi plată
următoare datei comunicării Deciziei şi se menţine pe
durata păstrării condiţiilor prevăzute la Cap.1 pct.1 din
prezenta procedură.
10. La data modificării condiţiilor
care au stat la baza aprobării perioadei fiscale prin decizia mai sus
menţionată, persoana impozabilă
este obligată să înştiinţeze în scris organul fiscal
competent, prin completarea unei declaraţii de menţiuni, în vederea
actualizării vectorului fiscal pentru taxa pe valoarea adăugată.
ANEXA NR.2
la procedură
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia generală a finanţelor publice
Administraţia finanţelor publice
..
Nr.
Avizat, |
Aprobat, |
Şef
compartiment specialitate, |
Conducătorul
unităţii fiscale, |
|
|
REFERAT DE
ANALIZĂ
A. Date de identificare a
persoanei impozabile
Denumire...........................................................................................................
Cod de înregistrare în scopuri de
TVA..................................................................
Domiciliu
fiscal.................................................................................................
Obiect de activitate
principal
.......................................................................................
Cod CAEN.........................................................................................................
B. Analiza documentară a cererii
nr.
........./data
Au fost analizate
următoarele documente:
-
-
-
C. Analiza informaţiilor deţinute de organul
fiscal
Au fost analizate
următoarele informaţii:
-
-
-
D. Concluzii:
a)Se propune aprobarea cererii privind utilizarea ca perioadă
fiscală
a semestrului/anului
calendaristic
b)Se propune respingerea cererii, având în vedere următoarele:
Întocmit,
ANEXA
NR. 3
la
procedură
MINISTERUL
FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA
NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
D.G.F.P.
................................ Aprobat/Data
................
A.F.P. .................................. Conducătorul
unităţii fiscale,
Str.
................... nr. ............
Localitatea
............................. Semnătura
Nr.
........../data ..................... L.S.
DECIZIE PRIVIND PERIOADA FISCALĂ
Către:
Denumirea
persoanei impozabile ............................................, cu
domiciliul fiscal în localitatea ......................, str. .................
nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ...., sectorul/judeţul
......................
Cod
de înregistrare în scopuri de TVA .............................................
În
baza art.1561 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal cu
modificările şi completările ulterioare, şi a cererii nr.
................ din data ......................, vă comunicăm:
-se aprobă
perioada fiscală:
- semestrul
calendaristic
- anul
calendaristic
-
nu se aprobă cererea
Motivaţia respingerii: ...........................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
Utilizarea
perioadei fiscale aprobată prin prezenta decizie este valabilă de
la data comunicării, pe durata
păstrării condiţiilor prevăzute la pct.80 alin.(2) din Normele
Metodologice de aplicare a Titlului VI Taxa pe valoarea adaugată din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004, cu modificările si completările
ulterioare.
La
data modificării condiţiilor care au stat la baza aprobării
perioadei fiscale prin prezenta decizie, persoana impozabilă este obligată să
înştiinţeze în scris organul fiscal competent, prin completarea unei
declaraţii de menţiuni, în vederea actualizării vectorului
fiscal pentru taxa pe valoarea adaugată.
Împotriva prezentului înscris cel
interesat poate formula contestaţie la organul fiscal emitent, în
conformitate cu prevederile art.179 alin.(2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile
de la data comunicării, potrivit
prevederilor art.177 din acelaşi
act normativ.
Verificat, Întocmit,
Funcţia Funcţia
Numele şi prenumele
.................. Numele
şi prenumele ...................
Data ................................. Data
..................................
Semnătura
............................ Semnătura
.............................
Cod MF: