ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
de
corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea
adăugată
1.
Deconturile de taxă pe valoarea adăugată depuse de către
persoanele impozabile înregistrate în scopuri taxă pe valoarea
adăugată pot fi corectate din punct de vedere al erorilor materiale
de către organul fiscal competent, la iniţiativa acestuia sau la
solicitarea persoanei impozabile.
2. Prin
procedura de corectare de către organul fiscal competent a deconturilor de
taxă pe valoarea adăugată depuse pot fi corectate erori
materiale de tipul:
- erori
de transcriere, cum sunt:
-
preluarea eronată a sumelor din jurnale;
-
inversarea unor cifre din sumele trecute în decont;
-
preluarea eronată a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de
exemplu: declararea eronată a soldului de plată din decontul
perioadei fiscale anterioare);
-
înregistrarea în decont a diferenţelor de taxă pe valoarea
adăugată de plată, constatate de organele de control, contrar reglementărilor
legale în materie;
- erori
provenind din înscrierea în decontul de taxă pe valoarea
adăugată a sumelor solicitate la rambursare în perioada
anterioară.
3.1.
Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea
adăugată se poate face în cadrul termenului de prescripţie de 5
ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a fost depus
decontul supus corectării.
3.2. Depunerea
solicitării de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe
valoarea adăugată după expirarea termenului de prescripţie
constituie o recunoaştere voluntară a taxei pe valoarea
adăugată de plată şi a diferenţelor de taxă pe
valoarea adăugată de plată astfel stabilite, acestea fiind
considerate legal datorate.
4.
Corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată, potrivit
prezentelor instrucţiuni, nu este posibilă pentru perioade fiscale
care au fost supuse inspecţiei fiscale sau pentru care este în curs de
derulare o inspecţie fiscală.
5.
Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea
adăugată se realizează de compartimentul de analiză a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare, denumit în continuare compartiment de specialitate.
6.
Corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea
adăugată, din iniţiativa organului fiscal, se poate efectua
astfel:
a) în
cazul în care în decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv
eroare de calcul sau preluarea eronată a sumelor din decontul perioadei
anterioare sau din evidenţele de TVA), corectarea se va efectua, din
proprie iniţiativă, de compartimentul de specialitate;
b)
dacă în decont se constată erori a căror cauză nu poate fi
stabilită, compartimentul de specialitate va notifica în scris persoana
impozabilă şi va solicita prezenţa acesteia la sediul său,
cu documente justificative, pentru a da informaţii şi lămuriri
necesare corectării erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde în mod
obligatoriu:
- data,
ora şi locul stabilite pentru prezenţa persoanei impozabile;
- baza
legală a solicitării;
- scopul
solicitării;
-
documentele pe care urmează să le prezinte persoana impozabilă (necesare
corectării erorilor).
7. În
cazul corectării erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea
adăugată, la solicitarea persoanei impozabile, se procedează
astfel:
a) persoana
impozabilă depune solicitarea de corectare a erorilor materiale la
registratura organului fiscal competent sau la poştă, prin scrisoare
recomandată;
b) compartimentul
de specialitate va comunica în scris persoanei impozabile data, ora şi
locul la care trebuie să se prezinte, precum şi documentele necesare
justificării erorilor.
8.1. În
vederea corectării erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea
adăugată, compartimentul de specialitate, pe baza constatărilor
proprii sau în baza documentelor prezentate de persoana impozabilă,
întocmeşte un referat în care înscrie constatările referitoare la
erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxă pe
valoarea adăugată, precum şi modul în care se vor corecta aceste
erori.
8.2. În
baza referatului, organul fiscal întocmeşte decizia de corectare.
Decizia
de corectare este structurată conform modelului decontului de taxă pe
valoarea adăugată în vigoare la data la care se referă decontul
întocmit eronat, se completează numai la rândurile care au suferit
modificări cu diferenţele în plus sau în minus faţă de suma
declarată iniţial.
Decizia
de corectare se semnează de şeful compartimentului de specialitate
şi se aprobă de conducătorul organului fiscal.
Decizia
de corectare se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se
comunică plătitorului, iar cel de-al doilea exemplar se
arhivează la dosarul fiscal al acestuia.
8.3. Modificările
din decizia de corectare se operează de organul fiscal în Registrul jurnal
obligaţii declarate la bugetul general consolidat, iar ulterior se
operează în evidenţa analitică pe plătitori.
9.1. În
situaţia în care, în urma corectării erorilor, rezultă o
sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată, persoana
impozabilă o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare, la
secţiunea "Regularizări", rândul "Soldul sumei
negative a taxei pe valoarea adăugată reportată din perioada
precedentă, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
9.2. În
situaţia în care, în urma corectării erorilor, rezultă o
sumă pozitivă de taxă pe valoarea adăugată, persoana
impozabilă o va prelua în decontul perioadei fiscale următoare, la
secţiunea "Regularizări", rândul "Soldul TVA de
plată din decontul perioadei fiscale precedente neachitată până
la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plată a
diferenţei pozitive de taxă pe valoarea adăugată se stabileşte,
potrivit reglementărilor legale, în funcţie de data comunicării
deciziei de corectare sau a înştiinţării, după caz.
10.1. Se
consideră eroare materială şi situaţia în care persoana
impozabilă, înregistrată în scopuri de taxă pe valoarea
adăugată, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a
taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, nu
a bifat, prin omisiune, caseta corespunzătoare din decontul de taxă
pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare.
10.2.
Persoana impozabilă care se află în situaţia prevăzută
la pct. 10.1 poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei
declaraţii pe propria răspundere, din care să rezulte
constatarea situaţiei, precum şi exprimarea intenţiei persoanei
în cauză de a îndrepta eroarea materială. Declaraţia se depune
până la data depunerii decontului de taxă pe valoarea
adăugată aferent perioadei fiscale următoare, dar nu mai târziu
de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
10.3.
Termenul de soluţionare a solicitărilor de rambursare a sumei
negative este de 45 de zile de la data depunerii declaraţiei
menţionate la pct. 10.2.