ANEXA nr. 2

 

INSTRUCŢIUNI

pentru completarea formularului (300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată"

 

 

            Formularul (300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal.

            Persoanele impozabile care conduc evidenţa contabilă, potrivit legii, pentru operaţiunile realizate pe bază de contract de asociere în participaţiune declară inclusiv datele şi informaţiile privind taxa pe valoarea adăugată rezultate din astfel de operaţiuni.

            Formularul (300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se depune la organul fiscal competent, la următoarele termene:

            a) lunar, până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este luna calendaristică, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;

            b) trimestrial, până la data de 25, inclusiv, a primei luni din trimestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;

            c) semestrial, până la data de 25, inclusiv, a primei luni din semestrul următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin.(7) din Codul fiscal şi ale pct.80 alin.(2) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.44/2004, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Norme metodologice;

d) anual, până la data de 25 ianuarie, inclusiv, a anului următor celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin.(7) din Codul fiscal şi ale pct.80 alin.(2) din Normele metodologice.

 

            Formularul (300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se depune, în format electronic, astfel:

            - la registratura organului fiscal competent;

            - la poştă, prin scrisoare recomandată;

            - prin completare pe pagina de internet a Ministerului Economiei şi Finanţelor de către contribuabilii eligibili conform reglementărilor de utilizare a serviciului;

            - prin Sistemul electronic naţional (SEN), de către marii contribuabili.

            Formatul depus pe suport electronic va fi însoţit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistenţă, semnat şi ştampilat conform legii.

            Formatul se editează în două exemplare:

            - un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;

            - un exemplar se păstrează de către persoana impozabilă.

            Formatul electronic al formularului (300) "Decont de taxă pe valoarea adăugată" se obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi se transmite organului competent pe suport electronic.

            Programul de asistenţă este pus la dispoziţie, gratuit, persoanelor impozabile de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresa www.mfinante.ro.

            Direct pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor depun contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de Ministerul Economiei şi Finanţelor.

 

            ATENŢIE: Nu se înscriu în decont:

            - taxa pe valoarea adăugată din facturile de executare silită, de către persoanele abilitate prin lege să efectueze vânzarea bunurilor supuse executării silite;

            - diferenţele de taxă pe valoarea adăugată de plată constatate de organele de control, pentru care nu este reglementată includerea în decont;

            - documentele neevidenţiate în jurnalele pentru cumpărări sau vânzări, constatate de organele de control fiscal;

            - taxa pe valoarea adăugată pentru care a fost aprobată înlesnire la plată.

 

            Completarea formularului se face astfel:

 

            Perioada de raportare

            "Perioada de raportare" poate fi luna calendaristică, trimestrul calendaristic, semestrul calendaristic sau anul calendaristic, în condiţiile art. 1561 din Codul fiscal şi ale pct.80 alin.(2) din Normele metodologice.

            Se înscrie cu cifre arabe numărul perioadei de raportare (de exemplu: 01 pentru ianuarie, 03 pentru trimestrul I, 06 pentru semestrul I, 12 pentru an).

            Anul pentru care se completează declaraţia se înscrie cu cifre arabe, cu 4 caractere (de exemplu, 2007).

 

            Secţiunea "Date de identificare a persoanei impozabile"

            Caseta "Cod de identificare fiscală" se completează astfel:

            - contribuabilii persoane juridice, cu excepţia comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi fără personalitate juridică înscriu codul de înregistrare fiscală;

            - comercianţii, inclusiv sucursalele comercianţilor care au sediul principal al comerţului în străinătate, înscriu codul unic de înregistrare;

            - contribuabilii persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere înscriu codul de înregistrare fiscală;

             - contribuabilii persoane fizice, cu excepţia persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau care exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare în scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul fiscal;

- contribuabilii persoane impozabile care nu sunt stabilite în România, conform art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, şi sunt înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în România, potrivit art. 153 din acelaşi act normativ, înscriu codul de înregistrare fiscală.

            Reprezentantul fiscal desemnat de o persoană impozabilă stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit reprezentantului fiscal ca mandatar al persoanei impozabile, care este diferit de codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a acestuia.

            Înscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta.

            Caseta "Denumire" se completează cu denumirea persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără personalitate juridică ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după caz.

            În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta "Denumire" se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei impozabile stabilite în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul fiscal desemnat în condiţiile legii.)

            Caseta "Domiciliu fiscal" se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al contribuabilului.

            În cazul persoanelor impozabile stabilite în străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta "Domiciliu fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului.

            În rubrica "Pro rata de deducere" se înscrie pro rata determinată potrivit art. 147 din Codul fiscal.

 

            Secţiunea "Taxa pe valoarea adăugată colectată"

            Rândul 1 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din Codul fiscal, şi pentru livrările  intracomunitare de bunuri cu cod T  efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare  de cumparatorul revanzator, prevăzute la art. 1321 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**),  inclusiv regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate in cadrul aceluiasi trimestru calendaristic. Nu se înscriu sumele din facturile pentru încasări de avansuri parţiale pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.

 

            Rândul 2 – se inscriu regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate la rd. 1 din decont in alt trimestru, precum: acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea  din eroare a livrarii intracomunitare in perioada in care intervine exigibilitatea, s.a

 

            Rândul 3 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri/prestările de servicii care nu sunt impozabile în România pentru că nu au locul livrării/prestării stabilit, conform art. 132 şi 133 din Codul fiscal, în România, precum şi pentru livrările intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) şi c) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**), inclusiv regularizarile ulterioare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial,  precum: acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea  din eroare a livrarii/prestarii sau a livrarii intracomunitare in perioada in care intervine exigibilitatea taxei, orice alte evenimente menite sa conduca la modificarea datelor declarate initial. Nu se înscriu sumele din facturile pentru încasări de avansuri parţiale pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.

 

            Rândul 4 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare pentru achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile in România, precum şi baza de impozitare pentru achiziţiile de bunuri efectuate de către beneficiarul unei livrări ulterioare efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, şi taxa pe valoarea adăugată aferentă, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare**),  inclusiv regularizările ulterioare datorate unor evenimente care determină modificarea datelor declarate in cadrul aceluiasi trimestru calendaristic. Nu se înscriu sumele din facturile primite pentru plăţi de avansuri parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.

 

Rândul 5 – se inscriu regularizarile privind achizitiile intracomunitare declarate in trimestre anterioare si  datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum:

- acordarea de reduceri de pret ulterior livrarii;

- modificarea pretului bunurilor care au fost declarate ca achizitie intracomunitara pe baza de autofactura, in conditiile legii, ulterior factura primita de la furnizor avand un pret mai mare sau mai mic;

- anularea totala sau  sau parţiala a unei operatiuni  dupa emiterea facturii, fara ca bunurile sa fie livrate;

- declararea achizitiei intracomunitare pe baza de autofactura, in conditiile legii, intr-un trimestru calendaristic, ulterior,  la primirea facturii de la furnizor, constatandu-se ca exigibilitatea achizitiei intracomunitare intervenea intr-un trimestru anterior;

- modificarea bazei impozabile a achizitiei intracomunitare si a taxei aferenta ca urmare a modificarii cursului valutar de referinta aplicabil datorată unor neconcordante intre data primirii facturii de la furnizor si data declararii achizitiei intracomunitare;

- orice alte evenimente de natura sa modifice datele declarate initial.

 

            Rândul 6 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată pentru achiziţiile de bunuri şi servicii pentru care beneficiarul din Romania este persoana obligata la plata TVA conform art. 150 alin. (1) lit. b) - d), f) şi g) şi pentru importurile de bunuri cărora le sunt aplicabile prevederile art. 157 alin. (4) şi (5) din Codul fiscal.

 

            Rândul 7 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), pentru operatiuni  a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind:

            - baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de 19%, inclusiv pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii asimilate;

            - baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată colectată pentru operaţiunile supuse regimurilor speciale de taxă pe valoarea adăugată determinate pe baza situaţiilor de calcul întocmite în acest scop.

 

            Rândul 8 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), pentru operatiuni  a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, privind  baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată colectată pentru livrările de bunuri/prestările de servicii taxabile cu cota de  9%, inclusiv pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii asimilate.

           

            Rândul 9 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de cumparari*) privind baza de impozitare si taxa colectata  pentru achizitiile de bunuri si de servicii,   a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, de catre beneficiarii care aplica masurile de simplificare prevazute la art. 160 din Codul fiscal.

 

            Rândul 10 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), pentru operatiuni a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare, sau in perioade fiscale anterioare,  privind:

            - baza de impozitare pentru livrările de bunuri/prestările de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 143 alin. (1), art. 144 şi 1441 din Codul fiscal;

            - baza de impozitare pentru operaţiuni scutite de taxă, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 - 5 şi lit. b), în cazul în care cumpărătorul sau clientul este stabilit în afara Uniunii Europene sau în cazul în care aceste operaţiuni sunt în legătură directă cu bunuri care vor fi exportate, precum şi în cazul operaţiunilor efectuate de intermediari care acţionează în numele şi în contul altei persoane, atunci când aceştia intervin în derularea unor astfel de operaţiuni;

        -  baza de impozitare pentru livrările/prestările efectuate, pentru care furnizorii/prestatorii   aplica măsurile de simplificare prevăzute la art. 160 din Codul fiscal.

 

            Rândul 11 - se înscriu informaţiile preluate din Jurnalul de vânzări*), privind baza de impozitare pentru livrările de bunuri scutite fără drept de deducere, prevăzute la art. 141 din Codul fiscal.

 

            Rândul 12 - se evidenţiază sumele rezultate din corectarea informatiilor de la rd. 6, 7, 8 si 9 din deconturile anterioare, precum şi orice alte sume rezultate din regularizări prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum: acordarea de reduceri de pret, modificarea pretului de vanzare, nedeclararea  din eroare a operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea, s.a

 

            Secţiunea "Taxa pe valoarea adăugată deductibilă"

            Rândul 14 - se înscriu aceleasi informatii declarate la randul 4.

            Rândul 15 – se inscriu aceleasi informatii declarate la randul 5.

            Rândul 16 – se inscriu aceleasi informatii declarate la randul 6.

           

            Rândul 17 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, precum şi baza de impozitare şi taxa aferentă importurilor care nu se încadrează in prevederile art. 157 alin. (4) si (5) din Codul fiscal,  pentru care exigibilitatea intervine în perioada de raportare;

 

            Rândul 18 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de cumpărări*), privind baza de impozitare şi taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor din ţară de bunuri si servicii taxabile cu cota de  9%, precum si taxa aferenta importurilor care nu se incadreaza in prevederile art. 157 alin.(4) si (5) din Codul fiscal,  pentru care exigibilitatea intervine in perioada de raportare;

 

            Rândul 19 - se înscriu informaţiile din Jurnalul de cumpărări*), privind:

            - contravaloarea achiziţiilor de bunuri si servicii a căror livrare/prestare a fost scutită de taxă, neimpozabilă sau supusă unui regim special de taxă;

            - contravaloarea achiziţiilor intracomunitare scutite de taxă sau neimpozabile in Romania;

            - contravaloarea importurilor scutite de taxa pe valoarea adăugată.

 

            Rândul 21 - se înscrie taxa pe valoarea adăugată efectiv dedusă pentru achiziţiile prevăzute la rd. 14 – 18:

            - conform art. 145 din Codul fiscal, în cazul persoanelor care au drept de deducere integral;

            - conform art. 147 din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile cu regim mixt, respectiv taxa preluată din coloanele Jurnalului pentru cumpărări*), în funcţie de destinaţia achiziţiilor: taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni pentru care taxa se deduce integral, taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării de operaţiuni pentru care taxa se deduce pe bază de pro rata, iar taxa aferentă achiziţiilor destinate realizării operaţiunilor care nu dau drept de deducere nu se preia în acest rând.

           

            Rândul 22 - se înscriu sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată efectiv restituită, în baza art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, cumpărătorilor - persoane fizice care nu sunt stabiliţi în Comunitate, de către persoanele impozabile autorizate să desfăşoare activitatea de restituire, inclusiv comisionul perceput pentru activitatea de restituire a taxei pe valoarea adăugată cumpărătorilor străini.

 

            Rândul 23 - se evidenţiază sumele rezultate din corectarea informatiilor   precum şi orice alte sume rezultate din regularizări prevăzute de legislaţia în vigoare datorate unor evenimente care determina modificarea datelor declarate initial, precum: reducerile de pret acordate de furnizori/prestatori, modificarea pretului, nedeclararea   operatiunii in perioada in care intervine exigibilitatea, pentru informatiile  de la randul 16, 17, 18 din deconturile anterioare de taxa depuse la organele fiscale.

 

            Rândul 24 - se înscriu diferenţele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării anuale pe bază de pro rata definitivă, prevăzute la art. 147 din Codul fiscal, precum şi diferenţele de taxă pe valoarea adăugată rezultate ca urmare a ajustării taxei deductibile pentru bunurile de capital prevăzute la art. 149 si la art. 161 din Codul fiscal, cu semnul plus sau minus, după caz;

 

            Secţiunea "Regularizări conform art. 1473 din Codul fiscal"

            Rândul 28 - se preia suma prevăzută la rd. 32 din decontul perioadei precedente celei de raportare, din care se scad sumele achitate până la data depunerii decontului. Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor instructiuni, se preia suma prevăzută la rd. 36 din decontul perioadei precedente, din care se scad sumele achitate.

            Rândul 30 - se preia suma prevăzută la rd. 33 din decontul perioadei precedente celei de raportare, pentru care nu s-a solicitat rambursarea, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul anterior. Pentru primul decont de taxă pe valoarea adăugată, depus depus dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor instructiuni, se preia suma prevăzută la rd. 37 din decontul perioadei precedente, pentru care nu s-a solicitat rambursarea.

 

            Campul “Nr de evidenţă a plăţii” nu se completează, în condiţiile prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr.2235/2006 privind suspendarea şi modificarea unor ordine ale ministrului finanţelor publice în domeniul administrării fiscale.

 

------------

            *) Prin jurnale de vânzări şi jurnale de cumpărări se înţelege orice jurnale, registre, evidenţe sau alte documente similare pe care persoanele impozabile au obligaţia să le întocmească în conformitate cu prevederile art. 156 din Codul fiscal şi ale normelor metodologice de aplicare a acestui articol. Prin ordin al ministrului finanţelor publice se propun modele de jurnale de vânzări şi cumpărări, utilizarea acestor modele de către persoanele impozabile fiind opţională.

**) Există o relaţie clară între faptul generator în cazul unei livrări intracomunitare de bunuri şi faptul generator în cazul unei achiziţii intracomunitare de bunuri, care intervine în acelaşi moment, respectiv în momentul livrării de bunuri.

            Pentru a evita orice neconcordanţă între livrările intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativă pentru astfel de livrări în statul membru de origine, şi achiziţiile intracomunitare, evidenţiate în decontul de TVA şi în declaraţia recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de destinaţie, momentul exigibilităţii taxei  pentru achizitiile intracomunitare intervine:

            - la data emiterii facturii pentru livrarea respectivă către persoana care cumpără bunurile, cu excepţia facturilor pentru încasarea de avansuri parţiale, daca factura este emisa  înainte de data de 15 a lunii următoare lunii în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea; sau

            - în a cincisprezecea zi a lunii următoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea.

            Prin următoarele două exemple se face un rezumat al acestor reguli.

            a) Factura este emisă ulterior datei de 15 a lunii următoare celei în care se efectuează livrarea.

________________________________________________________________________________

           Alt stat membru                                România

________________________________________________________________________________

Livrare intracomunitară, scutită de TVA    Achiziţie intracomunitară, supusă TVA

________________________________________________________________________________

Data livrării: 25/06/2007                  Data achiziţiei intracomunitare:

                                           25/06/2007

________________________________________________________________________________

Data facturii: 20/07/2007

________________________________________________________________________________

Faptul generator: 25/06/2007               Faptul generator: 25/06/2007

________________________________________________________________________________

Exigibilitatea: 15/07/2007                 Exigibilitatea: 15/07/2007

________________________________________________________________________________

Livrarea este inclusă în decontul de TVA   Achiziţia intracomunitară se

pentru perioada fiscală respectivă şi,     evidenţiază în decontul de TVA pentru

după caz, în declaraţia recapitulativă     luna iulie a anului 2007 sau pentru

aferentă trimestrului III al anului 2007.  trimestrul III al anului 2007, precum

                                           şi în declaraţia recapitulativă

                                           aferentă trimestrului III al anului

                                           2007.

________________________________________________________________________________

    Se poate face astfel o corelare între livrările intracomunitare efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile intracomunitare efectuate în România, pentru trimestrul III al anului 2007.

    b) Factura este emisă anterior datei de 15 a lunii următoare celei în care se efectuează livrarea.

________________________________________________________________________________

           Alt stat membru                                România

________________________________________________________________________________

Livrare intracomunitară, scutită de TVA    Achiziţie intracomunitară, supusă TVA

________________________________________________________________________________

Data livrării: 25/06/2007                  Data achiziţiei intracomunitare:

                                           25/06/2007

________________________________________________________________________________

Data facturii: 29/06/2007

________________________________________________________________________________

Faptul generator: 25/06/2007               Faptul generator: 25/06/2007

________________________________________________________________________________

Exigibilitatea: 29.06.2007                 Exigibilitatea: 29.06.2007

________________________________________________________________________________

Livrarea este inclusă în decontul de TVA   Achiziţia intracomunitară se

pentru perioada fiscală respectivă şi,     evidenţiază în decontul de TVA pentru

după caz, în declaraţia recapitulativă     luna iunie a anului 2007 sau pentru

aferentă trimestrului II al anului 2007.   trimestrul II al anului 2007, precum

                                           şi în declaraţia recapitulativă

                                           aferentă trimestrului II al anului

                                           2007.

________________________________________________________________________________

    Se poate face astfel o corelare între livrările intracomunitare efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile intracomunitare efectuate în România, pentru trimestrul II al anului 2007.

    Nu se admit întocmirea şi depunerea de deconturi rectificative pentru corectarea datelor din deconturile anterioare.