ORDONANŢĂ
privind reglementarea unor
măsuri financiar-fiscale
Art.
1 punctul I pozitia 1
Modificarea
şi completarea unor acte normative în domeniul financiar-fiscal
SECŢIUNEA I
Modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală
ART.
I
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 august 2007, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. După alineatul (4) al articolului 11 se introduce
un nou alineat, alin. (41), cu următorul cuprins:
„(41) Prin excepţie de la
prevederile alin. (4), cazurile de nerespectare a legislatiei financiar fiscale
pot fi făcute publice prin mass-media. ”
2.
Articolul 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 32
Competenţa generală
(1) Organele fiscale
au competenţă generală în ceea ce priveşte administrarea
şi emiterea normelor de aplicare cu privire la creanţele fiscale ce
se cuvin bugetului general consolidat, care, potrivit legii, sunt date în
competenţa lor de administrare.
(2) În cazul
impozitului pe venit şi a accizelor, prin hotărâre a Guvernului se
poate stabili altă competenţă specială de administrare.
(3) Impozitele, taxele
şi alte sume care se datorează, potrivit legii, în vamă sunt
administrate de către organele vamale.”
3.
Articolul 47 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 47
Desfiinţarea
sau modificarea actelor administrative fiscale
Actul administrativ fiscal poate fi modificat
sau desfiinţat în condiţiile prezentului cod. Desfiinţarea sau
modificarea actului administrativ fiscal atrage după sine desfiinţarea sau modificarea
actelor subsecvente.”
4. Alineatul (1) al articolului 56 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„(1) În vederea stabilirii stării de fapt
fiscale, contribuabilul are obligaţia să pună la dispoziţia
organului fiscal registre, evidenţe, documente de afaceri şi orice
alte înscrisuri. Organul fiscal are dreptul de a solicita şi altor
persoane înscrisuri, pentru clarificarea stării de fapt fiscale a unui
contribuabil.”
5. Alineatul (3) al articolului 83 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(3) Data depunerii declaraţiei fiscale
este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la
poştă, după caz. În situaţia în care declaraţia
fiscală se depune prin mijloace electronice de transmitere la
distanţă, data depunerii declaraţiei este data
înregistrării acesteia pe pagina de internet a organului fiscal, astfel
cum a fost comunicată contribuabilului prin mesajul electronic de
confirmare transmis ca urmare a primirii declaraţiei.”
6. După alineatul (4) al articolului 83 se
introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
„(5)
Declaraţiile fiscale anuale ale contribuabililor pot fi certificate de
către un consultant fiscal, în condiţiile legii.”
7. La articolul 88, după
litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu
următorul cuprins:
„ e) deciziile privind nemodificarea bazei de
impunere.”
8.
Articolului 99 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Inspectia fiscala se exercita exclusiv,
nemijlocit si neingradit prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala sau,
dupa caz, de compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei
publice locale, conform dispozitiilor prezentului titlu, ori de alte autoritati
care sunt competente, potrivit legii, sa administreze impozite, taxe, contributii
sau alte sume datorate bugetului general consolidat.
(2) În
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, competenţa
de exercitare a inspecţiei fiscale se stabileşte prin regulamentul de
organizare si functionare aprobat in conditiile legii. Organele de inspecţie fiscală din aparatul
central al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală au
competenţă generală în efectuarea inspecţiei fiscale.
(3) Competenţa privind efectuarea
inspecţiei fiscale se poate delega altui organ fiscal. În cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, condiţiile în
care se poate efectua delegarea altui organ fiscal se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.”
9. Alineatul (7) al articolului 111 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(7) Prin derogare de la dispoziţiile legale în vigoare
privind termenele de plată, impozitele şi contribuţiile aferente
veniturilor din salarii precum şi impozitul reţinut la sursă
potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se plătesc astfel:
a) trimestrial, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare trimestrului, de către contribuabilii
persoane juridice plătitoare de impozitul pe veniturile
microîntreprinderilor, asocierile fără personalitate juridică
constituite între persoane fizice precum şi de către persoanele
fizice care desfăşoară activităţi independente;
b) semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare semestrului, de către asociaţii, fundaţii sau
alte entităţi fără scop patrimonial, cu excepţia
instituţiilor publice.”
10. După alineatul (8)
al articolului 111 se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
(9) Sediile secundare plătitoare de obligaţii
fiscale potrivit legii, îndeplinesc obligaţiile de plată şi de
declarare la aceleaşi termene cu cele valabile în cazul persoanei în
structura căreia funcţionează.”
11. După alineatul (5) al articolului 113
se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:
„(51)
Prevederile alin.(5) nu sunt aplicabile în cazul procedurii de executare silita,
procedurii insolvenţei şi procedurilor de lichidare.
12. După alineatul (2)
al articolului 114 se introduc sase noi alineate, alin. (21), (22),
(23), (24), (25) si (26) cu următorul cuprins:
„(21) Debitorii vor efectua plata impozitelor, contributiilor si a altor sume reprezentand
creante fiscale, stabilite prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, într-un cont unic
prin utilizarea unui ordin de plată pentru trezoreria statului pentru
toate obligaţiile datorate bugetului de stat şi a unui ordin de
plată pentru trezoreria statului pentru celelalte obligaţii fiscale.
(22) Distribuirea sumelor din
contul unic se face de către organul fiscal competent, distinct pe fiecare
buget sau fond, dupa caz, proportional cu obligatiile datorate.
(23) In cazul in care suma
platita nu acopera obligatiile fiscale datorate, distribuirea, in cadrul
fiecarui buget sau fond, pe tip de impozit, contributie sau alta suma
reprezentand creanta fiscala se face mai intai pentru impozitele cu retinere la
sursa si apoi pentru celelalte obligatii fiscale, proportional cu obligatiile
datorate.
(24)
Metodologia de distribuire a sumelor platite in contul unic si de stingere a
obligatiilor fiscale se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.
(25) Plata obligatiilor
fiscale, altele decat cele prevazute la alin. (21), se efectueaza de
catre debitori, distinct pe fiecare impozit, contributie si alte sume datorate
bugetului general consolidat.
(26) Dispozitiile
art. 1093 din Codul Civil se aplica in mod corespunzator.
13. Articolul 115 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
“ Articolul 115
Ordinea
stingerii datoriilor
(1) Dacă un contribuabil datorează
mai multe tipuri de impozite, taxe, contribuţii şi alte sume
reprezentând creanţe fiscale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. a),
stingerea acestora se efectuează de catre organul fiscal competent, de
drept, în următoarea ordine:
a) sumele datorate în contul ratei din luna
curentă din graficul de plată a obligaţiei fiscale pentru care
s-a aprobat eşalonare la plată, precum şi majorarea de
întârziere datorată în luna curentă din grafic sau suma amânată
la plată, împreună cu majorările de întârziere datorate pe
perioada amânării, în cazul în care termenul de plată se
împlineşte în luna curentă, precum şi obligaţiile fiscale
curente de a căror plată depinde menţinerea
valabilităţii înlesnirii acordate;
b) obligaţiile fiscale principale sau
accesorii, în ordinea vechimii, cu excepţia cazului în care s-a început
executarea silită, când se aplică prevederile art. 169 în mod
corespunzător;
c) sumele datorate în contul
următoarelor rate din graficul de plată a obligaţiei fiscale
pentru care s-a aprobat eşalonare, până la concurenţa cu suma
eşalonată la plată sau până la concurenţa cu suma
achitată, după caz, precum şi suma amânată la plată
împreună cu majorările de întârziere datorate pe perioada
amânării, după caz;
d) obligaţiile cu scadenţe
viitoare, la solicitarea contribuabilului."
(2) Vechimea
obligaţiilor fiscale de plată se stabileşte astfel:
a) în funcţie de scadenţă,
pentru obligaţiile fiscale principale;
b) în funcţie de data
comunicării, pentru diferenţele de obligaţii fiscale principale
stabilite de organele competente, precum şi pentru obligaţiile
fiscale accesorii;
c) în funcţie de data depunerii la
organul fiscal a declaraţiilor fiscale rectificative, pentru
diferenţele de obligaţii fiscale principale stabilite de
contribuabil.
(3) Pentru debitorii
care se află sub incidenţa
Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, ordinea de stingere este următoarea:
a) obligaţii fiscale
cu termene de plată după data confirmării planului de
reorganizare, în ordinea vechimii;
b) sume datorate în contul
ratelor din programele de plăţi a obligaţiilor fiscale, cuprinse
în planul de reorganizare judiciară confirmat, precum şi
obligaţiile accesorii datorate pe perioada reorganizării, dacă
în plan s-a prevăzut calcularea şi plata acestora;
c) obligaţii fiscale
datorate şi neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, în
ordinea vechimii, până la stingerea integrală a acestora, altele
decât cele prevăzute la lit. b).”
(4) Organul fiscal competent va înştiinţa debitorul despre modul în care s-a efectuat stingerea prevăzută la alin. (2).
(5) Pentru creanţele
fiscale administrate de autorităţile administraţiei publice
locale, orice plată făcută după comunicarea somaţiei
în cadrul executării silite va stinge mai întâi obligaţiile fiscale
cuprinse în titlul executoriu.”
14. Alineatul (5) al articolului 116 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(5) În cazul compensărilor efectuate de organul fiscal
conform alin. (4), creanţele fiscale ale debitorului vor fi compensate cu
obligaţii datorate aceluiaşi buget, urmând ca din diferenţa
rămasă să fie compensate obligaţiile datorate altor bugete,
în mod proportional.”
15. Denumirea
marginală a articolului 122 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL
122
Majorări
de întârziere în cazul compensării”
16.
După articolul 122 se introduce un nou articol, art. 1221,
cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL
1221
Majorări de
întârziere în cazul deschiderii procedurii insolvenţei
După data deschiderii procedurii insolvenţei nu se
datoreaza si nu se calculează majorări de întârziere pentru
creanţele fiscale născute anterior sau ulterior datei deschiderii
procedurii.”
17. Alineatul (1) al articolului 124 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat
de la buget contribuabilii au dreptul la dobândă din ziua următoare
expirării termenului prevăzut la art. 117 alin. (2) sau la art. 70,
după caz. Acordarea dobânzilor se face la cererea contribuabililor.”
18. După alineatul (1)
al articolului 137 se introduce un nou alineat, alin. (11), cu
următorul cuprins:
„(11) Coordonarea
executării silite în cazul în care s-a dispus atragerea răspunderii
solidare în condiţiile art. 27 şi 28 din prezentul cod revine
organului de executare în a cărui rază teritorială îşi are
domiciliul fiscal debitorul aflat în stare de insolvabilitate sau
insolvenţă sau organul de executare competent, desemnat potrivit art.
33, după caz.”
19. Alineatul (10) al articolului 141 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(10) Instituţiile publice care nu
au organe de executare proprii pot transmite titluri executorii privind
veniturile proprii, spre executare silită, organelor fiscale. Sumele
astfel realizate se fac venit la bugetul de stat sau local, dupa caz.”
20.
Dupa alineatul (10) al aticolului 141 se introduce un nou alineat, alin. (101) cu urmatorul
cuprins:
“(101) Pentru realizarea creantelor
prevazute la alin.(10) organele fiscale subordonate Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala percep un comision care se stabileste anual, prin
conventie incheiata intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si fiecare
dintre institutiile publice solicitante. Comisionul va fi utilizat pentru
finantarea cheltuielilor materiale si a prestarilor de servicii, necesare
imbunatatirii activitatii de administrare a creantelor fiscale.”
21. Alineatul (11) al articolului 141 se abrogă.
22.
Alineatul (1) al articolului 142 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
“(1)
Executarea silita se poate intinde asupra veniturilor si bunurilor proprietate
a debitorului, urmaribile potrivit legii, in limita a 150% din valoarea
creantelor fiscale, inclusiv a cheltuielilor de executare.”
23. Dupa alin.(1) al articolului 142 se introduce un nou alineat,
alin.(11) cu urmatorul cuprins:
“(11) Sunt supuse
sechestrarii si valorificarii bunurile urmaribile proprietate a debitorului
prezentate de acesta si/sau identificate de catre organul de executare, in
urmatoarea ordine:
a)
bunurile mobile si imobile care nu sunt direct folosite in
activitatea ce constituie principala sursa de venit;
b)
alte bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate pentru
desfasurarea activitatii care constituie principala sursa de venit;
c)
produse finite;
d)
masini-unelte, utilaje, materii prime si materiale, si alte bunuri
mobile, precum si bunuri imobile ce servesc activitatii care constituie
principala sursa de venit;
e)
bunurile mobile si imobile ce se afla temporar in posesia altor
persoane in baza contractelor de arenda, de imprumut, de inchiriere, de concesiune,
de leasing, etc;
f)
ansamblu de bunuri in conditiile prevederilor art.158.”
24. După alineatul (5)
al articolului 148 se introduce un nou alineat, alin. (51), cu
următorul cuprins:
„(51) În măsura în care
creanţele fiscale inscrise in titluri executorii se sting prin plată,
prin poprire sau prin alte modalităţi prevăzute de prezentul
cod, sechestrele aplicate asupra bunurilor, cu valoare mai mică sau egală
cu suma creanţelor fiscale atfel stinse, se ridică prin decizie
întocmită de organul de executare în cel mult 5 zile de la data
stingerii.”
25. Alineatul (1) al articolului 175 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
(1) Creanţele
fiscale administrate de Ministerul Economiei şi Finanţelor prin Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală, cu excepţia celor cu reţinere la
sursă şi a accesoriilor aferente acestora, precum şi
creanţele bugetelor locale pot fi stinse, la cererea debitorului, oricând,
cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea în proprietatea publică a
statului sau, după caz, a unităţii administrativ-teritoriale a
bunurilor imobile, inclusiv a celor supuse executării silite.
26. Alineatul (2) al articolului 177 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică
şi în vederea recuperării creanţelor fiscale de la debitorii
aflaţi în lichidare în condiţiile legii.”
27. După alineatul (2)
al articolului 177 se introduce un nou alineat, alin. (21), cu
următorul cuprins:
„(21) Dispoziţiile alin. (1)
şi (2) nu aduc atingere dreptului organelor fiscale de a declara
eventualele sume suplimentare stabilite ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, potrivit legii.”
28. Alineatul (1) al articolului 209 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor
administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere precum si a deciziilor
pentru regularizarea situatiei, emise in conformitate cu legislatia in materie
vamala, se solutioneaza dupa cum urmeaza:
a)contestatiile care au ca obiect
impozite, taxe, contributii, datorie vamala precum si accesorii ale acestora,
al caror cuantum este sub 1.000.000 lei, se solutioneaza de catre organele
competente constituite la nivelul directiilor generale unde contestatorii au
domiciliul fiscal sau, dupa caz, de catre organul fiscal
stabilit la art. 33 alin.3;
b)contestatiile care au ca obiect
impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile acestora, al caror
cuantum este de 1.000.000 lei sau mai
mare precum si cele formulate impotriva actelor emise de organe centrale se
solutioneaza de catre Directia generala de solutionare a contestatiilor din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."
29. Alineatul (2) al articolului 218 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Deciziile emise
în soluţionarea contestaţiilor pot fi atacate de contestator sau
persoanele introduse în procedura de soluţionare a contestaţiei
potrivit art. 212, la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă, în termen de 6 luni de la comunicare.”
30. La articolul 219 alineatul (1), după litera b) se
introduce o nouă literă, lit. b1), cu următorul
cuprins:
„b1) nedepunerea la termenele
prevăzute de lege a declaraţiilor recapitulative reglementate la
Titlul VI din Codul fiscal;”
31.
La articolul 219 alineatul (1), litera e) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„e) neducerea la îndeplinire a măsurilor stabilite
potrivit art. 79 alin. (2), art. 80 alin. (4) şi art. 105 alin. (9);”
32.
La articolul 219 alineatul (2) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Contravenţiile prevăzute la
alin. (1) se sancţionează astfel:
a) cu amendă de la 6.500 lei la 8.000 lei , pentru persoanele fizice,
şi cu amendă de la 25.000 lei la 27.000 lei , pentru persoanele
juridice, în cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1)
lit. c);
b)
cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei , pentru persoanele fizice, şi
cu amendă de la 5.500 lei la 7.000 lei , pentru persoanele juridice, în
cazul săvârşirii faptei prevăzute la alin. (1) lit. d);
c)
cu amendă de la 2.000 lei la 3.500
le , pentru persoanele fizice, şi cu amendă de la 12.500 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, în
cazul săvârşirii faptei prevăzute la alin. (1) lit. e) şi
f);
d)
cu amendă de la 500 lei la 1.000
lei , pentru persoanele fizice, şi cu amendă de la 1.000 lei la 5.000
lei , pentru persoanele juridice, în cazul săvârşirii faptelor
prevăzute la alin. (1) lit. a), b), g) - m);
e)
cu amendă de la 1.000 lei la 1.500
lei , pentru persoanele fizice, şi cu amendă de la 4.500 lei la 6.000 lei , pentru persoanele juridice, în
cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. n) - r),
dacă obligaţiile fiscale sustrase la plată sunt de până la
50.000 lei inclusiv;
f)
cu amendă de la 4.500 lei la 6.000
lei , pentru persoanele fizice, şi cu amendă de la 12.500 lei la 14.000 lei , pentru persoanele juridice,
în cazul săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. n) -
r), dacă obligaţiile fiscale sustrase la plată sunt cuprinse
între 50.000 lei şi 100.000
lei inclusiv;
g) cu amendă de la 6.500 lei la 8.000 lei , pentru persoanele fizice,
şi cu amendă de la 25.500 lei
la 27.000 lei , pentru persoanele juridice, în cazul săvârşirii
faptelor prevăzute la alin. (1) lit. n) - r), dacă obligaţiile
fiscale sustrase la plată sunt mai mari de 100.000 lei.”
h) cu amendă de la 12.500 lei la 14.000 lei, în cazul
săvârşirii faptei prevăzute la alin. (1) lit. b1).”
33. Articolul 225 se modifica si va avea urmatoarul cuprins:
„ARTICOLUL
225
Dispozitii
privind calculul majorarilor de intarziere
in cazul operatiunilor vamale
Pentru
declaratiile vamale inregistrate la autoritatea vamala pana la data de
31.12.2006, majorarile de intarziere aferente diferentelor de taxe vamale
stabilite la controlul vamal ulterior, se calculeaza potrivit reglementarilor
vamale in vigoare la momentul inregistrarii acestora"
34. Articolul 226 se abrogă.
35. Alineatul (2) al articolului 228 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(2) Formularele necesare şi
instrucţiunile de utilizare a acestora privind administrarea
creanţelor fiscale se aprobă prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.”
ART. II Dispozitii tranzitorii
(1) Dispozitiile articolului I pct. 3 din prezenta sectiune se aplica si
procedurilor in curs la data intrarii in vigoare a acesteia.
(2) Dispozitiile
articolului I pct. 16 din prezenta sectiune se aplica pentru procedurile de
insolventa a caror data de deschidere este ulterioara datei de 1 octombrie 2007.
(3) Dispozitiile articolului
I pct. 28 din prezenta sectiune se aplica contestatiilor inregistrate la
organul fiscal incepand cu data de 1 octombrie 2007.
(4) Formularele
existente in stoc si instructiunile de utilizare a acestora privind
administrarea creantelor fiscale aprobate prin ordin al ministrului economiei si finantelor pot fi
utilizate pana la data de 31 decembrie 2007.
ART. III - (1) Dispozitiile
articolului I pct. 12 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2008. Cu
aceasi data se abroga prevederile art. 114 alin.(2).
(2) Pentru contribuabilii care nu au
inregistrate obligaţii fiscale restante la data de 30 iunie 2007 prevederile
articolului I pct. 12 se aplică începând cu data de 1 septembrie 2007.
ART. IV – Obligatiile fiscale datorate bugetului general consolidat de catre
contribuabili in anul 2006 si achitate de catre acestia cu indicarea eronata a
numarului de evidenta a platii, se vor stinge de catre organele fiscale
competente potrivit ordinii de stingere in vigoare la data platii.”
SECŢIUNEA II
Modificarea şi
completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale
ARTICOL UNIC
Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21
ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1.
La articolul 2, litera a) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„a) comerţul ocazional cu
produse agricole efectuat de producătorii agricoli individuali în
pieţe, târguri, oboare sau alte locuri publice autorizate, livrările
de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcări auto
a căror contravaloare se încasează prin automate, precum şi activităţile de
jocuri de noroc desfăşurate cu mijloace tehnice de joc ce
funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;”
2.
La articolul 2, litera h) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„h)
activităţile desfăşurate ca profesii libere sub toate
formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi
comerciale;”
3.
La articolul 2, litera j) se abrogă.
4.
La articolul 2, litera k) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„k) comerţul cu amănuntul
prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, cu
excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de către
magazine şi unităţile de alimentaţie publică, pe
bază de comandă;”
5.
La articolul 2, literele r) şi s) se abrogă.
6.
La articolul 4, alineatul (6), după litera d) se
introduce o nouă literă, lit. e) cu următorul cuprins:
„e) să
înregistreze banii personali deţinuţi de angajaţi şi/sau de
administratorul unităţii într-un registru special întocmit în acest
sens şi să introducă, la începutul fiecărei zile, în
aparatele de marcat electronice fiscale soldul iniţial reprezentând
monedele/bancnotele divizionare necesare pentru a da restul la client.”
7.
Alineatul (10) al articolului 4 se abrogă.
8.
Articolul 6 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Obligaţia agenţilor
economici prevăzuţi la art. 1 de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale ia naştere de la data începerii
activităţilor comerciale desfăşurate în fiecare
locaţie.”
9.
Articolul 7 se abrogă.
10.
La articolul 10, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„c) emiterea bonului fiscal
conţinând date eronate sau fără ca acesta să
conţină toate datele prevăzute la art. 4 alin. (1);”
11.
La articolul 10, litera h)
se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„h)
încălcarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice
fiscale a dispoziţiilor art. 4 alin. (6) lit. a) – d), precum şi
încălcarea de către furnizorii consumabilelor destinate aparatelor de
marcat electronice fiscale a dispoziţiilor art. 4 alin. (8);”
12.
La articolul 10, după
litera h) se introduce o nouă literă, lit. h1) cu
următorul cuprins:
„h1)
nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice
fiscale a obligaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (6) lit. e);”
13.
Alineatele (1) şi (2)
ale articolului 11 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(1) Amenzile
pentru contravenţiile prevăzute la art. 10 se aplică
agenţilor economici, cu excepţia celor prevăzute la lit. d),
astfel:
a) faptele
prevăzute la art. 10 lit. c), e), f), g) şi o) se
sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) faptele
prevăzute la art. 10 lit. a), b), h1), i), j), l) şi m) se
sancţionează cu amendă de la 8.000 lei la 40.000 lei;
c) faptele
prevăzute la art. 10 lit. h), k) şi n) se sancţionează cu
amendă de la 40.000 lei la 100.000 lei.
(2)
Contravenţiile prevăzute la art. 10 lit. d), aplicabile persoanelor
fizice, se sancţionează cu amendă de la 800 lei la 4.000 lei.”
14.
Alineatul (2) al articolului
12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Împotriva
proceselor verbale de constatare a contravenţiei şi de aplicare a
sancţiunii se poate face plângere în condiţiile prevăzute de
legislaţia privind regimul juridic al contravenţiilor. Plângerea nu
suspendă executarea
sancţiunilor contravenţionale complementare.”