Anexa nr. 2

 

 

Instrucţiuni pentru completarea declaraţiei recapitulative

 

1. Declaraţia recapitulativă se depune trimestrial, în condiţiile prevăzute de art. 1564 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare încheierii trimestrului, de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform  art.153 şi art.1531 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care au efectuat în trimestrul de raportare livrări şi/sau achiziţii intracomunitare, precum şi livrări şi achiziţii în cadrul unei operaţiuni triunghiulare aşa cum sunt definite în Titlul VI din Codul Fiscal.

 

            2.1. Declaraţia recapitulativă se depune, în format electronic, astfel:

            - la registratura organului fiscal competent,

            - la poştă, prin scrisoare recomandată,

            - prin completare, pe pagina de web a Ministerului Finanţelor Publice.

- prin SEN.

 

            2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic, va fi însoţit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistenţă, semnat şi ştampilat, conform legii.

            Formatul se editează în două exemplare:

            - 1 exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;

            - 1 exemplar se păstrează de către persoana impozabilă.

            Formatul electronic al declaraţiei recapitulative se obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul Finanţelor Publice şi se transmite organului competent pe suport electronic.

            Programul de asistenţă este pus la dispoziţia persoanelor impozabile, gratuit, de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.

            Direct pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice depun contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de Ministerul Finanţelor Publice.

            Prin SEN depun contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.

 

            3. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA vor depune declaraţia recapitulativă numai în trimestrul de raportare în care ia naştere exigibilitatea taxei pentru livrările/achiziţiile intracomunitare, precum şi pentru livrările şi achiziţiile în cadrul unei operaţiuni triunghiulare efectuate.

 

           

Modul de completare a declaraţiei recapitulative

 

Secţiunea 1

 

Cartuşul “Perioada de raportare” se completează cu:

            - anul la care se referă declaraţia; se înscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (exemplu: 2007)

            - perioada de raportare aferentă operaţiunilor realizate; formată din două caractere, primul fiind litera “T” şi al doilea fiind cifra aferentă trimestrului respectiv (exemplu: pentru trimestrul 2 se va înscrie “T2”)

            Declaraţia depusă iniţial se rectifică prin depunerea unei noi declaraţii, pe acelaşi format, bifând căsuţa corespunzătoare de pe formular.

            În declaraţia rectificativă se rectifică tranzacţii declarate în orice perioadă de raportare anterioară şi se cuprind numai informaţiile corecte referitoare la tranzacţiile pentru care se operează rectificarea.

            Se completează câte o declaraţie rectificativă pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se operează rectificări.

            Declaraţia rectificativă se foloseşte şi pentru reducerea bazei de impozitare a achiziţiilor intracomunitare în situaţia prevăzută de lege.

 

 

Cartuşul “Date de identificare” conţine:

1. Codul de identificare fiscală -  se înscrie codul primit la înregistrarea în scopuri de TVA, înscris în certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.

Înscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la dreapta.

 

2. “Denumire/nume, prenume” - se înscrie, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile.

 

3. ”Domiciliul fiscal” - se completează, cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al persoanei impozabile înregistrată în scopuri de  TVA.

 

 

Cartuşul “Rezumat declaraţie” conţine:

            - numărul total al paginilor anexă la declaraţie;

- numărul total al operatorilor intracomunitari, indiferent de numărul operaţiunilor;

- valoarea operaţiunilor, defalcată pe tipuri: livrări, livrări în cadrul operaţiunilor triunghiulare şi achiziţii.

           

 

Secţiunea 2

 

Se completează, cu tranzacţiile intracomunitare efectuate, în următoarea ordine:

            1. livrări intracomunitare de bunuri (L);

            2. livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (T);

            3. achiziţii intracomunitare de bunuri şi achiziţii de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (A);

Fiecare pagină aferentă Secţiunii 2 va conţine, în antet, informaţii privind codul de înregistrare în scopuri de TVA, perioada aferentă şi numărul paginii.

 

1. livrări intracomunitare de bunuri – se înscrie suma totală a livrărilor intracomunitare de bunuri scutite de la plata taxei în condiţiile art.143 alin.(2) lit.a) şi d), din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pe fiecare cumpărător, pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul calendaristic respectiv;

2. livrări de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare – se înscrie suma totală a livrărilor de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, prevăzute la art.1321 alin.(5) lit.b) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate în Statul Membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe fiecare beneficiar al livrării ulterioare ce are desemnat un cod T, şi pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul calendaristic respectiv;

- se va completa doar de către cumpărătorul revânzător;

3. achiziţii intracomunitare de bunuri – se înscrie suma totală a achiziţiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabilă, care depune declaraţia, este obligată la plata taxei conform art.151 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare şi pentru care exigibilitatea taxei intervine în trimestrul calendaristic;

4. achiziţii de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare - se înscrie suma totală a achiziţiilor de bunuri, efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare pentru care furnizorul a desemnat persoana impozabilă beneficiară drept persoana obligată la plata taxei, în conformitate cu art.150 alin.(1) lit.e) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

           

Coloana “Ţara” – Codul ţării care a emis codul de înregistrare în scopuri de TVA al clientului/furnizorului.

 

Coloana “Cod operator intracomunitar” - codul de înregistrare în scopuri de TVA al operatorului fără codul de ţară. Acesta trebuie introdus fără spaţii, virgule sau puncte.

 

Coloana “Tipul operaţiunii”

            L - pentru livrări intracomunitare către alte state membre;

T - pentru livrări în cadrul unei operaţiuni triunghiulare;

A - pentru achiziţii intracomunitare şi achiziţii în cadrul unei operaţiuni triunghiulare din alte state membre;

 

Coloana “Baza impozabilă” – valoarea tranzacţiei/tranzacţiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul client/furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor Titlului VI din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.).

 

În subsolul paginii se înscrie suma totală a tranzacţiilor înscrise în pagina respectivă, iar pe ultima pagină a declaraţiei se înscrie şi totalul general al operaţiunilor.

 

Toate sumele se înscriu în lei.

           

Nota:

            Pentru achiziţii intracomunitare de bunuri şi achiziţii de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, în cazul în care furnizorul nu comunică un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achiziţia se declară în declaraţia recapitulativă, astfel:

Coloana “Ţara” – Codul ţării membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitară.

Coloana “Cod operator intracomunitar” – nu se va înscrie nimic.

Coloana „Denumire/ Nume, prenume operator intracomunitar” – se va înscrie denumirea/nume, prenume al furnizorului care a emis factura

Coloana “Tipul operaţiunii”  - se va înscrie „A”

Coloana “Baza impozabilă” – valoarea tranzacţiei/tranzacţiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor Titlului VI din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.).