Anexa
nr.1
CAP. III Dispoziţii speciale privind
soluţionarea solicitărilor de rambursare
A. Dispoziţii
generale
1.1 Pentru contribuabilii
mari şi mijlocii rambursarea se acordă cu inspecţie fiscală
ulterioară, cu excepţia cazurilor care prezintă risc fiscal
mare, când rambursarea se acorda în urma inspecţiei fiscale anticipate.
1.2 În categoria
contribuabililor mari şi mijlocii se cuprind contribuabilii definiţi
potrivit prevederilor legale în vigoare.
2. Primul decont cu sume negative cu opţiune
de rambursare depus, după înregistrarea investiţiei potrivit legii,
de către contribuabilii care realizează investiţii ce se
încadrează în prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea
investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, cu
modificările şi completările ulterioare, va fi supus
inspecţiei fiscale, rambursarea fiind acordată cu control anticipat.
Solicitările
ulterioare depuse de această categorie de contribuabili pe durata
derulării investiţiei vor fi soluţionate cu inspecţie
fiscală ulterioară.
Compartimentele cu atribuţii de
inspecţie fiscala vor verifica, semestrial, la sediul contribuabilului,
rambursările acordate.
B. Fluxul de
soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mari şi
mijlocii
1. Compartimentul de
analiză de risc, denumit în continuare compartiment de specialitate,
înregistrează deconturile într-o evidenţă, care se conduce
informatizat, organizată potrivit anexei nr.3 la prezenta metodologie.
2. După înregistrarea
în evidenţă, deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de
rambursare sunt supuse analizei, în vederea soluţionării, în ordinea
cronologică a înregistrării lor la organul fiscal.
3.1. Deconturile se
verifică din punct de vedere al corectitudinii completării
urmărindu-se şi corelarea soldului sumei negative solicitate la
rambursare cu suma înregistrată în evidenţele fiscale.
3.2. Dacă se constată
erori materiale, compartimentul de specialitate notifică contribuabilul
pentru corectarea erorilor materiale şi aplică procedura specială
în domeniu.
3.3. Termenul legal de
soluţionare a solicitării de rambursare se prelungeşte cu
perioada de timp cuprinsă între data emiterii notificării şi
data emiterii Deciziei de corectare a erorilor materiale potrivit art.681
alin.(2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscala, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
4. Deconturile cu sume
negative de TVA cu opţiune de rambursare se încadrează în categoria
de risc fiscal mare, dacă este îndeplinită oricare dintre
următoarele condiţii:
a) contribuabilul
respectiv are fapte înscrise în cazierul fiscal,
b) deconturile depuse de
contribuabili conţin neconcordanţe care nu pot fi îndreptate conform
procedurii de corectare a erorilor materiale,
c) pentru contribuabilul
respectiv a fost deschisă procedura de insolvenţă,
d) pentru contribuabilul
respectiv, organele cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice au transmis, în ultimii 3 ani, organelor de cercetare penală
sesizări în legătură cu constatările efectuate cu ocazia
inspecţiei fiscale, care cuprind fapte ce ar putea întruni elementele
constitutive ale infracţiunii,
e) pentru contribuabilul
respectiv, au fost primite, din partea organelor de cercetare penală
solicitări de efectuare a inspecţiei fiscale.
5. În cazul contribuabililor
mijlocii, deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare se
încadrează în categoria de risc fiscal mare şi dacă persoana
impozabilă:
a) nu a depus, în ultimele
12 luni de la perioada (luna, an) pe care o refera decontul analizat, toate
declaraţiile fiscale,
b) nu a depus
situaţiile financiare, cu termen de depunere în ultimele 12 luni,
c) are ca obiect principal
de activitate sau îşi desfăşoară efectiv activitatea în
domeniile prevăzute la Cap.II Procedura de soluţionare a
solicitărilor de rambursare, lit. B1. Stabilirea
Standardului Individual Negativ (SIN), pct.6.1.
6. Informaţiile
prevăzute la pct.4 se transmit, lunar, de către:
- compartimentul cu atribuţii în
domeniul gestionării cazierului fiscal pentru lit.a),
- compartimentul cu
atribuţii de colectare pentru lit.c),
- compartimentele cu
atribuţii de control ale Ministerului Finantelor Publice: inspecţie
fiscală şi Garda financiară pentru lit.d) şi lit.e).
Informaţiile se
transmit compartimentului de specialitate, de îndată ce compartimentele
responsabile le deţin.
7.
Informaţiile prevăzute la pct.5 lit. a) şi b) se transmit,
lunar, de către compartimentul cu atribuţii în domeniul gestionării
declaraţiilor fiscale.
Informaţiile se
transmit compartimentului de specialitate, de îndată ce compartimentul
responsabil le deţine.
8. Compartimentul de
specialitate organizează evidenţa informaţiilor primite potrivit
pct.6 şi pct.7, după caz.
9.1. Dacă decontul
supus analizei se încadrează în una din situaţiile prevăzute la
pct.4 şi după caz, la pct.5 se soluţionează cu
inspecţie fiscală anticipată.
9.2. Rambursarea cu
inspecţie fiscală anticipată se soluţionează potrivit
prevederilor CAP.II lit.C) Fluxul operaţiunilor în cazul deconturilor cu
sume negative de taxă pe valoare adăugată cu opţiune de
rambursare soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată.
10.1. Dacă decontul
supus analizei nu se încadrează în condiţiile prevăzute la pct.4
şi după caz, la pct.5 se consideră cu risc fiscal mic, se soluţionează
cu inspecţie fiscală ulterioară şi se emite Decizia de
rambursare.
10.2. Decizia de
rambursare emisă pentru deconturile cu risc fiscal mic este decizie sub
rezerva verificării ulterioare, potrivit art.88 din Ordonanţa Guvernului
nr.92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare
C. Termenul de efectuare a
inspecţiei fiscale ulterioare
1. În cazul contribuabililor
mari şi mijlocii, inspecţia fiscală ulterioară a
rambursărilor se efectuează în termen de maximum 2 ani de la
aprobare.