Anexa nr.1  

 

 

Procedura de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a unor categorii de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA

 

 

CAPITOLUL I. Procedura de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care figurează în evidenţa specială şi în lista contribuabililor inactivi

 

 

1.      Organele fiscale competente anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care figurează în evidenţa specială constituită potrivit Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.296/2005 pentru aprobarea Procedurii privind înscrierea contribuabililor în evidenţa specială, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor care figurează în lista contribuabililor inactivi constituită potrivit Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.575/2006 privind stabilirea condiţiilor şi declararea contribuabililor inactivi.

 

2.      La data demarării acţiunii de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile, organele fiscale competente, selectează persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA din:

a)      lista contribuabililor înscrişi în evidenţa specială în luna anterioară celei în care se derulează acţiunea,

b)      lista contribuabililor inactivi, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, existentă în luna anterioară celei în care se derulează acţiunea.

 

3.      Din listele întocmite potrivit punctului 2, se elimină persoanele impozabile care la data demarării acţiunii de anulare îndeplinesc criteriile de ieşire din evidenţa specială sau a căror stare de inactivitate a încetat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

4.      Listele cuprinzând persoanele impozabile cărora li se anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, se transmit, în termen de 15 zile, direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru centralizare.

 

5.      Listele centralizate la nivel judeţean şi al minicipiului Bucureşti, vor fi transmise, în  termen de 5 zile, Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în  vederea consolidării la nivel naţional.

            Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili transmite lista cuprinzând contribuabilii selectaţi direct Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei.

 

6.      În  termen de 5 zile de la primirea listelor, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei operează radierea atributului fiscal “R/RO” din evidenţa informatică şi publică pe pagina de Internet a Ministerului Finanţelor Publice, www.mfinante.ro, lista persoanelor impozabile pentru care a fost anulată, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, precum şi numărul şi seria certificatelor de înregistrare în  scopuri de TVA anulate.

 

7.      Organele fiscale competente anulează certificatele de înregistrare în  scopuri de TVA ale persoanelor impozabile pentru care a fost anulată, din oficiu, înregistrarea în  scopuri de TVA.

 

8.      Procedura prevăzută de prezentul capitol, se aplică trimestrial, începând cu prima zi  a lunii următoare încheierii trimestrului.

 

9.      În cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA pentru contribuabilii inactivi, potrivit art.5 din prezentul ordin, procedura se aplică în termen de 5 zile lucrătoare de la data publicării Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Listei contribuabililor inactivi, în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

10.  În  cazul în  care condiţiile care au generat anularea înregistrării în  scopuri de TVA au încetat, persoana impozabilă poate solicita organului fiscal competent înregistrarea în  scopuri de TVA, potrivit art.153 alin.(8) teza 4 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

  CAPITOLUL II. Procedura de verificare a înregistrării în scopuri de TVA pentru comercianţii care au solicitat înregistrarea în  scopuri de TVA de la înfiinţare

 

 

1.      Prezenta procedură se aplică persoanelor impozabile care au calitatea de comercianţi şi care solicită înregistrarea în scopuri de TVA de la înfiinţare, denumite în continuare contribuabili.

 

2.      Organele fiscale în a căror rază teritorială contribuabilii îşi au sediul, denumite în  continuare organe fiscale competente, verifică zilnic dacă, contribuabilii au solicitat eliberarea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA prin depunerea formularuluiCerere de eliberare a certificatului de înregistrare în scopuri de TVA pentru comercianţii care se înregistrează în  scopuri de TVA de la înfiinţare”, prevăzut de Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.3/2007 privind Procedura de solicitare a certificatului de înregistrare în scopuri de TVA pentru comercianţii care se înregistrează în  scopuri de TVA de la înfiinţare.

 

3.      Verificarea se efectuează prin consultarea raportului zilnic editat prin intermediul aplicaţiei informatice pusă la dispoziţie de către Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

 

4.      Raportul cuprinde datele de identificare ale contribuabililor şi data comunicării certificatului de înregistrare de către oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, pentru contribuabilii care au solicitat înregistrarea în  scopuri de TVA de la înfiinţare.

 

5.      Dacă, în  termen de 5 zile lucrătoare de la data eliberării certificatului de înregistrare de către oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunal, contribuabilul nu s-a prezentat în  vederea depunerii cererii prevăzute la punctul 2, organul fiscal competent va solicita prezenţa contribuabilului la sediul său, în vederea clarificării situaţiei fiscale, prin transmiterea notificării prevăzute în anexa nr.3.

 

6.      Notificarea se întocmeşte în  două exemplare, din care un exemplar se comunică contribuabilului, iar cel de-al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.

 

6.1. În  cazul în care, urmare analizei informaţiilor prezentate de către contribuabil, se constată ca acesta nu era obligat solicite înregistrarea sau nu avea dreptul solicite înregistrarea în  scopuri de TVA, organul fiscal competent anulează din oficiu înregistrarea în  scopuri de TVA a acestui contribuabil, potrivit art.153 alin.(8) teza 1 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

 

6.2. Anularea înregistrării în scopuri de TVA a contribuabilului se face prin întocmirea unei Decizii privind anularea din oficiu a înregistrării în  scopuri de TVA, prevăzută în  anexa nr.2.

            Decizia cuprinde următoarele elemente:

a)                  denumirea şi sediul organului fiscal în a cărui rază teritorială îşi are sediul contribuabilul;

b)                  datele de identificare ale contribuabilului sau ale împuternicitului desemnat de acesta, după caz;

c)                  obiectul deciziei;

d)                  punctul de vedere al contribuabilului notificat;

e)                  motivele de fapt şi temeiul de drept care au determinat organul fiscal ia decizia de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a contribuabilului;

f)                    numele şi semnătura persoanei care a întocmit decizia privind anularea din oficiu a înregistrării în  scopuri de TVA a contribuabilului.

La această decizie se ataşează punctul de vedere exprimat de către contribuabil.

Decizia privind anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA, aprobată de către conducătorul unităţii fiscale, se emite în 2 exemplare din care un exemplar se comunică contribuabilului, iar al doilea se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.

 

7.   În  cazul în care, urmare analizei informaţiilor prezentate de contribuabil, organul fiscal competent constată îndeplinirea condiţiilor de luare în  evidenţă ca persoană impozabilă în scopuri de TVA de la înfiinţare, va solicita acestuia depunerea cererii prevăzute la punctul 2.