Anexa nr.1
Procedura de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a
unor categorii de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA
CAPITOLUL I. Procedura de anulare din oficiu a
înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care
figurează în evidenţa specială şi în lista contribuabililor
inactivi
1.
Organele fiscale competente anulează, din
oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care
figurează în evidenţa specială constituită potrivit
Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală nr.296/2005 pentru aprobarea Procedurii privind înscrierea
contribuabililor în evidenţa specială, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi a celor care figurează în
lista contribuabililor inactivi constituită potrivit Ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr.575/2006 privind stabilirea condiţiilor şi declararea
contribuabililor inactivi.
2.
La data demarării acţiunii de anulare din
oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile,
organele fiscale competente, selectează persoanele impozabile înregistrate
în scopuri de TVA din:
a)
lista contribuabililor înscrişi în evidenţa
specială în luna anterioară celei în care se derulează acţiunea,
b)
lista contribuabililor inactivi, aprobată prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
existentă în luna anterioară celei în care se derulează acţiunea.
3.
Din listele întocmite potrivit punctului 2, se
elimină persoanele impozabile care la data demarării acţiunii de
anulare îndeplinesc criteriile de ieşire din evidenţa specială
sau a căror stare de inactivitate a încetat prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
4.
Listele cuprinzând persoanele impozabile cărora
li se anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, se transmit, în
termen de 15 zile, direcţiilor generale ale finanţelor publice
judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru centralizare.
5.
Listele centralizate la nivel judeţean şi
al minicipiului Bucureşti, vor fi transmise, în termen de 5 zile, Direcţiei generale a
tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în
vederea consolidării la nivel
naţional.
Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili transmite lista
cuprinzând contribuabilii selectaţi direct Direcţiei generale a
tehnologiei informaţiei.
6.
În termen de
5 zile de la primirea listelor, Direcţia generală a tehnologiei
informaţiei operează radierea atributului fiscal “R/RO” din evidenţa
informatică şi publică pe pagina de Internet a Ministerului
Finanţelor Publice, www.mfinante.ro, lista persoanelor impozabile pentru
care a fost anulată, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, precum şi
numărul şi seria certificatelor de înregistrare în scopuri de TVA anulate.
7.
Organele fiscale competente anulează
certificatele de înregistrare în scopuri
de TVA ale persoanelor impozabile pentru care a fost anulată, din oficiu, înregistrarea
în scopuri de TVA.
8.
Procedura prevăzută de prezentul capitol,
se aplică trimestrial, începând cu prima zi a lunii următoare încheierii
trimestrului.
9.
În cazul anulării înregistrării în scopuri
de TVA pentru contribuabilii inactivi, potrivit art.5 din prezentul ordin,
procedura se aplică în termen de 5 zile lucrătoare de la data publicării
Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală pentru aprobarea Listei contribuabililor inactivi, în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
10. În cazul în care condiţiile care au generat anularea înregistrării
în scopuri de TVA au încetat, persoana
impozabilă poate solicita organului fiscal competent înregistrarea în scopuri de TVA, potrivit art.153 alin.(8) teza
4 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL
II. Procedura de verificare a înregistrării în scopuri de TVA pentru comercianţii care au solicitat
înregistrarea în scopuri
de TVA de la înfiinţare
1. Prezenta procedură se aplică persoanelor impozabile care au calitatea de comercianţi şi care solicită înregistrarea în scopuri de TVA de la înfiinţare, denumite în continuare contribuabili.
2. Organele fiscale în a căror rază teritorială contribuabilii îşi au sediul, denumite în continuare organe fiscale competente, verifică zilnic dacă, contribuabilii au solicitat eliberarea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA prin depunerea formularului “Cerere de eliberare a certificatului de înregistrare în scopuri de TVA pentru comercianţii care se înregistrează
în scopuri de TVA de la înfiinţare”,
prevăzut de Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.3/2007 privind Procedura de solicitare a certificatului de înregistrare în scopuri de TVA pentru comercianţii care se înregistrează în scopuri de TVA de la
înfiinţare.
3. Verificarea se efectuează prin consultarea raportului zilnic editat prin intermediul
aplicaţiei informatice
pusă la dispoziţie
de către Direcţia
generală a tehnologiei
informaţiei din cadrul
Ministerului Finanţelor
Publice.
4. Raportul cuprinde datele de identificare ale contribuabililor şi data comunicării certificatului
de înregistrare de către
oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale, pentru contribuabilii care au solicitat înregistrarea în scopuri de
TVA de la înfiinţare.
5. Dacă, în termen de 5 zile lucrătoare de la data eliberării certificatului de
înregistrare de către oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunal, contribuabilul
nu s-a prezentat în vederea depunerii cererii prevăzute la punctul 2, organul fiscal competent
va solicita prezenţa contribuabilului la
sediul său, în vederea clarificării
situaţiei fiscale, prin transmiterea notificării prevăzute în anexa nr.3.
6. Notificarea se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se comunică
contribuabilului, iar cel de-al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal
al acestuia.
6.1. În cazul
în care, urmare analizei informaţiilor prezentate de către contribuabil, se constată ca
acesta nu era obligat să solicite înregistrarea sau nu avea
dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA, organul fiscal
competent anulează din oficiu
înregistrarea în scopuri de TVA a acestui contribuabil, potrivit art.153 alin.(8) teza 1 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
6.2. Anularea înregistrării în scopuri de TVA a contribuabilului
se face prin întocmirea unei Decizii privind
anularea din oficiu a înregistrării în scopuri
de TVA, prevăzută în
anexa nr.2.
Decizia cuprinde următoarele elemente:
a)
denumirea
şi sediul organului fiscal în a cărui rază teritorială îşi
are sediul contribuabilul;
b)
datele
de identificare ale contribuabilului sau ale împuternicitului desemnat de
acesta, după caz;
c)
obiectul deciziei;
d)
punctul de vedere al contribuabilului notificat;
e)
motivele de fapt şi temeiul
de drept care au determinat
organul fiscal să ia decizia de anulare
din oficiu a înregistrării
în scopuri de TVA a contribuabilului;
f)
numele şi semnătura persoanei care a întocmit decizia privind anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a contribuabilului.
La această decizie se ataşează punctul de vedere exprimat de către contribuabil.
Decizia privind anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA, aprobată de către conducătorul unităţii fiscale, se emite în 2 exemplare
din care un exemplar se comunică
contribuabilului, iar al doilea se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.
7. În cazul în care, urmare analizei informaţiilor prezentate de contribuabil, organul fiscal
competent constată îndeplinirea
condiţiilor de luare în evidenţă ca persoană
impozabilă în scopuri de TVA de la înfiinţare,
va solicita acestuia depunerea cererii prevăzute la punctul 2.