ANEXA

 

                            NORME METODOLOGICE

 

privind închiderea conturilor contabile, întocmirea și depunerea situațiilor financiare privind execuția bugetară la 31 decembrie 2004

 

 

    Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, alte autorități publice, instituțiile publice autonome și instituțiile publice subordonate au obligația, potrivit Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificarile si completarile ulterioare, să întocmească situații financiare trimestriale și anuale care se compun din bilanț, cont de execuție bugetara și anexe.

    Situațiile financiare reprezintă documente oficiale de prezentare a situației patrimoniului aflat în administrarea statului și a unităților administrativ-teritoriale, a execuției bugetului de venituri și cheltuieli, precum și a anexelor la buget.

    În baza art. 56 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, pe baza situațiilor financiare prezentate de ordonatorii principali de credite, a conturilor privind execuția de casă a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat și a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de organele care, potrivit legii, au această sarcină, și în urma verificării și analizării acestora, Ministerul Finanțelor Publice elaborează contul general anual de execuție a bugetului de stat și, respectiv, contul de execuție a bugetului asigurărilor sociale de stat, care au ca anexe conturile anuale de execuție a bugetelor fondurilor speciale și bugetele ordonatorilor principali de credite, inclusiv anexele acestora, pe care le prezintă Guvernului și care, după verificare de către Curtea de Conturi, se aprobă de Parlament.

    Potrivit prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finanțelor Publice întocmește anual bilanțul instituțiilor publice.

    Bilanțul anual al instituțiilor publice, în structura stabilită de Ministerul Finanțelor Publice, se prezintă Guvernului o dată cu contul general anual de execuție a bugetului de stat.

    Având în vedere importanța lucrărilor ce se elaborează de către Ministerul Finanțelor Publice în baza situațiilor financiare întocmite de ministere, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, alte autorități publice și instituții publice autonome, ordonatorii de credite și conducătorii compartimentelor financiar-contabile au obligația încheierii execuției bugetare în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind încheierea execuției bugetare a anului 2004, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1862/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr.1226 din 20 decembrie 2004, precum și cu prevederile prezentelor norme metodologice.

    Situațiile financiare anuale aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr. 1.801/1995, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 20 noiembrie 1995, cu modificările ulterioare, precum si anexele la acestea aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1745/2002, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 16 ianuarie 2003 si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 117/2004, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 27 ianuarie 2004, se întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanțelor Publice în anul 2004, adaptate structurii indicatorilor aprobați în Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificările și completările ulterioare, precum si altor reglementari in vigoare, formulare afisate pe site-ul  Ministerului Finantelor Publice : www.mfinante.ro .

    Situațiile financiare anuale ale instituțiilor publice finanțate din bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanțelor Publice, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, în condițiile Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003, cu modificările și completările ulterioare.

 

1.       Întocmirea bilanțului contabil

 

    La întocmirea bilanțului contabil se vor avea în vedere următoarele:

    1.1. Bilanțul contabil se întocmește pe baza ultimei balanțe de verificare a conturilor sintetice la 31 decembrie 2004, pusă de acord cu balanțele de verificare ale conturilor analitice, după înregistrarea cronologică și sistematică a operațiunilor consemnate în documente justificative, aprobate de conducătorul instituției.

    Se vor efectua, în prealabil:

    - analiza soldurilor conturilor contabile astfel încât acestea să reflecte operațiuni patrimoniale ale instituției publice și să corespundă funcțiunii stabilite în planurile de conturi în vigoare;

    - clarificarea sumelor ce se mențin nejustificat în conturile 220 "Debitori", 225 "Clienți", 231 "Creditori", 234 "Furnizori" etc., urmărindu-se achitarea obligațiilor și încasarea creanțelor în lei și în valută, după caz;

    - analiza sumelor încasate de la debitori sau clienți din anii precedenți, care, potrivit legii, se virează la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz, subcapitolul 22.01.05, respectiv 22.02.05 "Restituiri de fonduri din finanțarea bugetară a anilor precedenți".

 

    1.2. În conformitate cu prevederile art. 26 alin. (11) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicată, cu modificarile si completarile ulterioare, întocmirea situațiilor financiare anuale trebuie să fie precedată obligatoriu de inventarierea generală a elementelor de activ și de pasiv potrivit Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1753/2004, publicat in  Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 1174 din 13 decembrie 2004. 

    În conformitate cu prevederile art. 19 din Legea nr. 82/1991, republicată, și ale pct. 8 de la lit. C secțiunea I din Normele metodologice de întocmire și utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiară și contabilă, precum și a modelelor acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 425/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 bis din 15 octombrie 1998, cu modificările ulterioare, instituțiile publice au obligația ca pe baza datelor cuprinse în listele de inventariere și procesele-verbale de inventariere a elementelor patrimoniale să întocmească "Registrul-inventar" (cod 14-1-2) - document contabil obligatoriu.

    Potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.031/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului și al unităților administrativ-teritoriale, bunurile proprietate publică aflate în administrarea ministerelor și celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale și instituțiilor publice subordonate acestora se inventariază anual pe liste de inventariere distincte.

    Persoanele juridice care, potrivit legii, au în concesiune, închiriere sau în folosință gratuită bunuri din domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale au obligația inventarierii anuale a bunurilor respective pe liste de inventariere distincte, care se transmit și titularului dreptului de administrare.

 

    1.3. În contabilitatea Ministerului Administrației și Internelor, Serviciului Roman de Informatii, Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat și/sau unităților din subordinea acestora, operațiunile de compensare a obligațiilor datorate agentilor economici distribuitori de benzina  si motorina, prin compensare cu sumele datorate de acestia la bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 13 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2004, nr. 507/2003,  se reflectă în creditul contului 701 "Finanțarea în baza unor acte normative speciale" - analitic 701.08 "Finanțarea în baza prevederilor art. 13 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2004     nr. 507/2003".

    În creditul acestui cont Ministerul Administrației și Internelor, Serviciul Roman de Informatii, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat  și/sau unitățile din subordinea acestora înregistrează sumele datorate și neachitate agentilor economici distribuitori de benzina si motorina, care au intrat în acțiunea de compensare a unor obligații bugetare, potrivit prevederilor art. 13 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2004, nr. 507/2003:

 

234 "Furnizori"/analitic            =         701 "Finanțarea în baza unor

     distinct                                                     acte normative speciale"

                                                                      analitic                                                   

                                                               701.08 "Finanțarea în baza

                                                                            prevederilor art. 13

                                                                            alin.(4) din Legea      

                                                                            bugetului de stat pe

                                                                            anul 2004, nr. 507/2003"

    Contul 701 "Finanțarea în baza unor acte normative speciale" se debitează la finele anului prin creditul contului 410 "Cheltuielile instituției publice finanțate de la buget" sau 702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și alte surse", după caz:

 

701”Finantarea in baza                       =                  %

        unor acte normative                         410  ”Cheltuielile institutiei

        speciale”-analitic:                                     publice finantate de la

701.08 „Finantarea in baza                               buget”

            prevederilor art. 13 alin.(4)          702  „Finantarea de la buget

            din Legea bugetului de stat                   privind anii precedenti

            pe anul 2004, nr.507/2003.”                 si alte surse”        

    Soldul contului reprezintă contravaloarea materialelor neconsumate din finanțarea în baza prevederilor art. 13 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2004,  nr. 507/2003.             

 

    1.4. În contabilitatea Ministerului Administrației și Internelor, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Protectie si Paza  și/sau unităților din subordinea acestora, operațiunile de compensare a sumelor datorate furnizorilor, prin compensare cu sumele datorate de acestia la bugetul de stat , se reflectă în creditul contului 701 "Finanțarea în baza unor acte normative speciale" - analitic 701.09 "Finanțarea în baza prevederilor art. 8  din Ordonanta Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat pe  anul 2004  nr. 48/2004".

    În creditul acestui cont Ministerul Administrației și Internelor, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Protectie si Paza  și/sau unitățile din subordinea acestora înregistrează sumele datorate și neachitate agentilor  distribuitori de carburanti si lubrifianti, care au intrat în acțiunea de stingere prin compensare a unor obligații bugetare, potrivit prevederilor art. 8 Ordonanta Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat pe  anul 2004  nr. 48/2004 :

 

234 "Furnizori"/analitic              =   701 "Finanțarea în baza unor

     distinct                                              acte normative speciale"

                                                               analitic :                                                  

                                                          701.09 "Finanțarea în baza

                                                                    prevederilor art.8 din                                                     

                                                                   Ordonanta Guvernului      

                                                                   cu privire la rectificarea      

                                                                   bugetului de stat pe

                                                                   anul 2004, nr. 48/2004”

Contul 701 "Finanțarea în baza unor acte normative speciale" se debitează la finele anului prin creditul contului 410 "Cheltuielile instituției publice finanțate de la buget" sau 702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și alte surse", după caz:

 

701”Finantarea in baza                       =                  %

        unor acte normative                            410  ”Cheltuielile institutiei

        speciale”-analitic:                                          publice finantate de la

701.09 „Finantarea in baza                                    buget”

            prevederilor art. 8 din                     702  „Finantarea de la buget

            Ordonanta Guvernului  cu                        privind anii precedenti

            privire la rectificarea bugetului                si alte surse”

            de stat pe anul 2004, nr. 48/2004”        

    Soldul contului reprezintă contravaloarea materialelor neconsumate din finanțarea în baza prevederilor art. 8 Ordonanta Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat pe  anul 2004  nr. 48/2004 .

 

    1.5.  In contabilitatea Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat operatiunile de compensare a sumelor datorate regiei, cu sumele datorate de aceasta la bugetul de stat,  conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa grea in perioada 2001-2006 la Regia Autonoma  pentru  Activitati Nucleare  si acumularea acesteia   de catre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, cu modificarile si completarile ulterioare, se reflectă în creditul contului 701 "Finanțarea în baza unor acte normative speciale" - analitic 701.10 "Finanțarea în baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa grea in perioada 2001-2006 la  Regia  Autonoma pentru Activitati Nucleare si acumularea acesteia de catre  Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, cu modificarile si completarile ulterioare”

       În creditul acestui cont se  înregistrează sumele datorate și neachitate regiei, care  intra in acțiunea de stingere  a unor obligații bugetare, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa grea in perioada 2001-2006 la Regia Autonoma  pentru  Activitati Nucleare  si acumularea acesteia   de catre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, cu modificarile si completarile ulterioare :

 

234 "Furnizori"/analitic         =       701 "Finanțarea în baza unor

     distinct                                                   acte normative speciale"

                                                                    analitic :                                                  

                                                        701.10 "Finanțarea în baza                                                                                                             

                                                                    Ordonantei de urgenta a

                                                                    Guvernului nr 45/2001

                                                                    privind productia de apa

                                                                    grea in perioada 2001-2006

                                                                    de la Regia Autonoma pentru

                                                                 Activitati Nucleare si acumularea

                                                                  acesteia de catre  Administratia

                                                                  Nationala a Rezervelor de Stat, 

                                                                 cu  modificarile si completarile

                                                                   ulterioare”                  

Contul 701 "Finanțarea în baza unor acte normative speciale" se debitează la finele anului prin creditul contului 410 "Cheltuielile instituției publice finanțate de la buget" sau 702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și alte surse", după caz:

701”Finantarea in baza                       =                            %

        unor acte normative                                410  ”Cheltuielile institutiei

        speciale”-analitic:                                             publice finantate de la

701.10 „Finantarea in baza                                       buget”

           Ordonantei de urgenta a                       702  „Finantarea de la buget

           Guvernului nr. 45/2001 privind                     privind anii precedenti

            productia de apa grea in perioada                 si alte surse”

            2001-2006 la Regia Autonoma pentru

            Activitati Nucleare si acumularea

            acesteia de catre Administratia

            Nationala a Rezervelor de Stat,

            cu modificarile si completarile

            ulterioare.”

    Soldul contului reprezintă contravaloarea materialelor neconsumate din finanțarea în baza  Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa grea in perioada 2001-2006 la Regia Autonoma  pentru  Activitati Nucleare  si acumularea acesteia   de catre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

      1.6. Operațiunile prezentate în Normele metodologice privind încheierea execuției bugetare a anului 2004, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1862 /15.12.2004, se vor reflecta în contabilitatea instituțiilor publice astfel:

    A. La unitățile administrativ-teritoriale, reflectarea în contabilitate a operațiunilor cuprinse în cap. IV "Încheierea execuției bugetelor locale":

    Punctul 4.9 (1)

    - Constituirea disponibilului cu destinație specială din cote defalcate din impozitul pe venit, care urmează a fi alocate bugetelor locale, rezervat de către unitățile trezoreriei statului în contul 50.02.07 "Disponibil cu destinație specială din cote defalcate din impozitul pe venit care urmează a fi alocate bugetelor locale":

 

           119.01                  =                    337

         „ Disponibil din fonduri cu               „Fonduri cu destinatie speciala”

destinatie speciala si de                         analitic 337.40  „Cote defalcate

redistribuire”                                 din    impozitul pe venit care urmeaza a fi  alocate bugetelor locale “

 

    Disponibilul cu destinație specială din cote defalcate din impozitul pe venit, care urmează a fi alocate bugetelor locale, se raportează în anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinație specială" pe rândul 16 "Alte fonduri speciale".

 

    - Virarea în contul bugetelor locale a cotelor defalcate din impozitul pe venit rezervate în contul 50.02.07, după prezentarea ordinelor de plată pentru achitarea obligațiilor de plată către furnizorii de energie termică:

 

           337                                =                                 119.01

     „Fonduri cu destinatie speciala”                   „ Disponibil din fonduri cu           

     analitic 337.40 „Cote defalcate din                   destinatie speciala si de 

     impozitul pe venit care urmeaza                        redistribuire”

     a fi alocate bugetelor locale”

 

 

 

 

    Punctul 4.10

    - La finele anului 2004, în soldul contului 106 "Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale", respectiv 335 "Cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale" pot rămâne eventuale cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale nealocate bugetelor locale, ca urmare a neachitării de către unitățile administrativ-teritoriale a obligațiilor către furnizorii de energie livrată populației, în condițiile legii.

 

    Punctul 4.11

    - Stabilirea rezultatului execuției  bugetului local, pe baza veniturilor și cheltuielilor (punctul 4.11.1):

    1. În situația în care veniturile  sunt mai mari decât cheltuielile  (punctul 4.9.1.1):

a)       reîntregirea fondului de rulment al unitatii administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acestea in cursul anului 2004:

               

                           209                   =                 102

   „Sume primite din fondul de                 „Disponibil al bugetului local

      rulment pentru acoperirea                      la trezoreria statului”

      golurilor temporare de casa”

 

                                                        si,

 

                            102.1                   =                202

   „Disponibil din fondul de                     „Sume acordate  din fondul

   rulment al bugetului local”                   de rulment pentru acoperirea

                                                                  golurilor temporare de casa”

 

    b) închiderea conturilor de venituri și cheltuieli pe structura clasificației bugetare:

 

                          500                    =                 57.01

     „Veniturile bugetului local”       “Rezultatul executiei bugetelor locale”

 

                             57.01                   =            400

    “Rezultatul executiei bugetelor                 “Cheltuielile bugetului local”

      locale”                                                     

 

    c) utilizarea cu prioritate a excedentului din exercitiul curent al bugetului local pentru rambursarea eventualelor împrumuturi restante, plata dobânzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri aferente acestora:

 

                       57.01                   =                   102

  “Rezultatul executiei bugetelor locale”  “Disponibil al bugetului local la 

                                                                             trezoreria statului”

 

    d) constituirea fondului de rulment propriu:

 

                            57.01                    =                    339

    “Rezultatul executiei bugetelor locale”          “Fondul de rulment”

 

                             102.01                  =                   102

     “Disponibil din fondul de rulment         “Disponibil al bugetului  al             al bugetului local “                                            local  la trezoreria statului”

 

 

    2. În situația în care veniturile  sunt mai mici decât cheltuielile (punctul 4.11.1.2):

    a) închiderea conturilor de venituri și de cheltuieli pe structura clasificației bugetare:

                              500                    =                 57.01

     ”Veniturile bugetului local”       “Rezultatul executiei bugetelor locale”

 

                             57.01                   =                400

  “Rezultatul executiei bugetelor locale”     “Cheltuielile  bugetului local”

 

    b) acoperirea definitiva a deficitului rezultat din executia  bugetului local, din fondul de rulment propriu al unitatii administrativ-teritoriale:

   

                          401                         =            202

    “Cheltuieli din fondul                       “Sume acordate  din fondul de                    

    de rulment”                                         rulment pentru acoperirea   

                                                                golurilor temporare de casa”.

                                                     

                          209                         =              57.01

        „Sume primite din fondul                   „Rezultatul  executiei bugetelor

         de rulment pentru acoperirea                locale”

          golurilor temporare de casa”                                             

 

NOTĂ:

    După efectuarea înregistrărilor contabile de mai sus, contul 57.01 nu prezintă sold, iar soldul contului 102.01, trebuie să fie identic cu soldul contului 82.98.02.01 „Excedent „ deschis la trezoreria statului.

 

    B. La Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale și instituțiile subordonate, reflectarea în contabilitate a operațiunilor cuprinse în cap. V "Încheierea execuției bugetului asigurărilor sociale de stat":

 

    Punctul 5.2.(1)

-          Veniturile fondului initial pentru functionarea  sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale constituite in baza prevederilor Legii nr.346/2002 privind asigurarea  pentru accidente de muncă și boli profesionale publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.454 din 27 iunie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, incasate in conturile de venituri ale bugetului asigurarilor sociale de stat  respectiv,  conturile 22.11.04.01”Contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de angajatori”, 22.11.04.02 „Contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de alte persoane fizice care incheie asigurare” si 22.11.04.03” Contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale pentru someri pe durata practicii profesionale” si care au fost virate la data de 31 decembrie 2004 in contul 30.01 "Disponibil al Fondului inițial pentru funcționarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale" se inregistreaza astfel:

 

       504 "Veniturile bugetului            =    103 "Disponibil al  bugetului  

            asigurărilor sociale de stat"                   asigurărilor sociale de stat"

                                                                 și

 

       141 "Disponibil al Fondului          =   341 "Fondul inițial pentru 

               inițial pentru funcționarea               funcționarea sistemului de         

               sistemului de asigurare                   asigurare pentru accidente     

              pentru accidente de muncă           de   muncă și boli profesionale"

                și boli profesionale"

 

-          Sumele existente la începutul anului 2005 în contul 30.01 "Disponibil al Fondului inițial pentru funcționarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale" deschis pe seama caselor judetene de pensii si Casei de Pensii a municipiului Bucuresti se vireaza la  Casa  Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari  Sociale  se inregistreaza astfel :

 

 

 

341 "Fondul inițial pentru          =         141 "Disponibil al Fondului inițial

funcționarea sistemului de                           pentru funcționarea sistemului        asigurare pentru accidente de                      de asigurare pentru accidente   munca si boli profesionale"                        de  muncă și boli profesionale"

 

    - Închiderea conturilor de venituri și cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat - punctul 5.3.1:

-          Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurărilor sociale de stat- punctul 5.3.3.

 

                             %                    =  57  "Rezultatul execuției bugetare”

504 "Veniturile bugetului

    asigurărilor sociale de stat"

506 "Subvenții primite de bugetul

     asigurărilor sociale de stat"

 

    - Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat - punctul 5.3.4.

 

57  "Rezultatul execuției              =   408 "Cheltuielile bugetului        bugetare"                                                    asigurărilor sociale de  stat"

 

 

    - Finanțarea cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat din disponibilitățile de la trezoreria statului:

 

 103 "Disponibil al bugetului   =              710 "Finanțarea bugetului

        asigurărilor sociale                                   asigurărilor sociale de

        de stat"                                                    stat de la trezoreria statului"

   

 

    C. La Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și unitățile subordonate, reflectarea în contabilitate a operațiunilor cuprinse la cap. VI "Încheierea execuției fondurilor speciale":

    Punctul 6.1.1

    - Inchiderea conturilor de venituri și cheltuieli ale bugetului  asigurărilor pentru șomaj:

    - Închiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurărilor pentru somaj - punctul 6.1.4:

 

 

   536 " Veniturile bugetului asigurarilor      =      57  "Rezultatul execuției

             pentru somaj                                                    bugetare”

 

- Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurărilor pentru somaj - punctul 6.1.5:

 

       57  "Rezultatul execuției        =         436 „Cheltuielile bugetului

                  bugetare”                                     asigurarilor pentru somaj”

 

Transferarea de catre agentiile teritoriale pentu ocuparea fortei de munca a rezultatului executiei bugetului asigurarilor pentru somaj inregistrat la finele aului 2004  , in contul „ Excedent /Deficit curent al bugetului asigurarilor pentru somaj pe anul 2004”  deschis pe seama Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca :

 

-          transferul excedentului  bugetar :

 

57 "Rezultatul execuției”           = 116” Disponibil al bugetului                                                                                        bugetare”                                                asigurarilor   pentru somaj”

                                                                                                 

-          preluarea deficitului  bugetar :

 

116” Disponibil al bugetului=    57 "Rezultatul execuției bugetare” 

 asigurarilor pentru somaj”

 

    D. La Casa Națională de Asigurări  de Sănătate, Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti, casele de asigurări de sănătate județene, Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului și Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești, reflectarea în contabilitate a operațiunilor cuprinse în cap. VI "Încheierea execuției fondurilor speciale":

 

    Punctul 6.2

-          Operatiunile de incheiere a executiei bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate :

 

Restituirea subventiilor primite de Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate de la bugetul de stat, ramase neutilizate la finele anului 2004 (punctul 6.2.1.)

 

579  „Veniturile bugetului  Fondului     =  179  „Disponibil din Fondul    

 national unic de asigurari sociale              national unic de asigurari

  de sanatate”                                             sociale de sanatate”

 

 

Constituirea fondului de rezerva in cota de 1% aplicata veniturilor colectate de acestea  (punctul 6.2.1.(1) la 6.2.1.(6):

 

579  „Veniturile bugetului  Fondului     =  179  „Disponibil din Fondul    

 national unic de asigurari sociale              national unic de asigurari

  de sanatate”                                               sociale de sanatate”

                                                     si,

 

 129 „Disponibil din fondul de       =     350  „Fondul de rezerva

          rezerva constituit potrivit                      constituit potrivit

           O.u.G. 150/2002”                                 O.u.G. 150 /2002”

                                                     

      -  Punctul 6.2.2.  Inchiderea conturilor de venituri și cheltuieli ale bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate. 

- Închiderea conturilor de venituri ale bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate:

 

579„Veniturile bugetului Fondului national   =  57 "Rezultatul execuției                

      unic de asigurari sociale de sanatate”                        bugetare”

 

-Închiderea conturilor de cheltuieli ale bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate:

 

57 "Rezultatul execuției bugetare”=   479„ Cheltuielile bugetului Fondului national unic  de asigurari   sociale de sanatate “

Transferarea de catre casele de asigurari de sanatate judetene, Casa de Asigurari  de Sanatate a Municipiului Bucuresti, Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului și Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești, a rezultatului executiei bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate in contul

„ Excedent /Deficit curent al bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2004”  deschis pe seama Casei Naționale de Asigurări  de Sănătate.

-          transferul excedentului  bugetar :

 

57 "Rezultatul execuției bugetare”  =      179” Disponibil al bugetului

                                                                      Fondului  national unic de

                                                                      asigurari sociale de 

                                                                      sanatate “ 

                                                                                                                                                    

-          preluarea deficitului  bugetar :

 

179” Disponibil al bugetului      =    57 "Rezultatul execuției bugetare” 

      Fondului  national unic

      de asigurari sociale de sanatate”

   

    1.7. În conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 520/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 25 aprilie 2003, cu modificările și completările ulterioare, organele fiscale ale Ministerului Finanțelor Publice care țin evidența sumelor încasate din impozite, taxe, contribuții și alte venituri ale bugetului de stat vor avea în vedere închiderea contului 501 "Veniturile bugetului de stat" la 31 decembrie 2004, astfel:

 

    501 "Veniturile bugetului     =     101 "Disponibil al bugetului

        de stat"                                                de stat la trezoreria statului"

 

             

Compartimentul de contabilitate a creantelor bugetare  din cadrul  directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili,  au obligatia ca inaintea intocmirii situatiilor financiare anuale sa efectueze punctajul de conformitate intre datele inscrise in evidenta contului 220 „Debitori” si cele din evidenta analitica pe platitori organizata la nivelul unitatilor fiscale teritoriale.

            La intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, creditorii bugetari care administreaza venituri bugetare, in conditiile legii vor asigura  concordanta datelor inscrise in bilantul contabil, cont 220  „Debitori”  desfasurat in conturi sintetice de gradul II  respectiv 220.31 „Debitori ai bugetului de stat”, 220.32 „Debitori ai bugetului local”, 220.33  „Debitori ai bugetului asigurarilor sociale de stat”,   220.34  „Debitori ai bugetului asigurarilor pentru somaj”, 220.35 „Debitori ai bugetului Fondului national unic de asigurari  sociale de sanatate”, cu cele raportate in Anexa 22 „Situatia creantelor bugetare neincasate la data de....”.

           

    1.8. Potrivit prevederilor art. 18 alin. (5) din Legea contabilitatii

nr. 82/1991, republicată, cu modificarile si completarile ulterioare,  la instituțiile publice rezultatul execuției bugetare se stabilește anual prin închiderea conturilor de cheltuieli efective și a conturilor de surse din care au fost efectuate.

    În aplicarea prevederilor de mai sus, precum și a unor prevederi ale Normelor metodologice privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2004, în bilanțul contabil încheiat la 31 decembrie 2004, următoarele conturi nu pot prezenta sold:

    La instituțiile publice finanțate de la buget:

 

      -  contul 101 „Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului”;

      - contul 105 "Disponibil al instituției publice"  (cu exceptia     disponibilitatilor din finantarea externa rambursabila si creditelor externe);

   - contul 105.01"Disponibil din procurarea valutei la instituțiile

                             publice „;                    

   - contul 118 "Disponibil din contravaloarea în lei a sumelor încasate      

                         in valuta „ ;          

   - contul 13 "Casa";

      - contul 410 "Cheltuielile instituției publice finanțate de la buget"        (se închide prin debitul contului 700 "Finanțare de la buget privind anul curent");

       -  contul 412 "Diferențe de curs valutar" se închide astfel:

- soldul creditor al contului 412 se închide prin creditul    contului   702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și alte surse";

- soldul debitor al contului 412 se închide prin debitul    contului 702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și alte surse";

        - contul 421 "Cheltuieli din fonduri cu destinație specială" (se    închide    prin debitul contului 337 "Fonduri cu destinație specială", distinct pentru fiecare fond constituit potrivit reglementărilor legale în vigoare);

       - contul 443 "Cheltuieli din fondul extrabugetar conform Legii nr.  112/1995" (se închide prin debitul contului 343 "Fondul extrabugetar conform Legii nr. 112/1995");

        - contul 501 "Veniturile bugetului de stat" (se închide prin creditul contului 101 "Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului");

     - contul 700 "Finanțarea de la buget privind anul curent" (se   închide prin creditul conturilor 410 "Cheltuielile instituției publice finanțate de la buget", respectiv 702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și alte surse").

 

 

 

 

   Fac excepție:

    a) cheltuielile efectuate din contribuția financiară nerambursabilă a Comunității Europene, precum și cheltuielile cu comisioanele și spezele bancare, care se închid la sfârșitul programelor de finanțare, astfel:

 

705.01 "Finanțarea din                  =  422.01 "Cheltuieli din contributia     

   contribuția financiară a                               financiară a Comunității

   Comunității Europene                                 Europene la dispoziția

   la dispoziția Fondului                                 Fondului Național"

   Național"

522 "Venituri din dobânzi            =     423 "Cheltuieli cu comisioane

         bancare"                                               și speze bancare"

 

           b) diferențele de curs valutar aferente contribuției financiare nerambursabile a Comunității Europene, se închid  la sfârșitul programelor de finanțare, astfel:

 

-          în situația în care contul 412 "Diferențe de curs valutar" prezintă sold debitor:

 

    705.01 "Finanțarea din            =    412 "Diferențe de curs valutar"

        contribuția financiară a

        Comunității Europene la

        dispoziția Fondului

        Național"

 

    - în situația în care contul 412 "Diferențe de curs valutar" prezintă sold creditor:

 

  412 "Diferențe de curs                  =   705.01 "Finanțarea din contribuția

       valutar”                                                        financiara a Comunitatii                            

                                                                            Europene la dispozitia

                                                                            Fondului National”

    La instituțiile publice finanțate din venituri proprii, venituri proprii si subventii de la bugetul de stat:

 

    - contul 13 "Casa";

    - contul 412 "Diferențe de curs valutar" se închide în funcție de natura diferențelor de curs valutar favorabile sau nefavorabile, astfel:

- soldul creditor al contului 412 se închide prin creditul      contului 528 "Venituri din anii precedenți și alte surse";

- soldul debitor al contului 412 se închide prin debitul contului 528 "Venituri din anii precedenți și alte surse";

- contul 420 "Cheltuielile instituției publice finanțate din venituri proprii" (se închide prin debitul contului 520 "Veniturile proprii ale instituției publice"). Fac excepție cheltuielile aferente producției neterminate aflate în stoc la 31 decembrie 2004;

- contul 425 "Cheltuielile instituțiilor de învățământ conform Legii     nr. 84/1995" (se închide prin debitul contului 525 "Veniturile instituțiilor de învățământ conform Legii nr. 84/1995");

        - contul 427 "Cheltuielile activităților sanitare conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 150/2002" (se închide prin debitul contului   527 "Venituri din activitatea sanitară");

        - contul 491 "Cheltuieli din venituri pentru finanțarea de bază a instituțiilor de învățământ superior" (se închide prin debitul contului 591   "Venituri pentru finanțarea de bază a instituțiilor de învățământ superior");

        - contul 492 "Cheltuieli din alocații bugetare cu destinație specială" (se închide prin debitul contului 592 "Venituri din alocații bugetare cu destinație specială").

    Soldurile debitoare ale conturilor 420, 425, 427, 491 și 492, rămase neînchise, în cazul în care veniturile încasate au fost mai mici decât cheltuielile efectuate în limita bugetului aprobat, se închid la finele anului 2004 prin debitul contului 528 "Venituri din anii precedenți și alte surse".

    Soldurile creditoare ale conturilor 520, 525, 527, 591 și 592, rămase după operațiunea de închidere a conturilor 420, 425, 427, 491 și 492, se preiau în creditul contului 528, după depunerea situațiilor financiare anuale.

 

    La unitățile administrativ-teritoriale:

    - contul 102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria statului";

    - contul 107 "Disponibil din venituri încasate pentru bugetul Capitalei";

-     contul 13 "Casa";

-      contul  202 „Sume  acordate din fondul  de rulment pentru acoperirea golurilor temporare de casa”;

-      contul 209 „Sume primite din fondul de rulment pentru acoperirea golurilor temporare de casa”;

-      contul 401 „Cheltuieli din fondul de rulment” (se inchide prin debitul contului 339  „Fondul de rulment „ );

    - contul 472 „Cheltuieli din fondul pentru constructii de locuinte „ (se inchide prin debitul contului 372 „Fondul pentru constructii de locuinte’);

    - contul 476 „Cheltuieli din taxe speciale” ( se inchide prin debitul contului 376 „Taxe speciale”)

    - contul 481 „Cheltuieli din sume reprezentand amortizarea activelor fixe detinute de serviciile publice de interes local”  (se inchide prin debitul contului  381 „Sume reprezentand amortizarea activelor fixe detinute de serviciile publice de interes local” ) ;

 - contul 482 „Cheltuieli din fonduri externe nerambursabile” (se    inchide prin debitul contului 382 „Fonduri externe nerambursabile”);

    - contul 400*) "Cheltuielile  bugetului local";

    - contul 500**) "Veniturile  bugetului local";

    - contul 507 "Venituri încasate pentru bugetul Capitalei";

    - contul 57 "Rezultatul execuției bugetare".

------------

    *) Se închide prin debitul contului 57 "Rezultatul execuției bugetare".

    **) Se închide prin creditul contului 57 "Rezultatul execuției bugetare". 

    NOTĂ:

    În situația în care bugetul local nu poate rambursa eventualele împrumuturi restante, dobânzile și comisioanele aferente, contul 102.01 "Disponibil din fondul de rulment al bugetului local"  nu prezintă sold.

    La instituțiile publice finanțate din bugetul asigurărilor sociale de stat :

   - contul 13 "Casa";

  - contul 408 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat" (se            închide prin debitul contului 57 "Rezultatul execuției bugetare");

- contul 504 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat” ( se inchide prin creditul contului   57 „Rezultatul executiei bugetare”) ;   

 - contul 506 „Subventii primite de bugetul asigurarilor sociale de stat

                (se inchide prin creditul contului   57 „Rezultatul executiei bugetare”) ;       

    La institutiile publice finantate din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj :

 

    -   contul      13  „Casa”;

    -   contul     436  „Cheltuielile bugetului asigurarilor pentru somaj „

                   ( se inchide prin debitul contului  57 „Rezultatul executiei    bugetare”);

     - contul     536  „Veniturile  bugetului asigurarilor pentru somaj” ( se   inchide prin creditul contului   57 „Rezultatul executiei bugetare”) .

     

   La instituțiile publice finanțate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sanatate:

 

 - contul 13 „Casa”;

 - contul  479 „Cheltuielile bugetului  Fondului national unic de   asigurari   sociale de sanatate  (se inchide prin debitul contului  57 „Rezultatul executiei bugetare”);

   -  contul  579  „Veniturile bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate  ( se inchide prin creditul contului   57 „Rezultatul executiei bugetare”) .

  

 

         1.9. În aplicarea prevederilor cap. IV "Regimul donațiilor și sponsorizărilor rămase neutilizate la finele anului bugetar" din Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.661 bis/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de încasare și utilizare a fondurilor bănești primite sub forma donațiilor și sponsorizărilor de către instituțiile publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 11 decembrie 2003, se vor avea în vedere următoarele înregistrări:

 

a)       în situația în care sumele primite sub formă de donații și sponsorizări au majorat bugetele de venituri și cheltuieli ale instituțiilor publice:

 

     - transferul sumelor reprezentând donații și sponsorizări rămase disponibile, din contul corespunzător de cheltuieli bugetare sau de disponibilități, după caz, în contul 50.07 "Disponibil din donații și sponsorizări rămase neutilizate la finele anului":

 

 119 "Disponibil din fonduri                =                          %

          cu destinație specială                          700 "Finanțarea de la     buget

          și de redistribuire"                                       privind anul curent"

                                                                      120 "Disponibil al instituției

                                                                               publice finanțate din

                                                                               venituri proprii" etc.

 

-  utilizarea in anul urmator a sumelor transferate la finele anului în contul 50.07 "Disponibil din donații și sponsorizări rămase neutilizate la finele anului":

 

 

                   %                               =     119 "Disponibil din fonduri

                                                                     cu destinație specială și

                                                                     de redistribuire"

    410 "Cheltuielile instituției

        publice finanțate de la

        buget"

    420 "Cheltuielile instituției

        publice finanțate din

        venituri proprii" etc.

 

b)       în situația în care donațiile și sponsorizările au fost primite în cursul lunii decembrie 2004 și nu au fost majorate bugetele de venituri și cheltuieli ale instituțiilor publice:

 

    - încasarea donațiilor și sponsorizărilor în conturile 50.05 "Sume de mandat și sume în depozit" si 50.06 „Disponibil pentru sume de mandat si sume in depozit ale institutiilor de subordonare locala”:

 

    110 "Disponibil pentru                 =     232 "Decontări cu bugetul"

        sume de mandat și

        sume în depozit"

 

    - virarea la începutul anului următor în contul de venituri bugetare sau de disponibilități, după caz, a sumelor încasate în contul pentru sume de mandat și sume în depozit:

 

    232 "Decontări cu bugetul"    =          110 "Disponibil pentru sume

                                                                      de mandat și sume în depozit" 

                                              

         1.10. Normele metodologice  privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice si al persoanelor juridice fara scop  patrimonial, aprobate prin  Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1487/2003, publicat in  Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 788  din 7 noiembrie 2003, se modifica si se  completeaza dupa cum urmeaza:

 

        - La anexa nr. 3a la normele metodologice functiunea contului 305 „Diferente din reevaluare” se extinde si pentru activele fixe supuse reevaluarii conform prevederilor  Art. 2 alin. (3) si  Art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 81/2003  privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice  aprobata prin Legea nr. 493/2003.

            - La anexa nr. 3a la normele metodologice  punctul I.1  „In Planul de conturi pentru institutiile  publice  se introduc urmatoarele conturi „ se completeaza dupa cum urmeaza :

-          functiunea contului 06 „Active fixe in curs” se  completeaza astfel:

Contul   06 „Active fixe in curs”  se debiteaza prin creditul conturilor:

337 „Fonduri cu destinatie speciala”

            - la institutiile publice finantate din fonduri cu destinatie speciala (fonduri externe nerambursabile, etc.), cu valoarea  activelor fixe necorporale  si corporale in curs  preluate prin protocol de la alte institutii  publice pe baza de proces – verbal  de predare- primire, in situatia cand activele fixe se supun amortizarii ;

528 „Venituri din anii precedenti si alte surse”

 -la institutiile publice finantate din venituri proprii, sau venituri proprii si subventii,   cu valoarea  activelor fixe necorporale  si corporale in curs  preluate prin protocol de la alte institutii  publice pe baza de proces – verbal  de predare- primire, in situatia cand activele fixe se supun amortizarii ;

702 „Finantarea de la buget privind anii precedenti si alte surse”

-la institutiile publice finantate de la buget, cu valoarea  activelor fixe necorporale  si corporale in curs  preluate prin protocol de la alte institutii  publice pe baza de proces – verbal  de predare- primire, in situatia cand activele fixe se supun amortizarii ;

            Contul 06 „Active fixe in curs”  se crediteaza  prin debitul conturilor :

337 „Fonduri cu destinatie speciala”

            -la institutiile publice finantate din fonduri cu destinatie speciala (fonduri externe nerambursabile, etc.), cu valoarea de inregistrare a activelor fixe in curs  predate prin  protocol sau vanzarii acestora ;

528 „Venituri din anii precedenti si alte surse”

- la institutiile publice finantate din venituri proprii sau venituri proprii si subventii,  cu valoarea de inregistrare a activelor fixe in curs  predate  prin  protocol sau vanzarii acestora ;

702 „Finantarea de la buget privind anii precedenti si alte surse”

-la institutiile publice finantate de la buget, cu valoarea de inregistrare a activelor fixe in curs predate prin  protocol sau vanzarii acestora.

 

    Anexa nr. 3b) la normele metodologice "Monografia privind înregistrarea în contabilitate a operațiunilor privind reevaluarea și amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituțiilor publice" se completeaza astfel:

-punctul I.4 lit. g „Inchiderea contului 06 la momentul predarii  activelor fixe in curs  prin protocol sau  vanzarii acestora, dupa caz :

 

                               %                           =            06   „Active fixe in curs”

 337 „Fonduri cu destinatie speciala”                             

 528 „Venituri din anii precedenti

           si alte surse „

702        „Finantare de la buget privind

anii  precedenti si alte surse”

         etc.

 

-punctul II. 4 lit. d  „Inchiderea contului 06 la momentul predarii activelor fixe in curs  prin protocol sau vanzarii acestora”, dupa caz :

 

                               %                            =            06  „Active fixe in curs”

 337 „Fonduri cu destinatie speciala”                             

 528 „Venituri din anii precedenti

           si alte surse „

702   „Finantare de la buget privind

anii  precedenti si alte surse”

 

 etc.         

-punctul III.3.  lit. f : explicatia operatiunii  se completeaza astfel:   [....] sau la predare prin protocol sau vanzarea activelor fixe in curs .

 

1.11. Institutiile publice care detin in numele statului actiuni la unele societati  si companii nationale sau societati comerciale, dupa caz, inregistreaza in contabilitate aceste  participatii cu ajutorul conturilor

03 “Participatii la capitalul social” si 313 “Fondul participatiilor la capitalul social” , astfel :

a) Actiunile dobandite ca urmare a conversiei in actiuni a creantelor bugetare, conform  actelor normative  speciale,  pe baza Certificatelor  de inscriere de mentiuni eliberate  de catre Oficiul  Registrului Comertului, se evidentiaza  potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice  nr.  520/2003, pentru aprobarea  Normelor metodologice  privind organizarea si conducerea contabilitatii veniturilor bugetare, publicat   in   Monitorul   Oficial   al   Romaniei,  Partea I,   Nr.  292  din

25 aprilie 2003, cu modificarile  si completarile ulterioare.

 

 b)  Actiunile preluate de institutiile publice cu atributii in domeniul administrarii si vanzarii actiunilor detinute de  stat in societati si companii nationale sau societati comerciale,  dupa caz, conform actelor normative speciale, pe baza Certificatelor de inscriere de mentiuni eliberate de catre Oficiul Registrului Comertului se  evidentiaza potrivit prevederilor pct. 1.12.  din Precizarile metodologice ale Ministerului Finantelor  Publice privind inchiderea conturilor  contabile, intocmirea si depunerea  situatiilor financiare   privind    executia    bugetara      la    31      decembrie  2001,  nr. 15370/2002 .

 

        c) Actiunile detinute de institutiile  publice ( indiferent de subordonare si modul de finantare a cheltuielilor ) la capitalul social al unor societati  si companii nationale sau societati comerciale, dupa caz,  se evidentiaza   potrivit prevederilor pct. 1.12.  din  Precizarile metodologice ale Ministerului Finantelor Publice privind inchiderea conturilor  contabile, intocmirea si depunerea  situatiilor financiare privind executia bugetara la 31 decembrie 2001,  nr. 15370/2002 .

 

    d) Pentru inregistrarea in contabilitatea Ministerului Finantelor Publice si a altor ministere sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale  a titlurilor de participare detinute de  Romania la capitalul unor organisme internationale,  Planul de conturi pentru institutiile publice aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 324/1984,  se completeaza cu urmatoarele conturi:

 

          Contul 07 “Titluri de participare la capitalul unor organisme internationale”;

            Contul 08 “Varsaminte  de efectuat pentru active fixe financiare”.

          Contul 07 “Titluri de participare la capitalul unor organisme internationale”

 

            Cu ajutorul acestui cont institutiile publice abilitate de lege inregistreaza in contabilitate  valoarea titlurilor de participare detinute de Romania la capitalul unor organisme internationale.

Contul 07 “Titluri de participare la capitalul unor organisme internationale” este un cont de activ. In debit se inregistreaza valoarea titlurilor de participare la capitalul unor organisme internationale, iar in credit,  valoarea titlurilor de participare la capitalul unor organisme internationale, scazute din evidenta. Soldul  debitor reprezinta valoarea titlurilor de participare la capitalul unor organisme internationale.

Contul 07 “Titluri de participare la capitalul unor organisme internationale” se debiteaza prin creditul conturilor:

      08 “Varsaminte  de efectuat pentru active fixe financiare”.

- cu valoarea actiunilor subscrise si nevarsate, detinute de Romania la capitalul unor organisme internationale;

       412 “Diferente de curs valutar”

- cu diferentele nefavorabile de curs valutar rezultate in urma reevaluarii titlurilor de participare la data intocmirii situatiilor financiare;

702           “Finantarea din anii precedenti si alte surse”

- cu valoarea actiunilor subscrise si varsate, detinute de  Romania la capitalul unor organisme internationale.

 Contul 07 “Titluri de participare la capitalul unor organisme internationale” se crediteaza prin debitul conturilor:

412 “Diferente de curs valutar”

- cu diferentele favorabile de curs valutar rezultate in urma reevaluarii titlurilor de participare la data intocmirii situatiilor financiare;

702   “Finantarea din anii precedenti si alte surse”

- cu valoarea actiunilor  detinute de  Romania la capitalul unor organisme internationale, rascumparate  de acestea si scazute din evidenta.

 

Contul 08 “Varsaminte  de efectuat pentru active fixe financiare”.

 

            Cu ajutorul acestui cont institutiile publice abilitate de lege  inregistreaza in contabilitate  varsamintele de efectuat pentru titlurile de participare detinute de Romania la capitalul unor organisme internationale.

Contul 08 “Varsaminte  de efectuat pentru active fixe financiare”  este un cont de pasiv. In credit se inregistreaza varsamintele de efectuat pentru titluri de participare detinute de  Romania la capitalul unor organisme internationale,  iar in debit,  varsamintele  efectuate . Soldul creditor reprezinta varsamintele de efectuat.

Contul 08 “Varsaminte  de efectuat pentru active fixe financiare”  se crediteaza prin debitul urmatoarelor conturi:

 07 “Titluri de participare la capitalul unor organisme internationale”

    - cu valoarea actiunilor subscrise si nevarsate  detinute de Romania la capitalul unor organisme internationale;

 412 “Diferente de curs valutar”

- cu diferentele nefavorabile de curs valutar rezultate in urma reevaluarii varsamintelor  de efectuat la data intocmirii situatiilor financiare;

Contul 08 “Varsaminte  de efectuat pentru active fixe financiare”  se debiteaza prin creditul urmatoarelor conturi:

700 “Finantarea  de la buget privind anul curent”

-cu plata subscriptiei actiunilor detinute, de la bugetul de stat;

 

 

412 “Diferente de curs valutar”

- cu diferentele favorabile de curs valutar rezultate in urma decontarii datoriilor in valuta,  precum si reevaluarii varsamintelor    de efectuat  la data intocmirii situatiilor financiare .

 

1.12.  Pentru  inregistrarea in contabilitate a  operatiunilor legate de derularea creditelor interne obtinute potrivit legii,  institutiile publice pot  utiliza  contul  704 “Credite  bancare” din Planul de conturi pentru institutiile publice, aprobat prin  Ordinul ministrului finantelor nr. 324/1984, cu modificarile  si completarile ulterioare. 

 

1.13. Institutiile publice,  beneficiari finali ai investitiilor finantate  din fonduri ISPA  vor lua masuri  pentru inregistrarea in contabilitate a  activelor fixe in curs de executie, respectiv a celor terminate, receptionate si puse in functiune,  la valoarea comunicata de Oficiul de Plati si Contractare Phare din Ministerul Finantelor Publice sau alte agentii de implementare ,  care au efectuat plati in numele  acestora pentru investitiile respective.

      Inregistrarea in contabilitate  se efectueaza  potrivit prevederilor Normelor metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice si al persoanelor juridice fara scop patrimonial, aprobate prin  Ordinul ministrului finantelor  publice  nr. 1487/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,

 nr. 788 din 7 noiembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare.  

 

1.14.      Institutiile publice care potrivit acordurilor de imprumut deruleaza operatiuni finantate din credite externe vor avea in vedere urmatoarele:

 

- La finele anului 2004, soldul   contului 411 „Cheltuieli din credite externe” precum si soldul  contului 412 „Diferente de curs valutar” (rezultat din  reevaluarea conturilor de disponibil in valuta din credite externe,   conturilor de finantare din credite externe, sau la achitarea datoriilor fata de furnizori), se transfera asupra contului  702 „Finantarea de la buget privind anii precedenti si alte surse”  sau 528  „Venituri din anii precedenti   si alte surse” .

 

     - Incepand  cu data de  1 ianuarie 2005, cheltuielile efectuate conform prevederilor acordurilor de imprumut din credite externe  reprezentand  amortizarea activelor fixe, consumul de  obiecte de inventar, de   stocuri, salarii, etc., se vor inregistra in contul 410 „Cheltuielile institutiei publice finantate de la buget”, contul 420 „Cheltuielile institutiei publice finantate din venituri proprii”, etc. .

 

-          Rambursarea imprumuturilor se va inregistra astfel:

 

a)       – in cazul imprumuturilor contractate de stat:

 

 

706 „Finantarea din credite externe  =                 %

         contractate de stat”                       700 „Finantarea de la buget privind

                                                                         anul curent ”                               

                                                                          118 „Disponibil din contravaloarea                                                                              in lei a sumelor incasate  in

                                                                          valuta”

                                                                          120 „Disponibil al institutiei

                                                                           publice finantate din venituri

                                                                                       proprii”

 

                        b)- in cazul imprumuturilor garantate de stat:

                       

707             „Finantarea din credite externe  =                   %

       garantate de stat”                            700„Finantarea de la buget privind                                                                              

                                                                            anul curent „

                                                                    118 „Disponibil din contravaloarea                                                                      in lei a sumelor incasate  in

                                                                          valuta”

                                                                               120 „Disponibil al institutiei

                                                                           publice finantate din venituri

                                                                                       proprii”

            In situatia in care la efectuarea platii se constata diferente de curs valutar acestea se inregistreaza  cu ajutorul contului 412 „Diferente de curs valutar”.

 

            1.15.  La data de 31 decembrie 2004 si incepand cu situatiile financiare ale trimestrului I 2005, institutiile publice vor proceda la reevaluarea elementelor monetare exprimate in valuta (disponibilitati si alte elemente asimilate, creante, datorii) la cursul comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a perioadei de raportare.

            Aceleasi elemente monetare mentionate mai  sus, rezultate din operatiunile privind contributia financiara  nerambursabila a Comunitatii Europene, se reevalueaza la cursul Bancii Centrale Europene publicat in penultima zi lucratoare a lunii in care se intocmesc situatiile financiare trimestriale si anuale .

 

            1.16. Sumele reprezentand fonduri publice destinate cofinantarii contributiei financiare a Comunitatii  Europene  aflate in conturile structurilor de implementare si care se  reporteaza din oficiu la finele anului 2004 in conformitate cu prevederile  pct. 2.9. din  Normele metodologice privind  incheierea executiei bugetare a anului 2004 aprobate prin  Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1862/2004, raman evidentiate in soldul contului 119 „Disponibil din fonduri cu destinatie speciala si de redistribuire” iar utilizarea in anul urmator se inregistreaza in contul de cheltuieli corespunzator  modului de finantare a institutiei publice, respectiv  410 „Cheltuielile  institutiei publice finantate de la buget”,  420 „Cheltuielile institutiei publice finantate  din venituri proprii”, etc.

 

            1.17. Amortizarea activelor fixe finantate din fondul de rulment al unitatii administrativ-teritoriale, din fondul pentru constructii de locuinte, taxe speciale,  sume reprezentand amortizarea activelor fixe detinute de serviciile publice de interes local, din fonduri externe nerambursabile,  se inregistreaza in conturile 401 „Cheltuieli din fondul de rulment”,  472 „Cheltuieli din fondul pentru constructii de locuinte”,  476 „Cheltuieli din taxe speciale”,  481 „Cheltuieli din sume reprezentand amortizarea activelor fixe detinute de serviciile publice de interes local”, 482  „Cheltuieli din fonduri externe nerambursabile”,  dupa caz.

 

      

           2. Întocmirea conturilor de execuție bugetară și a anexelor

 

           2.1. Potrivit prevederilor art. 56 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, Ordonantei Guvernului nr. 45/2003 privind finanțele publice locale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/2004, întocmirea și raportarea conturilor anuale de execuție a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale și bugetelor fondurilor speciale se fac pe structura bugetelor aprobate în baza prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003, cu modificările și completările ulterioare, și ale hotărârilor consiliilor locale și județene din anul 2004, cu respectarea precizărilor din subsolul formularelor privind "raportarea anuală".

 

   2.2. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și alte autorități publice care au aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 "bugete pe programe" vor avea în vedere prevederile Circularei Ministerului Finanțelor Publice nr. 21.051/2002 și ale pct. 8 din Circulara Ministerului Finanțelor Publice nr. 18.125/2003.

    Potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, ordonatorii principali de credite au obligația să întocmească și să anexeze la situațiile financiare anuale rapoarte de performanță în care să se prezinte, pe fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate și cele obținute, indicatorii și costurile asociate.    Raportarea execuției bugetului pe programe se face în structura prevăzută în Legea bugetului de stat pe anul 2004, nr. 507/2003, cu ajutorul anexei nr. 27 "Sinteza programelor" și anexei nr. 28 "Fișa programelor".

 

   2.3. În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, "sumele aprobate la partea de cheltuieli, prin bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2), în cadrul cărora se angajează, se ordonanțează și se efectuează plăți, reprezintă limite maxime care nu pot fi depășite". La alin. (3) al aceluiași articol se prevede că angajarea cheltuielilor se face numai în limita creditelor bugetare aprobate.

        Având în vedere că nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2) și (3) constituie o încălcare gravă a disciplinei financiare, ordonatorii de credite bugetare vor lua măsurile corespunzătoare pentru respectarea întocmai a prevederilor legale.

 

    2.4. Formularul "Contul de execuție a bugetului instituției publice" (anexa nr. 10) se întocmește de către instituțiile publice, indiferent de subordonare și modul de finanțare, cu date referitoare la denumirea și simbolul capitolelor și subcapitolelor din bugetul aprobat (bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, fonduri speciale, credite externe, fonduri externe nerambursabile și venituri proprii, pe structura clasificației bugetare).

    Instituțiile publice care, potrivit legii, își finanțează cheltuielile din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz, detaliază alocațiile primite la codul 38.03.01 "Subventii de la bugetul de stat " sau 38.03.02 "Subventii de la bugetele locale" astfel:

- din alocații de la buget pentru instituțiile publice - titlul 34     "Subvenții" articolul 35.01;

            - din transferuri - titlul 38 "Transferuri".

           

    2.5. Formularul "Detalierea cheltuielilor" (anexa nr. 14) se completează pe articole și alineate în cadrul fiecărui capitol și subcapitol de cheltuieli, respectiv mijloc extrabugetar și domeniu de activitate.

    În anexa nr. 14, la situațiile financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanțelor Publice, coloana "Plăți efectuate" se completează pe articole și alineate la nivel de capitol, respectiv domeniu de activitate, iar coloana "Cheltuieli efective" nu se completează.

    Instituțiile publice care în anul 2004 au efectuat cheltuieli privind activitatea de învățământ vor depune anexa nr. 14 "Detalierea cheltuielilor" și pe articole și alineate în cadrul subcapitolelor capitolului 57.00 "Învățământ", indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2005.

 

    2.6. Anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinație specială" se completează de instituțiile publice care dețin disponibilități din mijloace cu destinație specială, potrivit legii, cu respectarea precizărilor din subsolul formularului.

 

    2.7. Formularul "Situația privind execuția cheltuielilor angajate la finele trimestrului” (anexa nr. 8) se completează potrivit prevederilor pct. 10 din Circulara Ministerului Finanțelor Publice nr. 18.125/2003, pe structura aprobată în anexa nr. 4 la Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor instituțiilor publice, precum și organizarea, evidența și raportarea angajamentelor bugetare și legale, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.792/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 23 ianuarie 2003.

    Sumele reprezentând angajamente legale de plătit ce se raportează în coloana 8 se preiau din soldul contului 960 "Angajamente legale".

    Pentru realizarea cerinței prevăzute în funcțiunea contului 960 "Angajamente legale", respectiv ca la finele anului soldul contului să reprezinte totalul angajamentelor rămase neachitate, angajamente efectuate în limita bugetului aprobat, se vor efectua următoarele:

    - analiza și regularizarea sumelor reprezentând drepturi salariale ale personalului și obligațiile aferente, pensiile și ajutoarele sociale stabilite conform legilor în vigoare, precum și cheltuielile cu dobânzile și alte cheltuieli aferente datoriei publice care au fost înregistrate în contul 960 "Angajamente legale" cu întreaga sumă din bugetul aprobat, astfel încât  soldul contului să reflecte obligații rămase neachitate înscrise în documente de lichidare înregistrate în contul 230 "Decontări cu salariații", 231 "Creditori", 232 "Decontări cu bugetul", 233 "Decontări privind asigurările sociale";

    - analiza și regularizarea sumelor reprezentând angajamente legale individuale, astfel încât soldul contului să reflecte obligații rămase neachitate ce decurg din:

- angajamente legale individuale neonorate de furnizori și          alți   creditori până la finele anului;

-          angajamente legale individuale onorate de furnizori și alți        creditori, materializate în bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate care nu au fost achitate pana la finele anului,  evidențiate în contabilitate în conturile 234 "Furnizori" și 231 "Creditori".

 

            2.8. Transferurile si subventiile alocate  de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale si de la alte bugete, prin bugetele ordonatorilor principali  sau secundari de credite, pentru institutiile publice subordonate  finantate din venituri proprii si subventii, pentru bugetele altor institutii publice, precum si pentru regiile autonome,  societatile sau companiile nationale si societatile comerciale, se vor inregistra in contabilitate  ca angajamente legale in limita sumelor aprobate prin buget, stabilite in baza unor acte normative.

            In situatia in care bugetele previzionale nu sunt acoperite in cursul anului de angajamente legale individuale pentru cheltuieli de natura administrativa cum ar fi : energie electrica, termica, apa, canal, salubritate, telefoane, etc., cu  valoare certa pentru a fi inregistrate in contul 960 „Angajamente legale”, se inregistreaza in contul angajamentelor legale valoarea facturilor emise pentru serviciile prestate urmare    contractelor   incheiate   a   caror valoare nu este individualizata

anual .

            Evidenta angajamentelor bugetare si legale se va tine in mod obligatoriu de catre compartimentul contabilitate. Tinerea acestei evidente  in paralel si la alte compartimente, inclusiv de persoana desemnata sa exercite  controlul financiar preventiv, este optionala.  

 

    2.9. Fondurile externe nerambursabile prevazute in bugetul aprobat pe anul 2004 la capitolul 50.30. „Fonduri externe nerambursabile„ se raporteaza in  anexa nr. 11 "Execuția fondurilor externe nerambursabile" care se va completa cu: prevederi inițiale, prevederi definitive, plăți efectuate. Datele raportate vor fi puse de acord cu cele din evidența agențiilor de implementare, respectiv cu cele înscrise în conturile de executie transmise direcției de specialitate din Ministerul Finanțelor Publice .

 

    2.10. Instituțiile publice care au în administrare bunuri din domeniul public sau privat al statului și al unităților administrativ-teritoriale, după caz, precum și cele care au participații la capitalul social al unor societăți comerciale, în condițiile legii, întocmesc "Situația activelor fixe" pe structura formularului prezentat în anexa nr. 17.

    La completarea anexei nr. 17 "Situația activelor fixe" se vor avea în vedere următoarele:

    - coloana 7 se completează cu valoarea amortizata cumulata la 31 decembrie 2004. Datele se preiau din col. 7 a Anexei nr.4 la  Normele metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice si al persoanelor juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor  publice nr. 1487/2003 ;

            - coloana 8 se completează cu valoarea  ramasa de amortizat. Datele se preiau din coloana 8  a  Anexei  nr. 4 la normele mentionate  mai sus.

-          coloana 9 se completeaza cu valoarea activelor fixe neamortizabile.

 

    2.11. Situația creanțelor și datoriilor (anexa nr. 18) se întocmește de instituțiile publice pentru creanțele și datoriile existente în sold la finele anului 2004 distinct, pe surse de proveniență a creanțelor, respectiv datoriilor (alocații bugetare, venituri proprii, fonduri speciale, credite externe).

    Instituțiile publice finanțate din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz, raportează situația creanțelor și datoriilor la codurile 21 (pentru creanțe) și 24 (pentru datorii).

 

    2.12. Anexa nr. 20 "Plăți restante" se completează la 31 decembrie 2004 de instituțiile publice cu sumele reprezentând plățile restante ale acestora față de furnizori, bugetul de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale și alți creditori.

 

    2.13. Formularul "Venituri, cheltuieli și excedente ale bugetelor locale pe unități administrativ-teritoriale pe anul 2004" (anexa nr.12a) se întocmește anual de unitățile administrativ-teritoriale cu indicatori de sinteză privind veniturile proprii și celelalte surse în completare, cheltuielile și excedentul bugetului local respectiv.   "Situația numerică a unităților administrativ-teritoriale" (anexa nr. 12b) la 31 decembrie 2004 nu se completează.

    Direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București centralizează indicatorii respectivi pe ansamblul județului și municipiului București și depun formularul centralizat o dată cu situațiile financiare anuale.

 

    2.14. Instituțiile publice finanțate din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, după caz, prevăzute în anexa nr. 3 la Legea bugetului de stat pe 2004, nr. 507/2003  întocmesc "Contul de execuție privind veniturile, subvențiile și cheltuielile instituțiilor publice la 31 decembrie 2004" prezentat în anexa nr. 2.

    Ministerele și celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, alte autorități publice și instituțiile publice autonome care au cuprinse în anexa nr. 3 la Legea bugetului de stat pe 2004,  nr. 507/2003 prevederi privind veniturile ce se administrează în regim extrabugetar, potrivit legii, întocmesc și conturi de execuție a veniturilor și cheltuielilor respective, pe structura prevăzută în anexa respectivă.

 

    2.15. Instituțiile publice care au contractat credite externe, în condițiile legii, au obligația înregistrării în contabilitate a operațiunilor finantate  din  credite  externe,   potrivit   Precizărilor   Ministerului    Finanțelor

nr. 3.329/1993, modificate și completate prin Precizările Ministerului Finanțelor nr. 109/1995, - respectiv potrivit normelor proprii elaborate de acestea și avizate de Ministerul Finanțelor Publice.

     Se vor  avea  in vedere  si precizarile de  la punctul  1.14 din prezentele norme. 

    Intrările de credite externe prevăzute în bugetul aprobat pentru anul 2004 se raportează prin "Contul de execuție privind intrările de credite externe" (anexele nr. 3 și 4) care se completează în conformitate cu instrucțiunile de la pct. 2.11 din Precizările metodologice ale Ministerului Finanțelor Publice nr. 15.370/2002 privind închiderea conturilor contabile, întocmirea și depunerea situațiilor financiare privind execuția bugetară la 31 decembrie 2001.

    Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, alte autorități publice care au prevăzute credite bugetare la capitolul 50.14 "Intrări de credite externe" vor asigura concordanța între datele înscrise în conturile de execuție raportate prin sistemul situațiilor financiare cu cele înscrise în situațiile operative transmise direcțiilor de specialitate din Ministerul Finanțelor Publice.

 

    2.16. Situațiile financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanțelor Publice mai cuprind:

    - Situația soldurilor conturilor de disponibilități aflate la trezoreriile statului și unitățile băncilor comerciale la data de 31 decembrie 2004 (anexa nr. 5);

    - Situația privind creditele deschise și plățile de casă efectuate prin trezoreriile statului la data de 31 decembrie 2004 (anexa nr. 6);

    - Situația privind execuția veniturilor și cheltuielilor bugetelor locale pe unități administrativ-teritoriale la 31 decembrie 2004 (anexa nr. 7);

    - Situația numărului de instituții de protecție a copilului aflat în dificultate și a numărului de copii asistați la 31 decembrie 2004 (anexa

nr. 7a);

    - Situația numărului de instituții de protecție specială a persoanelor cu handicap și a numărului de asistați la 31 decembrie 2004 (anexa nr. 7b);

    - Situația realizării investițiilor finanțate parțial din împrumuturi externe la 31 decembrie 2004 (anexa nr. 12c) se întocmește de consiliile locale și județene care realizează investiții finanțate parțial din împrumuturi externe.

    Ministerul Administrației și Internelor, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Protectie si Paza, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat și unitățile din subordinea acestora care au intrat în acțiuni de compensare a obligațiilor față de agentii economici distributori de carburanti si lubrifianti  si Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare,  potrivit legii, întocmesc "Contul de execuție privind cheltuielile bugetare efectuate prin compensare", potrivit modelului prezentat în anexa nr. 21.

 

    2.17. Potrivit prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, instituțiile publice finanțate din venituri proprii și subvenții sau integral din venituri proprii au obligația de a prezenta în anexa la contul de execuție bugetară de la 31 decembrie 2004 „Situația privind sumele primite și utilizate ca donații/sponsorizări „, pe structura modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice privind modul de încasare și utilizare a fondurilor bănești primite sub forma donațiilor și sponsorizărilor de către instituțiile publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.661 bis/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 11 decembrie 2003.

 

    2.18. Creditorii bugetari care, potrivit legii, gestionează veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru șomaj, bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și bugetelor locale raportează veniturile neîncasate la 31 decembrie 2004 pe structura Clasificației indicatorilor privind finanțele publice, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.394/1995, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 28 decembrie 1995, cu modificările și completările ulterioare, anexă specifică fiecărui buget (partea de venituri), în "Situația veniturilor neîncasate la 31 decembrie 2004" (anexa nr. 22), anexă care face parte integrantă din sistemul situațiilor financiare.

In vederea  raportarii prin situatiile financiare a bunurilor sechestrate ca masura asiguratorie dispusa prin procedura  administrativa si ca modalitate de executare silita,  a garantiilor depuse de contribuabili pentru inlesnirile acordate, etc., creditorii bugetari vor intocmi formularul  „Situatia sumelor evidentiate in conturi in afara bilantului rezultate din operatiuni ce decurg din administrarea veniturilor bugetului general consolidat” (Anexa 22/a) asa cum este aprobata in anexa la prezentele norme,  care se completeaza cu soldurile conturilor in afara bilantului prevazute in anexa la Normele metodologice  privind organizarea si conducerea  contabilitatii veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr 520 din 25 aprilie  2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

     2.19. Pentru fondurile constituite in afara bugetului local potrivit prevederilor Ordonantei  Guvernului nr. 45/2003 privind finantele publice locale, se intocmesc  conturi de executie pe structura aprobata prin buget, respectiv :

-          Contul de executie a bugetului imprumuturilor externe si interne (Anexa 30), asa cum este aprobata in anexa la prezentele norme;

-          Contul de executie a bugetului fondurilor externe nerambursabile (Anexa 31), asa cum este aprobata in anexa la prezentele norme;

-          Contul de executie a veniturilor si cheltuielilor evidentiate in afara bugetului local (Anexa 32) , asa cum este aprobata in anexa la prezentele norme.

 

3.Semnarea și depunerea situațiilor financiare

 

    3.1. Situațiile financiare anuale compuse din bilanț, cont de execuție bugetară și anexe ce se întocmesc de instituțiile publice se semnează de conducătorul instituției și de conducătorul compartimentului financiar-contabil sau de altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție.

 

    3.2. Instituțiile publice au obligația să prezinte la unitățile teritoriale ale trezoreriei statului  la care au deschise conturile de finantare sau de disponibilitati, dupa caz, bilanțul contabil și contul de execuție bugetară pe anul 2004, pentru obținerea vizei privind exactitatea plăților de casă și a soldurilor conturilor de disponibilități, după caz, care trebuie să coincidă cu cele din conturile corespunzătoare deschise la unitățile teritoriale ale trezoreriei statului .

    Instituțiile publice au obligația să prezinte situațiile financiare ordonatorului de credite superior, la termenele stabilite de acesta, numai dupa obtinerea vizei de la unitatea de trezorerie a statului pentru confirmarea exactității plăților de casă și a disponibilităților din conturi.

    Situațiile financiare care nu corespund cu datele din evidența trezoreriilor statului se vor restitui instituțiilor publice respective pentru a introduce corecturile corespunzătoare.

    Este interzis instituțiilor publice să centralizeze bilanțurile și conturile de execuție ale instituțiilor din subordine fără viza unităților de trezorerie a statului .

 

    3.3. Situatiile financiare anuale vor fi insotite de  raportul de analiză pe bază de bilanț in care se prezintă în mod deosebit situația creanțelor pe categorii și surse de finanțare și cauzele care le-au determinat, precum și măsurile stabilite pentru lichidarea acestora.

    Se vor menționa și cauzele care au determinat efectuarea de plăți în avans pentru realizarea unor acțiuni și categorii de cheltuieli finanțate din fonduri publice, potrivit legii, care nu s-au materializat în bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate și care nu au fost restituite instituțiilor publice până la finele anului, pentru reconstituirea plăților de casă.

    O atenție deosebită se va acorda și obligațiilor rămase neachitate la finele anului, în special a plăților restante către agenții economici sau institutii de credit, cu efecte negative asupra blocajului economico-financiar, cu explicarea principalelor cauze care au dus la existența plăților restante la sfârșitul anului.

    În cazul în care din centralizarea datelor se constată existența unor obligatii neachitate la scadență pentru bunuri achiziționate, lucrări executate și servicii prestate, ordonatorii principali de credite dispun, prin compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a dispozițiilor legale în vigoare la încheierea angajamentelor legale, având obligația de a prezenta în raportul de analiză pe bază de bilanț măsurile luate.

    Instituțiile publice care în anul 2004 au inclus pe cheltuieli, în condițiile legii, contravaloarea unor pagube care nu se datorează culpei unei persoane menționează natura și valoarea pagubelor respective.

    În raportul de analiză pe bază de bilanț se menționează și valoarea activelor fixe scoase din funcțiune înainte de expirarea duratei normale de utilizare, precum și a bunurilor materiale declasate sau clasate, după caz (exemplu: medicamente cu termen de valabilitate expirat).

    Ordonatorii de credite au obligația de a analiza structura stocurilor inventariate și de a determina materialele aflate în stoc fără mișcare, cu mișcare lentă sau de prisos, cauzele menținerii acestora, precum și identificarea  persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor în astfel de bunuri.

    În situația în care la raportarea intrărilor de credite externe există diferențe semnificative între datele operative și cele finale, în raport se vor explica motivele acestor diferențe.

 

    3.4. Potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002, "Compartimentul de audit public intern auditează, cel puțin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea [...], sistemul contabil și fiabilitatea acestuia", in consens cu buna practica in domeniu,  situațiile financiare anuale proprii ale ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, ale altor autorități publice, instituțiilor publice autonome și ale instituțiilor publice subordonate, la 31 decembrie 2004 să fie însoțite de un raport care sa prezinte, in sinteza, nivelul de asigurare al managementului asupra fiabilitatii sistemului contabil, recomandarile formulate si stadiul implementarii acestora .

 

    3.5. În conformitate cu prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale și instituțiile publice subordonate au obligația înscrierii în cartușul de pe prima pagină a formularului "Situații financiare" a codului de activitate CAEN din Clasificarea activităților din economia națională - ediție revizuită, aprobată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 601/2002.

 

    3.6. Ministerele și celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, alte autorități publice și instituțiile publice autonome au obligația să se prezinte la Direcția generală a tehnologiei informației din cadrul Ministerului Finanțelor Publice pentru a primi gratuit discheta cu programul informatic de contabilitate publică, respectiv de centralizare a situațiilor financiare pentru instituții publice, în vederea depunerii situației financiare centralizate la Ministerul Finanțelor Publice și pe suport magnetic.

    Nu se admite depunerea situațiilor financiare la 31 decembrie 2004 fără prezentarea pe suport magnetic.

 

    3.7. Prezentele  precizări  se aplică în mod corespunzător și de către primăriile comunale.

 

    3.8. Situațiile financiare se depun la organul ierarhic superior la termenele stabilite de acesta în cadrul termenului stabilit prin prezentele norme metodologice.

    Situațiile financiare centralizate privind execuția bugetului de stat pe anul 2004, întocmite de ministere, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, alte autorități publice și instituțiile publice autonome, precum și situațiile financiare privind execuția bugetului local pe anul 2004, întocmite de direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, se depun la Ministerul Finanțelor Publice - Direcția generală a contabilității publice - cel mai târziu până la data de  15 februarie 2005.

    Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, alte autorități publice și instituțiile publice autonome depun o copie de pe situațiile financiare centralizate și la Direcția generală programare bugetară sectorială și securitate socială din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.

    Situațiile financiare centralizate se depun la Ministerul Finanțelor Publice de conducătorii compartimentelor financiar-contabile sau de persoane cu atribuții în activitatea de analiză și centralizare a acestora care să poată oferi informațiile necesare în legătură cu situațiile financiare prezentate.

 

    3.9. Prevederile precizărilor emise de Ministerul Finanțelor Publice privind închiderea conturilor, întocmirea și centralizarea situațiilor financiare anterioare exercițiului curent rămân valabile în măsura în care nu au fost modificate prin prezentele norme metodologice.

 

    3.10. Normele metodologice privind organizarea și conducerea contabilității patrimoniului instituțiilor publice, a Planului de conturi pentru instituții publice și a instructiunilor  de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.461/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1022 din 5 noiembrie 2004, completate pe baza concluziilor desprinse ca urmare a aplicării experimentale si a propunerilor efectuate  de  alte institutii publice,  vor fi aplicate de toate instituțiile publice începând cu 1 ianuarie 2006.