ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind închiderea conturilor
contabile, întocmirea și depunerea situațiilor financiare privind execuția
bugetară la 31 decembrie 2004
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administrației publice centrale și locale, alte autorități publice,
instituțiile publice autonome și instituțiile publice subordonate au obligația,
potrivit Legii contabilității nr. 82/1991,
republicată, cu modificarile si completarile ulterioare, să întocmească
situații financiare trimestriale și anuale care se compun din bilanț, cont de
execuție bugetara și anexe.
Situațiile financiare reprezintă documente oficiale de prezentare
a situației patrimoniului aflat în administrarea statului și a unităților
administrativ-teritoriale, a execuției bugetului de venituri și cheltuieli,
precum și a anexelor la buget.
În baza art. 56 alin.
(1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, pe baza situațiilor
financiare prezentate de ordonatorii principali de credite, a conturilor
privind execuția de casă a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat și a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de organele care, potrivit
legii, au această sarcină, și în urma verificării și analizării acestora,
Ministerul Finanțelor Publice elaborează contul general anual de execuție a
bugetului de stat și, respectiv, contul de execuție a bugetului asigurărilor
sociale de stat, care au ca anexe conturile anuale de execuție a bugetelor
fondurilor speciale și bugetele ordonatorilor principali de credite, inclusiv
anexele acestora, pe care le prezintă Guvernului și care, după verificare de
către Curtea de Conturi, se aprobă de Parlament.
Potrivit prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 82/1991,
republicată, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finanțelor
Publice întocmește anual bilanțul instituțiilor publice.
Bilanțul anual al instituțiilor publice, în structura stabilită
de Ministerul Finanțelor Publice, se prezintă Guvernului o dată cu contul
general anual de execuție a bugetului de stat.
Având în vedere importanța lucrărilor ce se elaborează de către
Ministerul Finanțelor Publice în baza situațiilor financiare întocmite de
ministere, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale
și locale, alte autorități publice și instituții publice autonome, ordonatorii
de credite și conducătorii compartimentelor financiar-contabile au obligația
încheierii execuției bugetare în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind încheierea
execuției bugetare a anului 2004, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor
publice nr. 1862/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Nr.1226 din 20 decembrie 2004, precum și cu prevederile prezentelor
norme metodologice.
Situațiile financiare anuale aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, nr.
1.801/1995, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
268 din 20 noiembrie 1995, cu modificările ulterioare, precum si anexele la
acestea aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1745/2002,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 16 ianuarie
2003 si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 117/2004, publicat in
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 27 ianuarie 2004, se
întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanțelor Publice în anul
2004, adaptate structurii indicatorilor aprobați în Legea
bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificările și
completările ulterioare, precum si altor reglementari in vigoare, formulare
afisate pe site-ul Ministerului
Finantelor Publice : www.mfinante.ro .
Situațiile financiare
anuale ale instituțiilor publice finanțate din bugetul asigurărilor sociale de
stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj se întocmesc pe formularele elaborate
de Ministerul Finanțelor Publice, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarității
Sociale și Familiei, în condițiile Legii bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003, cu
modificările și completările ulterioare.
1. Întocmirea bilanțului contabil
La întocmirea bilanțului contabil se vor avea în vedere următoarele:
1.1. Bilanțul contabil se întocmește pe baza ultimei balanțe de
verificare a conturilor sintetice la 31 decembrie 2004, pusă de acord cu
balanțele de verificare ale conturilor analitice, după înregistrarea cronologică
și sistematică a operațiunilor consemnate în documente justificative, aprobate
de conducătorul instituției.
Se vor efectua, în prealabil:
- analiza soldurilor conturilor contabile astfel încât acestea
să reflecte operațiuni patrimoniale ale instituției publice și să corespundă
funcțiunii stabilite în planurile de conturi în vigoare;
- clarificarea sumelor ce se mențin nejustificat în conturile
220 "Debitori", 225 "Clienți", 231 "Creditori",
234 "Furnizori" etc., urmărindu-se achitarea obligațiilor și încasarea
creanțelor în lei și în valută, după caz;
- analiza sumelor încasate de la debitori sau clienți din anii
precedenți, care, potrivit legii, se virează la bugetul de stat sau bugetele
locale, după caz, subcapitolul 22.01.05, respectiv 22.02.05 "Restituiri de
fonduri din finanțarea bugetară a anilor precedenți".
1.2. În conformitate cu prevederile art.
26 alin. (11) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicată, cu
modificarile si completarile ulterioare, întocmirea situațiilor financiare
anuale trebuie să fie precedată obligatoriu de inventarierea generală a
elementelor de activ și de pasiv potrivit Normelor
privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de activ si de
pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1753/2004, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, Nr. 1174 din 13 decembrie 2004.
În conformitate cu prevederile art.
19 din Legea nr. 82/1991, republicată, și ale pct. 8 de la lit. C
secțiunea I din Normele metodologice de
întocmire și utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au
regim special, privind activitatea financiară și contabilă, precum și a
modelelor acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 425/1998,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 bis din 15
octombrie 1998, cu modificările ulterioare, instituțiile publice au obligația
ca pe baza datelor cuprinse în listele de inventariere și procesele-verbale de
inventariere a elementelor patrimoniale să întocmească "Registrul-inventar"
(cod 14-1-2) - document contabil obligatoriu.
Potrivit prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 1.031/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcătuiesc domeniul
public al statului și al unităților administrativ-teritoriale, bunurile
proprietate publică aflate în administrarea ministerelor și celorlalte organe
de specialitate ale administrației publice centrale și locale și instituțiilor
publice subordonate acestora se inventariază anual pe liste de inventariere
distincte.
Persoanele juridice care, potrivit legii, au în concesiune,
închiriere sau în folosință gratuită bunuri din domeniul public sau privat al
statului ori al unităților administrativ-teritoriale au obligația inventarierii
anuale a bunurilor respective pe liste de inventariere distincte, care se
transmit și titularului dreptului de administrare.
1.3. În contabilitatea Ministerului Administrației și
Internelor, Serviciului Roman de Informatii, Administratiei Nationale a
Rezervelor de Stat și/sau unităților din subordinea acestora, operațiunile de
compensare a obligațiilor datorate agentilor economici distribuitori de
benzina si motorina, prin compensare cu
sumele datorate de acestia la bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 13
alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul
2004, nr. 507/2003, se
reflectă în creditul contului 701 "Finanțarea în baza unor acte normative
speciale" - analitic 701.08 "Finanțarea în baza prevederilor art. 13 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2004 nr. 507/2003".
În creditul acestui cont Ministerul Administrației și
Internelor, Serviciul Roman de Informatii, Administratia Nationala a Rezervelor
de Stat și/sau unitățile din subordinea
acestora înregistrează sumele datorate și neachitate agentilor economici
distribuitori de benzina si motorina, care au intrat în acțiunea de compensare
a unor obligații bugetare, potrivit prevederilor art.
13 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2004, nr. 507/2003:
234 "Furnizori"/analitic = 701
"Finanțarea în baza unor
distinct
acte normative speciale"
analitic
701.08 "Finanțarea în baza
prevederilor art. 13
alin.(4) din Legea
bugetului de stat pe
anul 2004, nr. 507/2003"
Contul 701 "Finanțarea în baza unor acte normative
speciale" se debitează la finele anului prin creditul contului 410
"Cheltuielile instituției publice finanțate de la buget" sau 702
"Finanțarea de la buget privind anii precedenți și alte surse", după
caz:
701Finantarea in baza = %
unor acte
normative
410 Cheltuielile institutiei
speciale-analitic: publice finantate de la
701.08 Finantarea in baza buget
prevederilor art. 13 alin.(4)
702 Finantarea de la buget
din
Legea bugetului de stat
privind anii precedenti
pe
anul 2004, nr.507/2003. si alte surse
Soldul contului
reprezintă contravaloarea materialelor neconsumate din finanțarea în baza
prevederilor art. 13 alin. (4) din
Legea bugetului de stat pe anul 2004,
nr. 507/2003.
1.4. În contabilitatea Ministerului Administrației și
Internelor, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Protectie si
Paza și/sau unităților din subordinea
acestora, operațiunile de compensare a sumelor datorate furnizorilor, prin compensare
cu sumele datorate de acestia la bugetul de stat , se reflectă în creditul
contului 701 "Finanțarea în baza unor acte normative speciale" -
analitic 701.09 "Finanțarea în baza prevederilor art. 8
din Ordonanta Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat
pe anul 2004 nr. 48/2004".
În creditul acestui cont Ministerul Administrației și
Internelor, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Protectie si Paza și/sau unitățile din subordinea acestora
înregistrează sumele datorate și neachitate agentilor distribuitori de carburanti si lubrifianti, care au intrat în
acțiunea de stingere prin compensare a unor obligații bugetare, potrivit
prevederilor art. 8 Ordonanta
Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2004
nr. 48/2004 :
234 "Furnizori"/analitic = 701 "Finanțarea în baza unor
distinct
acte normative speciale"
analitic :
701.09
"Finanțarea în baza
prevederilor art.8 din
Ordonanta Guvernului
cu privire la rectificarea
bugetului de stat pe
anul 2004, nr. 48/2004
Contul 701 "Finanțarea în
baza unor acte normative speciale" se debitează la finele anului
prin creditul contului 410 "Cheltuielile instituției publice finanțate de
la buget" sau 702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și
alte surse", după caz:
701Finantarea in baza = %
unor acte
normative
410 Cheltuielile institutiei
speciale-analitic: publice finantate de la
701.09 Finantarea in baza buget
prevederilor art. 8 din 702
Finantarea de la buget
Ordonanta Guvernului cu privind anii
precedenti
privire la rectificarea bugetului si alte surse
de
stat pe anul 2004, nr. 48/2004
Soldul contului reprezintă contravaloarea materialelor
neconsumate din finanțarea în baza prevederilor art.
8 Ordonanta Guvernului cu privire la rectificarea bugetului de stat
pe anul 2004 nr. 48/2004 .
1.5. In contabilitatea
Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat operatiunile de compensare a
sumelor datorate regiei, cu sumele datorate de aceasta la bugetul de stat, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa grea in perioada 2001-2006 la
Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare si acumularea acesteia de catre Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat, cu modificarile si completarile ulterioare, se reflectă în
creditul contului 701 "Finanțarea în baza unor acte normative
speciale" - analitic 701.10 "Finanțarea în baza Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa grea in perioada 2001-2006
la Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare si acumularea acesteia de
catre Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat, cu modificarile si completarile ulterioare
În creditul acestui cont se înregistrează sumele datorate și neachitate regiei, care intra in acțiunea de stingere a unor obligații bugetare, potrivit
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa grea in
perioada 2001-2006 la Regia Autonoma
pentru Activitati Nucleare si acumularea acesteia de catre Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat, cu modificarile si completarile ulterioare :
234 "Furnizori"/analitic = 701 "Finanțarea în baza unor
distinct
acte normative speciale"
analitic :
701.10
"Finanțarea în baza
Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr 45/2001
privind productia de apa
grea in perioada 2001-2006
de la Regia Autonoma pentru
Activitati Nucleare si acumularea
acesteia de catre Administratia
Nationala a Rezervelor de Stat,
cu modificarile si completarile
ulterioare
Contul 701 "Finanțarea în
baza unor acte normative speciale" se debitează la finele anului
prin creditul contului 410 "Cheltuielile instituției publice finanțate de
la buget" sau 702 "Finanțarea de la buget privind anii precedenți și
alte surse", după caz:
701Finantarea in baza = %
unor acte
normative
410 Cheltuielile institutiei
speciale-analitic: publice finantate de
la
701.10 Finantarea in baza buget
Ordonantei de urgenta a 702
Finantarea de la buget
Guvernului nr. 45/2001 privind privind anii precedenti
productia de apa grea in perioada si alte surse
2001-2006 la Regia Autonoma pentru
Activitati Nucleare si acumularea
acesteia de catre Administratia
Nationala a Rezervelor de Stat,
cu modificarile
si completarile
ulterioare.
Soldul contului reprezintă contravaloarea materialelor
neconsumate din finanțarea în baza
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 45/2001 privind productia de apa
grea in perioada 2001-2006 la Regia Autonoma
pentru Activitati Nucleare si acumularea acesteia de
catre Administratia Nationala a Rezervelor de Stat, cu modificarile si
completarile ulterioare.
1.6. Operațiunile prezentate în Normele metodologice privind
încheierea execuției bugetare a anului 2004, aprobate prin Ordinul ministrului
finanțelor publice nr. 1862 /15.12.2004, se vor reflecta în contabilitatea
instituțiilor publice astfel:
A. La unitățile administrativ-teritoriale, reflectarea
în contabilitate a operațiunilor cuprinse în cap. IV "Încheierea
execuției bugetelor locale":
Punctul 4.9 (1)
- Constituirea disponibilului cu
destinație specială din cote defalcate din impozitul pe venit, care urmează a
fi alocate bugetelor locale, rezervat de către unitățile trezoreriei statului
în contul 50.02.07 "Disponibil cu destinație specială din cote defalcate
din impozitul pe venit care urmează a fi alocate bugetelor locale":
119.01 = 337
Disponibil din fonduri cu
Fonduri cu destinatie speciala
destinatie
speciala si de analitic 337.40 Cote defalcate
redistribuire din impozitul pe venit care urmeaza a fi alocate bugetelor locale
Disponibilul cu destinație specială din
cote defalcate din impozitul pe venit, care urmează a fi alocate bugetelor
locale, se raportează în anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu
destinație specială" pe rândul 16 "Alte fonduri speciale".
- Virarea în contul bugetelor locale a cotelor defalcate din
impozitul pe venit rezervate în contul 50.02.07, după prezentarea ordinelor de
plată pentru achitarea obligațiilor de plată către furnizorii de energie
termică:
337 = 119.01
Fonduri cu destinatie speciala Disponibil din fonduri cu
analitic 337.40 Cote defalcate din destinatie speciala si
de
impozitul pe venit care urmeaza redistribuire
a fi alocate bugetelor locale
Punctul 4.10
- La finele anului 2004, în soldul contului 106
"Disponibil din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea
bugetelor locale", respectiv 335 "Cote defalcate din impozitul pe
venit pentru echilibrarea bugetelor locale" pot rămâne eventuale cote
defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale nealocate
bugetelor locale, ca urmare a neachitării de către unitățile
administrativ-teritoriale a obligațiilor către furnizorii de energie livrată
populației, în condițiile legii.
Punctul 4.11
- Stabilirea rezultatului execuției bugetului local, pe baza veniturilor și cheltuielilor (punctul
4.11.1):
1. În situația în care veniturile sunt mai mari decât cheltuielile
(punctul 4.9.1.1):
a) reîntregirea fondului de rulment al unitatii
administrativ-teritoriale cu sumele repartizate din acestea in cursul anului
2004:
209 = 102
Sume primite din fondul de Disponibil al bugetului local
rulment pentru acoperirea la trezoreria statului
golurilor temporare de casa
si,
102.1 =
202
Disponibil din fondul de Sume acordate din fondul
rulment al bugetului local de rulment pentru acoperirea
golurilor temporare de casa
b) închiderea conturilor de venituri și cheltuieli pe structura
clasificației bugetare:
500 = 57.01
Veniturile
bugetului local Rezultatul executiei bugetelor locale
57.01 =
400
c) utilizarea cu prioritate a excedentului din exercitiul
curent al bugetului local pentru rambursarea eventualelor împrumuturi restante,
plata dobânzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri aferente acestora:
57.01 = 102
Rezultatul executiei bugetelor locale Disponibil al bugetului
local la
trezoreria statului
d) constituirea fondului de rulment propriu:
57.01 = 339
Rezultatul executiei bugetelor
locale Fondul de rulment
102.01 = 102
Disponibil din fondul de rulment Disponibil
al bugetului al al bugetului local
local la trezoreria statului
2. În situația în care veniturile sunt mai mici decât cheltuielile (punctul 4.11.1.2):
a) închiderea conturilor de venituri și de cheltuieli pe
structura clasificației bugetare:
500 = 57.01
Veniturile
bugetului local Rezultatul executiei bugetelor locale
57.01 =
400
b) acoperirea definitiva a deficitului rezultat din
executia bugetului local, din fondul de
rulment propriu al unitatii administrativ-teritoriale:
401
= 202
Cheltuieli din fondul Sume acordate din fondul de
de
rulment rulment pentru
acoperirea
golurilor temporare de casa.
209
= 57.01
Sume
primite din fondul
Rezultatul executiei bugetelor
de
rulment pentru acoperirea
locale
golurilor temporare de casa
NOTĂ:
După efectuarea înregistrărilor contabile de mai sus, contul
57.01 nu prezintă sold, iar soldul contului 102.01, trebuie să fie identic cu
soldul contului 82.98.02.01 Excedent deschis la trezoreria statului.
B. La Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de
Asigurări Sociale și instituțiile subordonate, reflectarea în contabilitate a
operațiunilor cuprinse în cap. V
"Încheierea execuției bugetului asigurărilor sociale de stat":
Punctul
5.2.(1)
-
Veniturile
fondului initial pentru functionarea
sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale
constituite in baza prevederilor Legii nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli
profesionale publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.454 din 27 iunie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, incasate in conturile de venituri ale
bugetului asigurarilor sociale de stat
respectiv, conturile
22.11.04.01Contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale datorate de angajatori, 22.11.04.02 Contributii de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale datorate de alte persoane fizice
care incheie asigurare si 22.11.04.03 Contributii de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale pentru someri pe durata practicii
profesionale si care au fost virate la data de 31 decembrie 2004 in contul
30.01 "Disponibil al Fondului inițial pentru funcționarea sistemului de
asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale" se inregistreaza
astfel:
504 "Veniturile bugetului = 103 "Disponibil al
bugetului
asigurărilor sociale de
stat"
asigurărilor sociale de stat"
și
141 "Disponibil al Fondului =
341 "Fondul inițial pentru
inițial pentru
funcționarea funcționarea
sistemului de
sistemului de asigurare asigurare pentru
accidente
pentru accidente de muncă de muncă și boli profesionale"
și boli profesionale"
-
Sumele existente la începutul
anului 2005 în contul 30.01 "Disponibil al Fondului inițial pentru
funcționarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale" deschis pe seama caselor judetene de pensii si Casei de
Pensii a municipiului Bucuresti se vireaza la
Casa Nationala de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurari Sociale se inregistreaza astfel :
341
"Fondul inițial pentru
= 141 "Disponibil al
Fondului inițial
funcționarea
sistemului de
pentru funcționarea sistemului
asigurare pentru accidente de
de asigurare pentru
accidente munca si boli
profesionale"
de muncă și boli
profesionale"
- Închiderea
conturilor de venituri și cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat
- punctul 5.3.1:
-
Închiderea conturilor de
venituri ale bugetului asigurărilor sociale de stat- punctul 5.3.3.
% = 57
"Rezultatul execuției bugetare
504
"Veniturile bugetului
asigurărilor sociale de stat"
506
"Subvenții primite de bugetul
asigurărilor sociale de stat"
- Închiderea
conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat - punctul
5.3.4.
57 "Rezultatul execuției = 408 "Cheltuielile bugetului bugetare" asigurărilor sociale de stat"
- Finanțarea
cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat din disponibilitățile de
la trezoreria statului:
103 "Disponibil al bugetului = 710 "Finanțarea bugetului
asigurărilor sociale asigurărilor sociale de
de stat"
stat de la trezoreria statului"
C. La Agenția Națională pentru
Ocuparea Forței de Muncă și unitățile subordonate, reflectarea în contabilitate
a operațiunilor cuprinse la cap. VI
"Încheierea execuției fondurilor speciale":
Punctul 6.1.1
- Inchiderea
conturilor de venituri și cheltuieli ale bugetului asigurărilor pentru șomaj:
- Închiderea
conturilor de venituri ale bugetului asigurărilor pentru somaj - punctul 6.1.4:
536 "
Veniturile bugetului asigurarilor
= 57 "Rezultatul execuției
pentru somaj
bugetare
- Închiderea conturilor de
cheltuieli ale bugetului asigurărilor pentru somaj - punctul 6.1.5:
57
"Rezultatul execuției
= 436 Cheltuielile bugetului
bugetare
asigurarilor pentru somaj
Transferarea de catre agentiile
teritoriale pentu ocuparea fortei de munca a rezultatului executiei bugetului
asigurarilor pentru somaj inregistrat la finele aului 2004 , in
contul Excedent /Deficit curent al bugetului asigurarilor pentru somaj pe
anul 2004 deschis pe seama Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca :
-
transferul excedentului bugetar :
57 "Rezultatul execuției =
116 Disponibil al bugetului
bugetare asigurarilor pentru somaj
-
preluarea deficitului bugetar :
116 Disponibil
al bugetului= 57 "Rezultatul execuției bugetare
asigurarilor pentru somaj
D. La Casa Națională de
Asigurări de Sănătate, Casa de
Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti, casele de asigurări de sănătate
județene, Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului și Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării,
Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești, reflectarea
în contabilitate a operațiunilor cuprinse în cap. VI "Încheierea
execuției fondurilor speciale":
Punctul 6.2
-
Operatiunile de incheiere a
executiei bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate :
Restituirea subventiilor primite
de Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate de la bugetul de stat,
ramase neutilizate la finele anului 2004 (punctul 6.2.1.)
579 Veniturile bugetului
Fondului = 179
Disponibil din Fondul
national unic de asigurari sociale national unic de asigurari
de sanatate sociale de sanatate
Constituirea fondului de rezerva
in cota de 1% aplicata veniturilor colectate de acestea (punctul 6.2.1.(1) la 6.2.1.(6):
579 Veniturile bugetului
Fondului = 179
Disponibil din Fondul
national unic de asigurari sociale national unic de asigurari
de sanatate sociale de sanatate
si,
129 Disponibil din fondul de = 350 Fondul de rezerva
rezerva constituit potrivit constituit potrivit
O.u.G. 150/2002 O.u.G. 150 /2002
- Punctul 6.2.2. Inchiderea conturilor de venituri și cheltuieli ale bugetului
Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.
- Închiderea conturilor de
venituri ale bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate:
579Veniturile bugetului Fondului
national = 57 "Rezultatul execuției
unic de asigurari
sociale de sanatate
bugetare
-Închiderea conturilor de
cheltuieli ale bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de
sănătate:
57
"Rezultatul execuției bugetare=
479 Cheltuielile bugetului Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate
Transferarea de catre casele
de asigurari de sanatate judetene, Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti, Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului
Transporturilor, Construcțiilor și Turismului și Casa Asigurărilor de Sănătate
a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești,
a rezultatului executiei bugetului
Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate in contul
Excedent /Deficit curent al
bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pe anul
2004 deschis pe seama Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
-
transferul excedentului bugetar :
57 "Rezultatul execuției bugetare =
179 Disponibil
al bugetului
Fondului national
unic de
asigurari sociale de
sanatate
-
preluarea deficitului bugetar :
179 Disponibil
al bugetului = 57 "Rezultatul
execuției bugetare
de
asigurari sociale de sanatate
1.7. În conformitate cu prevederile Normelor
metodologice privind organizarea și conducerea contabilității
veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr.
520/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 25
aprilie 2003, cu modificările și completările ulterioare, organele fiscale ale
Ministerului Finanțelor Publice care țin evidența sumelor încasate din
impozite, taxe, contribuții și alte venituri ale bugetului de stat vor avea în
vedere închiderea contului 501 "Veniturile bugetului de stat" la 31
decembrie 2004, astfel:
501
"Veniturile bugetului = 101 "Disponibil al bugetului
de
stat" de stat la
trezoreria statului"
Compartimentul de contabilitate
a creantelor bugetare din cadrul directiilor generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti, precum si din cadrul Directiei generale
de administrare a marilor contribuabili,
au obligatia ca inaintea intocmirii situatiilor financiare anuale sa
efectueze punctajul de conformitate intre datele inscrise in evidenta contului
220 Debitori si cele din evidenta analitica pe platitori organizata la
nivelul unitatilor fiscale teritoriale.
La
intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, creditorii bugetari
care administreaza venituri bugetare, in conditiile legii vor asigura concordanta datelor inscrise in bilantul
contabil, cont 220 Debitori desfasurat in conturi sintetice de gradul
II respectiv 220.31 Debitori ai
bugetului de stat, 220.32 Debitori ai bugetului local, 220.33 Debitori ai bugetului asigurarilor sociale
de stat, 220.34 Debitori ai bugetului asigurarilor pentru
somaj, 220.35 Debitori ai bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, cu cele raportate in
Anexa 22 Situatia creantelor bugetare neincasate la data de.....
1.8. Potrivit prevederilor art. 18
alin. (5) din Legea contabilitatii
nr. 82/1991, republicată, cu
modificarile si completarile ulterioare,
la instituțiile publice rezultatul execuției bugetare se stabilește
anual prin închiderea conturilor de cheltuieli efective și a conturilor de surse
din care au fost efectuate.
În aplicarea prevederilor de mai sus, precum și a unor
prevederi ale Normelor metodologice
privind încheierea exercițiului bugetar al anului 2004, în bilanțul contabil
încheiat la 31 decembrie 2004, următoarele conturi nu pot prezenta sold:
La instituțiile publice finanțate de la buget:
- contul 101 Disponibil al bugetului de stat la trezoreria
statului;
- contul 105 "Disponibil
al instituției publice" (cu
exceptia disponibilitatilor din
finantarea externa rambursabila si creditelor externe);
- contul 105.01"Disponibil din procurarea valutei la
instituțiile
publice ;
- contul 118 "Disponibil din contravaloarea în lei a
sumelor încasate
in valuta ;
- contul 13 "Casa";
- contul 410
"Cheltuielile instituției publice finanțate de la buget" (se închide prin debitul contului 700
"Finanțare de la buget privind anul curent");
- contul 412
"Diferențe de curs valutar" se închide astfel:
- soldul creditor al contului
412 se închide prin creditul
contului 702 "Finanțarea
de la buget privind anii precedenți și alte surse";
- soldul debitor al contului 412 se închide prin debitul contului 702 "Finanțarea de la buget
privind anii precedenți și alte surse";
- contul 421
"Cheltuieli din fonduri cu destinație specială" (se închide
prin debitul contului 337 "Fonduri cu destinație specială",
distinct pentru fiecare fond constituit potrivit reglementărilor legale în
vigoare);
- contul 443 "Cheltuieli
din fondul extrabugetar conform Legii nr. 112/1995" (se închide prin
debitul contului 343 "Fondul extrabugetar conform Legii nr. 112/1995");
- contul 501
"Veniturile bugetului de stat" (se închide prin creditul contului 101
"Disponibil al bugetului de stat la trezoreria statului");
- contul 700 "Finanțarea
de la buget privind anul curent" (se
închide prin creditul conturilor 410 "Cheltuielile instituției
publice finanțate de la buget", respectiv 702 "Finanțarea de la buget
privind anii precedenți și alte surse").
Fac excepție:
a) cheltuielile efectuate din contribuția financiară
nerambursabilă a Comunității Europene, precum și cheltuielile cu comisioanele
și spezele bancare, care se închid la sfârșitul programelor de finanțare,
astfel:
705.01
"Finanțarea din =
422.01 "Cheltuieli din contributia
contribuția
financiară a
financiară a Comunității
Comunității
Europene
Europene la dispoziția
la dispoziția
Fondului Fondului Național"
522 "Venituri din dobânzi = 423
"Cheltuieli cu comisioane
bancare" și speze
bancare"
b) diferențele de curs valutar aferente contribuției
financiare nerambursabile a Comunității Europene, se închid la sfârșitul programelor de finanțare,
astfel:
-
în situația în care contul 412
"Diferențe de curs valutar" prezintă sold debitor:
705.01
"Finanțarea din = 412 "Diferențe de curs valutar"
contribuția financiară a
dispoziția
Fondului
Național"
- în situația în care contul 412 "Diferențe de curs
valutar" prezintă sold creditor:
412
"Diferențe de curs = 705.01 "Finanțarea din contribuția
valutar financiara
a Comunitatii
Europene la dispozitia
Fondului National
La
instituțiile publice finanțate din venituri proprii, venituri proprii si
subventii de la bugetul de stat:
- contul 13 "Casa";
- contul 412 "Diferențe de curs valutar" se închide în
funcție de natura diferențelor de curs valutar favorabile sau nefavorabile,
astfel:
- soldul creditor al contului
412 se închide prin creditul
contului 528 "Venituri din anii precedenți și alte surse";
- soldul debitor al contului 412 se închide prin debitul contului 528
"Venituri din anii precedenți și alte surse";
- contul 420 "Cheltuielile instituției publice finanțate din venituri
proprii" (se închide prin debitul contului 520 "Veniturile proprii
ale instituției publice"). Fac excepție cheltuielile aferente producției
neterminate aflate în stoc la 31 decembrie 2004;
- contul 425 "Cheltuielile instituțiilor de învățământ conform Legii nr.
84/1995" (se închide prin debitul contului 525 "Veniturile
instituțiilor de învățământ conform Legii nr.
84/1995");
- contul 427
"Cheltuielile activităților sanitare conform Ordonanței
de urgență a Guvernului nr. 150/2002" (se închide prin debitul
contului 527 "Venituri din
activitatea sanitară");
- contul 491
"Cheltuieli din venituri pentru finanțarea de bază a instituțiilor de
învățământ superior" (se închide prin debitul contului 591 "Venituri pentru finanțarea de bază a
instituțiilor de învățământ superior");
- contul 492 "Cheltuieli
din alocații bugetare cu destinație specială" (se închide prin debitul
contului 592 "Venituri din alocații bugetare cu destinație
specială").
Soldurile debitoare ale conturilor 420, 425, 427, 491 și 492,
rămase neînchise, în cazul în care veniturile încasate au fost mai mici decât
cheltuielile efectuate în limita bugetului aprobat, se închid la finele anului
2004 prin debitul contului 528 "Venituri din anii precedenți și alte
surse".
Soldurile creditoare ale conturilor 520, 525, 527, 591 și 592,
rămase după operațiunea de închidere a conturilor 420, 425, 427, 491 și 492, se
preiau în creditul contului 528, după depunerea situațiilor financiare anuale.
La
unitățile administrativ-teritoriale:
- contul 102 "Disponibil al bugetului local la trezoreria
statului";
- contul 107 "Disponibil din venituri încasate pentru
bugetul Capitalei";
-
contul 13 "Casa";
-
contul 202 Sume acordate din
fondul de rulment pentru acoperirea
golurilor temporare de casa;
-
contul 209 Sume primite din
fondul de rulment pentru acoperirea golurilor temporare de casa;
-
contul 401 Cheltuieli din
fondul de rulment (se inchide prin debitul contului 339 Fondul de rulment );
- contul 472 Cheltuieli din
fondul pentru constructii de locuinte (se inchide prin debitul contului 372
Fondul pentru constructii de locuinte);
- contul 476 Cheltuieli din
taxe speciale ( se inchide prin debitul contului 376 Taxe speciale)
- contul 481 Cheltuieli din
sume reprezentand amortizarea activelor fixe detinute de serviciile publice de
interes local (se inchide prin debitul
contului 381 Sume reprezentand
amortizarea activelor fixe detinute de serviciile publice de interes local ) ;
- contul 482 Cheltuieli din
fonduri externe nerambursabile (se
inchide prin debitul contului 382 Fonduri externe nerambursabile);
- contul 400*) "Cheltuielile bugetului local";
- contul 500**) "Veniturile bugetului local";
- contul 507 "Venituri încasate pentru bugetul
Capitalei";
- contul 57 "Rezultatul execuției bugetare".
------------
*) Se închide prin debitul contului 57 "Rezultatul
execuției bugetare".
**) Se închide prin creditul contului 57 "Rezultatul
execuției bugetare".
NOTĂ:
În situația în care bugetul local nu poate rambursa eventualele
împrumuturi restante, dobânzile și comisioanele aferente, contul 102.01
"Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" nu prezintă sold.
La
instituțiile publice finanțate din bugetul asigurărilor sociale de stat :
- contul 13 "Casa";
- contul 408 "Cheltuielile
bugetului asigurărilor sociale de stat" (se închide prin debitul contului 57 "Rezultatul
execuției bugetare");
- contul 504 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat ( se
inchide prin creditul contului 57
Rezultatul executiei bugetare) ;
- contul 506 Subventii primite de bugetul asigurarilor sociale de
stat
(se inchide prin
creditul contului 57 Rezultatul
executiei bugetare) ;
La
institutiile publice finantate din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj :
- contul 13
Casa;
- contul 436
Cheltuielile bugetului asigurarilor pentru somaj
( se inchide prin
debitul contului 57 Rezultatul
executiei bugetare);
- contul 536
Veniturile bugetului
asigurarilor pentru somaj ( se
inchide prin creditul contului
57 Rezultatul executiei bugetare) .
La
instituțiile publice finanțate din bugetul Fondului national unic de asigurări
sociale de sanatate:
- contul 13 Casa;
- contul 479 Cheltuielile bugetului
Fondului national unic de
asigurari sociale de
sanatate (se inchide prin debitul contului 57 Rezultatul executiei bugetare);
- contul 579 Veniturile bugetului Fondului national unic
de asigurari sociale de sanatate ( se
inchide prin creditul contului 57
Rezultatul executiei bugetare) .
1.9. În aplicarea prevederilor cap.
IV "Regimul donațiilor și sponsorizărilor rămase neutilizate la
finele anului bugetar" din Ordinul ministrului finanțelor publice nr.
1.661 bis/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de încasare
și utilizare a fondurilor bănești primite sub forma donațiilor și
sponsorizărilor de către instituțiile publice, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 881 din 11 decembrie 2003, se vor avea în vedere
următoarele înregistrări:
a) în situația în care sumele primite sub formă de donații
și sponsorizări au majorat bugetele de venituri și cheltuieli ale instituțiilor
publice:
- transferul sumelor reprezentând donații și sponsorizări
rămase disponibile, din contul corespunzător de cheltuieli bugetare sau de
disponibilități, după caz, în contul 50.07 "Disponibil din donații și
sponsorizări rămase neutilizate la finele anului":
119
"Disponibil din fonduri
= %
cu
destinație specială
700 "Finanțarea de la
buget
și de
redistribuire" privind anul curent"
120 "Disponibil al instituției
publice finanțate din
venituri proprii" etc.
- utilizarea in anul urmator a sumelor transferate la finele anului
în contul 50.07 "Disponibil din donații și sponsorizări rămase neutilizate
la finele anului":
%
= 119 "Disponibil din
fonduri
cu destinație specială și
de redistribuire"
410
"Cheltuielile instituției
publice
finanțate de la
buget"
420
"Cheltuielile instituției
publice
finanțate din
venituri
proprii" etc.
b) în situația în care donațiile și sponsorizările au fost
primite în cursul lunii decembrie 2004 și nu au fost majorate bugetele de
venituri și cheltuieli ale instituțiilor publice:
- încasarea donațiilor și sponsorizărilor în conturile 50.05
"Sume de mandat și sume în depozit" si 50.06 Disponibil pentru sume
de mandat si sume in depozit ale institutiilor de subordonare locala:
110
"Disponibil pentru
= 232 "Decontări cu
bugetul"
sume de
mandat și
sume în
depozit"
- virarea la începutul anului următor în contul de venituri
bugetare sau de disponibilități, după caz, a sumelor încasate în contul pentru
sume de mandat și sume în depozit:
232
"Decontări cu bugetul"
= 110 "Disponibil
pentru sume
de mandat și
sume în depozit"
1.10. Normele metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in
patrimoniul institutiilor publice si al persoanelor juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1487/2003, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 788
din 7 noiembrie 2003, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
- La anexa nr. 3a la normele metodologice functiunea
contului 305 Diferente din reevaluare se extinde si pentru activele fixe
supuse reevaluarii conform prevederilor
Art. 2 alin. (3) si Art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 81/2003
privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul
institutiilor publice aprobata prin
Legea nr. 493/2003.
- La anexa nr. 3a la normele metodologice punctul I.1
In Planul de conturi pentru institutiile publice se introduc urmatoarele
conturi se completeaza dupa cum urmeaza :
-
functiunea contului 06 Active
fixe in curs se completeaza astfel:
Contul 06 Active fixe in curs
se debiteaza prin creditul conturilor:
337 Fonduri cu destinatie
speciala
-
la institutiile publice finantate din fonduri cu destinatie speciala (fonduri
externe nerambursabile, etc.), cu valoarea
activelor fixe necorporale si
corporale in curs preluate prin
protocol de la alte institutii publice
pe baza de proces verbal de predare-
primire, in situatia cand activele fixe se supun amortizarii ;
528 Venituri din anii
precedenti si alte surse
-la institutiile publice finantate din venituri proprii, sau
venituri proprii si subventii, cu
valoarea activelor fixe necorporale si corporale in curs preluate prin protocol de la alte
institutii publice pe baza de proces
verbal de predare- primire, in situatia
cand activele fixe se supun amortizarii ;
702 Finantarea de la buget
privind anii precedenti si alte surse
-la institutiile publice finantate
de la buget, cu valoarea activelor fixe
necorporale si corporale in curs preluate prin protocol de la alte institutii publice pe baza de proces verbal de predare- primire, in situatia cand
activele fixe se supun amortizarii ;
Contul
06 Active fixe in curs se crediteaza prin debitul conturilor :
337 Fonduri cu destinatie
speciala
-la
institutiile publice finantate din fonduri cu destinatie speciala (fonduri
externe nerambursabile, etc.), cu valoarea de inregistrare a activelor fixe in curs predate prin protocol sau vanzarii acestora ;
528 Venituri din anii
precedenti si alte surse
- la institutiile publice
finantate din venituri proprii sau venituri proprii si subventii, cu valoarea de inregistrare a activelor fixe
in curs predate prin
protocol sau vanzarii acestora ;
702 Finantarea de la buget
privind anii precedenti si alte surse
-la institutiile publice
finantate de la buget, cu valoarea de inregistrare a activelor fixe in curs
predate prin protocol sau vanzarii
acestora.
Anexa nr. 3b) la
normele metodologice "Monografia privind înregistrarea în contabilitate a
operațiunilor privind reevaluarea și amortizarea activelor fixe aflate în
patrimoniul instituțiilor publice" se completeaza astfel:
-punctul I.4 lit. g Inchiderea
contului 06 la momentul predarii
activelor fixe in curs prin protocol
sau vanzarii acestora, dupa caz :
% = 06 Active
fixe in curs
337 Fonduri cu destinatie speciala
528 Venituri din anii precedenti
si alte surse
702
Finantare de la buget privind
anii precedenti si alte surse
etc.
-punctul II. 4 lit. d Inchiderea contului 06 la momentul predarii
activelor fixe in curs prin protocol
sau vanzarii acestora, dupa caz :
% = 06 Active fixe
in curs
337 Fonduri cu destinatie speciala
528 Venituri din anii precedenti
si alte surse
702 Finantare de la buget privind
anii precedenti si alte surse
etc.
-punctul III.3. lit. f : explicatia operatiunii se completeaza astfel: [....] sau la predare prin protocol sau
vanzarea activelor fixe in curs .
d) Pentru inregistrarea in contabilitatea
Ministerului Finantelor Publice si a altor ministere sau organe de specialitate
ale administratiei publice centrale a
titlurilor de participare detinute de
Romania la capitalul unor organisme internationale, Planul de conturi pentru institutiile
publice aprobat prin Ordinul ministrului finantelor nr. 324/1984, se completeaza cu urmatoarele conturi:
Contul 07 Titluri de participare
la capitalul unor organisme internationale;
Contul 08 Varsaminte de efectuat pentru active fixe financiare.
Contul 07 Titluri de participare la
capitalul unor organisme internationale
Cu ajutorul acestui cont
institutiile publice abilitate de lege inregistreaza in contabilitate valoarea titlurilor de participare detinute
de Romania la capitalul unor organisme internationale.
Contul 07 Titluri
de participare la capitalul unor organisme internationale este un cont de activ.
In debit se inregistreaza valoarea titlurilor de participare la
capitalul unor organisme internationale, iar in credit, valoarea titlurilor de participare la capitalul
unor organisme internationale, scazute din evidenta. Soldul debitor reprezinta valoarea titlurilor
de participare la capitalul unor organisme internationale.
Contul 07
Titluri de participare la capitalul unor organisme internationale se
debiteaza prin creditul conturilor:
08 Varsaminte de efectuat pentru active fixe financiare.
- cu
valoarea actiunilor subscrise si nevarsate, detinute de Romania la capitalul
unor organisme internationale;
412 Diferente de curs valutar
- cu
diferentele nefavorabile de curs valutar rezultate in urma reevaluarii
titlurilor de participare la data intocmirii situatiilor financiare;
702
Finantarea din anii precedenti si alte surse
- cu
valoarea actiunilor subscrise si varsate, detinute de Romania la capitalul unor organisme internationale.
Contul 07 Titluri de participare la
capitalul unor organisme internationale se crediteaza prin debitul
conturilor:
412
Diferente de curs valutar
- cu
diferentele favorabile de curs valutar rezultate in urma reevaluarii titlurilor
de participare la data intocmirii situatiilor financiare;
702 Finantarea
din anii precedenti si alte surse
- cu
valoarea actiunilor detinute de Romania la capitalul unor organisme
internationale, rascumparate de acestea
si scazute din evidenta.
Contul 08 Varsaminte de
efectuat pentru active fixe financiare.
Cu ajutorul acestui
cont institutiile publice abilitate de lege
inregistreaza in contabilitate
varsamintele de efectuat pentru titlurile de participare detinute de
Romania la capitalul unor organisme internationale.
Contul 08 Varsaminte de
efectuat pentru active fixe financiare
este un cont de pasiv. In credit se inregistreaza
varsamintele de efectuat pentru titluri
de participare detinute de Romania la
capitalul unor organisme internationale,
iar in debit, varsamintele efectuate . Soldul creditor reprezinta varsamintele de efectuat.
Contul 08 Varsaminte de
efectuat pentru active fixe financiare
se crediteaza prin debitul
urmatoarelor conturi:
07 Titluri de participare la
capitalul unor organisme internationale
- cu valoarea actiunilor subscrise si
nevarsate detinute de Romania la
capitalul unor organisme internationale;
412 Diferente de curs valutar
- cu
diferentele nefavorabile de curs valutar rezultate in urma reevaluarii
varsamintelor de efectuat la data
intocmirii situatiilor financiare;
Contul 08 Varsaminte de
efectuat pentru active fixe financiare
se debiteaza prin creditul
urmatoarelor conturi:
700
Finantarea de la buget privind anul
curent
-cu plata
subscriptiei actiunilor detinute, de la bugetul de stat;
412
Diferente de curs valutar
- cu
diferentele favorabile de curs valutar rezultate in urma decontarii datoriilor
in valuta, precum si reevaluarii
varsamintelor de efectuat la data intocmirii situatiilor financiare .
1.12. Pentru
inregistrarea in contabilitate a
operatiunilor legate de derularea creditelor interne obtinute potrivit
legii, institutiile publice pot utiliza
contul 704 Credite bancare din Planul de conturi pentru institutiile
publice, aprobat prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 324/1984, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.13.
Institutiile publice, beneficiari
finali ai investitiilor finantate din
fonduri ISPA vor lua masuri pentru inregistrarea in contabilitate a activelor fixe in curs de executie,
respectiv a celor terminate, receptionate si puse in functiune, la valoarea comunicata de Oficiul de Plati
si Contractare Phare din Ministerul Finantelor Publice sau alte agentii de
implementare , care au efectuat plati
in numele acestora pentru investitiile
respective.
Inregistrarea in contabilitate se efectueaza potrivit prevederilor Normelor metodologice privind reevaluarea
si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice si al
persoanelor juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 1487/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 788 din 7 noiembrie 2003, cu modificarile
si completarile ulterioare.
1.14. Institutiile
publice care potrivit acordurilor de imprumut deruleaza operatiuni finantate
din credite externe vor avea in vedere urmatoarele:
- La finele anului 2004, soldul contului 411 Cheltuieli din credite
externe precum si soldul contului 412
Diferente de curs valutar (rezultat din
reevaluarea conturilor de disponibil in valuta din credite externe, conturilor de finantare din credite
externe, sau la achitarea datoriilor fata de furnizori), se transfera asupra
contului 702 Finantarea de la buget
privind anii precedenti si alte surse
sau 528 Venituri din anii
precedenti si alte surse .
- Incepand cu data de 1 ianuarie
2005, cheltuielile efectuate conform prevederilor acordurilor de imprumut din
credite externe reprezentand amortizarea activelor fixe, consumul de obiecte de inventar, de stocuri, salarii, etc., se vor inregistra
in contul 410 Cheltuielile institutiei publice finantate de la buget, contul
420 Cheltuielile institutiei publice finantate din venituri proprii, etc. .
-
Rambursarea imprumuturilor se va
inregistra astfel:
a)
in cazul imprumuturilor
contractate de stat:
706 Finantarea din credite
externe = %
contractate de stat 700 Finantarea de la buget privind
anul curent
118
Disponibil din contravaloarea in
lei a sumelor incasate in
valuta
120
Disponibil al institutiei
publice finantate din venituri
proprii
b)-
in cazul imprumuturilor garantate de stat:
707
Finantarea din credite
externe = %
garantate de stat 700Finantarea de la buget privind
anul curent
118 Disponibil din contravaloarea in lei a sumelor incasate in
valuta
120 Disponibil al institutiei
publice finantate din venituri
proprii
In
situatia in care la efectuarea platii se constata diferente de curs valutar
acestea se inregistreaza cu ajutorul
contului 412 Diferente de curs valutar.
1.15. La data de 31 decembrie 2004 si incepand cu
situatiile financiare ale trimestrului I 2005, institutiile publice vor proceda
la reevaluarea elementelor monetare exprimate in valuta (disponibilitati si
alte elemente asimilate, creante, datorii) la cursul comunicat de Banca
Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a perioadei de raportare.
Aceleasi
elemente monetare mentionate mai sus,
rezultate din operatiunile privind contributia financiara nerambursabila a Comunitatii Europene, se
reevalueaza la cursul Bancii Centrale Europene publicat in penultima zi
lucratoare a lunii in care se intocmesc situatiile financiare trimestriale si
anuale .
1.16.
Sumele reprezentand fonduri publice destinate cofinantarii contributiei
financiare a Comunitatii Europene aflate in conturile structurilor de implementare
si care se reporteaza din oficiu la
finele anului 2004 in conformitate cu prevederile pct. 2.9. din Normele
metodologice privind incheierea
executiei bugetare a anului 2004 aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1862/2004, raman evidentiate
in soldul contului 119 Disponibil din fonduri cu destinatie speciala si de
redistribuire iar utilizarea in anul urmator se inregistreaza in contul de
cheltuieli corespunzator modului de
finantare a institutiei publice, respectiv
410 Cheltuielile institutiei
publice finantate de la buget, 420
Cheltuielile institutiei publice finantate
din venituri proprii, etc.
1.17. Amortizarea activelor fixe finantate din fondul
de rulment al unitatii administrativ-teritoriale, din fondul pentru constructii
de locuinte, taxe speciale, sume
reprezentand amortizarea activelor fixe detinute de serviciile publice de
interes local, din fonduri externe nerambursabile, se inregistreaza in conturile 401 Cheltuieli din fondul de
rulment, 472 Cheltuieli din fondul
pentru constructii de locuinte, 476
Cheltuieli din taxe speciale, 481
Cheltuieli din sume reprezentand amortizarea activelor fixe detinute de serviciile
publice de interes local, 482
Cheltuieli din fonduri externe nerambursabile, dupa caz.
2. Întocmirea conturilor de execuție bugetară și a
anexelor
2.1. Potrivit prevederilor art.
56 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice,
Ordonantei Guvernului nr. 45/2003 privind finanțele publice locale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 108/2004, întocmirea și raportarea
conturilor anuale de execuție a bugetului de stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat, bugetelor locale și bugetelor fondurilor speciale se fac pe
structura bugetelor aprobate în baza prevederilor Legii
bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, cu modificările și
completările ulterioare, ale Legii bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003, cu
modificările și completările ulterioare, și ale hotărârilor consiliilor locale
și județene din anul 2004, cu respectarea precizărilor din subsolul
formularelor privind "raportarea anuală".
2.2. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administrației publice centrale, precum și alte autorități publice care au
aprobate prin Legea bugetului de stat pe anul 2004
nr. 507/2003 "bugete pe programe" vor avea în vedere
prevederile Circularei Ministerului Finanțelor Publice nr. 21.051/2002 și ale
pct. 8 din Circulara Ministerului Finanțelor Publice nr. 18.125/2003.
Potrivit prevederilor art. 56
alin. (2) din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, ordonatorii
principali de credite au obligația să întocmească și să anexeze la situațiile
financiare anuale rapoarte de performanță în care să se prezinte, pe fiecare
program, obiectivele, rezultatele preconizate și cele obținute, indicatorii și
costurile asociate. Raportarea
execuției bugetului pe programe se face în structura prevăzută în Legea bugetului de stat pe anul 2004, nr. 507/2003,
cu ajutorul anexei nr. 27 "Sinteza
programelor" și anexei nr. 28
"Fișa programelor".
2.3. În conformitate cu prevederile art.
4 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice,
"sumele aprobate la partea de cheltuieli, prin bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2), în cadrul cărora se angajează,
se ordonanțează și se efectuează plăți, reprezintă limite maxime care nu pot fi
depășite". La alin. (3) al aceluiași articol se prevede că angajarea
cheltuielilor se face numai în limita creditelor bugetare aprobate.
Având în vedere că nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2) și (3) constituie o încălcare
gravă a disciplinei financiare, ordonatorii de credite bugetare vor lua
măsurile corespunzătoare pentru respectarea întocmai a prevederilor legale.
2.4. Formularul "Contul de execuție a bugetului instituției
publice" (anexa nr. 10) se întocmește de către instituțiile publice,
indiferent de subordonare și modul de finanțare, cu date referitoare la
denumirea și simbolul capitolelor și subcapitolelor din bugetul aprobat
(bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat,
fonduri speciale, credite externe, fonduri externe nerambursabile și venituri
proprii, pe structura clasificației bugetare).
Instituțiile publice care, potrivit legii, își finanțează
cheltuielile din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat sau
bugetele locale, după caz, detaliază alocațiile primite la codul 38.03.01
"Subventii de la bugetul de stat " sau 38.03.02 "Subventii de la
bugetele locale" astfel:
- din alocații de la buget
pentru instituțiile publice - titlul 34
"Subvenții" articolul 35.01;
- din transferuri
- titlul 38 "Transferuri".
2.5. Formularul "Detalierea cheltuielilor" (anexa nr.
14) se completează pe articole și alineate în cadrul fiecărui capitol și
subcapitol de cheltuieli, respectiv mijloc extrabugetar și domeniu de
activitate.
În anexa nr. 14, la situațiile financiare centralizate ce se
depun la Ministerul Finanțelor Publice, coloana "Plăți efectuate" se
completează pe articole și alineate la nivel de capitol, respectiv domeniu de
activitate, iar coloana "Cheltuieli efective" nu se completează.
Instituțiile publice care în anul 2004 au efectuat cheltuieli
privind activitatea de învățământ vor depune anexa nr. 14 "Detalierea
cheltuielilor" și pe articole și alineate în cadrul subcapitolelor
capitolului 57.00 "Învățământ", indiferent de bugetul din care
acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2005.
2.6. Anexa nr. 15 "Disponibil din mijloace cu destinație
specială" se completează de instituțiile publice care dețin
disponibilități din mijloace cu destinație specială, potrivit legii, cu
respectarea precizărilor din subsolul formularului.
2.7. Formularul "Situația privind execuția cheltuielilor
angajate la finele trimestrului (anexa nr. 8) se completează potrivit
prevederilor pct. 10 din Circulara Ministerului Finanțelor Publice nr.
18.125/2003, pe structura aprobată în anexa nr. 4
la Normele metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata
cheltuielilor instituțiilor publice, precum și organizarea, evidența și
raportarea angajamentelor bugetare și legale, aprobate prin Ordinul ministrului
finanțelor publice nr. 1.792/2002, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 37 din 23 ianuarie 2003.
Sumele reprezentând angajamente legale de plătit ce se
raportează în coloana 8 se preiau din soldul contului 960 "Angajamente
legale".
Pentru realizarea cerinței prevăzute în funcțiunea contului 960
"Angajamente legale", respectiv ca la finele anului soldul contului
să reprezinte totalul angajamentelor rămase neachitate, angajamente efectuate
în limita bugetului aprobat, se vor efectua următoarele:
- analiza și regularizarea sumelor reprezentând drepturi
salariale ale personalului și obligațiile aferente, pensiile și ajutoarele sociale
stabilite conform legilor în vigoare, precum și cheltuielile cu dobânzile și
alte cheltuieli aferente datoriei publice care au fost înregistrate în contul
960 "Angajamente legale" cu întreaga sumă din bugetul aprobat, astfel
încât soldul contului să reflecte
obligații rămase neachitate înscrise în documente de lichidare înregistrate în
contul 230 "Decontări cu salariații", 231 "Creditori", 232
"Decontări cu bugetul", 233 "Decontări privind asigurările
sociale";
- analiza și regularizarea sumelor reprezentând angajamente
legale individuale, astfel încât soldul contului să reflecte obligații rămase
neachitate ce decurg din:
- angajamente legale individuale neonorate de furnizori și alți creditori până la finele anului;
-
angajamente legale individuale
onorate de furnizori și alți
creditori, materializate în bunuri livrate, lucrări executate și
servicii prestate care nu au fost achitate pana la finele anului, evidențiate în contabilitate în conturile
234 "Furnizori" și 231 "Creditori".
2.8.
Transferurile si subventiile alocate de
la bugetul de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale si de la alte
bugete, prin bugetele ordonatorilor principali
sau secundari de credite, pentru institutiile publice subordonate finantate din venituri proprii si subventii,
pentru bugetele altor institutii publice, precum si pentru regiile
autonome, societatile sau companiile
nationale si societatile comerciale, se vor inregistra in contabilitate ca angajamente legale in limita sumelor aprobate
prin buget, stabilite in baza unor acte normative.
In
situatia in care bugetele previzionale nu sunt acoperite in cursul anului de
angajamente legale individuale pentru cheltuieli de natura administrativa cum
ar fi : energie electrica, termica, apa, canal, salubritate, telefoane, etc.,
cu valoare certa pentru a fi
inregistrate in contul 960 Angajamente legale, se inregistreaza in contul
angajamentelor legale valoarea facturilor emise pentru serviciile prestate
urmare contractelor incheiate
a caror valoare nu este individualizata
anual .
Evidenta
angajamentelor bugetare si legale se va tine in mod obligatoriu de catre
compartimentul contabilitate. Tinerea acestei evidente in paralel si la alte compartimente,
inclusiv de persoana desemnata sa exercite
controlul financiar preventiv, este optionala.
2.9. Fondurile externe nerambursabile prevazute in bugetul
aprobat pe anul 2004 la capitolul 50.30. Fonduri externe nerambursabile se
raporteaza in anexa nr. 11 "Execuția
fondurilor externe nerambursabile" care se va completa cu: prevederi
inițiale, prevederi definitive, plăți efectuate. Datele raportate vor fi puse
de acord cu cele din evidența agențiilor de implementare, respectiv cu cele
înscrise în conturile de executie transmise direcției de specialitate din
Ministerul Finanțelor Publice .
2.10. Instituțiile publice care au în administrare bunuri din
domeniul public sau privat al statului și al unităților
administrativ-teritoriale, după caz, precum și cele care au participații la
capitalul social al unor societăți comerciale, în condițiile legii, întocmesc
"Situația activelor fixe" pe structura formularului prezentat în anexa nr. 17.
La completarea anexei nr. 17
"Situația activelor fixe" se vor avea în vedere următoarele:
- coloana 7 se completează cu valoarea amortizata cumulata la 31
decembrie 2004. Datele se preiau din col. 7 a Anexei nr.4 la Normele metodologice privind reevaluarea si
amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice si al
persoanelor juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 1487/2003 ;
-
coloana 8 se completează cu valoarea
ramasa de amortizat. Datele se preiau din coloana 8 a
Anexei nr. 4 la normele
mentionate mai sus.
-
coloana 9 se completeaza cu
valoarea activelor fixe neamortizabile.
2.11. Situația creanțelor și datoriilor (anexa nr. 18) se
întocmește de instituțiile publice pentru creanțele și datoriile existente în
sold la finele anului 2004 distinct, pe surse de proveniență a creanțelor,
respectiv datoriilor (alocații bugetare, venituri proprii, fonduri speciale,
credite externe).
Instituțiile publice finanțate din venituri proprii și
subvenții de la bugetul de stat sau bugetele locale, după caz, raportează
situația creanțelor și datoriilor la codurile 21 (pentru creanțe) și 24 (pentru
datorii).
2.12. Anexa nr. 20 "Plăți restante" se completează la
31 decembrie 2004 de instituțiile publice cu sumele reprezentând plățile
restante ale acestora față de furnizori, bugetul de stat, bugetele fondurilor
speciale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale și alți
creditori.
2.13. Formularul "Venituri, cheltuieli și excedente ale
bugetelor locale pe unități administrativ-teritoriale pe anul 2004" (anexa
nr.12a) se întocmește anual de unitățile administrativ-teritoriale cu indicatori
de sinteză privind veniturile proprii și celelalte surse în completare,
cheltuielile și excedentul bugetului local respectiv. "Situația numerică a unităților
administrativ-teritoriale" (anexa nr. 12b) la 31 decembrie 2004 nu se
completează.
Direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a
municipiului București centralizează indicatorii respectivi pe ansamblul
județului și municipiului București și depun formularul centralizat o dată cu
situațiile financiare anuale.
2.14. Instituțiile publice finanțate din venituri proprii și
subvenții acordate de la bugetul de stat, după caz, prevăzute în anexa nr. 3 la Legea bugetului de stat pe 2004,
nr. 507/2003 întocmesc "Contul de
execuție privind veniturile, subvențiile și cheltuielile instituțiilor publice
la 31 decembrie 2004" prezentat în anexa nr.
2.
Ministerele și celelalte organe de specialitate ale
administrației publice centrale, alte autorități publice și instituțiile
publice autonome care au cuprinse în anexa nr. 3 la Legea
bugetului de stat pe 2004, nr. 507/2003 prevederi privind
veniturile ce se administrează în regim extrabugetar, potrivit legii, întocmesc
și conturi de execuție a veniturilor și cheltuielilor respective, pe structura
prevăzută în anexa respectivă.
2.15. Instituțiile publice care au contractat credite externe,
în condițiile legii, au obligația înregistrării în contabilitate a
operațiunilor finantate din credite
externe, potrivit Precizărilor Ministerului
Finanțelor
nr. 3.329/1993, modificate și
completate prin Precizările Ministerului Finanțelor nr. 109/1995, - respectiv
potrivit normelor proprii elaborate de acestea și avizate de Ministerul
Finanțelor Publice.
Se vor avea in vedere
si precizarile de la punctul 1.14 din prezentele norme.
Intrările de credite externe prevăzute în bugetul aprobat
pentru anul 2004 se raportează prin "Contul de execuție privind intrările
de credite externe" (anexele nr. 3 și 4) care se completează în
conformitate cu instrucțiunile de la pct. 2.11 din Precizările metodologice ale
Ministerului Finanțelor Publice nr. 15.370/2002 privind închiderea conturilor
contabile, întocmirea și depunerea situațiilor financiare privind execuția
bugetară la 31 decembrie 2001.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administrației publice centrale, alte autorități publice care au prevăzute
credite bugetare la capitolul 50.14 "Intrări de credite externe" vor
asigura concordanța între datele înscrise în conturile de execuție raportate
prin sistemul situațiilor financiare cu cele înscrise în situațiile operative
transmise direcțiilor de specialitate din Ministerul Finanțelor Publice.
2.16. Situațiile financiare centralizate ce se depun la
Ministerul Finanțelor Publice mai cuprind:
- Situația soldurilor conturilor de disponibilități aflate la
trezoreriile statului și unitățile băncilor comerciale la data de 31 decembrie
2004 (anexa nr. 5);
- Situația privind creditele deschise și plățile de casă
efectuate prin trezoreriile statului la data de 31 decembrie 2004 (anexa nr.
6);
- Situația privind execuția veniturilor și cheltuielilor
bugetelor locale pe unități administrativ-teritoriale la 31 decembrie 2004
(anexa nr. 7);
- Situația numărului de instituții de protecție a copilului
aflat în dificultate și a numărului de copii asistați la 31 decembrie 2004
(anexa
nr. 7a);
- Situația numărului de instituții de protecție specială a
persoanelor cu handicap și a numărului de asistați la 31 decembrie 2004 (anexa
nr. 7b);
- Situația realizării investițiilor finanțate parțial din
împrumuturi externe la 31 decembrie 2004 (anexa nr. 12c) se întocmește de
consiliile locale și județene care realizează investiții finanțate parțial din
împrumuturi externe.
Ministerul Administrației și Internelor, Serviciul Roman de
Informatii, Serviciul de Protectie si Paza, Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat și unitățile din subordinea acestora care au intrat în
acțiuni de compensare a obligațiilor față de agentii economici distributori de
carburanti si lubrifianti si Regia
Autonoma pentru Activitati Nucleare,
potrivit legii, întocmesc "Contul de execuție privind cheltuielile
bugetare efectuate prin compensare", potrivit modelului prezentat în anexa
nr. 21.
2.17. Potrivit prevederilor art.
63 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice,
instituțiile publice finanțate din venituri proprii și subvenții sau integral
din venituri proprii au obligația de a prezenta în anexa la contul de execuție
bugetară de la 31 decembrie 2004 Situația privind sumele primite și utilizate
ca donații/sponsorizări , pe structura modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice privind
modul de încasare și utilizare a fondurilor bănești primite sub forma
donațiilor și sponsorizărilor de către instituțiile publice, aprobate prin Ordinul
ministrului finanțelor publice nr. 1.661 bis/2003, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 881 din 11 decembrie 2003.
2.18. Creditorii bugetari care, potrivit legii, gestionează
veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului
asigurărilor pentru șomaj, bugetului Fondului național unic de asigurări
sociale de sănătate și bugetelor locale raportează veniturile neîncasate la 31
decembrie 2004 pe structura Clasificației indicatorilor privind finanțele publice,
aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr.
1.394/1995, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
300 din 28 decembrie 1995, cu modificările și completările ulterioare, anexă
specifică fiecărui buget (partea de venituri), în "Situația veniturilor
neîncasate la 31 decembrie 2004" (anexa nr. 22), anexă care face parte
integrantă din sistemul situațiilor financiare.
In vederea raportarii prin situatiile financiare a
bunurilor sechestrate ca masura asiguratorie dispusa prin procedura administrativa si ca modalitate de executare
silita, a garantiilor depuse de
contribuabili pentru inlesnirile acordate, etc., creditorii bugetari vor
intocmi formularul Situatia sumelor
evidentiate in conturi in afara bilantului rezultate din operatiuni ce decurg
din administrarea veniturilor bugetului general consolidat (Anexa 22/a) asa
cum este aprobata in anexa la prezentele norme, care se completeaza cu soldurile conturilor in afara bilantului
prevazute in anexa la Normele metodologice
privind organizarea si conducerea
contabilitatii veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr 520 din 25 aprilie
2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.19. Pentru fondurile constituite in afara bugetului local potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale, se intocmesc conturi de executie pe structura aprobata
prin buget, respectiv :
-
Contul de executie a bugetului
imprumuturilor externe si interne (Anexa 30), asa cum este aprobata in anexa la
prezentele norme;
-
Contul de executie a bugetului
fondurilor externe nerambursabile (Anexa 31), asa cum este aprobata in anexa la
prezentele norme;
-
Contul de executie a veniturilor
si cheltuielilor evidentiate in afara bugetului local (Anexa 32) , asa cum este
aprobata in anexa la prezentele norme.
3.Semnarea și depunerea
situațiilor financiare
3.1. Situațiile financiare anuale compuse din bilanț, cont de
execuție bugetară și anexe ce se întocmesc de instituțiile publice se semnează
de conducătorul instituției și de conducătorul compartimentului
financiar-contabil sau de altă persoană împuternicită să îndeplinească această
funcție.
3.2. Instituțiile publice au obligația să prezinte la unitățile
teritoriale ale trezoreriei statului la
care au deschise conturile de finantare sau de disponibilitati, dupa caz,
bilanțul contabil și contul de execuție bugetară pe anul 2004, pentru obținerea
vizei privind exactitatea plăților de casă și a soldurilor conturilor de
disponibilități, după caz, care trebuie să coincidă cu cele din conturile
corespunzătoare deschise la unitățile teritoriale ale trezoreriei statului .
Instituțiile publice au obligația să prezinte situațiile
financiare ordonatorului de credite superior, la termenele stabilite de acesta,
numai dupa obtinerea vizei de la unitatea de trezorerie a statului pentru
confirmarea exactității plăților de casă și a disponibilităților din conturi.
Situațiile financiare care nu corespund cu datele din evidența
trezoreriilor statului se vor restitui instituțiilor publice respective pentru
a introduce corecturile corespunzătoare.
Este interzis instituțiilor publice să centralizeze bilanțurile
și conturile de execuție ale instituțiilor din subordine fără viza unităților
de trezorerie a statului .
3.3. Situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul de analiză pe bază de bilanț in
care se prezintă în mod deosebit situația creanțelor pe categorii și surse de
finanțare și cauzele care le-au determinat, precum și măsurile stabilite pentru
lichidarea acestora.
Se vor menționa și cauzele care au determinat efectuarea de
plăți în avans pentru realizarea unor acțiuni și categorii de cheltuieli
finanțate din fonduri publice, potrivit legii, care nu s-au materializat în
bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate și care nu au fost
restituite instituțiilor publice până la finele anului, pentru reconstituirea
plăților de casă.
O atenție deosebită se va acorda și obligațiilor rămase
neachitate la finele anului, în special a plăților restante către agenții
economici sau institutii de credit, cu efecte negative asupra blocajului
economico-financiar, cu explicarea principalelor cauze care au dus la existența
plăților restante la sfârșitul anului.
În cazul în care din centralizarea datelor se constată
existența unor obligatii neachitate la scadență pentru bunuri achiziționate,
lucrări executate și servicii prestate, ordonatorii principali de credite
dispun, prin compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a
dispozițiilor legale în vigoare la încheierea angajamentelor legale, având
obligația de a prezenta în raportul de analiză pe bază de bilanț măsurile
luate.
Instituțiile publice care în anul 2004 au inclus pe cheltuieli,
în condițiile legii, contravaloarea unor pagube care nu se datorează culpei
unei persoane menționează natura și valoarea pagubelor respective.
În raportul de analiză pe bază de bilanț se menționează și
valoarea activelor fixe scoase din funcțiune înainte de expirarea duratei
normale de utilizare, precum și a bunurilor materiale declasate sau clasate,
după caz (exemplu: medicamente cu termen de valabilitate expirat).
Ordonatorii de credite au obligația de a analiza structura
stocurilor inventariate și de a determina materialele aflate în stoc fără
mișcare, cu mișcare lentă sau de prisos, cauzele menținerii acestora, precum și
identificarea persoanelor vinovate de
imobilizarea fondurilor în astfel de bunuri.
În situația în care la raportarea intrărilor de credite externe
există diferențe semnificative între datele operative și cele finale, în raport
se vor explica motivele acestor diferențe.
3.4. Potrivit prevederilor art. 13
alin. (2) lit. g) din Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie
2002, "Compartimentul de audit public intern auditează, cel puțin o dată
la 3 ani, fără a se limita la acestea [...], sistemul contabil și fiabilitatea
acestuia", in consens cu buna practica in domeniu, situațiile financiare anuale proprii ale
ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administrației publice
centrale și locale, ale altor autorități publice, instituțiilor publice
autonome și ale instituțiilor publice subordonate, la 31 decembrie 2004 să fie
însoțite de un raport care sa prezinte, in sinteza, nivelul de asigurare al
managementului asupra fiabilitatii sistemului contabil, recomandarile formulate
si stadiul implementarii acestora .
3.5. În conformitate cu prevederile art.
3 din Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia
națională - CAEN, organele de specialitate ale administrației publice centrale
și locale și instituțiile publice subordonate au obligația înscrierii în
cartușul de pe prima pagină a formularului "Situații financiare" a
codului de activitate CAEN din Clasificarea activităților din economia
națională - ediție revizuită, aprobată prin Ordinul
președintelui Institutului Național de Statistică nr. 601/2002.
3.6. Ministerele și celelalte organe de specialitate ale administrației
publice centrale, alte autorități publice și instituțiile publice autonome au
obligația să se prezinte la Direcția generală a tehnologiei informației din
cadrul Ministerului Finanțelor Publice pentru a primi gratuit discheta cu
programul informatic de contabilitate publică, respectiv de centralizare a
situațiilor financiare pentru instituții publice, în vederea depunerii
situației financiare centralizate la Ministerul Finanțelor Publice și pe suport
magnetic.
Nu se admite depunerea situațiilor financiare la 31 decembrie
2004 fără prezentarea pe suport magnetic.
3.7. Prezentele
precizări se aplică în mod
corespunzător și de către primăriile comunale.
3.8. Situațiile financiare se depun la organul ierarhic
superior la termenele stabilite de acesta în cadrul termenului stabilit prin
prezentele norme metodologice.
Situațiile financiare centralizate privind execuția bugetului
de stat pe anul 2004, întocmite de ministere, celelalte organe de specialitate
ale administrației publice centrale, alte autorități publice și instituțiile
publice autonome, precum și situațiile financiare privind execuția bugetului
local pe anul 2004, întocmite de direcțiile generale ale finanțelor publice
județene și a municipiului București, se depun la Ministerul Finanțelor Publice
- Direcția generală a contabilității publice - cel mai târziu până la data
de 15 februarie 2005.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administrației publice centrale, alte autorități publice și instituțiile
publice autonome depun o copie de pe situațiile financiare centralizate și la
Direcția generală programare bugetară sectorială și securitate socială din
cadrul Ministerului Finanțelor Publice.
Situațiile financiare centralizate se depun la Ministerul
Finanțelor Publice de conducătorii compartimentelor financiar-contabile sau de
persoane cu atribuții în activitatea de analiză și centralizare a acestora care
să poată oferi informațiile necesare în legătură cu situațiile financiare
prezentate.
3.9. Prevederile precizărilor emise de Ministerul Finanțelor
Publice privind închiderea conturilor, întocmirea și centralizarea situațiilor
financiare anterioare exercițiului curent rămân valabile în măsura în care nu
au fost modificate prin prezentele norme metodologice.
3.10. Normele metodologice
privind organizarea și conducerea contabilității patrimoniului instituțiilor
publice, a Planului de conturi pentru
instituții publice și a instructiunilor
de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor
publice nr. 1.461/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1022 din 5 noiembrie 2004, completate pe baza concluziilor desprinse ca
urmare a aplicării experimentale si a propunerilor efectuate de
alte institutii publice, vor fi
aplicate de toate instituțiile publice începând cu 1 ianuarie 2006.