Plan de acţiune pentru
îmbunătăţirea raportării financiare în România
Sinteză
Introducere
Materialul
de faţă prezintă planul de acţiune pe baza
recomandărilor făcute de Banca Mondială în Raportul său
privind respectarea standardelor şi normelor (ROSC), Contabilitate şi
Audit - 9 mai 2003. Un rol important în acest program l-a avut grupul de lucru
format din reprezentanţi ai Guvernului României, organismelor de
reglementare, organizaţiilor profesionale şi
învăţământului universitar. De la sfârşitul lunii februarie
2002 şi până în februarie 2003, Banca Mondială a realizat o
evaluare a standardelor şi practicilor sale în domeniul
contabilităţii şi auditului financiar cu scopul de a identifica
reformele necesare pentru îmbunătăţirea raportării
financiare de către sectorul privat şi anumite societăţi
aflate în proprietatea statului.
Guvernul
României şi partenerii săi intenţionează să
implementeze toate recomandările prezentate în raportul ROSC al
Băncii Mondiale. Grupul de lucru, format din reprezentanţi ai Guvernului
şi din parteneri ai acestuia, a convenit să stabilească un plan
de acţiune detaliat pentru implementarea acestor recomandări.
Grupul de
lucru s-a constituit în luna aprilie
2004, la iniţiativa Băncii Mondiale, în calitate de facilitator, sub
coordonarea CCC.Planul de acţiune pe ţară este prezentat în
acest material în cadrul următoarelor secţiuni: Obiectivul strategic
general (Secţiunea C), Măsurile detaliate din Plan corelate cu
Obiectivele de bază (Secţiunea D) şi Cadrul general şi
metodologia măsurilor din Planul de acţiune (Secţiunea E).
Acest
material recomandă ca prin intermediul CCC, Guvernul României să
adopte acest Plan de acţiune şi să stabilească un Comitet
de direcţie care să fie responsabil pentru punerea în execuţie a
Planului de acţiune pe ţară. Organizarea şi
funcţionarea propusă pentru Comitetul de direcţie este
discutată în secţiunea F a acestui Raport. În continuare, Grupul de
lucru recomandă CCC să solicite Băncii Mondiale să
participe ca observator permanent şi facilitator al Comitetului de
direcţie.
Îmbunătăţirea
raportării financiare corporative este o componentă cheie pentru o
dezvoltare economică sustenabilă în România. O raportare
financiară de o înaltă calitate va întări arhitectura financiară
a ţării şi va reduce riscul unor crize şi scandaluri
financiare, precum şi al impactului economic negativ al acestora, aşa
cum s-a întâmplat recent în multe ţări, inclusiv în România.
Raportarea financiară îmbunătăţită va contribui la
atragerea investiţiilor străine, promovarea dezvoltării pe plan
internaţional a societăţilor româneşti şi va ajuta la
mobilizarea investiţiilor şi economiilor autohtone.
Stadiul faţă de concluziile ROSC din mai 2003
Programul
ROSC şi componenta sa pentru contabilitate şi audit fac parte din
iniţiativa de întărire a arhitecturii financiare internaţionale.
Scandalurile financiare care au zguduit Statele Unite, Italia şi Olanda
şi crizele economice care au izbucnit în Asia şi America de Sud
poartă mărturia subestimării importanţei pilonului pe care
îl reprezintă standardele de contabilitate şi de audit. România s-a
numărat printre ţările- pilot care au derulat programul ROSC
pentru contabilitate şi audit.
Evaluarea
Băncii Mondiale, prezentată în raportul ROSC asupra
contabilităţii şi auditului, publicat în Mai 2003 (vezi Anexa 1)
a scos în evidenţă progresul deja înregistrat de România în cursul
ultimilor zece ani. A cuprins, de asemenea, o serie de recomandări privind
politica de bază, printre care: alinierea legilor şi standardelor;
raportarea financiară a instituţiilor de credit, companiilor de
asigurări şi fondurilor de pensii; publicarea situaţiilor
financiare consolidate; supravegherea contabilităţii şi
auditului, independenţa CAFR, un acord de twinning pentru CAFR care
să contribuie la transferul de cunoştinţe,
învăţământul şi pregătirea profesională.
Pentru a
scoate în evidenţă progresele înregistrate în legătură cu
aceste aspecte prezentăm următoarele:
Au fost
luate măsuri pentru eliminarea tuturor discrepanţelor şi
conflictelor dintre legislaţia românească (LR), legislaţia UE în
domeniul contabilităţii şi auditului şi IFRS şi ISA.
Majoritatea acestor probleme au fost identificate şi vor fi operate în
legislaţie până la sfârşitul anului 2006.
IFRS
şi ISA sunt în prezent adoptate pe scară largă în legislaţie.
Toate Entităţile Româneşti cu Raportare Specială [ERRS] vor
raporta folosind IFRS şi ISA începând cu exerciţiul care se încheie
la 31 decembrie 2006. Până la definirea reglementată a Entităţilor
de Interes Public (EIP), ERRS vor fi utilizate ca o alternativă pentru
EIP. Se aşteaptă ca flexibilitatea permisă de legislaţia UE
să determine o reducere a numărului de entităţi considerate
importante pentru a fi incluse în categoria EIP. Pentru societăţile
mai mici legislaţia românească este
aliniată în cea mai mare parte cu legislaţia UE, respectiv
Directiva a IV-a şi Directiva a VII-a .
Anumite
progrese s-au înregistrat în realizarea unor traduceri de calitate ale tuturor
materialelor de bază. Aceasta rămâne încă o problemă
importantă.
S-au
înregistrat progrese în raportarea financiară. Sectorul bancar pare
să fie pregătit pentru a întocmi situaţii financiare potrivit
IFRS şi ISA la 31 decembrie 2005, în timp ce sectorul asigurărilor
trebuie încă să mai depună eforturi în acest sens.
Sectorul
pieţei de capital trece prin schimbări semnificative. Noua
legislaţie a pieţei de capital a fost aprobată ca lege de
Parlamentul României la sfârşitul primului semestru al anului 2004.
A fost
adoptată (în luna iunie 2004) legea privind pensiile ocupaţionale, iar
legea privind pensiile administrate privat se află în faza finală de
aprobare.
CAFR a
luat măsuri pentru a face publice noile proceduri privind controlul
calităţii asupra activităţii auditorilor financiari. La
această dată se prevede o inspecţie anuală pentru fiecare
auditor financiar al societăţilor listate, iar o inspecţie la
fiecare doi ani pentru toţi ceilalţi. În cadrul acestor
inspecţii este examinat dosarul de audit al cel puţin unui client de
audit.
Aşa
cum s-a arătat mai sus, s-au făcut progrese semnificative în a
asigurarea respectării de către auditorii financiari a standardelor
aplicabile de audit şi de etică , precum şi a cerinţelor de
independenţă. Codul IFAC a fost adoptat fără rezerve. Inspecţiile
privind controlul calităţii, urmând un proces pus la punct în
colaborare cu ICAS şi DFID, sunt complet operaţionale şi se
aşteaptă ca inspecţiile din acest an să aibă ca
rezultat aplicarea de sancţiuni, inclusiv suspendarea dreptului de
exercitare a profesiei de auditor financiar.
În ceea ce
priveşte măsurile de sporire a independenţei CAFR faţă
de MFP, inclusiv în ceea ce priveşte independenţa în
aparenţă, membrii Consiliului CAFR consideră că sunt
independenţi de MFP. Cât priveşte independenţa în
aparenţă, singura excepţie posibilă este un membru care
face parte din conducerea MFP şi care deţine un vot din totalul de
15. Referitor la reprezentarea teritorială, întrucât ultimele alegeri au
fost efectuate în mod democratic, Consiliul consideră că are
relaţii bune cu teritoriul, prin multiplele sale
activităţi.
Adoptarea
integrală a codului IFAC şi introducerea procesului privind controlul
calităţii au determinat progrese semnificative în ceea ce
priveşte întărirea structurii CAFR.
Adoptarea
IFRS şi ISA este un obiectiv ambiţios pentru o ţară ca România,
cu o experienţă recentă în aplicarea practică a
standardelor de contabilitate şi de audit.
Comunitatea
academică are o poziţie bine definită pentru transmiterea
noţiunilor teoretice. Rămâne aspectul deosebit de important al
aplicării practice a standardelor – determinante fiind studiile de caz
şi experienţa practică.
Atât CAFR
– reprezentând auditorii financiari, cât şi CECCAR – reprezentând
contabilii din practica publică, au proceduri de acreditare şi
programe proprii de pregătire profesională continuă care cuprind
aceste standarde. CECCAR pune, în întreaga ţară, programele sale
şi la dispoziţia celor care nu sunt membrii săi.
Există
o corelaţie strânsă între recomandările ROSC şi obiectivele
de bază prezentate în cele ce urmează în acest material. Necesitatea
unui progres continuu în domeniile avute în vedere este reflectată în
măsurile cuprinse în acest Plan de acţiune.
Obiectivul strategic
În cadrul
sesiunilor sale, Grupul de lucru a identificat cinci obiective de bază
determinante pentru obiectivul strategic al planului, care este următorul:
“îndeplinirea,
înainte de 2007 – data aderării, a principalelor obligaţii privind
contabilitatea şi auditul, ce decurg din acquis-ul comunitar”
Obiective de bază în cadrul Planului de acţiune
În cele ce
urmează se prezintă scopul celor cinci obiective de bază şi
imaginea de ansamblu a măsurilor care stau la baza acestora :
Scopul
este acela de a se identifica şi apoi elimina orice conflicte legislative
la nivel structural şi de detaliu, dintre legislaţia românească
şi cea a UE în ceea ce priveşte contabilitatea şi auditul
financiar, precum şi de a se asigura existenţa unui proces de
menţinere a conformităţii. Identificarea acestor conflicte se
află într-un stadiu destul de avansat.
Măsurile care stau la baza acestui obiectiv se regăsesc, în
cea mai mare parte, în cadrul procesului de
Legiferare şi de
Implementare şi Susţinere.
Legislaţia privind piaţa de capital a fost adoptată de
Parlamentul României în luna iunie 2004 şi o serie de măsuri de
reformă au fost deja implementate.
Obiectivul
este de a se concentra efortul asupra aducerii standardelor de contabilitate
şi de audit la nivelul standardelor internaţionale şi din UE
pentru entităţile de interes public [EIP]. EIP este un termen propus de UE, care în prezent nu este definit
în mod oficial nici în legislaţia românească. Totuşi, este
stabilit principiul identificării sectoarelor cheie din economie care
necesită o atenţie specială. Legislaţia românească
implică un concept de entităţi româneşti cu raportare
specială [ERRS]. ERRS şi EIP, aşa cum este prezentat de UE, se
suprapun în mare măsură şi includ instituţiile de credit,
companiile de asigurare şi societăţile listate la bursă. [O
măsură în cadrul planului o constituie luarea în considerare a impactului
cerinţelor UE asupra definirii EIP în LR şi formularea de
recomandări.]
Selectarea
EIP ca lideri pentru reforma în domeniul contabilităţii şi
auditului reflectă doi factori: importanţa instituţiilor de
credit şi a companiilor de asigurări pentru economie şi pentru
creşterea încrederii publice; importanţa dezvoltării unei
pieţe de capital sănătoase pentru investiţiile viitoare,
inclusiv a dezvoltării unor centre de plasamente de capital rezultate din
reforma pensiilor. În plus, aceste societăţi reprezintă masa
critică ce va susţine procesul de propagare a noilor standarde
către alte sectoare ale economiei.
Măsurile
care stau la baza acestui obiectiv se regăsesc, în cea mai mare parte, în
cadrul procesului de Implementare şi
Susţinere. Excepţia majoră o reprezintă necesitatea
unei definiţii pentru entităţile de interes public pentru
România, care se regăseşte ca măsură în procesul de Consultare. Cea mai importantă
serie de măsuri implică disponibilitatea unor traduceri în limba
română de o înaltă calitate, a tuturor materialelor relevante la
nivel internaţional, referitoare la standarde şi sisteme de control,
elaborarea materialelor şi asigurarea pregătirii profesionale a
contabililor şi auditorilor financiari în domeniul IFRS/ISA, precum
şi transferul ulterior de cunoştinţe practice.
Succesul realizării acestui obiectiv va depinde de doi factori:
capacitatea de a dezvolta structuri care să ofere modele, susţinere
şi instruire în domeniul IFRS; disponibilitatea unui număr suficient
de persoane care lucrează în cadrul EIP cu experienţă în
IFRS/ISA, pregătite să aplice raţionamentul profesional.
Obiectivul
este de a întări capacitatea organismului de reglementare şi de a îmbunătăţi
eficacitatea sa.
CSA este
un organism de reglementare relativ nou înfiinţat. Un factor important în
determinarea eficacităţii unui organism de reglementare îl constituie
calitatea informaţiilor contabile pe care acesta le primeşte. În
general, “industria” autohtonă a asigurărilor nu a atins acelaşi
nivel de complexitate, comparativ cu filialele marilor companii
internaţionale de asigurări care îşi desfăşoară
activitatea în România, în ceea ce priveşte elaborarea unor
informaţii contabile specifice segmentului asigurărilor în utilizarea
IFRS şi a ISA.
Măsurile
care stau la baza acestui obiectiv se regăsesc în cea mai mare parte în
cadrul procesului de Legiferare
şi al celui de Implementare şi
Susţinere. Cea mai importantă serie de măsuri implică
sporirea calităţii informaţiilor contabile elaborate pentru
raportarea financiară în cadrul sectorului, îmbunătăţirea
calităţii auditului, atât intern, cât şi extern, pregătirea
tuturor celor implicaţi în aplicarea IFRS şi Evaluarea
Capacităţii organismului de reglementare.
Succesul
realizării acestui obiectiv va depinde de alocarea către organismul
de reglementare a resurselor adecvate, ca urmare a constatărilor
Evaluării Capacităţii. Ulterior consolidării resurselor
tehnice şi de altă natură, va depinde de capacitatea
organismului de reglementare să impună schimbarea în sectorul
autohton pentru a ridica nivelul resurselor sale – actuari şi alţi
specialişti tehnici din domeniul asigurărilor – şi pentru a
ajuta la eliminarea auditului de slabă calitate.
Obiectivul
este de a îmbunătăţi capacitatea organismului de reglementare
şi eficacitatea sa.
Noile
reglementări privind piaţa de capital au fost adoptate prin lege la
sfârşitul lunii iunie 2004. Aceste reglementări au fost elaborate în
contextul celor mai bune practici la nivelul UE. Implementarea noii legi va
crea posibilitatea organizării unor pieţe reglementate ce vor
răspunde cerinţelor UE în domeniu.
În
general, societăţile listate şi celelalte entităţi
aflate sub autorizarea, reglementarea, supravegherea şi controlul CNVM nu
aplică în prezent IFRS în totalitate, iar auditul financiar conform ISA
s-a introdus de curând.
Măsurile
care stau la baza acestui obiectiv se regăsesc, în cea mai mare parte, în
cadrul procesului de Legiferare şi
al celui de Implementare şi
Susţinere.
Pentru
organismul de reglementare a pieţei de capital, ca şi în cazul
organismului de reglementare al asigurărilor, cea mai importantă
serie de măsuri implică sporirea calităţii
informaţiilor contabile întocmite pentru raportarea financiară în
cadrul acestui sector, îmbunătăţirea calităţii
auditului, atât intern, cât şi extern, pregătirea tuturor celor
implicaţi în aplicarea IFRS şi asigurarea capacităţii
organismului de reglementare de a-şi îndeplini mandatul.
Succesul
realizării acestui obiectiv depinde de alocarea de resurse suficiente, de
celeritatea implementării noilor reglementări privind piaţa de
capital şi de rigoarea şi exhaustivitatea punerii în execuţie.
5. Îmbunătăţirea
supravegherii, guvernanţei corporative şi transparenţei publice
Aşa
cum s-a arătat mai sus, ca în toate statele occidentale importante, se
simte necesitatea întăririi arhitecturii financiare naţionale pentru
a reduce riscul crizelor şi scandalurilor financiare şi impactul
economic negativ al acestora. Reforma guvernanţei corporative, accelerarea
transparenţei în acest proces şi disponibilitatea informaţiilor
financiare sunt paşi vitali care necesită o atenţie majoră
în România. Introducerea supravegherii, în special asupra procesului de audit,
este o parte importantă a reformei din UE prin EU 8DP.
Măsurile
care stau la baza acestor obiective se regăsesc, în cea mai mare parte, în
procesul de Consultare sau, acolo
unde este cazul, direct în procesul de Implementare
şi Susţinere.
Principalele
măsuri în discuţie privesc supravegherea şi cerinţele
accentuate de transparenţă pentru auditorii EIP. Alte discuţii
vor fi necesare în legătură cu sfera de cuprindere, momentul,
sistemele prin care vor fi oferite şi responsabilitatea pentru o mai mare
transparenţă faţă de public a informaţiilor financiare
ale societăţilor listate la bursă, instituţiilor de credit
şi companiilor de asigurări. Problemele legate de guvernanţa
corporativă sunt în mare măsură în afara ariei de aplicabilitate
a contabilităţii şi auditului; totuşi, comitetele de audit
– rolul lor, caracteristicile lor şi relaţiile lor cu auditorii
independenţi şi cu auditorii interni - reprezintă măsuri
din Planul de acţiune.
Succesul
realizării acestui obiectiv va depinde de disponibilitatea resurselor,
implicarea şi responsabilizarea conducerii în aceste probleme şi
gradul de angajament faţă de schimbare, care pot fi obţinute de
la o gamă largă de părţi interesate şi de la alte
părţi implicate.
Pentru
organizarea măsurilor detaliate din Plan s-a folosit un cadru de control
al întregului proces menit să faciliteze gestionarea măsurilor.
Măsurile
cuprinse în plan au fost elaborate în principal pornind de la
recomandările din ROSC, acquis-ul comunitar şi răspunsurile date
de părţile interesate la întrebarea:
Ce trebuie
să facă organizaţia dumneavoastră pentru ca România să
fie pregătită să adere la UE în 2007?
Prin
urmare, lista măsurilor a fost întocmită în sistem piramidal, de la
bază spre vârf, prin contribuţiile părţilor implicate.
Numărul mare de măsuri care necesită discuţii
reprezintă o caracteristică importantă a Planului de acţiune
şi prezintă o provocare atunci când planul începe o fază de
implementare. Sunt necesare discuţii de calitate între părţile
corespunzătoare, care să facă posibilă trecerea de la
stadiul „ce trebuie făcut” la stadiul „cum?, cât costă? şi cât
va dura?”.
Acest proces a fost conceput
pentru a ilustra şi facilita următoarele aspecte:
Administrarea şi promovarea Planului de acţiune
Administrarea
acestor reforme necesită o abordare globală şi un parteneriat
între Guvernul României şi alte părţi interesate. Toate
părţile implicate în Planul de acţiune se vor angaja oficial
şi necondiţionat să faciliteze executarea diferitelor proiecte
pentru realizarea acestor măsuri. Multe dintre proiectele identificate
sunt interdependente şi necesită o coordonare susţinută. În
consecinţă, este de o importanţă fundamentală ca Planul
de acţiune să fie realizat ca un tot unitar.
Implementarea
acestor măsuri ar trebui să permită României să atingă
un nivel de calitate la fel de înalt ca cel al statelor membre ale Uniunii
Europene, în ceea ce priveşte raportarea financiară şi auditul
financiar.
Alte
iniţiative aflate în prezent în derulare se referă, de asemenea, la
îmbunătăţirea permanentă a raportării financiare în
România, Planul de acţiune făcând apel la o coordonare totală cu
aceste iniţiative.
Planul de
acţiune include un număr mare de măsuri. Gradul de detaliere a
acestor măsuri diferă. În unele domenii este posibilă doar
identificarea şi stabilirea unei măsuri la nivel înalt, în cadrul
Planului. În alte cazuri, natura măsurilor şi nivelul de
înţelegere a problemelor şi de consens sunt suficient de dezvoltate
pentru a permite particularizarea măsurilor detaliate.
Prin
urmare, Planul de acţiune nu este un plan detaliat pregătit pentru
implementare ci, mai degrabă, un plan care defineşte întinderea
şi sfera de aplicabilitate a măsurilor pe care România trebuie
să le aibă în vedere, să le discute şi apoi să
acţioneze pe baza lor.
Pentru a
se asigura că planul este cât mai cuprinzător posibil în
identificarea şi stabilirea priorităţii măsurilor, acesta
se concentrează asupra a “ce trebuie să se facă” şi mai
puţin asupra soluţiilor – “cum să se procedeze”. De aceea nu
este un plan fix. Aşa cum s-a sugerat mai sus, multe dintre măsuri,
atunci când vor fi iniţiate vor necesita studii, discuţii şi
elaborarea unui plan detaliat pentru implementarea proiectelor. Rezultatul
studiilor planificate poate conduce la modificarea unora dintre acţiunile
care sunt planificate în prezent. Este de o importanţă
fundamentală ca Planul de acţiune să fie flexibil, păstrând
în acelaşi timp principiile de bază. Prin urmare, o echipă
puternică, dedicată şi organizată, cu sprijin susţinut
din partea Guvernului şi altor instituţii, dacă este cazul,
trebuie să administreze Planul de acţiune.
În
consecinţă, Planul de acţiune necesită implementarea unei
serii de măsuri pentru a se asigura succesul în administrarea reformelor.
Administrarea şi promovarea Planului de acţiune trebuie să fie
înfăptuite de Comitetul de direcţie, cu asistenţă atât din
partea Directorului de program, cât şi a unui Secretar administrativ/financiar,
sub coordonarea CCC. Disponibilitatea şi utilizarea unei
capacităţi suficiente de administrare a proiectelor reprezintă
un factor-cheie pentru succes.
Acest Plan
de acţiune este ambiţios.
Acest
material recomandă ca prin CCC, Guvernul României să adopte acest
Plan de acţiune pe ţară şi principiile fundamentale care
stau la baza lui. El recomandă înfiinţarea unui Comitet de
direcţie care să fie responsabil pentru punerea în execuţie a
Planului de acţiune pe ţară. Organizarea şi
funcţionarea propusă pentru Comitetul de direcţie este
discutată în Secţiunea F a acestui raport. Mai mult, Grupul de lucru
recomandă CCC să solicite Băncii Mondiale să participe ca
observator permanent şi facilitator pentru Comitetul de direcţie.
Obiective de bază |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Măsură detaliată
|
||
|
|
|
|
|
|
Consultare
|
|
a |
|
|
|
a |
1.1.1 |
Consultarea şi formularea de
recomandări privind proiectul Directivei a 8-a a UE "Auditul
statutar al conturilor anuale şi al conturilor consolidate" pentru
acţiuni viitoare |
|
a |
|
|
|
|
1.1.2 |
Analiza cerinţelor de audit din Directiva
a 8-a a UE şi propunerea de modificări ale legislaţiei |
|
a |
|
|
|
|
1.1.3 |
Analiza cerinţelor de
contabilitate/raportare financiară din Directiva a 4-a şi
propunerea de modificări în LR |
|
a |
|
|
|
|
1.1.4 |
Analiza cerinţelor de
contabilitate/raportare financiară din Directiva a 7-a şi
propunerea de modificări în LR |
|
a |
a |
|
|
|
1.1.5 |
Identificarea şi propunerea de
modificări în LR pentru adoptarea IFRS şi aplicarea acestora de
către PIE |
|
a |
|
|
|
|
1.1.6 |
Identificarea şi propunerea de
recomandări privind adoptarea unor părţi relevante din
Directivele UE referitoare la sectorul bancar |
|
a |
|
a |
|
|
1.1.7 |
Identificarea şi propunerea de
recomandări privind adoptarea unor părţi relevante din
Directivele UE referitoare la sectorul de asigurări |
|
a |
|
|
a |
|
1.1.8 |
Dezvoltarea legislatiei privind piaţa de
capital în concordanţă cu cerinţele directivelor europene
referitoare la piaţa de capital |
|
a |
|
|
|
|
1.1.9 |
Identificarea şi propunerea de
recomandări privind adoptarea prevederilor relevante ale DE care
vizează alte entităţi decât PIE |
|
a |
|
|
|
|
1.1.10 |
Identificarea şi propunerea de
recomandări privind adoptarea prevederilor relevante ale DE care
vizează IMM-urile |
|
a |
|
|
|
|
1.1.11 |
Identificarea şi formularea de
recomandări privind stabilirea modului în care legislaţia
românească răspunde cerinţelor UE asupra intermediarilor |
|
|
|
|
|
|
1.1.12 |
Efectuarea de recomandări pentru
îmbunătăţirea activităţii auditorilor |
|
|
|
|
|
|
1.1.13 |
Consultarea în vederea dezvoltării unor
organisme autorizate alternative care
să îşi asume în mod gradual responsabilitatea actuală a MFP de
a emite standarde şi reglementări contabile |
|
|
|
|
|
|
1.1.14 |
Identificarea altor probleme în vederea
discutării acestora |
|
|
a |
|
|
|
1.1.15 |
Identificarea de către Ministerul
Educaţiei a resurselor necesare pentru pregătirea
absolvenţilor în domeniul auditului |
|
|
|
|
|
|
|
ELABORAREA LEGISLAŢIEI |
|
a |
a |
|
|
|
1.2.1 |
Realizarea conformităţii LR cu
reglementările UE şi IFRS |
|
a |
|
|
|
|
1.2.2 |
Actualizarea permanentă a LR în
funcţie de modificările în legislaţia UE în domeniul
contabilităţii |
|
a |
a |
|
a |
|
1.2.3 |
Modificarea legislaţiei privind
piaţa de capital |
|
a |
|
|
|
a |
1.2.4 |
Adoptarea legislaţiei privind Fondurile
de pensii ocupaţionale |
|
a |
|
|
|
|
1.2.5 |
Implementarea unui proces de actualizare
continuă a legislaţiei pentru a reflecta modificările prevederilor ISA şi ale Directivelor UE privind
auditul financiar |
|
a |
|
|
|
a |
1.2.6 |
Implementarea propunerii de Directivă a
8-a în LR |
|
|
|
|
|
a |
1.2.7 |
Definirea unui proces pentru asigurarea
transparenţei situaţiilor financiare ale entităţilor
listate şi ale altor PIE |
|
|
|
|
|
|
|
Implementare şi
susţinere
|
|
|
a |
|
|
a |
1.3.1 |
Dezvoltarea unui proces de traducere
corespunzătoare a materialelor privind contabilitatea şi auditul în
vederea sprijinirii tuturor utilizatorilor |
|
|
a |
|
|
a |
1.3.2 |
Sprijinirea practicii contabile |
|
|
a |
|
|
|
1.3.3 |
Sprijinirea practicii de audit |
|
|
a |
|
|
|
1.3.4 |
Sprijinirea instituţiei de reglementare a
sectorului bancar |
|
|
a |
a |
|
a |
1.3.5 |
Sprijinirea autorităţii de
reglementare a sectorului de asigurări |
|
|
a |
|
a |
a |
1.3.6 |
Sprijinirea instituţiei de reglementare a
pieţei de capital |
|
|
|
|
|
a |
1.3.7 |
Consolidarea instituţională a
reglementării şi supravegherii Fondurilor de pensii
ocupaţionale |
|
|
|
|
|
|
1.3.8 |
Stabilirea instituţiei cu atribuţii
în supravegherea modului de aplicare a reglementărilor contabile |
|
|
|
|
|
a |
1.3.9 |
Susţinerea practicilor de afaceri |
|
|
|
|
|
|
1.3.10 |
Demararea şi menţinerea procesului
de control al schimbării |
|
|
|
|
|
|
|
APLICARE EFECTIVĂ - CONTABILITATE |
|
|
|
|
|
|
1.4.1 |
Demararea şi menţinerea procesului
de control al schimbării |
|
|
|
|
|
|
|
Supraveghere şi
audit
|
|
|
|
|
|
|
1.5.1 |
Supravegherea raportărilor
prudenţiale şi a modului de respectare a reglementărilor din
sectorul bancar |
|
|
|
|
|
|
1.5.2 |
Supravegherea raportărilor
prudenţiale şi a modului de respectare a reglementărilor din
sectorul de asigurări |
|
|
|
|
|
|
1.5.3 |
Analiza şi monitorizarea raportărilor
periodice, a celor prudenţiale şi a modului de respectare a
reglementărilor aferente pieţei de capital şi a companiilor
listate |
|
|
|
|
|
|
1.5.4 |
Definirea gradului de detaliu în verificarea
respectării cerinţelor de raportare conform IFRS pentru PIE reglementate
de CNVM (cu excepţia societăţilor listate) |
|
|
|
|
|
|
1.5.5 |
Supravegherea raportării financiare a
altor entităţi decat PIE, inclusiv a IMM-urilor |
|
|
|
|
|
|
1.5.6 |
Supravegherea profesiei contabile şi de
audit financiar |
|
|
|
|
|
|
1.5.7 |
Supravegherea profesiei contabile |
|
|
|
|
|
a |
1.5.8 |
Supravegherea modului de respectare a
cerinţelor de transparenţă faţă de public şi
asigurarea accesului la situaţii financiare şi la alte
informaţii |
|
|
|
|
|
a |
1.5.9 |
Supravegherea Guvernanţei Corporative |
|
|
|
|
|
|
1.5.10 |
Demararea şi menţinerea unui proces
de actualizare a reglementărilor în funcţie de problemele
apărute în practică |
|
|
|
|
|
|
|
Urmărirea
aplicării
|
|
|
|
|
|
|
1.6.1 |
Întărirea procedurilor şi
sancţiunilor pentru a asigura aplicarea standardelor de contabilitate
din sectorul bancar (R35) |
|
|
|
|
|
|
1.6.2 |
Întărirea procedurilor şi
sancţiunilor pentru nerespectarea aplicării standardelor de
contabilitate de către companiile de asigurări |
|
|
|
|
|
|
1.6.3 |
Stabilirea procedurilor de analiză
şi a celor de sancţionare pentru nerespectarea, de către
societăţile listate, a reglementărilor privind standardele de
contabilitate |
|
|
|
|
|
|
1.6.4 |
Întărirea procedurilor şi
sancţiunilor în vederea respectării reglementărilor de
către auditorii financiari |
|
|
|
|
|
|
1.6.5 |
Întărirea procedurilor de punere în
aplicare a reglementărilor prin aplicarea de sancţiuni
contabililor pentru nerespectarea
legislaţiei |
|
|
|
|
|
a |
1.6.6 |
Întărirea procedurilor de punere în
aplicare a reglementărilor privind transparenţa publica prin
aplicarea de sancţiuni pentru nerespectarea legislaţiei |
|
|
|
|
|
|
1.6.7 |
Demararea şi monitorizarea procesului de
control al schimbării |
|