Atribuţiile Direcţiei Generale de Tehnologia Informaţiei

Direcţia Generală de Tehnologia Informaţiei(DGTI), asigură funcţia suport de tehnologia informaţiei, īntr-o manieră eficientă şi flexibilă, necesară tuturor funcţiilor sistemului finanţelor publice īn realizarea activităţilor lor.

Īn acest scop
(1) Realizează şi īntreţine Strategia de Informatizare a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscal㠖 ANAF (Strategia TI) care dă strategia de informatizare pentru īntreaga structură administrativă a acesteia) şi pentru toate activităţile acesteia;


(2) Realizează sistemul de informaţii la nivel central şi teritorial: pornind de la cadrul oferit de Strategia TI, DGTI are sarcina de a analiza, proiecta, dezvolta, implementa şi exploata (direct sau prin serviciile de specialitate din teritoriu) aplicaţiile specifice fiecărei activităţi a ANAF;


(3) Realizează infrastructura de tehnică de calcul şi comunicaţii pentru susţinerea sistemului de informaţii al MFP (inclusiv ANAF), prin crearea arhitecturii tehnice conforme strategiei şi o implementează atāt īn MFP/ANAF cāt şi īn teritoriu;


(4) Stabileşte politica de asigurare a securităţii şi confidenţialităţii informaţiilor īn corelare cu deschiderea MFP (inclusiv ANAF) către contribuabili, īn contextul legal existent;


(5) Participă la elaborarea şi fundamentarea organigramelor serviciilor de specialitate şi a Regulamentelor de funcţionare pentru serviciile de specialitate din unităţile teritoriale ANAF;


(6) Coordonează metodologic şi tehnic personalul de specialitate din teritoriu: aceasta implică asistarea DGFP judeţene īn recrutarea, testarea şi angajarea personalului din Serviciile de specialitate, coordonarea activităţii acestor servicii īn vederea implementării şi execuţiei aplicaţiilor dezvoltate la nivelul DGTI şi destinate organelor teritoriale ale MFP (inclusiv ANAF), pregătirea profesională a specialiştilor din serviciile de tehnologia informaţiei prin metode specifice: cursuri, instructaje, schimburi de experienţă etc;


(7) Fundamentează investiţiile pentru domeniul informatic: estimarea anuală a necesarului de investiţii īn elemente de hardware, software şi de telecomunicaţii pentru īntreaga structură a MFP(centrală şi teritorială), realizarea Caietelor de Sarcini şi a altor documente legate de desfăşurarea licitaţiilor pentru procurarea articolelor din listele de investiţii aprobate, participarea la evaluarea tehnică şi la īncheierea contractelor;


(8) Fundamentează cheltuielile de īntreţinere şi consolidare a sistemelor proprii: estimarea anuală a necesarului de cheltuieli privind īntreţinerea elementelor de hardware, software şi de telecomunicaţii pentru īntreaga structură a MFP (centrală şi teritorială), realizarea Caietelor de Sarcini şi a altor documente legate de desfăşurarea licitaţiilor pentru procurarea serviciilor de īntreţinere din listele de chetuieli aprobate, participarea la evaluarea tehnică şi la īncheierea contractelor;


(9) Participă la activitatea de asistenţă tehnică IT&C acordată pentru MFP (inclusiv ANAF) prin programele internaţionale şi asigură rolul de integrator cu Sistemul de Informaţii (SI) existent īn conformitate cu Strategia TI;


(10) Asigură omogenitatea sistemelor de calcul şi comunicaţii şi a sistemelor de operare procurate: procurarea tehnicii de calcul şi comunicaţii pentru īntregul sistem (nivel central şi teritorial), configurarea unitară a acestora, asigurarea condiţiilor pentru instalarea lor şi a interoperabilităţii cu sistemele deja existente, integrarea īn reţeaua de comunicaţii (date, voce, imagine);


(11) Realizează īntreţinerea aplicaţiilor distribuite īn sistem prin noi versiuni şi prin servicii de asistenţă tehnică;


(12) Realizează īntreţinerea echipamentelor: īntreţinerea la primul nivel de intervenţie īn cadrul DGTI; coordonează şi controlează īntreţinerea efectuată de către contractanţi;


(13) Propune repartizările de tehnică de calcul către organele din teritoriu: īn raport de indicatori legaţi de numărul de plătitori de impozite şi taxe, de numărul de personal, de numărul de documente procesate īn fiecare unitate administrativă, DGTI face propuneri pentru repartiţia īn teritoriu a articolelor de investiţii din domeniul nostru de activitate; aceste propuneri sunt destinate să ajute factorii de decizie īn distribuirea echipamentelor pe fiecare unitate organizatorică din subordine;


(14) Face propuneri de procurare a materiilor şi materialelor consumabile pentru tehnica de calcul, īn vederea achiziţionării acestora īn cel mai eficient mod pentru bugetul institutiei;


(15) Propune şi participă la pregătirea profesională de specialitate a personalului propriu şi formarea personalului institutiei īn scopul utilizării instrumentelor informatice puse la dispoziţie: īn colaborare cu Şcoala de Finanţe Publice şi Vamă se realizează planuri de instruire şi instruieşte personalul; de asemenea propune şi participă la realizarea planului de instruire pentru personalul propriu de specialitate, atāt din DGTI cāt şi din teritoriu, privind atāt instruirea susţinută de personalul din DGTI cāt şi de organisme specializate de pe piaţă;


(16) Testează candidaţii la concursurile organizate īn vederea ocupării posturilor vacante din cadrul DGTI;


(17) Elaborează norme şi normative specifice domeniului TI pentru sistemul financiar: standarde şi proceduri adoptate la nivelul MFP şi ANAF pentru propriile nevoi de analiză-proiectare-dezvoltare a aplicaţiilor informatice şi de comunicaţii, cāt şi pentru alte scopuri (cerinţe hardware, software sau de telecomunicaţii) cāt şi de colaborarea specialiştilor DGTI īn grupurile de lucru create la nivelul societăţii civile īn vederea omogenizării abordărilor din domeniul TI etc. (Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiilor) la nivel naţional;


(18) Reprezintă ANAF īn relaţiile cu organismele interne şi internaţionale īn cazul discutării unor aspecte de asistenţă tehnică īn domeniul informaticii şi comunicaţiilor.