ORDONANŢĂ DE
URGENŢĂ A GUVERNULUI
Nr. 155 din 19 decembrie 2007
pentru modificarea alin. (4)
şi (5) ale art. 263 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
publicată în Monitorul
Oficial nr. 884 din 21 decembrie 2007
Având în
vedere concluziile întâlnirii care a avut loc la Bruxelles la data de 23
noiembrie 2007, potrivit cărora, conform angajamentelor asumate de
România, este necesar a se stabili grile diferite de impozitare, întrucât
perioada de tranziţie obţinută de România în cursul negocierilor
de aderare la Uniunea Europeană vizează doar vehiculele înmatriculate
în România şi angajate exclusiv în operaţiuni de transport intern,
iar vehiculele româneşti care desfăşoară
activităţi de transport internaţional, ce beneficiază
direct de avantajele oferite de Piaţa Unică, trebuie să
plătească impozitele minime stabilite prin Directiva 1999/62/CE
privind taxarea autovehiculelor de marfă pentru utilizarea anumitor
infrastructuri.
Modalitatea
de aplicare a angajamentelor asumate pe marginea acestui subiect nu este
conformă cu negocierile purtate anterior aderării.
România
şi-a asumat corectarea modului de transpunere a anexei nr. 1 la Directiva
1999/62/CE referitoare la impozitul pentru mijloacele de transport, care se
datorează în prezent conform art. 263 alin. (4) şi (5) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, în caz contrar, Comisia Europeană continuând procedura de
infrigement demarată contra României pentru netranspunerea corectă a
prevederilor comunitare,
în temeiul
art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART. I
Alineatele
(4) şi (5) ale articolului 263 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din
23 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare,
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4)
În cazul unui autovehicul de transport marfă cu masa totală autorizată
egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este
egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
______________________________________________________________________________
| Autovehicule de transport marfă cu masa
totală autorizată egală sau mai mare |
| de 12
tone
|
|______________________________________________________________________________|
| | Numărul axelor şi
masa | Impozitul, în lei, | Impozitul, în
lei, |
| | totală maximă
autorizată | pentru vehiculele | pentru
vehiculele |
|
|
| angajate exclusiv în| angajate în
|
|
|
| operaţiunile de | operaţiunile
de |
|
|
| transport intern | transport intern |
|
|
|
| şi internaţional |
|
|
|_____________________|_____________________|
|
|
|Vehicule
cu|Vehicule |Vehicule cu|Vehicule |
|
|
|sistem de |cu alt |sistem de |cu alt |
|
|
|suspensie |sistem |suspensie |sistem |
|
|
|pneumatică
|de |pneumatică
|de |
|
|
|sau un |suspensie|sau un
|suspensie|
|
|
|echivalent | |echivalent
| |
|
|
|recunoscut | |recunoscut
| |
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| I.| Vehicule cu două
axe
|
|
| |
|
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 12 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 13 tone
| 0
| 72
| 0 |
102 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 13 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 14
tone
| 72 | 198
| 102 | 282 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |3.| Masa nu mai puţin
de
|
|
|
| |
| | | 14 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 15
tone
| 198 | 278
| 282 | 397 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |4.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 15 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 18
tone
| 278 | 630
| 397 | 899 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| II.| Vehicule cu 3
axe
|
|
|
| |
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin
de
| |
|
| |
| | | 15 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 17
tone
| 72 | 125
| 102 | 178 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 17 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 19
tone
| 125 | 255
| 178 | 364 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |3.| Masa nu mai puţin
de |
|
|
| |
| | | 19 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 21 de tone
|
255 | 331 | 364
| 473 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |4.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 21 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 23 de
tone |
331 | 510 | 473
| 729 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |5.| Masa nu mai puţin
de
|
|
|
| |
| | | 23 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 25 de
tone |
510 | 793 | 729
| 1.132 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |6.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 25 de tone, dar nu
mai |
|
|
| |
| | | mult de 26 de
tone |
510 | 793 | 729
| 1.132 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
|III.| Vehicule cu 4 axe
|
|
| |
|
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 23 de tone, dar nu
mai |
|
|
| |
| | | mult de 25 de
tone |
331 | 336 | 473
| 479 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin
de
| |
|
| |
| | | 25 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 27 de
tone |
336 | 524 | 479
| 748 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |3.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 27 de tone, dar nu
mai | |
|
| |
| | | mult de 29 de
tone |
524 | 832 | 748
| 1.188 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |4.| Masa nu mai puţin
de
|
| |
|
|
| | | 29 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 31 de
tone |
832 | 1.234 | 1.188 | 1.762 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |5.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 31 de tone, dar nu
mai |
|
|
| |
| | | mult de 32 de
tone |
832 | 1.234 | 1.188 | 1.762 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
(5) În
cazul unei combinaţii de autovehicule (un autovehicul articulat sau tren
rutier) de transport marfă cu masa totală maximă autorizată
egală sau mai mare de 12 tone, impozitul pe mijloacele de transport este
egal cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
______________________________________________________________________________
| Combinaţii de autovehicule (autovehicule
articulate sau trenuri rutiere) de |
| transport marfă cu masa totală maximă
autorizată egală sau mai mare de
|
| 12 tone
|
|______________________________________________________________________________|
| | Numărul axelor şi
masa | Impozitul, în lei, | Impozitul, în
lei, |
| | totală maximă
autorizată | pentru vehiculele | pentru
vehiculele |
|
|
| angajate exclusiv în| angajate în
|
|
|
| operaţiunile de |
operaţiunile de |
|
|
| transport intern | transport intern |
|
|
|
| şi internaţional |
|
|
|_____________________|_____________________|
|
|
|Vehicule cu|Vehicule |Vehicule cu|Vehicule |
|
|
|sistem de |cu alt |sistem de |cu alt |
|
|
|suspensie |sistem |suspensie |sistem |
| |
|pneumatică
|de |pneumatică
|de |
|
|
|sau un |suspensie|sau un
|suspensie|
|
|
|echivalent | |echivalent
| |
|
|
|recunoscut
| |recunoscut |
|
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| I.| Vehicule cu 2+1
axe
|
|
| |
|
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 12 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 14
tone
| 0
| 0 |
0 | 0 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 14 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 16
tone |
0 | 0
| 0
| 0 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |3.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 16 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 18
tone
| 0
| 33 |
0 | 46 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |4.| Masa nu mai puţin
de
|
|
|
| |
| | | 18 tone, dar nu mai mult
|
|
|
| |
| | | de 20 de
tone
| 33 |
74 | 46 | 105
|
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |5.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 20 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 22 de
tone
| 74 | 173
| 105 | 246 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |6.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 22 de tone, dar nu
mai |
|
|
| |
| | | mult de 23 de
tone |
173 | 223 | 246
| 318 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |7.| Masa nu mai puţin
de |
|
|
| |
| | | 23 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 25 de
tone |
223 | 402 | 318
| 574 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |8.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 25 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 28 de
tone |
402 | 705 | 574
| 1.007 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| II.| Vehicule cu 2+2
axe
|
|
| |
|
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin
de
|
| |
|
|
| | | 23 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 25 de
tone
| 69 | 161
| 98 | 230 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 25 de tone, dar nu
mai |
|
| |
|
| | | mult de 26 de
tone |
161 | 264 | 230
| 377 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |3.| Masa nu mai puţin
de
|
|
| |
|
| | | 26 de tone, dar nu
mai |
|
|
| |
| | | mult de 28 de tone | 264 | 388 | 377 | 554 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |4.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 28 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 29 de tone | 388 | 469 | 554 | 669 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |5.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 29 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 31 de tone | 469 | 770 | 669 | 1.099 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |6.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 31 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 33 de tone | 770 | 1.068 | 1.099 | 1.525 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |7.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 33 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 36 de tone | 1.068 | 1.622 | 1.525 | 2.316 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |8.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 36 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 38 de tone | 1.068 | 1.622 | 1.525 | 2.316 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
|III.| Vehicule cu 2+3 axe | | | | |
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 36 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 38 de tone | 850 | 1.183 | 1.214 | 1.689 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 38 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 40 de tone | 1.183 | 1.608 | 1.689 | 2.296 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| IV.| Vehicule cu 3+2 axe | | | | |
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 36 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 38 de tone | 751 | 1.043 | 1.073 | 1.489 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 38 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 40 de tone | 1.043 | 1.442 | 1.489 | 2.060 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |3.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 40 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 44 de tone | 1.442 | 2.133 | 2.060 | 3.047 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| V.| Vehicule cu 3+3 axe | | | | |
|____|_____________________________|___________|_________|___________|_________|
| |1.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 36 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 38 de tone | 427 | 517 | 610 | 738 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |2.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 38 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 40 de tone | 517 | 772 | 738 | 1.102 |
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
| |3.| Masa nu mai puţin de | | | | |
| | | 40 de tone, dar nu mai | | | | |
| | | mult de 44 de tone | 774 | 1.229 | 1.102 | 1.755"|
|____|__|__________________________|___________|_________|___________|_________|
ART. II
În vederea stabilirii impozitului datorat pentru anul fiscal 2008, pentru fiecare mijloc de transport cu masa prevăzută la art. 263 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, întreprinderile şi operatorii de transport rutier astfel cum sunt aceştia definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sunt obligaţi să declare pe propria răspundere, până la data de 31 martie 2008, dacă vehiculul a efectuat sau urmează să efectueze în cursul anului cel puţin o operaţiune de transport rutier internaţional.
ART. III
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prevederile referitoare la nivelurile impozitului prevăzute la art. 263 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinse în anexa la Normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului IX din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, îşi încetează aplicabilitatea.
ART. IV
Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2008.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David
p. Secretarul de stat al
Departamentului pentru
Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea
Bucureşti, 19 decembrie 2007.
Nr. 155.