Anexă
PROCEDURA
privind declararea
stării de insolvabilitate a debitorilor persoane
fizice sau juridice, conform prevederilor
art. 172 din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată,
cu modificările şi completările
ulterioare
A. Dispoziţii generale privind procedura de
declarare a stării de insolvabilitate
1.
Prezenta procedură de declarare a stării
de insolvabilitate este aplicabilă persoanelor fizice sau juridice care
îndeplinesc condiţiile legale în această materie.
2.
Creanţele fiscale pentru care se
analizează posibilitatea declarării stării de insolvabilitate sunt
reprezentate atât de obligaţiile fiscale principale, cât şi de obligaţiile
fiscale accesorii aferente acestora.
3.
În situaţia în care se constată îndeplinirea
condiţiilor legale în materie, debitorul în cauză va fi declarat
insolvabil în baza unui proces-verbal întocmit de organul de executare
competent, vizat de compartimentul juridic de la nivelul direcţiilor
generale ale finanţelor publice judeţene, Direcţiei Generale a
Finanţelor Publice a municipiului Bucureşti, respectiv al Direcţiei
Generale de Administrare a Marilor Contribuabili şi aprobat de directorul
executiv adjunct cu atribuţii în domeniul administrării veniturilor
bugetare.
4.
Procesul-verbal de declarare a
stării de insolvabilitate se întocmeşte în 3 exemplare, din care unul
se păstrează la dosarul de executare, unul la compartimentul cu
atribuţii în evidenţa analitică pe plătitori, iar
celălalt se transmite debitorului declarat insolvabil.
5.
Procedura de declarare a stării de
insolvabilitate se aplică în fiecare din situaţiile prevăzute la
art. 172 alin.(1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, atât în cazul debitorilor ale căror venituri
sau bunuri urmăribile au o valoare mai mică decât obligaţiile
fiscale de plată, cât şi în cazul debitorilor care nu au venituri ori
bunuri urmăribile.
6.
Pe perioada în care un debitor ale cărui
venituri sau bunuri urmăribile au o valoare mai mică decât
obligaţiile fiscale de plată este declarat insolvabil, măsurile
de executare silită nu vor fi întrerupte.
7.
Pentru obligaţiile fiscale principale
înregistrate de debitorii insolvabili ale căror venituri sau bunuri
urmăribile au o valoare mai mică decât obligaţiile fiscale de
plată, se datorează obligaţii fiscale accesorii, până la
data stingerii acestora, inclusiv.
8.
Creanţele fiscale ale debitorilor
declaraţi în stare de insolvabilitate care nu au venituri sau bunuri
urmăribile se scot din evidenţa curentă şi sunt trecute
într-o evidenţă separată, iar aplicarea măsurilor de
executare silită se întrerupe.
9.
Pentru obligaţiile fiscale principale
înregistrate de debitorii insolvabili care nu au venituri sau bunuri
urmăribile se datorează obligaţii fiscale accesorii până la
data trecerii acestora în evidenţa separată, în conformitate cu
prevederile art. 116 alin.(2) lit. aą) din Codul de procedură fiscală.
10.
Creanţele
fiscale înregistrate de debitorii declaraţi insolvabili pentru care se
continuă executarea silită, aflate în evidenţa curentă
şi creanţele fiscale înregistrate de debitorii declaraţi
insolvabili pentru care executarea silită se întrerupe, aflate în
evidenţa separată, vor fi scăzute din aceste evidenţe la
împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea
silită.
11.
Creanţele
fiscale înregistrate de debitorii – persoane juridice vor fi scăzute din evidenţa
curentă, respectiv din evidenţa separată, după caz,
după data la care respectiva persoană juridică a fost
radiată din Registrul Comerţului, în baza încheierii de radiere a
judecătorului delegat de pe lângă Oficiul Registrului Comerţului.
12.
Creanţele
fiscale înregistrate de debitorii – persoane fizice declaraţi insolvabili vor
fi scăzute din evidenţa separată inclusiv în cursul perioadei de
prescripţie, după data la care respectiva persoană fizică a
decedat sau a fost declarată dispărută ori decedată prin
hotărâre a unei instanţe judecătoreşti, iar pentru aceasta
nu există moştenitori care au acceptat succesiunea.
13.
Scăderea
creanţelor fiscale înregistrate de debitori, din evidenţa
curentă sau din evidenţa separată, după caz, va fi
făcută, în condiţiile legii, în baza unui proces-verbal de scădere
din evidenţă a obligaţiilor fiscale şi a borderoului de
adăugare-scădere anexat acestuia. Procesul-verbal de scădere din
evidenţă va fi întocmit de organul de executare competent, vizat de
compartimentul juridic din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor
publice judeţene, Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a municipiului
Bucureşti, respectiv al Direcţiei Generale de Administrare a Marilor
Contribuabili, după caz, fiind aprobat de directorul executiv adjunct cu
atribuţii în domeniul administrării veniturilor bugetare.
14.
După
data declarării stării de insolvabilitate a unui debitor –
persoană fizică sau juridică, în situaţia în care organul
de executare constată îndeplinite
condiţiile legale în materia atragerii răspunderii solidare, va face
demersurile legale ce se impun, în conformitate cu prevederile art. 27 şi
28 din Codul de procedură fiscală.
B. Procedura de declarare a stării de
insolvabilitate a debitorilor, persoane fizice sau juridice, ale căror
venituri sau bunuri au o valoare mai mică decât obligaţiile fiscale
de plată.
15. În scopul declarării stării de
insolvabilitate a debitorilor – persoane
fizice sau juridice, ale căror venituri sau bunuri au o valoare mai
mică decât obligaţiile fiscale de plată, organele de
executare au următoarele obligaţii:
15.1. Să verifice situaţia
patrimonială a debitorilor – persoane juridice, sub aspectul
cuantificării valorii însumate a bunurilor şi veniturilor acestora,
prin solicitarea, consultarea şi analizarea, la sediul debitorului, respectiv
la punctele de lucru, după caz, a datelor înscrise în situaţiile
financiar-contabile anuale şi/sau semestriale, din ultima
balanţă contabilă încheiată de societatea debitoare, precum
şi cercetarea la faţa locului a bunurilor deţinute de
aceştia, avându-se în vedere următoarele:
15.1.1. valoarea de inventar a tuturor bunurilor mobile şi imobile
aflate în
proprietatea debitoarei;
15.1.2. valoarea însumată a tuturor veniturilor de natură
comercială,
fiscală sau provenite din
dobânzi bancare aferente unor depozite
băneşti, din titluri de
stat cu răscumpărare la termen;
15.1.3. valoarea determinată, pe baza cotaţiilor bursiere la
zi, a titlurilor
de participaţie (acţiuni,
obligaţiuni);
15.1.4. valoarea însumată a creanţelor de natură
comercială, a cambiilor,
biletelor la ordin sau a
creanţelor de natură fiscală (sume de
rambursat sau sume de restituit) pe
care debitorul – persoană
juridică le are de recuperat;
15.1.5. valoarea însumată a disponibilităţilor
băneşti, aşa cum rezultă din
fişierul
conturilor bancare.
15.2.
Să verifice situaţia bunurilor de orice fel
care se află în proprietatea
debitorului persoană juridică, precum şi valoarea
acestora prin solicitări de informaţii de la unitatea administrativ –
teritorială (primărie), biroul de Carte Funciară, precum
şi, după caz, de la instituţii care gestionează registre
publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Român, Registrul Naval
Român, etc.).
15.3. Să verifice situaţia bunurilor de
orice fel care se află în proprietatea debitorului persoană fizică, precum
şi valoarea acestora prin:
15.3.1. solicitări de informaţii de la unitatea
administrativ – teritorială
(primărie), biroul de Carte Funciară, precum şi,
după caz, de la
instituţii care gestionează registre publice sau de la alte
organe abilitate (Registrul Auto Român, Registrul Naval Român, etc.);
15.3.2. cercetări şi
constatări la domiciliul persoanei fizice cu privire la situaţia
materială a acesteia, precum şi la alte unităţi sau
persoane fizice unde aceasta şi-a desfăşurat activitatea
profesională sau lucrativă remunerată, în alte locuri despre
care s-au cules informaţii în legătură cu existenţa
bunurilor debitorului persoană fizică, după caz;
15.3.3. solicitări de informaţii, de la
organele sau persoanele abilitate, cu privire la moştenitorii care au
acceptat succesiunea debitorului decedat sau declarat dispărut ori
decedat;
15.3.4.
solicitări de informaţii, de la societăţile bancare cu
privire la existenţa unor conturi de disponibilităţi
băneşti deţinute de debitorul decedat sau declarat dispărut
ori decedat;
15.4. Să procedeze la compararea valorii însumate a bunurilor şi
veniturilor debitorului – persoană fizică sau juridică, cu
totalul obligaţiilor fiscale principale şi accesorii datorate de
acesta şi neachitate la data comparării.
16. După analiza datelor
şi informaţiilor menţionate la pct. B.15., organele de executare
competente, în funcţie de situaţia în care se încadrează, vor
proceda la întocmirea procesului-verbal de declarare a stării de insolvabilitate
a debitorului persoană fizică sau juridică, al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură.
C. Procedura de declarare a stării de
insolvabilitate a debitorilor, persoane fizice sau juridice, care nu au
venituri sau bunuri urmăribile.
17. În scopul declarării în stare de insolvabilitate
a debitorilor - persoane fizice sau
juridice care nu au venituri sau bunuri urmăribile, care
îndeplinesc condiţiile legale, organele de executare au următoarele
obligaţii:
17.1. Să
verifice situaţia juridică a debitorului - persoană juridică
prin solicitarea de informaţii de
17.2. Să verifice domiciliul fiscal, sediul social şi/sau
sediul secundar, după caz, al
debitorilor – persoane fizice sau juridice,
care urmează a fi declaraţi în stare de insolvabilitate, prin:
17.2.1. solicitări
de informaţii de la organele abilitate, iar în cazul în care
acesta nu este găsit, să se
facă menţiunea « nu este găsit la adresă »;
17.2.2. deplasarea la
domiciliul şi/sau sediul secundar
cunoscute;
17.2.3. solicitări
de informaţii de la:
a)
organele
de poliţie referitoare la domiciliul/reşedinţa, după caz, a
administratorilor, asociaţilor/acţionarilor persoanei juridice
debitoare;
b)
organele
de poliţie referitoare la domiciliul/reşedinţa, a persoanei
fizice debitoare;
c)
organul
fiscal în a cărui rază teritorială se află ori s-au aflat
sediile principale sau secundare, după caz.
17.3. Să verifice existenţa bunurilor de orice fel
care se află în proprietatea
debitorului persoană fizică sau juridică, precum şi
a veniturilor acestuia, prin:
17.3.1. examinarea datelor cuprinse în situaţiile
financiar-contabile anuale
sau
semestriale, precum şi în ultima balanţă contabilă
încheiată de
societatea debitoare;
17.3.2.
consultarea fişierului conturilor bancare;
17.3.3.
verificarea înregistrărilor în arhiva electronică de garanţii
reale
mobiliare;
17.3.4.
solicitări de informaţii de la unitatea administrativ – teritorială
(primărie),
biroul de Carte Funciară, precum şi, după caz, de la instituţii care gestionează
registre publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Român,
Registrul Naval Român, etc.);
17.3.5. cercetări şi
constatări la domiciliul fiscal şi/sau sediul secundar, precum şi
în alte locuri despre care s-au cules informaţii în legătură cu
existenţa bunurilor debitorului persoană juridică sau fizică,
după caz.
18. După culegerea
datelor şi informaţiilor menţionate la pct. C.17, organele de
executare competente, în funcţie de situaţia în care se încadrează,
vor proceda la întocmirea procesului-verbal de declarare a stării de
insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau juridică, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură.
18.1. Existenţa documentaţiei prevăzută
mai sus nu are caracter limitativ şi stă la
baza aplicării prevederilor
art.172 din Codul de procedură fiscală.
18.2. Toată documentaţia se îndosariază
şi se păstrează la dosarul de executare
silită a debitorului în cauză, care rămâne la organul de
executare.
19. Verificarea situaţiei debitorului care nu are bunuri sau
venituri urmăribile declarat în stare de insolvabilitate se va face de către
organele de executare, cel puţin o dată pe an, fiind reluate,
investigaţiile prevăzute la lit. B din prezenta procedură, ori
de câte ori este necesar, conform prevederilor legale.
19.1.
În situaţia în care se
constată dobândirea, de către debitorul declarat insolvabil, a unor
bunuri sau venituri urmăribile, organul de executare va proceda, în
conformitate cu prevederile art. 172 alin. (4) din Codul de procedură
fiscală, la trecerea creanţelor respectivului debitor – persoană
fizică sau juridică, din evidenţa separată în cea
curentă şi la începerea / reluarea măsurilor de executare
silită.
19.2. După trecerea
creanţelor debitorului declarat insolvabil din evidenţa separată
în cea curentă, pe perioada de
timp în care acestea rămân în evidenţa curentă, sunt aplicabile
prevederile punctului 7 din secţiunea A a prezentei proceduri.
19.3. Trecerea creanţelor din evidenţa separată în evidenţa
curentă se face, de către organul de executare competent, prin
întocmirea unui proces-verbal de transfer al obligaţiilor fiscale
înregistrate de debitorul declarat insolvabil, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură.
19.4. După
valorificarea prin executare silită a bunurilor sau veniturilor
identificate, creanţele fiscale rămase nestinse la plată vor fi
trecute, din nou, în evidenţa separată destinată debitorilor
declaraţi insolvabili care nu deţin bunuri sau venituri
urmăribile. În acest scop, organul fiscal competent va proceda, prin
analogie, în conformitate cu procedura prevăzută la punctul 19.3.
D.
Procedura de scădere din
evidenţă a obligaţiilor fiscale
20.
Din evidenţa organului fiscal se scad
obligaţiile fiscale restante înregistrate
de debitori, în următoarele situaţii:
a)
la împlinirea
termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită;
b)
pentru
debitorii persoane fizice decedate sau declarate dispărute ori decedate
prin hotărâre a unei instanţe judecătoreşti;
c)
pentru
debitorii persoane juridice radiate din Registrul Comerţului.
21. În situaţia în care
organul de executare constată îndeplinirea uneia dintre condiţiile în
care pot fi scăzute din evidenţă creanţe înregistrate de un
debitor, va proceda la întocmirea unui proces-verbal de scădere din
evidenţă a obligaţiilor fiscale, al cărui model este
prevăzut la anexa nr. 3 la prezenta procedură.
22. Scăderea
din evidenţă a obligaţiilor fiscale înregistrate, persoană
juridică radiată din Registrul Comerţului, se face numai în baza
încheierii de radiere a judecătorului delegat de pe lângă Oficiul
Registrului Comerţului.
23. Scăderea din evidenţă a
obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul persoană fizică
decedată sau declarată dispărută ori decedată, se face
numai în baza certificatului de deces ori a hotărârii
judecătoreşti prin care acesta a fost declarat dispărută
ori decedată.
24. Documentele prevăzute la punctele 22
şi 23 se anexează, în copie, procesului-verbal de scădere din
evidenţă a obligaţiilor fiscale, alături de borderoul de
adăugare-scădere a creanţelor.
E. Dispoziţii finale de aplicare
25. Întocmirea şi verificarea documentaţiei
necesară declarării stării de insolvabilitate se efectuează
de către organul fiscal competent, compartimentul cu atribuţii de
executare silită, în conformitate cu prevederile art. 31 din Codul de
procedură fiscală, în administrarea debitorului respectiv - persoană
fizică sau juridică.
26. După
finalizarea analizei de caz se procedează, în termen de 5 zile
lucrătoare, la întocmirea procesului-verbal de declarare a stării de
insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau juridică.
27.
Organul fiscal
competent, compartimentul cu atribuţii de executare silită, va lua
măsurile necesare referitoare la întreruperea executării silite,
calculul obligaţiilor fiscale accesorii şi scăderea
obligaţiilor fiscale din evidenţă, prevăzute de art. 172 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în
conformitate cu prezenta procedură, de fiecare dată când se
constată o modificare a situaţiei debitorilor declaraţi
insolvabili sau a obligaţiilor fiscale restante înregistrate de
aceştia.
28.
Procesul-verbal de
constatare a stării de insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau juridică,
procesul-verbal de transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de
debitorul declarat insolvabil şi procesul-verbal de scădere din
evidenţă a obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul
declarat insolvabil sunt aprobate de directorul executiv adjunct cu
atribuţii în domeniul administrării veniturilor bugetare din cadrul
organului fiscal emitent sau al organului ierarhic superior, după caz, fiind
păstrate la dosarul de executare silită a debitorului insolvabil.
29. În cazul debitorilor care nu au venituri sau
bunuri urmăribile declaraţi în stare de insolvabilitate, prin bifarea
opţiunii speciale în procesul-verbal de constatare a stării de
insolvabilitate, conducătorul organului fiscal competent va dispune
trecerea ei în evidenţa separată.
30. Trecerea în evidenţa separată a creanţelor
debitorilor declaraţi insolvabili, în conformitate cu prezenta
procedură, are ca obiect evidenţierea distinctă a acestor
arierate, care vor fi scoase din masa globală a arieratelor fiscale.