Ordinul ministrului finanţelor publice   Nr. 2008 din 28 decembrie 2005

pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 967/2005 privind aprobarea Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, publicat în Monitorul Oficial nr. 1184 din 28 decembrie 2005

 

    În temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,

    în temeiul art. 149 alin. (5) din titlul VI "Taxa pe valoarea adăugată" al Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 83 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

 

    ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:

 

    ART. 1

    Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 967/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

    1. La capitolul II litera B2, punctul 4^1 se abrogă.

    2. Capitolul III va avea următorul cuprins:

    "A. Dispoziţii generale

    1. Pentru marii contribuabili rambursarea se acordă cu control ulterior.

    În categoria marilor contribuabili se cuprind plătitorii definiţi potrivit prevederilor legale în vigoare.

    Inspecţia fiscală ulterioară a rambursărilor se efectuează în termen de maximum 2 ani de la aprobare.

    2. Primul decont cu sume negative cu opţiune de rambursare depus, după înregistrarea investiţiei potrivit legii, de către plătitorii care realizează investiţii ce se încadrează în prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, cu modificările şi completările ulterioare, va fi supus inspecţiei fiscale, rambursarea fiind acordată cu control anticipat.

    Solicitările ulterioare depuse de această categorie de plătitori pe durata derulării investiţiei vor fi soluţionate cu inspecţie fiscală ulterioară.

    Compartimentele cu atribuţii de inspecţie fiscală vor verifica, semestrial, la sediul plătitorului, rambursările acordate.

    3. Plătitorii constituiţi potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat beneficiază de rambursare în condiţiile prevăzute de pct. 2 din prezentul capitol.

 

    B. Fluxul de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili

    1. Compartimentul de analiză a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, denumit în continuare compartiment de specialitate, înregistrează deconturile într-o evidenţă specială, care se conduce informatizat, organizată potrivit anexei nr. 3 la prezenta metodologie.

    2. După înregistrarea în evidenţă, deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare vor fi supuse analizei, în vederea soluţionării.

    3. Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare vor fi verificate din punct de vedere al corectitudinii completării. Partea finală de <<Regularizări>> din formular va fi comparată cu datele existente în evidenţele fiscale.

    Dacă se constată erori materiale, compartimentul de specialitate va notifica contribuabilului pentru corectarea erorilor materiale şi va aplica procedura specială în domeniu.

    4. Rambursarea cu inspecţie fiscală ulterioară se soluţionează prin emiterea Deciziei de rambursare de către compartimentul de specialitate.

    5. Prevederile cap. II lit. D <<Fluxul operaţiunilor în cadrul compartimentului de colectare>> şi ale cap. II lit. E <<Finalizarea procedurii şi arhivarea documentelor>> se aplică în mod corespunzător."

    3. Anexa nr. 4 la metodologie "Fişa indicatorilor de inspecţie fiscală" se înlocuieşte cu anexa la prezentul ordin.

    ART. 2

    (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică începând cu deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aferente lunii decembrie 2005.

    (2) Prevederile prezentului ordin se aplică şi deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili în perioadele anterioare şi rămase nesoluţionate până la data publicării, cu excepţia cazurilor în care au fost sesizate organele de urmărire penală sau a fost întocmit un raport de inspecţie fiscală.

    ART. 3

    Direcţia generală de gestiune a impozitelor şi contribuţiilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare şi Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

 

                     Ministrul finanţelor publice,

                   Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

 

    ANEXA 1

    (Anexa nr. 4 la metodologie)

 

                  FIŞA INDICATORILOR DE INSPECŢIE FISCALĂ

 

    1. Număr de rambursări soluţionate fără inspecţie fiscală în ultimele 12 luni:

    - până la 3 inclusiv ..........................................  0 puncte;

    - între 4 - 6 inclusiv ........................................ 15 puncte;

    - între 7 - 9 inclusiv ........................................ 30 puncte;

    - între 10 - 12 inclusiv ...................................... 45 puncte.

 

    2. Perioada scursă de la ultima lună pentru care s-a efectuat inspecţie fiscală TVA:

    Declarare lunară

    - peste 12 luni ............................................... 45 puncte;

    - între 9 şi 12 luni inclusiv ................................. 30 puncte;

    - între 6 şi 9 luni inclusiv .................................. 15 puncte;

    - între 3 şi 6 luni inclusiv ..................................  5 puncte;

    - până la 3 luni inclusiv .....................................  0 puncte.

    Declarare trimestrială

    - perioada mai mare sau egală cu 4 trimestre .................. 45 puncte;

    - perioada între 4 şi 2 trimestre inclusiv .................... 30 puncte;

    - perioada între 2 şi 1 trimestru inclusiv .................... 15 puncte;

    - perioada până la un trimestru ...............................  0 puncte.

 

    3. Ponderea sumelor neaprobate la rambursare în totalul sumei solicitate la rambursare [(sume solicitate - sume aprobate)/sume solicitate]:

    - pondere sumă neaprobată </= 2% ..............................  0 puncte;

    - 2% > pondere sumă neaprobată </= 4% .........................  5 puncte;

    - 4% > pondere sumă neaprobată </= 6% ......................... 15 puncte;

    - 6% > pondere sumă neaprobată </= 8% ......................... 35 puncte;

    - 8% > pondere sumă neaprobată </= 10% ........................ 45 puncte;

    - pondere sumă neaprobată > 10% ............................... 60 puncte.

 

    4. Total sume rambursate în ultimele 12 luni fără inspecţie fiscală*):

    - între 5.000 şi 50.000 RON inclusiv ..........................  0 puncte;

    - între 50.001 şi 150.000 RON inclusiv ........................ 10 puncte;

    - între 150.001 şi 350.000 RON inclusiv ....................... 20 puncte;

    - între 350.001 şi 550.000 RON inclusiv ....................... 30 puncte;

    - între 550.001 şi 750.000 RON inclusiv ....................... 40 puncte;

    - între 750.001 şi 1.000.000 RON inclusiv ..................... 50 puncte;

    - mai mari de 1.000.000 RON ................................... 60 puncte.

 

    Indicatorii de inspecţie fiscală cuprinşi în această fişă se stabilesc pentru ultimele 12 luni, perioada fiind calculată până la data decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, supus analizei.

 

------------

    *) Sume rambursate fără inspecţie fiscală - sume aprobate la rambursare, fără inspecţie fiscală anticipată sau pentru care nu a fost efectuată inspecţie fiscală ulterioară.