Ordinul ministrului finanţelor
publice Nr. 2008 din 28 decembrie 2005
pentru modificarea şi completarea
Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 967/2005 privind aprobarea
Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă
pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, publicat în
Monitorul Oficial nr. 1184 din 28 decembrie 2005
În temeiul art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 149 alin. (5) din titlul VI
"Taxa pe valoarea adăugată" al Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
şi al art. 83 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite
următorul ordin:
ART. 1
Metodologia de soluţionare a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare, aprobată prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 967/2005, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. La capitolul II litera B2, punctul 4^1
se abrogă.
2. Capitolul III va avea următorul
cuprins:
"A. Dispoziţii generale
1. Pentru marii contribuabili rambursarea
se acordă cu control ulterior.
În categoria marilor contribuabili se
cuprind plătitorii definiţi potrivit prevederilor legale în vigoare.
Inspecţia fiscală ulterioară
a rambursărilor se efectuează în termen de maximum 2 ani de la
aprobare.
2. Primul decont cu sume
negative cu opţiune de rambursare depus, după înregistrarea
investiţiei potrivit legii, de către plătitorii care
realizează investiţii ce se încadrează în prevederile Legii nr.
332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ
în economie, cu modificările şi completările ulterioare, va fi
supus inspecţiei fiscale, rambursarea fiind acordată cu control
anticipat.
Solicitările ulterioare depuse de
această categorie de plătitori pe durata derulării investiţiei
vor fi soluţionate cu inspecţie fiscală ulterioară.
Compartimentele cu atribuţii de
inspecţie fiscală vor verifica, semestrial, la sediul
plătitorului, rambursările acordate.
3. Plătitorii constituiţi
potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de
parteneriat public-privat beneficiază de rambursare în condiţiile
prevăzute de pct. 2 din prezentul capitol.
B. Fluxul de soluţionare a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili
1. Compartimentul de analiză a
deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, denumit în
continuare compartiment de specialitate, înregistrează deconturile într-o
evidenţă specială, care se conduce informatizat, organizată
potrivit anexei nr. 3 la prezenta metodologie.
2. După înregistrarea în
evidenţă, deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de
rambursare vor fi supuse analizei, în vederea soluţionării.
3. Deconturile cu sume negative de
taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare vor fi
verificate din punct de vedere al corectitudinii completării. Partea
finală de <<Regularizări>> din formular va fi
comparată cu datele existente în evidenţele fiscale.
Dacă se constată erori materiale,
compartimentul de specialitate va notifica contribuabilului pentru corectarea
erorilor materiale şi va aplica procedura specială în domeniu.
4. Rambursarea cu inspecţie
fiscală ulterioară se soluţionează prin emiterea Deciziei
de rambursare de către compartimentul de specialitate.
5. Prevederile cap. II lit. D
<<Fluxul operaţiunilor în cadrul compartimentului de
colectare>> şi ale cap. II lit. E <<Finalizarea procedurii
şi arhivarea documentelor>> se aplică în mod
corespunzător."
3. Anexa nr. 4 la metodologie
"Fişa indicatorilor de inspecţie fiscală" se
înlocuieşte cu anexa la prezentul ordin.
ART. 2
(1) Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică începând cu
deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare aferente lunii decembrie 2005.
(2) Prevederile prezentului ordin se
aplică şi deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili
în perioadele anterioare şi rămase nesoluţionate până la
data publicării, cu excepţia cazurilor în care au fost sesizate
organele de urmărire penală sau a fost întocmit un raport de
inspecţie fiscală.
ART. 3
Direcţia generală de gestiune a
impozitelor şi contribuţiilor, Direcţia generală de
reglementare a colectării creanţelor bugetare şi Direcţia
de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscală din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia
generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul finanţelor
publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu
ANEXA 1
(Anexa nr. 4 la metodologie)
FIŞA INDICATORILOR DE
INSPECŢIE FISCALĂ
1. Număr de rambursări
soluţionate fără inspecţie fiscală în ultimele 12
luni:
- până la 3 inclusiv
..........................................
0 puncte;
- între 4 - 6 inclusiv
........................................ 15 puncte;
- între 7 - 9 inclusiv
........................................ 30 puncte;
- între 10 - 12 inclusiv
...................................... 45 puncte.
2. Perioada scursă de la ultima
lună pentru care s-a efectuat inspecţie fiscală TVA:
Declarare lunară
- peste 12 luni
............................................... 45 puncte;
- între 9 şi 12 luni inclusiv
................................. 30 puncte;
- între 6 şi 9 luni inclusiv
.................................. 15 puncte;
- între 3 şi 6 luni inclusiv
.................................. 5 puncte;
- până la 3 luni inclusiv
..................................... 0
puncte.
Declarare trimestrială
- perioada mai mare sau egală cu 4
trimestre .................. 45 puncte;
- perioada între 4 şi 2 trimestre
inclusiv .................... 30 puncte;
- perioada între 2 şi 1 trimestru
inclusiv .................... 15 puncte;
- perioada până la un trimestru
............................... 0
puncte.
3. Ponderea sumelor neaprobate la
rambursare în totalul sumei solicitate la rambursare [(sume solicitate - sume
aprobate)/sume solicitate]:
- pondere sumă neaprobată </=
2% .............................. 0
puncte;
- 2% > pondere sumă neaprobată
</= 4% ......................... 5
puncte;
- 4% > pondere sumă neaprobată
</= 6% ......................... 15 puncte;
- 6% > pondere sumă neaprobată
</= 8% ......................... 35 puncte;
- 8% > pondere sumă neaprobată
</= 10% ........................ 45 puncte;
- pondere sumă neaprobată >
10% ............................... 60 puncte.
4. Total sume rambursate în ultimele 12
luni fără inspecţie fiscală*):
- între 5.000 şi 50.000 RON inclusiv
.......................... 0 puncte;
- între 50.001 şi 150.000 RON inclusiv
........................ 10 puncte;
- între 150.001 şi 350.000 RON
inclusiv ....................... 20 puncte;
- între 350.001 şi 550.000 RON
inclusiv ....................... 30 puncte;
- între 550.001 şi 750.000 RON
inclusiv ....................... 40 puncte;
- între 750.001 şi 1.000.000 RON
inclusiv ..................... 50 puncte;
- mai mari de 1.000.000 RON
................................... 60 puncte.
Indicatorii de inspecţie fiscală
cuprinşi în această fişă se stabilesc pentru ultimele 12
luni, perioada fiind calculată până la data decontului cu sume
negative de TVA cu opţiune de rambursare, supus analizei.
------------
*) Sume rambursate fără
inspecţie fiscală - sume aprobate la rambursare, fără
inspecţie fiscală anticipată sau pentru care nu a fost efectuată
inspecţie fiscală ulterioară.