Ordinul ministrului finanţelor
publice Nr. 1330 din 12 septembrie 2005
pentru modificarea şi completarea
Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 967/2005 privind aprobarea
Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă
pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, publicat în
Monitorul Oficial nr. 883 din 3 octombrie 2005
În temeiul art. 11 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 149 alin. (5) al titlului
VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 82 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite
următorul ordin:
ART. 1
Metodologia de soluţionare a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare, aprobată prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 967/2005, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La capitolul II, litera A, punctul 4 va
avea următorul cuprins:
"4. Deconturi cu sume negative de TVA
cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mediu
(1) Dacă decontul cu opţiune de
rambursare se încadrează în categoria de risc fiscal mediu, organul fiscal
va proceda la efectuarea analizei documentare.
(2) Pentru efectuarea analizei documentare,
organul fiscal va comunica în scris plătitorului documentele care trebuie
prezentate, data, ora şi locul întâlnirii, precum şi numele şi
prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se
ocupă de analiză.
Neprezentarea, în termenul stabilit de
organul fiscal, a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei
documentare atrage după sine încadrarea în gradul de risc fiscal mare
şi soluţionarea cu inspecţie fiscală anticipată.
Termenul legal de soluţionare se
prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii
înştiinţării pentru prezentarea documentelor şi data
prezentării documentelor la organul fiscal, potrivit art. 199 alin. (2)
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) În cazuri temeinic justificate
plătitorul poate solicita organului fiscal amânarea termenului de
prezentare a documentelor.
În cazul aprobării amânării,
termenul legal de soluţionare se prelungeşte cu perioada
cuprinsă între data emiterii înştiinţării pentru
prezentarea documentelor şi data prezentării documentelor solicitate
pentru efectuarea analizei, potrivit art. 199 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) În urma efectuării analizei
documentare deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare pentru care au putut fi
justificate sumele solicitate la rambursare se aprobă şi se emite
decizie de rambursare.
(5) Dacă sumele solicitate la
rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul
respectiv se încadrează la gradul de risc fiscal mare şi se
soluţionează cu inspecţie fiscală anticipată."
2. La capitolul II, litera A, punctul 5 va
avea următorul cuprins:
"5. Deconturile cu sume negative de
TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mare se transmit la
compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală.
(1) După efectuarea inspecţiei
fiscale compartimentul cu atribuţii în acest domeniu va întocmi raportul
de inspecţie fiscală.
(2) În cazul în care TVA deductibilă sau
colectată se modifică faţă de sumele înscrise în decontul
de TVA, se va întocmi decizia de impunere privind obligaţiile fiscale
suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, care are şi rol de
decizie de rambursare a TVA.
(3) În cazul în care cu ocazia
inspecţiei fiscale nu sunt stabilite diferenţe faţă de suma
solicitată la rambursare, decizia de rambursare a TVA se emite de
către compartimentul de specialitate."
3. La capitolul II, litera B1, punctul 7.1
va avea următorul cuprins:
"7.1. SIN-ul semestrial stabilit
potrivit pct. 6 se actualizează lunar, până la data de 5 a
fiecărei luni, numai pentru plătitorii care se află în una
dintre următoarele situaţii:
- li se înscriu fapte în cazierul fiscal;
- prezintă cel puţin două
renunţări la opţiunea de rambursare în ultimele 6 luni;
- sunt plătitori
nou-înfiinţaţi şi au beneficiat 3 perioade de raportare
consecutiv de rambursări cu inspecţie fiscală anticipată
şi la care au fost stabilite diferenţe de taxă mai mici de 2%;
- pe baza informaţiilor deţinute
activitatea de inspecţie fiscală le stabileşte risc fiscal
mare."
4. La capitolul II, litera B1, punctul 7.2
va avea următorul cuprins:
"7.2. Stabilirea riscului fiscal mare
al unui plătitor se realizează de către compartimentul de
specialitate, pe baza informaţiilor primite de la organele de
inspecţie fiscală pentru contribuabilul respectiv.
Astfel, organul fiscal cu atribuţii de
inspecţie fiscală va oferi informaţii referitoare la
contribuabilii pentru care au fost primite solicitări de la alte
instituţii, de efectuare a inspecţiei fiscale în scopul
cercetării unor fapte de evaziune fiscală, cei pentru care au fost
transmise organelor de cercetare penală sesizări în legătură
cu constatările efectuate cu ocazia inspecţiei fiscale care cuprind
fapte ce ar putea întruni elementele constitutive ale infracţiunii, precum
şi orice alte informaţii pe care le consideră importante în
stabilirea riscului fiscal mare.
Informaţiile vor fi transmise pe baza
unui referat motivat, aprobat de conducerea organului de inspecţie
fiscală, până la data de 5 a lunii următoare celei în care au
fost primite solicitările sau au fost înaintate sesizări. Referatul
va cuprinde toţi contribuabilii în cauză. Societăţile
cuprinse în referatele trimise compartimentului de specialitate vor fi înscrise
de către acesta din urmă într-o bază de date specială.
Schimbarea încadrării din categoria de
risc fiscal mare şi ştergerea din baza de date specială se fac
tot la propunerea organului de inspecţie fiscală, prin referat
motivat transmis compartimentului de specialitate până la data de 5 a
fiecărei luni."
5. La capitolul II, litera B2, se introduce
un nou punct, punctul 4^1, cu următorul cuprins:
"4^1. Înainte de compararea sumei
solicitate cu SIN-ul se verifică, în evidenţa specială, pentru
fiecare plătitor, dacă există deconturi cu sume negative de
taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse
în perioade anterioare şi nesoluţionate.
În această situaţie decontul va
fi soluţionat odată cu deconturile anterioare, fiind încadrat în
aceeaşi categorie de risc fiscal ca acestea."
6. La capitolul II, litera B2, punctul 6 va
avea următorul cuprins:
"6. Dacă suma solicitată la
rambursare este mai mare decât SIN-ul final, programul informatic
semnalează acest aspect şi generează lista plătitorilor
care se află în această situaţie, în vederea efectuării
analizei individuale.
Dacă suma solicitată la
rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4
perioade de raportare trimestriale, se abandonează reconstituirea sumei,
decontul fiind considerat cu risc fiscal mare, şi se transmite a doua zi
compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe
bază de borderou."
7. La capitolul II, litera C, punctul 3 va
avea următorul cuprins:
"3. Dacă în urma inspecţiei
fiscale se stabilesc diferenţe care afectează suma solicitată la
rambursare, compartimentul cu atribuţii în domeniul inspecţiei
fiscale emite decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare
stabilite de inspecţia fiscală, care are şi rol de decizie de
rambursare a TVA, pe care o comunică plătitorului."
8. La capitolul II, litera C, punctul 5 va
avea următorul cuprins:
"5. În maximum 35 de zile
calendaristice de la data depunerii decontului compartimentul cu atribuţii
de inspecţie fiscală va transmite compartimentului de specialitate
dosarul solicitării, împreună cu raportul de inspecţie
fiscală, precum şi, după caz, decizia de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia
fiscală."
9. La capitolul II, litera D, punctul 1 va
avea următorul cuprins:
"1. La sfârşitul fiecărei
zile compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de colectare,
în vederea compensării şi/sau restituirii, atât deciziile de
rambursare a TVA, aprobate, cât şi deciziile de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală,
aprobate."
10. La capitolul II, litera E, punctul 1 va
avea următorul cuprins:
"1. Compartimentul de colectare va
reţine decizia de rambursare sau, după caz, decizia de impunere
privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia
fiscală şi un exemplar din nota de compensare şi/sau din nota de
restituire/rambursare şi va transmite compartimentului de specialitate cel
mai târziu a doua zi două exemplare din notă, un exemplar pentru a fi
comunicat plătitorului şi un exemplar în vederea
arhivării."
11. La capitolul II, litera E, punctul 2 va
avea următorul cuprins:
"2. După operarea datelor privind
soluţionarea decontului cu sume negative cu opţiune de rambursare în
evidenţa specială, compartimentul de specialitate va transmite
dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal,
pentru arhivare.
Dosarul solicitării va cuprinde:
- decontul cu sume negative de taxă pe
valoarea adăugată cu opţiune de rambursare;
- fişa de calcul a SIN-ului;
- fişa de analiză de risc;
- referatul pentru analiză
documentară şi/sau raportul de inspecţie fiscală, după
caz;
- decizia de rambursare a TVA, emisă
de compartimentul de specialitate sau decizia de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală,
emisă de compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală,
după caz;
-
nota de compensare şi/sau nota de restituire/rambursare cuprinzând data la
care s-a efectuat operaţiunea de compensare şi/sau restituire."
12. La anexa nr. 1 la metodologie
"Fişa de calcul a Standardului Individual Negativ", litera D
"Indicatori", punctul 2 "Grad de îndatorare", se
elimină primul rând <<mai mic sau egal cu 0>>, iar al doilea
rând va avea următorul cuprins: <<mai mare sau egal cu 0 şi mai
mic sau egal cu 1>>. Acest indicator se completează numai dacă
există capital împrumutat (datorii ce trebuie plătite într-o
perioadă mai mare de 1 an) şi capitalul propriu este pozitiv.
13. La anexa nr. 3 la metodologie
"Evidenţa deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de
rambursare", la punctul 1, rândul 4 va avea următorul cuprins:
"CU - în cazul
soluţionării cu control ulterior, pentru cazurile speciale de
rambursare de la cap. III"
14. La anexa nr. 10 la metodologie
"Fişa de calcul a Standardului Individual Negativ pentru marii
contribuabili", litera D "Indicatori", punctul 2 "Grad de
îndatorare", se elimină primul rând <<mai mic sau egal cu
0>>, iar al doilea rând va avea următorul cuprins: <<mai mare
sau egal cu 0 şi mai mic sau egal cu 1>>. Acest indicator se
completează numai dacă există capital împrumutat (datorii ce
trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an) şi capitalul
propriu este pozitiv.
ART. 2
Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Direcţia generală de gestiune a
impozitelor şi contribuţiilor, Direcţia generală de
reglementare a colectării creanţelor bugetare şi Direcţia
de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscală din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia
generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena
Dascălu,
secretar de stat