Ordinul ministrului finanţelor publice   Nr. 1330 din 12 septembrie 2005

pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 967/2005 privind aprobarea Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, publicat în Monitorul Oficial nr.  883 din  3 octombrie 2005

 

    În temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,

    în temeiul art. 149 alin. (5) al titlului VI "Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 82 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

 

    ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:

 

    ART. 1

    Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 967/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, se modifică şi se completează după cum urmează:

    1. La capitolul II, litera A, punctul 4 va avea următorul cuprins:

    "4. Deconturi cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mediu

    (1) Dacă decontul cu opţiune de rambursare se încadrează în categoria de risc fiscal mediu, organul fiscal va proceda la efectuarea analizei documentare.

    (2) Pentru efectuarea analizei documentare, organul fiscal va comunica în scris plătitorului documentele care trebuie prezentate, data, ora şi locul întâlnirii, precum şi numele şi prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupă de analiză.

    Neprezentarea, în termenul stabilit de organul fiscal, a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei documentare atrage după sine încadrarea în gradul de risc fiscal mare şi soluţionarea cu inspecţie fiscală anticipată.

    Termenul legal de soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii înştiinţării pentru prezentarea documentelor şi data prezentării documentelor la organul fiscal, potrivit art. 199 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) În cazuri temeinic justificate plătitorul poate solicita organului fiscal amânarea termenului de prezentare a documentelor.

    În cazul aprobării amânării, termenul legal de soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii înştiinţării pentru prezentarea documentelor şi data prezentării documentelor solicitate pentru efectuarea analizei, potrivit art. 199 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (4) În urma efectuării analizei documentare deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare pentru care au putut fi justificate sumele solicitate la rambursare se aprobă şi se emite decizie de rambursare.

    (5) Dacă sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul respectiv se încadrează la gradul de risc fiscal mare şi se soluţionează cu inspecţie fiscală anticipată."

    2. La capitolul II, litera A, punctul 5 va avea următorul cuprins:

    "5. Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală.

    (1) După efectuarea inspecţiei fiscale compartimentul cu atribuţii în acest domeniu va întocmi raportul de inspecţie fiscală.

    (2) În cazul în care TVA deductibilă sau colectată se modifică faţă de sumele înscrise în decontul de TVA, se va întocmi decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA.

    (3) În cazul în care cu ocazia inspecţiei fiscale nu sunt stabilite diferenţe faţă de suma solicitată la rambursare, decizia de rambursare a TVA se emite de către compartimentul de specialitate."

    3. La capitolul II, litera B1, punctul 7.1 va avea următorul cuprins:

    "7.1. SIN-ul semestrial stabilit potrivit pct. 6 se actualizează lunar, până la data de 5 a fiecărei luni, numai pentru plătitorii care se află în una dintre următoarele situaţii:

    - li se înscriu fapte în cazierul fiscal;

    - prezintă cel puţin două renunţări la opţiunea de rambursare în ultimele 6 luni;

    - sunt plătitori nou-înfiinţaţi şi au beneficiat 3 perioade de raportare consecutiv de rambursări cu inspecţie fiscală anticipată şi la care au fost stabilite diferenţe de taxă mai mici de 2%;

    - pe baza informaţiilor deţinute activitatea de inspecţie fiscală le stabileşte risc fiscal mare."

    4. La capitolul II, litera B1, punctul 7.2 va avea următorul cuprins:

    "7.2. Stabilirea riscului fiscal mare al unui plătitor se realizează de către compartimentul de specialitate, pe baza informaţiilor primite de la organele de inspecţie fiscală pentru contribuabilul respectiv.

    Astfel, organul fiscal cu atribuţii de inspecţie fiscală va oferi informaţii referitoare la contribuabilii pentru care au fost primite solicitări de la alte instituţii, de efectuare a inspecţiei fiscale în scopul cercetării unor fapte de evaziune fiscală, cei pentru care au fost transmise organelor de cercetare penală sesizări în legătură cu constatările efectuate cu ocazia inspecţiei fiscale care cuprind fapte ce ar putea întruni elementele constitutive ale infracţiunii, precum şi orice alte informaţii pe care le consideră importante în stabilirea riscului fiscal mare.

    Informaţiile vor fi transmise pe baza unui referat motivat, aprobat de conducerea organului de inspecţie fiscală, până la data de 5 a lunii următoare celei în care au fost primite solicitările sau au fost înaintate sesizări. Referatul va cuprinde toţi contribuabilii în cauză. Societăţile cuprinse în referatele trimise compartimentului de specialitate vor fi înscrise de către acesta din urmă într-o bază de date specială.

    Schimbarea încadrării din categoria de risc fiscal mare şi ştergerea din baza de date specială se fac tot la propunerea organului de inspecţie fiscală, prin referat motivat transmis compartimentului de specialitate până la data de 5 a fiecărei luni."

    5. La capitolul II, litera B2, se introduce un nou punct, punctul 4^1, cu următorul cuprins:

    "4^1. Înainte de compararea sumei solicitate cu SIN-ul se verifică, în evidenţa specială, pentru fiecare plătitor, dacă există deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse în perioade anterioare şi nesoluţionate.

    În această situaţie decontul va fi soluţionat odată cu deconturile anterioare, fiind încadrat în aceeaşi categorie de risc fiscal ca acestea."

    6. La capitolul II, litera B2, punctul 6 va avea următorul cuprins:

    "6. Dacă suma solicitată la rambursare este mai mare decât SIN-ul final, programul informatic semnalează acest aspect şi generează lista plătitorilor care se află în această situaţie, în vederea efectuării analizei individuale.

    Dacă suma solicitată la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale, se abandonează reconstituirea sumei, decontul fiind considerat cu risc fiscal mare, şi se transmite a doua zi compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe bază de borderou."

    7. La capitolul II, litera C, punctul 3 va avea următorul cuprins:

    "3. Dacă în urma inspecţiei fiscale se stabilesc diferenţe care afectează suma solicitată la rambursare, compartimentul cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale emite decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA, pe care o comunică plătitorului."

    8. La capitolul II, litera C, punctul 5 va avea următorul cuprins:

    "5. În maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală va transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitării, împreună cu raportul de inspecţie fiscală, precum şi, după caz, decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală."

    9. La capitolul II, litera D, punctul 1 va avea următorul cuprins:

    "1. La sfârşitul fiecărei zile compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de colectare, în vederea compensării şi/sau restituirii, atât deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cât şi deciziile de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, aprobate."

    10. La capitolul II, litera E, punctul 1 va avea următorul cuprins:

    "1. Compartimentul de colectare va reţine decizia de rambursare sau, după caz, decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală şi un exemplar din nota de compensare şi/sau din nota de restituire/rambursare şi va transmite compartimentului de specialitate cel mai târziu a doua zi două exemplare din notă, un exemplar pentru a fi comunicat plătitorului şi un exemplar în vederea arhivării."

    11. La capitolul II, litera E, punctul 2 va avea următorul cuprins:

    "2. După operarea datelor privind soluţionarea decontului cu sume negative cu opţiune de rambursare în evidenţa specială, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.

    Dosarul solicitării va cuprinde:

    - decontul cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare;

    - fişa de calcul a SIN-ului;

    - fişa de analiză de risc;

    - referatul pentru analiză documentară şi/sau raportul de inspecţie fiscală, după caz;

    - decizia de rambursare a TVA, emisă de compartimentul de specialitate sau decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, emisă de compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală, după caz;

    - nota de compensare şi/sau nota de restituire/rambursare cuprinzând data la care s-a efectuat operaţiunea de compensare şi/sau restituire."

    12. La anexa nr. 1 la metodologie "Fişa de calcul a Standardului Individual Negativ", litera D "Indicatori", punctul 2 "Grad de îndatorare", se elimină primul rând <<mai mic sau egal cu 0>>, iar al doilea rând va avea următorul cuprins: <<mai mare sau egal cu 0 şi mai mic sau egal cu 1>>. Acest indicator se completează numai dacă există capital împrumutat (datorii ce trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an) şi capitalul propriu este pozitiv.

    13. La anexa nr. 3 la metodologie "Evidenţa deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare", la punctul 1, rândul 4 va avea următorul cuprins:

    "CU - în cazul soluţionării cu control ulterior, pentru cazurile speciale de rambursare de la cap. III"

    14. La anexa nr. 10 la metodologie "Fişa de calcul a Standardului Individual Negativ pentru marii contribuabili", litera D "Indicatori", punctul 2 "Grad de îndatorare", se elimină primul rând <<mai mic sau egal cu 0>>, iar al doilea rând va avea următorul cuprins: <<mai mare sau egal cu 0 şi mai mic sau egal cu 1>>. Acest indicator se completează numai dacă există capital împrumutat (datorii ce trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an) şi capitalul propriu este pozitiv.

    ART. 2

    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 3

    Direcţia generală de gestiune a impozitelor şi contribuţiilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare şi Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

 

                      p. Ministrul finanţelor publice,

                            Doina-Elena Dascălu,

                              secretar de stat