HOTĂRÂRE Nr. 1052 din
9 august 2006
privind aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali
publicat în Monitorul Oficial nr. 732 din 28 august 2006
În temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată, şi al art. 14 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea
activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu
modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
ARTICOL UNIC
Se aprobă Regulamentul de organizare
şi funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali, prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor
publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vlădescu
p. Ministrul
integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare
al Camerei Consultanţilor Fiscali
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Camera Consultanţilor Fiscali, având
sigla "CCF", este organizaţie profesională de utilitate
publică, persoană juridică fără scop lucrativ, cu
sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, şi
funcţionează în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de
consultanţă fiscală, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 198/2002, cu modificările ulterioare, denumită în continuare
ordonanţă.
ART. 2
Camera Consultanţilor Fiscali,
denumită în continuare Camera, asigură organizarea, coordonarea
şi autorizarea activităţii de consultanţă fiscală
în România.
ART. 3
(1) Activitatea de consultanţă
fiscală se desfăşoară conform prevederilor art. 3 din
ordonanţă şi constă în:
a) acordarea de servicii profesionale
privind asistenţa de specialitate la întocmirea declaraţiilor de
impozite şi taxe;
b) asistenţă pe probleme fiscale;
c) asistenţă privind
creanţele bugetare, cum sunt: amenzi, penalităţi şi
majorări, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
d) reprezentare în faţa organelor
fiscale;
e) reprezentare în faţa organelor
judecătoreşti, în calitate de expert fiscal.
(2) Consultanţii fiscali şi
societăţile comerciale de consultanţă fiscală pot
desfăşura, în baza art. 17 din ordonanţă, pe lângă
activitatea de consultanţă fiscală, cu respectarea
condiţiilor prevăzute de actele normative în materie, şi
activităţi de:
a) expertiză contabilă;
b) audit financiar;
c) instruire şi perfecţionare în
domeniul fiscal.
ART. 4
Activitatea de consultanţă
fiscală se exercită numai de persoanele care au obţinut
certificatul de atestare a calităţii de consultant fiscal, emis de
Ministerul Finanţelor Publice, ca urmare a promovării unui examen,
şi sunt înregistrate la Cameră.
ART. 5
(1) Exercitarea independentă a
activităţii de consultant fiscal se realizează numai pe baza
raporturilor juridice civile şi comerciale cu persoanele fizice sau
juridice cărora le acordă consultanţă şi
faţă de care acesta nu are interese materiale directe sau indirecte,
cu excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestată în
această calitate.
(2)
În exercitarea profesiei consultantul fiscal se supune legii, prezentului
regulament şi Codului privind conduita etică şi
profesională în domeniul consultanţei fiscale.
ART. 6
Exercitarea profesiei de consultant fiscal
se realizează de persoane fizice independente, cabinete individuale
şi societăţi comerciale de consultanţă fiscală.
CAP. 2
Organizarea şi funcţionarea
Camerei
ART. 7
(1) În baza prevederilor art. 11 din
ordonanţă, Camera are următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea de
consultanţă fiscală;
b) apără interesele profesionale
ale tuturor membrilor Camerei;
c) oferă sprijin şi
asistenţă membrilor Camerei în problemele profesionale;
d) elaborează norme şi proceduri
privind activitatea de consultanţă fiscală;
e) ţine Registrul consultanţilor
fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală;
f) autorizează exercitarea
activităţii de consultanţă fiscală;
g) controlează calitatea
activităţii de consultanţă fiscală;
h) elaborează propuneri privind
actualizarea legislaţiei, precum şi a normelor de
consultanţă fiscală, în concordanţă cu
reglementările organizaţiilor profesionale internaţionale;
i) reprezintă profesia de consultant
fiscal din România în cadrul instituţiilor şi organizaţiilor
profesionale internaţionale;
j) mediază între membrii Camerei în
caz de diferende şi la cerere;
k) mediază între membrii Camerei
şi clienţii lor în caz de diferende, precum şi la cerere;
l) elaborează programul de
pregătire şi perfecţionare continuă a membrilor Camerei
şi asigură materialele pentru pregătirea profesională
şi informarea periodică a acestora;
m) editează publicaţii de
specialitate;
n) colaborează cu asociaţiile
profesionale de profil din ţară şi din străinătate;
o) stabileşte măsuri
disciplinare;
p) exercită alte atribuţii
prevăzute de ordonanţă sau de regulament.
(2) Camera poate înfiinţa
unităţi teritoriale fără personalitate juridică în
ţară şi reprezentanţe în străinătate.
ART. 8
Organele de conducere ale Camerei sunt:
Conferinţa naţională, Consiliul superior al Camerei şi
Biroul permanent al Consiliului superior al Camerei, denumite în continuare
Conferinţa, Consiliul superior şi Biroul permanent.
ART. 9
(1) Conferinţa este formată din
toţi consultanţii fiscali înscrişi în evidenţa Camerei, cu
drept de vot.
(2) Membrii Camerei cu drept de vot sunt
consultanţii fiscali care şi-au îndeplinit obligaţiile
faţă de Cameră, conform prezentului regulament.
(3) Conferinţa este ordinară sau
extraordinară.
ART. 10
Conferinţa ordinară se
întruneşte anual, la convocarea Consiliului superior, în cel mult 4 luni
de la încheierea exerciţiului financiar precedent, cu excepţia primei
Conferinţe, care se întruneşte în condiţiile art. 14 alin. (2)
din ordonanţă.
ART. 11
Conferinţa ordinară are
următoarele atribuţii principale:
a) dezbaterea şi aprobarea raportului
anual de activitate al Consiliului superior;
b) dezbaterea, aprobarea sau modificarea
situaţiilor financiare anuale ale Camerei;
c) dezbaterea şi aprobarea raportului
Comisiei de auditori statutari privind gestiunea financiară;
d) aprobarea execuţiei bugetului de
venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat;
e) stabilirea nivelului taxei de autorizare
pentru societăţile comerciale de consultanţă fiscală,
al taxei de înscriere în evidenţa Camerei şi al cotizaţiilor
profesionale anuale datorate de membrii Camerei;
f) stabilirea nivelului şi
condiţiilor de acordare a indemnizaţiilor cuvenite membrilor
Consiliului superior pentru activităţile efectiv prestate către
Cameră şi pentru indemnizaţia/diurna de deplasare;
g) aprobarea proiectului bugetului de
venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar următor;
h) alegerea şi eliberarea/revocarea
membrilor Consiliului superior;
i) alegerea şi eliberarea/revocarea
membrilor Comisiei de auditori statutari;
j) alegerea şi eliberarea/revocarea
membrilor Comisiei de apel;
k) stabilirea obiectivelor strategice ale
Camerei;
l) aprobarea programului de activitate al
Consiliului superior pe anul în curs;
m) aprobarea constituirii,
reorganizării sau desfiinţării structurilor din ţară
şi din străinătate ale Camerei;
n) modificarea şi completarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului
privind conduita etică şi profesională în domeniul
consultanţei fiscale şi a normelor de pregătire şi perfecţionare
a consultanţilor fiscali;
o) hotărăşte asupra
propunerilor de sancţionare disciplinară a membrilor Consiliului
superior;
p) exercită alte atribuţii
prevăzute de lege sau de prezentul regulament.
ART. 12
(1) Pentru validitatea deliberărilor
Conferinţei ordinare este necesară prezenţa
majorităţii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotărârile
trebuie să fie adoptate cu votul majorităţii simple a celor
prezenţi.
(2) În cazul neîndeplinirii
condiţiilor prevăzute la alin. (1), Conferinţa întrunită la
a doua convocare poate să hotărască asupra problemelor de pe
ordinea de zi, indiferent de numărul membrilor prezenţi, cu
majoritatea simplă de voturi a acestora.
ART. 13
(1) Conferinţa extraordinară
poate fi convocată la cererea Biroului permanent sau la cererea a cel
puţin două treimi din numărul membrilor Consiliului superior ori
la cererea unei cincimi din numărul membrilor Camerei cu drept de vot,
care adresează cererea secretarului general, specificând problemele
propuse a fi dezbătute în cadrul Conferinţei extraordinare.
(2) Conferinţa extraordinară va
fi convocată şi pentru completarea locurilor de membri în cadrul
organelor alese, rămase vacante ca urmare a retragerii, demisiilor,
excluderii sau decesului a mai mult de o treime din numărul locurilor
prevăzute în prezentul regulament.
ART. 14
Conferinţa extraordinară poate
adopta hotărâri privind:
a) modificarea şi completarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare al Camerei, a Codului
privind conduita etică şi profesională în domeniul consultanţei
fiscale şi a normelor de pregătire şi perfecţionare a
consultanţilor fiscali;
b) schimbarea sediului social al Camerei;
c) îndeplinirea altor atribuţii
prevăzute de ordonanţă sau de prezentul regulament.
ART. 15
(1) Pentru validitatea deliberărilor
Conferinţei extraordinare este necesară prezenţa
majorităţii simple a membrilor cu drept de vot ai Camerei, iar
hotărârile se iau cu votul majorităţii simple a celor
prezenţi.
(2) În cazul neîndeplinirii
condiţiilor prevăzute la alin. (1), Conferinţa întrunită la
a doua convocare poate să hotărască asupra problemelor de pe
ordinea de zi, indiferent de numărul membrilor prezenţi, cu
majoritatea simplă de voturi a acestora.
ART. 16
(1) Convocarea conferinţelor se face
cu 30 de zile înainte de data întrunirii. Anunţul privind convocarea se
publică în două cotidiene de circulaţie naţională
şi pe site-ul Camerei şi cuprinde locul, data şi ora de
desfăşurare, precum şi ordinea de zi. În acelaşi anunţ
se stabilesc locul, data şi ora pentru o a doua convocare a
Conferinţei, în caz de neîntrunire a cvorumului statutar, care
urmează să aibă loc în cel mult 5 zile.
(2) Fiecare membru cu drept de vot al
Camerei are dreptul la un singur vot.
(3) Membrii Camerei cu drept de vot pot fi
reprezentaţi în Conferinţă de alţi membri, în baza unei
procuri speciale, autentificată de un notar public. Procurile se depun în
original la Secretariatul general, înainte de data la care are loc
Conferinţa, făcându-se menţiune despre aceasta în
procesul-verbal de şedinţă. Un membru nu poate reprezenta mai
mult de 5 persoane. Membrii aleşi şi cei care şi-au depus
candidaturile nu pot reprezenta alţi membri.
(4) Lucrările Conferinţei sunt
conduse de preşedintele Consiliului superior sau de înlocuitorul de drept
al acestuia. Preşedintele propune un secretariat format din 3 membri, pe
care îl supune la vot plenului Conferinţei. După constatarea
îndeplinirii cerinţelor legale pentru desfăşurarea
Conferinţei se trece la dezbaterea subiectelor înscrise pe ordinea de zi.
(5) Hotărârile Conferinţei se
adoptă prin vot deschis.
(6) Alegerea membrilor Consiliului
superior, ai Comisiei de auditori statutari şi ai Comisiei de apel se face
prin vot secret.
(7) Prin procesul-verbal semnat de preşedintele
şi de membrii secretariatului lucrărilor Conferinţei se
constată şi se consemnează îndeplinirea formalităţilor
referitoare la convocare, data şi locul de desfăşurare a
Conferinţei, numărul membrilor prezenţi, numărul de voturi
valabil exprimate, dezbaterile în rezumat, hotărârile luate, iar la
cererea celor care au luat cuvântul, afirmaţiile acestora în cadrul
şedinţei.
ART. 17
(1) Organele de conducere alese ale Camerei
sunt: Consiliul superior şi Biroul permanent.
(2) Consiliul superior alege dintre membrii
săi Biroul permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc funcţiile
de conducere în cadrul acestuia.
ART. 18
Organizarea şi funcţionarea
Camerei sunt asigurate de organele alese, care au funcţie
reprezentativă, de conducere, decizie şi control. Aplicarea
hotărârilor organelor alese ale Camerei se realizează de aparatul
executiv al acesteia, prevăzut la art. 38.
ART. 19
Membrii organelor alese care în perioada
mandatului devin, potrivit legii, incompatibili cu această calitate sunt
obligaţi să solicite renunţarea la funcţie în termen de 5
zile de la data la care au devenit incompatibili.
ART. 20
(1) Membrii Consiliului superior sunt
aleşi în cadrul Conferinţei ordinare pentru o perioadă de 5 ani,
conform procedurilor prevăzute în prezentul regulament, având
posibilitatea de a îndeplini cel mult două mandate. Consiliul superior are
în componenţa sa 15 membri.
(2) Orice membru cu drept de vot al Camerei
poate fi ales în Consiliul superior.
(3) Candidaturile se depun la Secretariatul
general cu cel puţin 10 zile înainte de data alegerii, pe baza unei
cereri, cu îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) să aibă capacitate
deplină de exerciţiu la data depunerii candidaturii sale;
b) să nu fi fost sancţionat
disciplinar în ultimii 5 ani de Cameră;
c) să nu deţină o
funcţie eligibilă într-un alt organism profesional.
(4) Consiliul superior are dreptul să
solicite declaraţii candidaţilor privind respectarea condiţiilor
de eligibilitate menţionate mai sus. Consiliul superior poate respinge
candidatura persoanei care refuză să facă asemenea
declaraţii sau care face o declaraţie falsă ori incompletă.
În cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului superior, iar
declaraţiile sale au fost incorecte, Consiliul superior declară
alegerea sa ca fiind nulă, ceea ce nu afectează validitatea alegerii
celorlalţi candidaţi, iar locul rămas vacant se ocupă
potrivit prevederilor art. 22.
ART. 21
(1) Candidaturile admise de Consiliul
superior vor fi anunţate în Conferinţă de către
preşedinte, pentru fiecare dintre candidaţi făcându-se o
scurtă prezentare a activităţii desfăşurate anterior.
(2) Votarea se efectuează pe baza unui
buletin de vot, în forma aprobată de Consiliul superior.
(3) Fiecare membru cu drept de vot al
Camerei poate vota dintre candidaţii propuşi un număr care
să nu depăşească numărul locurilor eligibile, prin
tăierea numelor celorlalţi candidaţi. În caz contrar, votul se
consideră nul.
(4) La propunerea preşedintelui
Consiliului superior, Conferinţa alege comisia de votare, care are
următoarele atribuţii principale:
a) primirea şi distribuirea
buletinelor de vot;
b) numărarea voturilor exprimate
şi constatarea voturilor nule;
c) stabilirea candidaţilor care au
fost aleşi;
d) elaborarea unui raport scris către
Conferinţă cu privire la rezultatul alegerilor;
e) predarea buletinelor de vot
Secretariatului general al Camerei, în vederea sigilării şi
păstrării acestora pe o perioadă egală cu mandatul
Consiliului superior;
f) alte atribuţii stabilite de
Conferinţă.
(5) Sunt declaraţi aleşi
candidaţii care au întrunit numărul cel mai mare de voturi. În caz de
egalitate, candidaţii aflaţi în această situaţie sunt
supuşi din nou votului Conferinţei, urmând a fi declarat ales
candidatul care a întrunit numărul cel mai mare de voturi.
ART. 22
(1) La prima şedinţă de
după alegeri membrii Consiliului superior aleg din rândul lor, prin vot
secret, un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi 5 vicepreşedinţi,
ale căror mandate se încheie, ca şi în cazul celorlalţi membri
ai Consiliului superior, la data următoarelor alegeri
desfăşurate în cadrul Conferinţei, dacă între timp nu le
încetează calitatea de membru al Consiliului superior.
(2) Orice loc vacant de membru al
Consiliului superior va fi ocupat de următorul candidat în ordinea
descrescătoare a numărului de voturi întrunit la
Conferinţă, conform raportului comisiei de votare, cu respectarea
condiţiilor de eligibilitate prevăzute la art. 20 alin. (3).
(3) Orice loc vacant de preşedinte,
prim-vicepreşedinte sau de vicepreşedinte trebuie ocupat în
condiţiile prevăzute la alin. (1).
(4) Orice membru al consiliului poate
comunica în scris, cu 30 de zile înainte, Secretariatului general intenţia
sa cu privire la retragerea din Consiliul superior, iar de la data demisiei
locul său devine vacant.
(5) Consiliul superior nu poate
funcţiona în condiţiile în care s-a vacantat o treime din
numărul locurilor prevăzute în prezentul regulament. Pentru
completarea locurilor vacante se convoacă Conferinţa
extraordinară în vederea alegerilor.
ART. 23
Calitatea de membru al Consiliului superior
încetează în următoarele situaţii:
a) pierderea calităţii de membru
al Camerei;
b) pierderea capacităţii de
exerciţiu;
c) interzicerea exercitării, în
condiţiile legii, a unor drepturi incompatibile cu calitatea de membru al
Consiliului superior;
d) aplicarea de către Cameră a
unei sancţiuni disciplinare rămase definitivă împotriva sa;
e) neparticiparea la 3 şedinţe
consecutive ale Consiliului superior, fără un motiv obiectiv;
f) demisia din această calitate.
ART. 24
Consiliul superior se întruneşte
trimestrial şi ori de câte ori se consideră necesar, la cererea
preşedintelui sau cel puţin a unei treimi din numărul membrilor
săi. Convocarea şedinţelor se face prin Secretariatul general.
ART. 25
(1) Şedinţele Consiliului
superior pot avea loc în prezenţa majorităţii simple a membrilor
săi.
(2) În absenţa preşedintelui sau
a prim-vicepreşedintelui, şedinţele sunt conduse de un
vicepreşedinte desemnat de preşedinte sau de Biroul permanent.
ART. 26
(1) Hotărârile Consiliului superior
sunt adoptate cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi.
(2) Fiecare membru al Consiliului superior
are dreptul la un singur vot, iar în cazul egalităţii voturilor,
votul preşedintelui de şedinţă determină rezultatul
final.
(3) Secretariatul general
păstrează procesele-verbale ale tuturor şedinţelor într-un
registru special întocmit în acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de
toţi membrii prezenţi la şedinţă.
ART. 27
Consiliul superior coordonează,
conduce şi controlează activitatea Camerei.
ART. 28
(1) Consiliul superior are următoarele
atribuţii principale:
a) asigură ducerea la îndeplinire a
hotărârilor Conferinţei;
b) asigură condiţiile pentru
administrarea şi gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit legii;
c) stabileşte strategia şi
adoptă proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
d) prezintă spre aprobare
Conferinţei raportul de activitate pe perioada anterioară, proiectul
bugetului de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare şi
proiectul programului de activitate a Camerei;
e) aprobă norme de organizare şi
funcţionare a Biroului permanent;
f) aprobă organigrama şi
politicile privind resursele umane ale Camerei;
g) aprobă normele privind
desfăşurarea activităţii curente a aparatului executiv al
Camerei;
h) stabileşte anual indemnizaţiile
membrilor Comisiei de auditori statutari şi ai Comisiei de apel;
i) elaborează propuneri de modificare
şi completare a Regulamentului de organizare şi funcţionare al
Camerei, a Codului privind conduita etică şi profesională în
domeniul consultanţei fiscale şi a normelor de pregătire şi
perfecţionare a consultanţilor fiscali;
j) aprobă normele privind
condiţiile şi termenele de plată a cotizaţiilor membrilor
Camerei;
k) emite hotărâri în cazurile de
abateri disciplinare sesizate de Direcţia de conduită şi
disciplină profesională, potrivit procedurilor prevăzute la cap.
IX;
l) îndeplineşte orice alte
atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament şi de
hotărârile Conferinţei.
(2) Pentru activităţile prestate
pentru Cameră, membrii Consiliului superior primesc indemnizaţii, iar
pentru deplasări şi reprezentări cheltuielile se
decontează. Nivelul şi condiţiile de acordare a acestor drepturi
sunt aprobate de Conferinţă potrivit art. 11 lit. f).
(3) În exercitarea atribuţiilor sale
Consiliul superior emite hotărâri.
ART. 29
(1) Preşedintele ales de Consiliul
superior devine de drept şi preşedintele Camerei, precum şi al
Biroului permanent şi are următoarele atribuţii principale:
a) reprezintă Camera în raporturile cu
terţe persoane fizice şi juridice, cu autorităţile publice,
precum şi cu organizaţiile naţionale profesionale din alte
ţări şi organismele internaţionale ale profesiei de
consultant fiscal, apărând prestigiul şi independenţa
profesională a membrilor Camerei;
b) semnează acorduri/convenţii
privind exercitarea profesiei de consultant fiscal în străinătate
şi pe teritoriul României cu organizaţii similare din alte
ţări;
c) convoacă şi conduce
lucrările Conferinţei, Consiliului superior şi Biroului
permanent;
d) semnează hotărârile emise de
Consiliul superior şi deciziile adoptate de Biroul permanent;
e) prezintă anual, spre adoptare,
Consiliului superior proiectul de buget pentru exerciţiul viitor;
f) aprobă angajarea şi efectuarea
cheltuielilor prevăzute în buget;
g) prezintă situaţiile financiare
anuale şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli spre
adoptare Consiliului superior şi spre aprobare Conferinţei;
h) numeşte şi revocă în baza
aprobării prevăzute la art. 31 secretarul general şi personalul
din cadrul aparatului executiv al Camerei prevăzut în organigramă;
i) îndeplineşte orice alte
atribuţii stabilite de Conferinţă, Consiliul superior şi
Biroul permanent.
(2) În lipsa preşedintelui, atribuţiile
acestuia sunt duse la îndeplinire de către prim-vicepreşedinte.
(3) Preşedintele poate să delege
un membru al Consiliului superior pentru o acţiune sau o activitate
determinată.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale
preşedintele Consiliului superior emite ordine.
ART. 30
(1) Biroul permanent are în componenţa
sa: preşedintele, prim-vicepreşedintele şi 5
vicepreşedinţi.
(2) Biroul permanent se întruneşte cel
puţin o dată pe lună şi ori de câte ori este necesar
şi ia decizii cu votul majorităţii simple a membrilor săi.
Deciziile emise de Biroul permanent, între şedinţele Consiliului
superior, se prezintă acestuia pentru validare.
ART. 31
(1) Biroul permanent exercită
următoarele atribuţii principale:
a) avizează proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli anual, pe care îl înaintează spre adoptare
Consiliului superior, nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecărui an
anterior anului la care se referă bugetul respectiv;
b) supraveghează lunar execuţia
bugetului de venituri şi cheltuieli al Camerei;
c) examinează şi propune spre
aprobare Consiliului superior programul de activitate al Camerei;
d) aprobă programele de activitate ale
direcţiilor executive;
e) aprobă programul deplasărilor
în străinătate;
f) aprobă numirea,
sancţionarea şi revocarea secretarului general, şefilor
direcţiilor Camerei şi a altor persoane cu funcţii de conducere
din aparatul executiv al Camerei;
g) aprobă salarizarea pentru fiecare
funcţie prevăzută în organigramă;
h) monitorizează Registrul
consultanţilor fiscali şi al societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală;
i) aprobă eliberarea carnetelor
profesionale şi a autorizaţiilor de funcţionare;
j) aprobă documentele emise de
Cameră, supuse publicării;
k) îndeplineşte şi alte
atribuţii stabilite de Conferinţă şi de Consiliul superior.
(2) Activitatea direcţiilor de
specialitate ale Camerei este coordonată de către
vicepreşedinţi.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale
Biroul permanent adoptă decizii.
ART.
32
Comisia de auditori statutari este
alcătuită din 3 persoane alese dintre membrii Camerei, care pentru
activitatea depusă primesc indemnizaţii. Membrii comisiei
participă la şedinţele Consiliului superior, fără
drept de vot.
ART. 33
Comisia de auditori statutari a Camerei are
următoarele atribuţii:
a) efectuează auditul situaţiilor
financiare ale Camerei;
b) întocmeşte raportul anual de audit,
precum şi alte rapoarte solicitate de Consiliul superior şi le
prezintă Conferinţei spre dezbatere şi aprobare.
ART. 34
Mandatul Comisiei de auditori statutari
este de 5 ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
ART. 35
Următoarele categorii de persoane nu
pot îndeplini mandatul de auditor statutar al Camerei:
a) membrii Consiliului superior;
b) personalul executiv al Camerei;
c) asociaţii, angajaţii, rudele
sau afinii până la gradul al IV-lea ai persoanelor prevăzute la lit.
a).
ART. 36
(1) Comisia de apel este compusă din 5
membri: 3 consultanţi fiscali, membri ai Camerei, aleşi de
Conferinţă, care nu fac parte din alte organe de conducere ale
Camerei, un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice şi un
reprezentant al Ministerului Justiţiei. Membrii Comisiei de apel aleg
dintre ei un preşedinte, care este consultant fiscal.
(2) Atribuţiile Comisiei de apel sunt
prevăzute la art. 83 - 85. Pentru activitatea depusă membrii comisiei
primesc indemnizaţii.
ART. 37
Mandatul Comisiei de apel este de 5 ani
şi poate fi reînnoit o singură dată.
ART. 38
(1) Aparatul executiv al Camerei este
format din:
a) secretarul general;
b) Secretariatul general;
c) Direcţia de
învăţământ;
d) Direcţia de servicii pentru membri;
e) Direcţia de monitorizare şi
competenţă profesională;
f) Direcţia de conduită şi
disciplină profesională;
g) Direcţia de servicii generale;
h) Direcţia de relaţii
internaţionale.
(2) Secretarul general coordonează
activitatea Secretariatului general, a Direcţiei de servicii pentru membri
şi a Direcţiei de servicii generale.
(3) Structura Secretariatului general
şi a direcţiilor se stabileşte prin organigrama Camerei.
ART. 39
(1) Secretarul general al Camerei este
propus de Biroul permanent şi numit de preşedintele Consiliului
superior.
(2) Secretarul general are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) prezintă Biroului permanent
proiectul programului de activitate al Camerei;
b) propune spre aprobare preşedintelui
Biroului permanent angajarea personalului executiv, potrivit organigramei
Camerei;
c) asigură punerea în aplicare a
deciziilor Biroului permanent cu privire la execuţia bugetului de venituri
şi cheltuieli al Camerei;
d) propune Biroului permanent ordinea de zi
a şedinţelor acestuia şi ale Consiliului superior, asigurând
elaborarea şi prezentarea documentelor care fac obiectul
şedinţelor respective;
e) execută alte atribuţii
stabilite de Consiliul superior şi Biroul permanent.
ART. 40
Secretariatul general are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) serviciile de secretariat pentru
lucrările Conferinţei, Consiliului superior şi Biroului
permanent;
b) conducerea Registrului de
procese-verbale de şedinţă şi urmărirea
realizării sarcinilor stabilite;
c) serviciile juridice pentru
activităţile proprii ale Camerei;
d) serviciile de registratură,
relaţii publice şi protocol;
e) întocmirea raportului de activitate pe
perioada anterioară şi elaborarea proiectului programului de
activitate al Camerei;
f) executarea altor atribuţii
stabilite de Consiliul superior şi Biroul permanent.
ART. 41
Direcţia de învăţământ
are, în principal, următoarele atribuţii:
a) stabileşte cerinţele de
pregătire profesională şi organizarea acestei
activităţi;
b) elaborează normele privind
pregătirea profesională a consultanţilor fiscali;
c) întocmeşte evidenţa şi
documentaţia privind pregătirea profesională a
consultanţilor fiscali;
d) asigură asistenţa
profesională pentru membrii Camerei;
e) asigură materialele pentru
pregătirea profesională şi informarea periodică a
consultanţilor fiscali;
f) execută alte atribuţii
stabilite de Biroul permanent.
ART. 42
Direcţia de servicii pentru membri
are, în principal, următoarele atribuţii:
a) conduce Registrul consultanţilor
fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală şi toate evidenţele operative privind consultanţii
fiscali, în sistem informatizat;
b) eliberează carnetele profesionale
şi autorizaţiile de funcţionare;
c) primeşte declaraţiile cu
veniturile realizate şi acordă viza anuală pe carnetele
profesionale şi autorizaţiile de funcţionare;
d) publică anual lista
consultanţilor fiscali şi comunică modificările intervenite
pe parcurs direcţiilor generale ale finanţelor publice;
e) organizează activitatea de
documentare şi informare;
f) la cererea membrilor Camerei,
acordă sprijin privind asigurarea pentru riscul profesional;
g) gestionează dosarele profesionale
ale consultanţilor fiscali şi ale societăţilor comerciale
de consultanţă fiscală;
h) execută alte atribuţii
stabilite de Biroul permanent.
ART. 43
(1) Direcţia de monitorizare şi
competenţă profesională are, în principal, următoarele
atribuţii:
a) controlul calităţii
activităţii profesionale a consultanţilor fiscali;
b) controlul respectării normelor
financiar-contabile în vederea stabilirii realităţii veniturilor
declarate Camerei;
c) urmărirea respectării normelor
de conduită etică şi profesională în domeniul
consultanţei fiscale;
d) elaborarea normelor şi procedurilor
privind activitatea de consultanţă fiscală;
e) executarea altor atribuţii
stabilite de Biroul permanent.
(2) În cazul unor constatări privind
încălcarea Codului privind conduita etică şi profesională
în domeniul consultanţei fiscale, precum şi a actelor cu caracter
intern, Direcţia de monitorizare şi competenţă
profesională sesizează Direcţia de conduită şi
disciplină profesională.
ART. 44
(1) Direcţia de conduită şi
disciplină profesională analizează cazurile de abatere
disciplinară, potrivit prevederilor cap. IX.
(2) Direcţia de conduită şi
disciplină profesională execută şi alte atribuţii
stabilite de Biroul permanent.
ART. 45
Direcţia de servicii generale are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) elaborarea proiectului bugetului de
venituri şi cheltuieli al Camerei, pe care îl prezintă spre dezbatere
şi avizare Biroului permanent;
b) conducerea şi organizarea
activităţii financiar-contabile, precum şi asigurarea
execuţiei bugetare, în sistem informatizat;
c) urmărirea încasării
cotizaţiilor, taxelor şi a altor venituri ale Camerei;
d) asigurarea funcţionării
serviciilor de tehnologia informaţiei, administrative şi de
gestionare a patrimoniului Camerei;
e) executarea altor atribuţii
stabilite de Biroul permanent.
ART. 46
Direcţia de relaţii
internaţionale are, în principal, următoarele atribuţii:
a) efectuarea documentărilor
referitoare la activitatea de consultanţă fiscală şi la
organizaţiile profesionale din alte ţări şi prezentarea de
informări Consiliului superior şi Biroului permanent;
b) asigurarea realizării
măsurilor necesare în vederea aderării Camerei la organismele
profesionale internaţionale de profil, iniţierea şi încheierea
acordurilor/convenţiilor cu organizaţii similare din alte
ţări privind exercitarea profesiei de consultant fiscal în
străinătate şi pe teritoriul României;
c) asigurarea colaborării şi
cooperării cu instituţiile din alte ţări, care activează
în domeniul consultanţei fiscale;
d) asigurarea participării
reprezentanţilor Camerei la diverse manifestări internaţionale
pe teme profesionale;
e) elaborarea de propuneri privind
actualizarea legislaţiei, precum şi a normelor de
consultanţă fiscală, în concordanţă cu
reglementările organizaţiilor profesionale internaţionale;
f) executarea altor atribuţii
stabilite de Biroul permanent.
CAP. 3
Calitatea de membru al Camerei
ART. 47
(1) Persoanele fizice care au calitatea de
consultant fiscal, pentru a deveni membri ai Camerei, vor solicita
înregistrarea în Registrul consultanţilor fiscali şi al
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală, prin
depunerea unui dosar care va cuprinde:
a) cererea-tip de înscriere,
prevăzută în anexa nr. 1;
b) actul de identitate, în copie
legalizată;
c) certificatul de atestare a
calităţii de consultant fiscal, eliberat de Ministerul
Finanţelor Publice, în copie legalizată;
d) documentul de plată a taxei de
înscriere în evidenţa Camerei, în copie, cu prezentarea actului în
original;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) certificatul de cazier fiscal;
g) actul în baza căruia deţine
spaţiul pentru desfăşurarea activităţii profesionale,
în copie legalizată;
h) două fotografii de 2/3 cm.
(2) Odată cu depunerea documentelor,
solicitantul se angajează ca după înscrierea în evidenţele
Camerei să respecte dispoziţiile ordonanţei, ale prezentului
regulament şi ale normelor interne, iar în cazul retragerii
calităţii de membru al Camerei, să nu uzeze de titlul
profesional de consultant fiscal sau de altă titulatură care ar putea
sugera vreo asociere cu Camera.
(3) Dosarul se înregistrează la
Secretariatul general şi se transmite Direcţiei de servicii pentru
membri.
(4) Direcţia de servicii pentru membri
verifică îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1) şi
face propuneri de aprobare sau respingere motivată, după caz,
Biroului permanent. Pentru cazurile aprobate se efectuează înscrierea în
Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală şi se eliberează
carnetul profesional, prevăzut în anexa nr. 2, şi parafa.
(5) Parafa de membru al Camerei va avea
următoarele înscrisuri:
- "Consultant Fiscal";
- numele şi prenumele, numărul
şi anul înregistrării în Registrul de evidenţă al Camerei.
ART. 48
Consultanţii fiscali care au devenit
membri ai Camerei şi desfăşoară orice altă activitate
salarizată, cu excepţia activităţilor de expertiză
contabilă, audit financiar, instruire şi perfecţionare în
domeniul fiscal, sunt consideraţi membri inactivi şi sunt
obligaţi să solicite în scris trecerea în această categorie.
Revenirea la statutul de membru activ se face la cerere şi se aprobă
de Biroul permanent.
ART. 49
(1) Societăţile comerciale de
consultanţă fiscală înfiinţate conform ordonanţei, la
solicitarea autorizaţiei de funcţionare, vor depune un dosar cu
următoarele documente:
a) cererea-tip de înscriere,
prevăzută în anexa nr. 3, semnată de reprezentantul legal al
persoanei juridice;
b) certificatul de înmatriculare la
registrul comerţului, în copie legalizată;
c) actul constitutiv autentificat, în copie
legalizată;
d) certificatul constatator eliberat de
registrul comerţului, care să conţină date referitoare la
numele, prenumele şi domiciliul asociaţilor/acţionarilor,
directorilor şi administratorilor/membrilor consiliilor de
administraţie;
e) certificatul de cazier fiscal;
f) documentul de plată a taxei de
autorizare, în copie.
(2) Dosarul se înregistrează la
Secretariatul general şi se transmite Direcţiei de servicii pentru
membri.
(3) Direcţia de servicii pentru membri
verifică îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1) şi
face propuneri de aprobare sau respingere motivată, după caz,
Biroului permanent. Pentru cazurile aprobate se efectuează înscrierea în
Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală şi se eliberează
autorizaţia, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(4) În situaţia în care cererea nu
este aprobată, Direcţia de servicii pentru membri comunică în
scris decizia motivată a Biroului permanent.
(5) Societăţile comerciale de
consultanţă în domeniul fiscal, expertiză contabilă şi
audit financiar, care la data intrării în vigoare a prezentului regulament
au înscrisă în actul lor constitutiv şi activitatea de
consultanţă fiscală pe care o desfăşoară în alte
condiţii decât cele prevăzute de ordonanţă, urmează ca
în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentului
regulament să îndeplinească condiţiile prevăzute de
ordonanţă şi, respectiv, de acesta.
CAP. 4
Registrul consultanţilor fiscali
şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală
ART. 50
(1) Conform prevederilor art. 21 din
ordonanţă, Camera are obligaţia să întocmească
Registrul consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală, structurat în plan
administrativ-teritorial.
(2) Pentru consultanţii fiscali
înregistrarea se face în ordine alfabetică, cu menţionarea numelui,
prenumelui, CNP-ului persoanei, domiciliului, numărului şi datei
carnetului profesional, denumirii biroului şi sediului profesional,
după caz.
(3) Pentru societăţile comerciale
de consultanţă fiscală se vor menţiona, în ordine
alfabetică, denumirea, sediul social, numărul şi data
înregistrării la registrul comerţului, codul unic de înregistrare
fiscală, numărul şi data autorizaţiei, precum şi numele,
prenumele, domiciliul, numărul şi data carnetului profesional, pentru
persoanele fizice care efectuează consultanţă fiscală în
numele societăţilor comerciale, şi
asociaţii/acţionarii, directorii şi membrii consiliilor de
administraţie ale societăţilor comerciale.
(4) Înscrierea în registrul prevăzut
la alin. (1) conferă dreptul exercitării profesiei pe întreg
teritoriul ţării, precum şi în străinătate, în
conformitate cu prevederile din acordurile/convenţiile încheiate cu
organizaţii similare din alte ţări.
(5) Registrul consultanţilor fiscali
şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală este format din două capitole:
a) capitolul I - Consultanţii fiscali
persoane fizice, activi şi inactivi;
b) capitolul II - Societăţile
comerciale de consultanţă fiscală.
(6) Modelul Registrului consultanţilor
fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală este prevăzut în anexa nr. 5.
(7) Registrul consultanţilor fiscali
şi al societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală se conduce informatizat.
(8) Arhivarea dosarelor consultanţilor
fiscali şi ale societăţilor comerciale de consultanţă
fiscală se face de către Direcţia de servicii pentru membri, iar
gestiunea acestora se conduce informatizat.
CAP. 5
Drepturile şi îndatoririle
consultanţilor fiscali şi ale societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală, membri ai Camerei
ART. 51
(1) Consultanţii fiscali înscrişi
în evidenţele Camerei au dreptul să desfăşoare
activităţile specifice profesiei, potrivit ordonanţei şi
prezentului regulament.
(2) Consultanţii fiscali pot folosi în
exercitarea profesiei titlul profesional de consultant fiscal.
(3) Consultanţii fiscali au dreptul
să-şi instaleze firma la sediul profesional.
(4) Consultanţii fiscali au dreptul la
apărare şi mediere din partea Camerei în activitatea
profesională.
ART. 52
(1) Consultanţii fiscali şi
societăţile comerciale de consultanţă fiscală care
doresc să renunţe la calitatea de membru al Camerei comunică în
scris acest lucru Consiliului superior.
(2) Consiliul superior poate hotărî
amânarea încetării calităţii de membru şi implicit a
radierii persoanei respective din Registrul consultanţilor fiscali şi
al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală în
următoarele situaţii:
a) existenţa unor datorii ale
consultanţilor fiscali şi ale societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală faţă de Cameră;
b) existenţa unor măsuri
sancţionatorii disciplinare împotriva consultantului fiscal, aflate în
curs de soluţionare, potrivit legii.
ART. 53
Orice consultant fiscal care a
renunţat sau căruia i s-a retras calitatea de membru al Camerei poate
solicita redobândirea acesteia, respectând condiţiile prevăzute de
ordonanţă şi de prezentul regulament referitoare la procedura de
atribuire a calităţii de membru al Camerei.
ART. 54
În faţa organelor de conducere ale
Camerei, problemele, interesele şi propunerile societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală pot fi susţinute şi
de către asociaţii/acţionarii sau administratorii acestor
societăţi, care sunt membri ai Camerei şi care au drepturile
prevăzute de ordonanţă şi de prezentul regulament.
ART. 55
Consultanţii fiscali, în exercitarea
profesiei, precum şi societăţile comerciale de
consultanţă fiscală aplică şi respectă:
a) Codul privind conduita etică
şi profesională în domeniul consultanţei fiscale;
b) normele privind pregătirea
profesională continuă a consultanţilor fiscali, emise de
Cameră;
c) procedurile de control al
calităţii activităţii de consultanţă
fiscală, emise de Cameră;
d) normele referitoare la obligaţiile
financiare privitoare la cotizaţii şi taxe, elaborate de Cameră;
e) normele privind asigurarea pentru riscul
profesional, elaborate de Cameră.
ART. 56
(1) Consultanţii fiscali sunt
obligaţi să transmită Camerei, în scris, în termen de 15 zile:
a) schimbarea numelui, situaţie în
care persoana în cauză va solicita eliberarea unui nou carnet profesional;
b) schimbarea adresei ori a adresei de
corespondenţă;
c) modificările privind statutul de
angajat, asociat/acţionar, administrator al unei societăţi de
consultanţă fiscală;
d) orice alte date care se referă la
identitatea şi statutul juridic ale acestora.
(2) Odată cu cererea înaintată
Camerei vor fi depuse şi actele prin care se dovedesc situaţiile
prevăzute la alin. (1), în copie legalizată.
ART. 57
Consultanţii fiscali sunt
obligaţi să comunice Camerei, în scris, în termen de până la 15
zile, producerea unor evenimente în activitatea acestora, menţionând toate
informaţiile corespunzătoare, după cum urmează:
a) aplicarea unor sancţiuni pe linie
profesională consultantului fiscal de către o autoritate sau un alt
organism profesional al cărui membru este persoana în cauză;
b) orice condamnare penală
definitivă pronunţată de instanţa competentă;
c) existenţa unei hotărâri
judecătoreşti definitive şi irevocabile prin care i se interzice
consultantului fiscal exercitarea funcţiei de administrator al unei
societăţi comerciale sau, în general, exercitarea de funcţii
care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi comerciale;
d) orice alte informaţii pentru
evaluarea reputaţiei profesionale şi etice a consultantului fiscal.
ART. 58
(1) Societăţile comerciale de
consultanţă fiscală sunt obligate să comunice, în scris,
Camerei, în termen de 15 zile, următoarele:
a) schimbarea denumirii sau sediului
social, solicitând eliberarea unei noi autorizaţii;
b) schimbarea adresei de
corespondenţă;
c) deschiderea sau închiderea unei filiale
sau a unei subunităţi;
d) orice modificare privind calitatea de
asociat/acţionar, administrator sau consultant fiscal care
desfăşoară activitate în numele societăţii;
e) orice alte date care se referă la
calitatea de membru al Camerei;
(2) Odată cu comunicarea
înaintată Camerei vor fi depuse şi actele prin care se dovedesc
situaţiile prevăzute la alin. (1), în copie legalizată.
ART. 59
Societăţile comerciale de
consultanţă fiscală sunt obligate să comunice în scris, în
termen de 15 zile:
a) schimbarea administratorilor,
directorilor sau asociaţilor/acţionarilor;
b) aplicarea unor sancţiuni pe linie
profesională cu privire la activitatea societăţii de consultanţă
fiscală ori luarea de măsuri împotriva acesteia de către o
autoritate sau un alt organism profesional al cărui membru este persoana
juridică în cauză;
c) orice condamnare penală
definitivă, pronunţată de instanţele competente din
ţară şi din străinătate împotriva consultantului
fiscal ca reprezentant al societăţii de consultanţă
fiscală;
d) existenţa unei hotărâri
judecătoreşti definitive şi irevocabile prin care i se interzice
reprezentantului legal al societăţii de consultanţă
fiscală exercitarea funcţiei de administrator sau exercitarea de
funcţii care privesc gestiunea ori conducerea unei societăţi;
e) orice modificări survenite în
conţinutul informaţiilor furnizate anterior Camerei;
f) dacă se află în procedură
de insolvenţă sau lichidare.
ART. 60
În desfăşurarea independentă
a activităţii consultanţii fiscali şi societăţile
comerciale de consultanţă fiscală au următoarele
obligaţii:
a) păstrarea secretului profesional
care vizează toate informaţiile şi datele de orice tip, în orice
formă şi pe orice suport, puse la dispoziţie de client,
documentaţia întocmită de consultant, precum şi gestionarea
şi arhivarea corespunzătoare a acestora la sediul profesional;
b) plata taxelor şi cotizaţiilor,
în cuantumurile şi la termenele stabilite;
c) conducerea evidenţelor
financiar-contabile şi fiscale, potrivit legii, precum şi orice alte
evidenţe în legătură cu desfăşurarea
activităţii, solicitate de Cameră, conform prezentului
regulament;
d) conducerea evidenţei contractelor
de consultanţă fiscală, gestionarea şi arhivarea
corespunzătoare a acestora;
e) utilizarea ştampilei şi
parafei profesionale;
f) participarea la cursurile de
pregătire profesională;
g) declararea cu exactitate a veniturilor
realizate şi respectarea termenelor de depunere a declaraţiilor;
h) punerea la dispoziţie organelor de
control ale Camerei a tuturor documentelor privind activitatea
profesională;
i) îndeplinirea altor obligaţii,
potrivit prevederilor ordonanţei şi prezentului regulament.
CAP. 6
Exercitarea profesiei de consultant fiscal
ART. 61
(1) Consultantul fiscal îşi poate
exercita în mod independent profesia numai dacă întruneşte cumulativ
următoarele condiţii:
a) are calitatea de consultant fiscal;
b) este membru activ al Camerei;
c) îndeplineşte condiţiile
stabilite de prezentul regulament.
(2) Pentru a putea desfăşura
activităţile de consultanţă fiscală prevăzute la art.
3 din ordonanţă, este obligatorie vizarea anuală a carnetelor profesionale
şi a autorizaţiilor societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală. Vizarea se efectuează în luna
decembrie a anului în curs, pentru anul următor.
ART. 62
(1) Consultantul fiscal îşi
exercită profesia conform prevederilor ordonanţei şi este liber
să opteze pentru una dintre formele de exercitare a profesiei
prevăzute la art. 6, fiind obligat să înştiinţeze în scris
Camera în legătură cu modificările intervenite.
(2) Potrivit ordonanţei, consultantul
fiscal poate exercita activitate de consultanţă fiscală la
două sau mai multe societăţi comerciale, atâta timp cât nu sunt
afectate obiectivitatea şi independenţa lui profesională.
(3) Consultanţii fiscali nu pot
efectua şi activitate în nume propriu la societăţile de
consultanţă la care au calitatea de asociat/acţionar,
administrator.
ART. 63
(1) Exercitarea activităţii se
face pe bază de contract de consultanţă fiscală încheiat cu
clientul.
(2) Contractul de consultanţă
fiscală se încheie în formă scrisă, dobândind data certă
prin înregistrarea sa în Registrul de evidenţă a contractelor de
consultanţă fiscală prevăzut în anexa nr. 6.
(3) Consultantul fiscal va ţine o
evidenţă strictă a contractelor încheiate, în registrul
prevăzut la alin. (2), şi va păstra, conform legii, în arhiva sa
un exemplar original al fiecărui contract şi o copie a împuternicirii
de reprezentare primite în executarea contractului, dacă este cazul.
(4) Contractul de consultanţă
fiscală prevăzut în anexa nr. 7 trebuie să cuprindă
următoarele:
a) numărul şi data
contractului;
b) datele de identificare ale formei de
exercitare a profesiei, denumirea, sediul profesional şi reprezentantul
firmei de consultanţă;
c) datele de identificare ale clientului
şi, după caz, ale reprezentantului legal;
d) obiectul contractului, care cuprinde
activităţile prevăzute la art. 3 din ordonanţă;
e) onorariul;
f) cheltuielile aferente
activităţii, care sunt suportate de client separat de plata
onorariului;
g) alte clauze prevăzute de lege sau
convenite între părţi;
h) locul şi data încheierii
contractului;
i) numărul şi data
înregistrării în registrul de evidenţă a contractelor;
j) semnăturile părţilor.
(5) Părţile pot modifica
contractul de consultanţă fiscală cu respectarea
dispoziţiilor legale, a prezentului regulament, şi după caz, a
condiţiilor prevăzute în contract.
(6) Contractul de consultanţă
fiscală prevede în mod expres activităţile pe care consultantul
urmează să le presteze la solicitarea clientului. Contractul de
consultanţă fiscală încheiat cu clientul trebuie să
cuprindă clauza de confidenţialitate şi eventualele
condiţii speciale, adaptate de la caz la caz. În baza acestuia,
consultantul se legitimează faţă de terţi prin
împuternicirea prevăzută în anexa nr. 8.
(7) Pentru activităţile
prevăzute la art. 17 din ordonanţă consultantul fiscal va
încheia contracte separate sau va întocmi anexe la contractul de bază,
menţionând obiectul acestuia, onorariul şi eventualele cheltuieli
aferente activităţii, care sunt suportate de client separat de plata
onorariului.
(8) Cheltuielile prevăzute la alin.
(4) lit. f) se estimează anticipat, la momentul încheierii contractului de
consultanţă fiscală, şi se regularizează pe
măsura informării documentate a clientului cu privire la cuantumul
şi destinaţia lor. Părţile pot modifica aceste cheltuieli
pe parcursul derulării contractului, prin acte adiţionale.
(9) Pentru activitatea sa consultantul
fiscal are dreptul la onorariu şi la acoperirea tuturor cheltuielilor
făcute în interesul clientului. Stabilirea onorariului se face în mod
liber între consultant şi client, avându-se în vedere timpul şi
volumul de muncă, natura, noutatea şi dificultatea cazului,
reputaţia şi experienţa profesională ale consultantului,
precum şi alte elemente relevante.
(10) Dacă pe durata exercitării
profesiei consultantul fiscal nu mai îndeplineşte condiţiile de
exercitare a profesiei, acesta are obligaţia să renunţe imediat
la îndeplinirea contractului de consultanţă fiscală şi
să notifice clientului motivul renunţării la acesta.
ART. 64
Consultanţii fiscali trebuie să
se conformeze următoarelor reguli generale:
a) să nu încheie un contract de
consultanţă fiscală dacă în conducerea sau în
acţionariatul semnificativ al clientului ori al unei entităţi
economice din cadrul aceluiaşi grup se regăsesc rude sau afini
până la gradul al II-lea inclusiv ai consultantului fiscal;
b) să nu se implice direct sau
indirect în desfăşurarea activităţii financiare a
clientului, neavând dreptul să deţină acţiuni ori
părţi sociale, să încheie contracte de împrumut sau de garantare
a unor împrumuturi, precum şi alte acte de comerţ ori să
beneficieze de alte avantaje din partea clientului, cu excepţia
onorariilor;
c) să îşi organizeze propriile
mecanisme de evaluare privind acceptarea sau continuarea în mod
corespunzător a fiecărui angajament.
ART. 65
(1) Consultanţii fiscali au
obligaţia ca în exercitarea profesiei să coopereze cu Camera potrivit
ordonanţei şi prezentului regulament.
(2) Pentru desfăşurarea în mod
eficient a procesului de monitorizare consultanţii fiscali vor prezenta
Camerei toate datele şi informaţiile solicitate.
(3) Monitorizarea activităţii
consultanţilor fiscali se organizează şi se desfăşoară
în conformitate cu normele privind procedurile de control al
calităţii consultanţei fiscale emise de Cameră, potrivit
cărora consultanţii fiscali au obligaţia de a întocmi şi de
a prezenta acesteia, până la data de 31 martie a anului următor,
raportul anual asupra activităţii pentru anul expirat.
(4) Direcţia de monitorizare şi
competenţă profesională a Camerei va organiza inspecţii
asupra realităţii şi legalităţii informaţiilor
cuprinse în rapoartele înaintate Camerei de către consultanţii
fiscali.
(5) Anual, Camera va întocmi şi va
transmite Ministerului Finanţelor Publice un raport sintetic asupra
calităţii activităţii de consultanţă
fiscală.
ART. 66
(1) În desfăşurarea
activităţii lor consultanţii fiscali trebuie să dea
dovadă de integritate în relaţiile profesionale, de afaceri şi
personale. Integritatea implică onestitate şi corectitudine şi
nu trebuie să fie afectată de interese personale sau de natură
familială.
(2) Consultanţii fiscali sunt
obligaţi să dea dovadă de obiectivitate în exercitarea profesiei
şi să evite orice conflict de interese în cazul încheierii
fiecărui angajament profesional.
(3) Consultanţii fiscali trebuie
să dea dovadă de independenţă în exercitarea profesiei.
Prin independenţă se înţelege exercitarea profesiei de
către consultanţii fiscali care nu au raporturi juridice, de
muncă sau civile cu clienţii şi nu au niciun fel de alte
interese materiale directe ori indirecte în raport cu aceştia, cu
excepţia onorariilor cuvenite pentru munca prestată în calitate de
consultant fiscal şi a cheltuielilor aferente activităţii, care
sunt suportate de client separat de plata onorariului.
(4) Consultanţii fiscali trebuie
să accepte şi să desfăşoare activitatea pentru care
sunt autorizaţi. În cazurile în care este necesar, consultanţii
fiscali pot colabora cu specialişti şi din alte domenii de
activitate.
(5) Consultanţii fiscali trebuie
să îşi desfăşoare activitatea profesională cu
respectarea confidenţialităţii asupra informaţiilor primite
de la client. Ca urmare a atribuţiei sale privind controlul
calităţii consultanţei fiscale, Camera are acces la aceste
informaţii, cu condiţia respectării
confidenţialităţii.
ART. 67
Consultanţii fiscali nu pot
desfăşura activităţi care prejudiciază sau care pot
prejudicia integritatea, obiectivitatea, independenţa ori reputaţia
profesională, astfel cum acestea sunt definite în Codul privind conduita
etică şi profesională în domeniul consultanţei fiscale.
CAP. 7
Retragerea calităţii de
consultant fiscal şi a autorizaţiei de funcţionare, suspendarea
şi încetarea dreptului de exercitare a profesiei
ART. 68
Retragerea calităţii de
consultant fiscal şi a autorizaţiei de funcţionare se face în
conformitate cu prevederile art. 19 şi 20 din ordonanţă.
ART. 69
(1) Suspendarea dreptului de exercitare a
profesiei de consultant fiscal se face în următoarele situaţii:
a) la cerere;
b) în caz de incompatibilitate;
c) în cazul executării unei pedepse
privative de libertate pentru săvârşirea unei fapte care nu îi
interzice dreptul de gestiune şi de administrare a unei
societăţi comerciale;
d) ca urmare a interdicţiei de a
profesa pe o anumită perioadă, dispusă prin hotărâre
judecătorească sau ca urmare unei sancţiuni disciplinare
aplicate de Cameră.
(2) Exercitarea profesiei de consultant
fiscal încetează în următoarele situaţii:
a) la cerere;
b) prin deces;
c) în cazul excluderii din profesie, ca
sancţiune disciplinară aplicată de Cameră;
d) în cazul condamnării definitive
pentru o faptă prevăzută de legea penală, dacă aceasta
îl face nedemn de a fi consultant fiscal.
CAP. 8
Veniturile şi cheltuielile Camerei
ART. 70
(1) Camera, în calitate de persoană
juridică fără scop lucrativ, îşi constituie veniturile din
activităţile stabilite potrivit prevederilor legale,
acoperindu-şi cheltuielile în întregime din aceste venituri.
(2) Contabilitatea patrimoniului şi a
activităţilor desfăşurate de Cameră se conduce
potrivit legii.
(3)
Înregistrarea veniturilor în contabilitate se face pe baza documentelor legale
care atestă crearea dreptului de încasare sau în momentul încasării
efective a acestora.
(4) Înregistrarea cheltuielilor se face pe
baza documentelor justificative, vizate pentru controlul financiar preventiv
şi semnate de preşedintele Biroului permanent.
ART. 71
(1) Veniturile Camerei se constituie din
următoarele surse:
a) taxa de autorizare a
societăţilor comerciale de consultanţă fiscală;
b) taxa de înscriere în evidenţa
Camerei;
c) cotizaţiile profesionale ale
membrilor Camerei, respectiv cotizaţiile fixe anuale;
d) cotizaţiile anuale calculate asupra
veniturilor realizate de membrii Camerei care îşi exercită profesia
individual sau de societăţi comerciale de consultanţă
fiscală autorizate de Cameră;
e) încasările din vânzarea
publicaţiilor proprii;
f) donaţiile şi
sponsorizările;
g) alte venituri din activitatea Camerei.
(2) Taxa de înscriere în evidenţa
Camerei este datorată şi se achită anticipat depunerii cererii
de înscriere.
(3) Consultantul fiscal care a fost radiat
din registrul Camerei şi căruia i se aprobă reînscrierea
datorează taxa de înscriere.
(4) Taxa de înscriere în evidenţa
Camerei se stabileşte în sumă fixă, anual, de Conferinţa
ordinară.
(5) Cotizaţiile profesionale anuale
datorate de membrii Camerei, persoane fizice şi juridice, se stabilesc în
cadrul Conferinţei ordinare.
(6) Condiţiile şi
termenele de achitare a cotizaţiilor se stabilesc prin hotărâri ale
Consiliului superior.
ART. 72
Consultanţii fiscali, membri activi
şi inactivi, sunt obligaţi să plătească
cotizaţiile şi taxele datorate către Cameră, după caz,
în condiţiile prevăzute prin hotărârile Consiliului superior.
CAP. 9
Sancţiuni disciplinare
ART. 73
Fapta săvârşită de un membru
al Camerei, prin care se încalcă dispoziţiile ordonanţei, ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei, ale Codului
privind conduita etică şi profesională în domeniul
consultanţei fiscale, hotărârile, normele sau alte acte emise de
Cameră, constituie abatere disciplinară.
ART. 74
(1) Consultanţii fiscali, membri ai
Camerei, pot fi sancţionaţi pentru abateri disciplinare cu:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea dreptului de exercitare a
profesiei pe o perioadă de la 3 luni până la un an;
d) excluderea din Cameră şi
interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal.
(2) Hotărârile de sancţionare se
publică pe site-ul Camerei.
(3) Acţiunea disciplinară poate
fi exercitată în termen de 3 luni de la constatare, dar nu mai mult de un
an de la data săvârşirii faptei.
(4) Răspunderea disciplinară a
consultantului fiscal nu exclude răspunderea civilă, penală sau
patrimonială a acestuia.
ART. 75
(1) Abaterile disciplinare
săvârşite de consultanţii fiscali sunt următoarele:
a) comportament necuviincios faţă
de membrii Camerei, faţă de alţi participanţi la
lucrările Conferinţei sau faţă de organele de conducere
şi control ale Camerei;
b) exercitarea profesiei în perioada de
suspendare;
c) nerespectarea prevederilor codului privind
conduita etică şi profesională a consultanţilor fiscali;
d) absenţe nejustificate de la
cursurile de pregătire şi perfecţionare profesională;
e) neplata cotizaţiilor şi a
celorlalte obligaţii băneşti pe o perioadă de un an;
f) nerespectarea normelor privind
apărarea şi păstrarea secretului profesional;
g) încălcarea normelor de lucru
şi desfăşurarea unei activităţi profesionale în
condiţii de incompetenţă, cu prejudicierea reputaţiei
profesionale;
h) prestarea de servicii de consultanţă
fiscală fără contract scris încheiat cu clientul sau pe baza
unui contract în care nu au fost înscrise toate elementele cu privire la
identitatea consultantului fiscal;
i) nedeclararea sau declararea
parţială a veniturilor, în scopul sustragerii de la plata
cotizaţiei prevăzute în prezentul regulament;
j) refuzul de a pune la dispoziţie
organelor de control ale Camerei a documentelor privind activitatea
profesională;
k) nedepunerea raportului şi a
declaraţiei prevăzute la art. 65 alin. (3) din prezentul regulament
până la data de 31 martie a anului următor;
l) declaraţii neconforme cu
realitatea, în relaţiile cu Camera sau cu terţii, în vederea
producerii de consecinţe juridice, precum şi orice alte
încălcări ale conduitei etice şi profesionale;
m) nedeclararea în termen de 15 zile a
situaţiilor prevăzute la art. 56 şi 57.
(2) Faptele prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu:
a) mustrare, cele prevăzute la lit.
a);
b) avertisment, cele prevăzute la lit.
d), k) şi m);
c) suspendarea calităţii de
membru al Camerei pe o perioadă de la 6 luni până la un an, cele
prevăzute la lit. c), f), h) şi l);
d) excluderea din Cameră, cele
prevăzute la lit. b), e), g), i) şi j).
(3) La stabilirea şi aplicarea
sancţiunilor disciplinare se va ţine seama de gravitatea
încălcării şi de urmările acesteia, precum şi de
calităţile profesionale şi morale ale celui în cauză. În
cazul repetării unei abateri disciplinare, se va aplica sancţiunea
imediat următoare ca grad de severitate.
(4) Abaterile disciplinare se
constată de Direcţia de conduită şi disciplină
profesională, iar sancţiunile disciplinare se aplică de
Consiliul superior şi de Comisia de apel, potrivit competenţelor.
(5) Actele, contractele şi
convenţiile încheiate de persoane care nu au dreptul de a practica
profesia de consultant fiscal, conform ordonanţei şi prezentului
regulament, sunt considerate nule.
(6) În cazul aplicării sancţiunii
de suspendare a dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal, cel
în cauză este obligat să depună sub luare de semnătură
carnetul profesional şi parafa, în termen de 5 zile de la data
aplicării sancţiunii. În situaţia refuzului, se procedează
la radierea din Registrul consultanţilor fiscali. Aceeaşi
obligaţie îi revine şi în cazul aplicării măsurii de
excludere şi de interzicere a exercitării profesiei de consultant
fiscal.
(7) La expirarea termenului de suspendare
se restituie consultantului fiscal carnetul profesional şi parafa.
ART. 76
Toate problemele, faptele sau
circumstanţele care sunt de natură să atragă
răspunderea disciplinară a unui membru se aduc la
cunoştinţa Secretariatului general. După analiză,
Secretariatul general transmite documentaţia Direcţiei de
conduită şi disciplină profesională.
ART. 77
(1) Direcţia de conduită şi
disciplină profesională efectuează cercetări asupra
documentaţiei primite, putând să solicite informaţiile pe care
le consideră necesare, inclusiv registre, dosare sau evidenţe,
consultantul fiscal fiind obligat să le prezinte.
(2) Direcţia de conduită şi
disciplină profesională se pronunţă asupra unei
sancţiuni disciplinare, stabilind termene pentru furnizarea de către
persoana în cauză a informaţiilor necesare, oferindu-i posibilitatea
să îşi exprime punctul de vedere înainte de a lua decizia cu privire
la sesizarea Consiliului superior.
ART. 78
(1) În situaţia în care Direcţia
de conduită şi disciplină profesională consideră
că nu sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru atragerea
răspunderii disciplinare, persoana reclamată şi reclamantul
primesc notificări corespunzătoare.
(2) În situaţia în care Direcţia
de conduită şi disciplină profesională consideră
că sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru atragerea
răspunderii disciplinare, întocmeşte proiectul de ordin, cu
consimţământul persoanei reclamate, respectiv ordin cu
consimţământ, şi sesizează Consiliul superior în vederea
aprobării sancţiunii propuse.
(3) În cazul în care Direcţia de
conduită şi disciplină profesională
hotărăşte să sesizeze Consiliul superior, trimite acestuia
un raport cuprinzând faptele reclamate la adresa consultantului fiscal şi
o sinteză a probelor care vin în sprijinul reclamaţiei, precum
şi orice alte informaţii pe care s-a bazat în susţinerea
propunerii de sancţionare disciplinară.
ART. 79
În vederea soluţionării
sesizărilor primite, Consiliul superior respectă procedurile
referitoare la comunicare, audiere, deliberare şi comunicare a
hotărârii.
ART. 80
Consiliul superior comunică în scris
persoanei reclamate, în termen de 30 de zile de la primirea sesizării,
următoarele:
a) conţinutul reclamaţiei
primite, locul şi data la care va avea loc audierea persoanei respective;
b) elementele care stau la baza
reclamaţiei;
c) o sinteză a procedurilor
Consiliului superior privind soluţionarea reclamaţiei, în forma
aprobată de acesta;
d) solicitarea adresată persoanei
reclamate de a confirma, în termen de 15 zile de la primirea comunicării,
acceptarea totală sau parţială a faptelor puse în sarcina
acesteia, intenţia de a participa la audiere şi de a fi
reprezentată sau asistată de avocat ori de un alt specialist. Pentru
faptele neacceptate, persoana reclamată poate prezenta probe în
apărarea sa.
ART. 81
(1) Audierea se stabileşte de
Consiliul superior în termen de până la 30 de zile de la data primirii
sesizării. În acest scop persoanele sunt citate la Cameră.
(2) Persoana reclamată poate solicita,
fie cu ocazia audierii, fie anterior acesteia, prin cerere scrisă adresată
Consiliului superior, amânarea audierii pentru o dată ulterioară, în
vederea formulării apărării, în caz de boală sau în alte
împrejurări temeinic motivate.
(3) În absenţa nemotivată a
persoanei reclamate sau a reprezentantului acesteia, audierea nu mai are loc
şi se trece la procedura următoare.
ART. 82
(1) După procedura audierii sau în caz
de absenţă nemotivată, Consiliul superior se retrage pentru
deliberare.
(2) Consiliul superior deliberează în
raport cu fiecare faptă a persoanei reclamate şi emite o
hotărâre împotriva acesteia, cuprinzând una dintre sancţiunile
prevăzute la art. 75 alin. (2).
(3) În cazul în care Consiliul superior a
constatat că faptele reclamate au fost neîntemeiate, emite o hotărâre
de respingere.
(4) Consiliul superior anunţă
hotărârea sa în şedinţă şi informează
părţile implicate despre dreptul de a ataca hotărârea în
faţa Comisiei de apel. Hotărârea se comunică în scris părţilor
implicate, în termen de 5 zile de la adoptare.
(5) Hotărârea Consiliului superior
devine executorie de la data împlinirii termenului de apel, cu excepţia
cazului în care, înainte de împlinirea termenului, părţile atacă
hotărârea Consiliului superior la Comisia de apel.
(6) Şedinţele Consiliului
superior sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi
adusă atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi
terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul
confidenţialităţii, acestea urmând a fi hotărâte de
Consiliul superior, precum şi la solicitarea părţilor.
ART. 83
Hotărârile Consiliului superior pot fi
atacate, în termen de 30 de zile de la primirea comunicării scrise, atât
de către persoana reclamată, cât şi de reclamant. Cererea de
apel trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie formulată în scris
şi să fie adresată Comisiei de apel prin Secretariatul general;
b) să prezinte motivele atacării
hotărârii Consiliului superior.
ART. 84
(1) Comisia de apel notifică ambelor
părţi data şi locul judecării apelului. La judecare,
apelantul are dreptul să fie reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate fi judecat în absenţa
apelantului, cu respectarea cerinţelor privind trimiterea comunicării
scrise. Prezenţa celeilalte părţi este obligatorie.
(3) Comisia de apel poate amâna judecarea
apelului pentru o dată ulterioară, în vederea formulării
apărării, în caz de boală sau în alte împrejurări temeinic
motivate.
(4) Procedura de judecare a apelului este
similară cu cea din faza audierii în faţa Consiliului superior.
ART. 85
(1) La încheierea judecării apelului,
Comisia de apel poate hotărî confirmarea, modificarea sau anularea
hotărârii Consiliului superior.
(2) Comisia de apel anunţă
hotărârea sa în şedinţă publică. Hotărârea
Comisiei de apel se va comunica în scris părţilor în termen de 15
zile de la pronunţare.
(3) Şedinţele Comisiei de apel
sunt publice. Nu sunt publice şedinţele în care ar fi adusă
atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei şi
terţilor, precum şi în cazurile în care s-ar afecta principiul
confidenţialităţii, acestea urmând a fi hotărâte de
Consiliul superior, precum şi la solicitarea părţilor.
(4) Hotărârile Comisiei de apel
privind suspendarea sau excluderea unui membru sunt publicate pe site-ul
Camerei.
(5) Hotărârile Comisiei de apel sunt
de natură disciplinară şi pot fi atacate, în condiţiile
legii, la instanţa competentă. Măsurile sancţionatorii
luate pot fi contestate, în condiţiile legii şi direct, la instanţele
judecătoreşti competente.
CAP. 10
Rolul, atribuţiile şi drepturile
Ministerului Finanţelor Publice ca autoritate publică
ART. 86
(1) Activitatea Camerei se
desfăşoară, potrivit prevederilor ordonanţei, sub
supravegherea autorităţii de stat reprezentate de Ministerul
Finanţelor Publice. Autoritatea de stat acordă calitatea de
consultant fiscal potrivit ordonanţei şi urmăreşte
permanent ca reglementările emise de Cameră şi deciziile
şi/sau hotărârile luate de organele de conducere ale acesteia să
nu contravină reglementărilor legale.
(2) Supravegherea autorităţii de
stat nu aduce atingere independenţei Camerei ca organism profesional,
această activitate fiind privită în contextul colaborării,
astfel încât activitatea de consultanţă fiscală să
corespundă exigenţelor în domeniu impuse de normele şi
standardele internaţionale.
(3) Camera cooperează şi
colaborează cu Ministerul Finanţelor Publice în următoarele
domenii:
a) creşterea calităţii
activităţii de consultanţă fiscală în vederea
eficientizării acesteia;
b) constatarea cazurilor de utilizare
ilegală a titlului de consultant fiscal sau a denumirii
societăţii de consultanţă fiscală;
c) pregătirea şi
perfecţionarea membrilor Camerei în activitatea de consultanţă fiscală;
d) promovarea de proiecte de acte normative
pe linia îmbunătăţirii legislaţiei fiscale şi
activităţii de consultanţă fiscală.
CAP. 11
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 87
Hotărârile Conferinţei şi
ale Consiliului superior se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
ART. 88
Prevederile prezentului regulament se
aplică tuturor membrilor Camerei.
ART. 89
(1) Până la data primei
conferinţe, membrii Comitetului provizoriu al Camerei vor exercita
prerogativele prevăzute la art. 14 din ordonanţă şi de
prezentul regulament.
(2) Comitetul provizoriu al Camerei va
îndeplini următoarele atribuţii:
a) înregistrarea Camerei la organul fiscal
teritorial;
b) deschiderea contului curent al Camerei;
c) elaborarea primului buget de venituri
şi cheltuieli al Camerei şi supravegherea execuţiei acestuia;
d) stabilirea nivelului taxei de înscriere
în evidenţa Camerei;
e) stabilirea nivelului taxei de autorizare
pentru persoanele juridice;
f) deschiderea Registrului de
evidenţă al consultantului fiscal şi al societăţilor
comerciale care au ca obiect de activitate consultanţă fiscală;
g) pregătirea lucrărilor primei
Conferinţe şi organizarea alegerilor pentru Consiliul superior,
Comisia de auditori statutari şi Comisia de apel;
h) prezentarea unui raport de activitate a
Camerei;
i) alte atribuţii stabilite de
ordonanţă sau prin regulament.
(3) Până la alegerea primului Consiliu
superior, Comitetul provizoriu al Camerei va îndeplini toate atribuţiile
acestuia, conform prezentului regulament.
(4) Primul Consiliu superior se compune din
15 membri, din care 8 membri aleşi de prima Conferinţă
ordinară şi 7 membri ai Comitetului provizoriu care au dobândit calitatea
de consultant fiscal, numiţi prin ordin al ministrului finanţelor
publice.
ART. 90
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integrantă
din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
a
persoanelor care au obţinut calitatea de consultant fiscal, în
evidenţa Camerei Consultanţilor Fiscali
Subsemnatul/Subsemnata
.................................................., C.N.P.
..........................., legitimat/legitimată cu B.I./C.I./paşaport
seria .... nr. ................., emis/emisă la data de
...................... de ................................................,
domiciliat/domiciliată în localitatea .........................., str.
....................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ....,
judeţul/sectorul ...................., având calitatea de consultant
fiscal, potrivit Certificatului de atestare seria ......... nr.
..........................., emis de Ministerul Finanţelor Publice la data
de ........................, vă rog a dispune admiterea mea ca membru
activ/inactiv al Camerei Consultanţilor Fiscali şi înscrierea în
evidenţele acesteia în conformitate cu prevederile art. 21 din
Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea
activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu
modificările ulterioare.
În susţinerea cererii mele depun
alăturat următoarele:
- B.I./C.I./paşaport seria ...... nr.
....................., emis/emisă la data de ..............., de
......................., în copie legalizată;
- Certificatul de atestare seria ...... nr.
....................., emis de Ministerul Finanţelor Publice la data de
..............., în copie legalizată;
- Certificatul de cazier judiciar seria
.... nr. ............, emis la data de ................ de
................................;
- Certificatul de cazier fiscal seria ...
nr. ................, emis la data de ................ de
....................................;
-
actul în baza căruia deţin spaţiul pentru desfăşurarea
activităţii profesionale
........................................................, numărul şi
data acestuia ......................................., în copie
legalizată;
- documentul de plată a taxei de
înscriere în evidenţa Camerei, în copie;
- adeverinţa de la locul de
desfăşurare a activităţii salarizate, după caz;
- două fotografii de 2/3 cm.
Totodată, mă angajez să
respect dispoziţiile legii, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare
al Camerei Consultanţilor Fiscali şi ale normelor interne şi
să nu uzez de titlul profesional de consultant fiscal sau de altă
titulatură care ar putea sugera vreo asociere cu Camera, în caz de
retragere a calităţii de membru al Camerei.
Data ..................... Semnătura ......................
ANEXA 2
la regulament
CARNET
PROFESIONAL*)
__________________________________ __________________________________
|
ROMÂNIA | | ROMÂNIA |
| | | |
|
CAMERA CONSULTANŢILOR
| | CAMERA CONSULTANŢILOR |
|
FISCALI | | FISCALI |
| | | |
| | |
_______ Nr. ... din .......... |
| | | |
| Numele ............... |
| | | |
| Prenumele ............ |
|
CARNET | | |
2/3 | Domiciliul ........... |
| DE | | |
| Str. ................, |
|
CONSULTANT FISCAL | | |_______| localitatea ........., |
| | |
Sectorul (judeţul) ... |
| | | |
| | |
Semnătura titularului ........ |
| | | |
| | |
Data eliberării .............. |
| | | |
| | |
În conformitate cu art. 3 din |
| | | Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 |
| | | privind organizarea şi |
| | | exercitarea activităţilor
de |
| | | consultanţă fiscală,
aprobată cu |
|
| | modificări şi completări
prin |
| | | Legea nr. 198/2002, cu |
| | | modificările ulterioare, se |
| | |
conferă titularului dreptul de a |
| | | profesa activitatea de |
| | | consultanţă fiscală. |
| | |
Prezentul carnet este valabil |
| | | numai cu viza anului în curs. |
| | | |
| | | Preşedinte, Secretar general, |
| | | ........... ................. |
|__________________________________| |__________________________________|
*) Se confecţionează cu
coperţi din carton pânzat, de culoare mov lucios cardinal, iar
inscripţionarea la exterior va fi efectuată cu culoare aurie. La
interior, există file topografiate pe care se fac menţiuni şi se
aplică vize anuale.
__________________________________________________
| | | |
| 2006
| 2007 |
2008 |
| | | |
| LS
| LS |
LS |
| | | |
|________________|________________|________________|
| | | |
| 2009
| 2010 |
2011 |
| | | |
| LS
| LS |
LS |
| | | |
|________________|________________|________________|
| | | |
| 2012
| 2013 |
2014 |
| | | |
| LS
| LS |
LS |
| | | |
|________________|________________|________________|
ANEXA 3
la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
în
evidenţa Camerei Consultanţilor Fiscali şi eliberarea
autorizaţiei de funcţionare a societăţilor comerciale de
consultanţă fiscală
Societatea Comercială
........................................., cu sediul în localitatea
..........................., str. ............................. nr. ...., bl.
...., sc. ...., et. ..., judeţul/sectorul .....................,
C.U.I.
........................., prin reprezentant .........................,
(numele
şi prenumele)
având
funcţia de ............................, legitimat cu
B.I./C.I./paşaport seria .... nr. ......................, emis/emisă
la data de ................... de .........................., Delegaţia
nr. ......................... din data
de ........................., vă rugăm să dispuneţi
eliberarea autorizaţiei de funcţionare conform art. 9 alin. (2) din
Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea
activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu
modificările ulterioare, şi înscrierea în evidenţele Camerei Consultanţilor
Fiscali, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din
ordonanţă.
În susţinerea cererii noastre depunem
alăturat următoarele:
- actul constitutiv autentificat, în copie
legalizată;
- Certificatul constatator emis de
registrul comerţului seria ............ nr. ......................, din
data de ........................., din care să rezulte numele, prenumele
şi domiciliul asociaţilor/acţionarilor, directorilor şi
membrilor consiliului de administraţie;
- certificatul de cazier fiscal;
- Delegaţia nr. ................ din
data ..................;
- Documentul de plată a taxei de înscriere
nr. .................... din data de ..................., în copie, cu
prezentarea actului în original.
Consultanţii fiscali care
efectuează consultanţă fiscală în numele
societăţii sunt următorii (numele, prenumele, domiciliul,
numărul şi data carnetului profesional vizat la zi):
............................................................................ .
Asociaţii/acţionarii,
administratorii, directorii şi membrii consiliului de administraţie
sunt următorii (numele, prenumele, domiciliul, numărul şi data
carnetului profesional vizat la zi şi, după caz, cota de participare
la capitalul social al societăţii):
..............................................................................
Data .............. Semnătura autorizată şi
ştampila ...............
ANEXA 4
la regulament
ROMÂNIA
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
AUTORIZAŢIE
seria ...... nr.
..........
În baza art. 9 din Ordonanţa Guvernului
nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de
consultanţă fiscală, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările ulterioare,
şi în baza art. 49 din Regulamentul de organizare şi funcţionare
al Camerei Consultanţilor Fiscali, aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 1.052/2006, se conferă calitatea de membru al Camerei
Consultanţilor Fiscali Societăţii Comerciale .............,
înregistrată la oficiul registrului comerţului cu nr. J
40/................... din data de ................, cod unic de înregistrare
......................, cu sediul în localitatea ...........................,
str. ................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ....,
judeţul/sectorul ................... .
Societatea comercială mai sus
menţionată îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege
pentru desfăşurarea activităţii de consultanţă
fiscală.
Confirmarea a avut loc în şedinţa
Biroului permanent al Camerei Consultanţilor Fiscali din data de
.................... .
Preşedinte,
.....................
Data eliberării
.......................
ANEXA 5
la regulament
REGISTRUL
consultanţilor fiscali şi al societăţilor
comerciale de consultanţă fiscală
CAP. 1
Consultanţi fiscali persoane fizice
Subcap. A - Activi
Subcap. B - Inactivi
Semnificaţia coloanelor din tabelul de
mai jos este următoarea:
P - Perioada suspendării
S - Sancţiuni disciplinare
D - Data încetării
______________________________________________________________________________
|Nr.
|Nr./anul |Nr./data |Numele,
|Adresa de |Adresa de | P| S| D|
|crt.|carnetului
|certificatului|iniţiala |domiciliu
|sediu |
| | |
| |profesional|de atestare |tatălui,
|(localitatea,|(localitatea,| | | |
| |
|emis de M.F.P.|prenumele|str., nr.,
|str., nr., | |
| |
| |
| |şi anul |bl., sc.,
|bl., sc., | |
| |
| |
| |naşterii
|et., ap., |et., ap., |
| | |
| |
| | |judeţul/ |judeţul/ |
| | |
| |
| | |sectorul) |sectorul) |
| | |
| |
| | |Număr de |Număr de |
| | |
| |
| | |telefon/fax |telefon/fax
| | | |
| |
| | |Adresa de |Adresa de |
| | |
| |
| | |e-mail |e-mail |
| | |
|____|___________|______________|_________|_____________|_____________|__|__|__|
|
0 |
1 | 2
| 3 |
4 | 5
| 6| 7| 8|
|____|___________|______________|_________|_____________|_____________|__|__|__|
| 1.
| | | | | |
| | |
|____|___________|______________|_________|_____________|_____________|__|__|__|
| 2.
| | | | | |
| | |
|____|___________|______________|_________|_____________|_____________|__|__|__|
| 3.
| | | | | |
| | |
|____|___________|______________|_________|_____________|_____________|__|__|__|
CAP. 2
Societăţi comerciale de
consultanţă fiscală
Semnificaţia coloanelor din tabelul de
mai jos este următoarea:
D - Domiciliul (localitatea, str., nr.,
bl., sc., et., ap., judeţul/sectorul)
N - Nr./data carnetului profesional
P - Persoane fizice care efectuează
consultanţă fiscală în numele societăţii comerciale
(Numele şi prenumele)
A - Alte menţiuni
______________________________________________________________________________
|Nr.
|Nr./data |Denumirea |Adresa de |Asociaţi/ |D|N|P|Domiciliul |A|
|crt.|autorizaţiei|societăţii|sediu |acţionari | | | |şi nr./data | |
| |
|comerciale|(localitatea,|directori şi | | | |carnetului | |
| |
| |str., nr., |membrii | | | |profesional | |
| |
| |bl., sc., |consiliilor de| | | | | |
| |
| |et., ap., |administraţie | | | | | |
| |
| |judeţul/ |(Numele şi | | | | | |
| |
| |sectorul) |prenumele) | | | | | |
| |
| |Număr de | | | | | | |
| |
| |telefon/fax
| | | | | | |
| |
| |Adresa de | | | | | | |
| |
| |e-mail | | | | | | |
|____|____________|__________|_____________|______________|_|_|_|____________|_|
|
0 |
1 | 2
| 3 |
4 |5|6|7| 8
|9|
|____|____________|__________|_____________|______________|_|_|_|____________|_|
| 1.
| | | | | | | | | |
|____|____________|__________|_____________|______________|_|_|_|____________|_|
| 2.
| | | | | | | | | |
|____|____________|__________|_____________|______________|_|_|_|____________|_|
| 3.
| | | | | | | | | |
|____|____________|__________|_____________|______________|_|_|_|____________|_|
ANEXA 6
la regulament
REGISTRUL DE EVIDENŢĂ
a contractelor de
consultanţă fiscală
______________________________________________________________________________
|Nr.
|Data |Nr. şi data |Datele
de |Obiectul |Alte observaţii|
|crt.|înregistrării|încheierii |identificare ale |contractului| |
| | |contractului|clientului şi
ale| | |
| | | |reprezentantului | | |
| | | |acestuia | | |
|____|_____________|____________|_________________|____________|_______________|
|
0 |
1 | 2
| 3 |
4 | 5
|
|____|_____________|____________|_________________|____________|_______________|
| 1.
| | | | | |
|____|_____________|____________|_________________|____________|_______________|
| 2.
| | | | | |
|____|_____________|____________|_________________|____________|_______________|
| 3.
| | | | | |
|____|_____________|____________|_________________|____________|_______________|
ANEXA 7
la regulament
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
Biroul individual/Societatea
Comercială
de Consultanţă Fiscală
.......................................
CONTRACT DE
CONSULTANŢĂ FISCALĂ
nr. ...., data
................
Încheiat între:
1. Biroul individual/Societatea
Comercială de Consultanţă Fiscală
............................, înregistrat/autorizată la/de Camera
Consultanţilor Fiscali sub nr. .................. din data de
.................., cu sediul în localitatea ........................., str.
................................... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ...,
judeţul/sectorul ............, având C.U.I. nr. .................. din
data de .........., cont bancar nr. ................
deschis
la ......................, prin reprezentant .........................
(numele şi prenumele)
în
calitate de ............................................, pe de o parte, şi
2. Client (societatea
comercială/persoană fizică) cu sediul/domiciliul în localitatea
........................, str. ................................... nr. ..., bl.
..., sc. ..., et. ..., judeţul/sectorul ............, având C.U.I. nr.
.................. din data de .........., cont bancar nr. ...............,
deschis la ............................., reprezentat prin ...................,
care se identifică cu (B.I./C.I./paşaport)
................................... şi delegaţia
.............................................., pe de altă parte.
În conformitate cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea
activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu
modificările ulterioare, şi ale Regulamentului de organizare şi
funcţionare al Camerei Consultanţilor Fiscali, părţile
convin următoarele:
ART. 1
Obiectul contractului
Obiectul contractului îl reprezintă
......................... (acordarea de servicii profesionale privind
asistenţa de specialitate la întocmirea declaraţiilor de impozite
şi taxe, asistenţă pe probleme fiscale, asistenţă
privind creanţele bugetare, cum sunt: amenzi, penalităţi şi
majorări, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, reprezentare în
faţa organelor fiscale şi reprezentare în faţa organelor
judecătoreşti, în calitate de expert).
ART. 2
Onorariul
2.1. Onorariul cuvenit este în cuantum de
.................... lei.
(în cifre şi litere)
2.2. Alte menţiuni cu privire la
onorariu
........................................................................
.
(termene, modalităţi
de plată etc.)
ART. 3
Cheltuieli
3.1. Cheltuielile sunt în cuantum de
.................... lei.
(în
cifre şi litere)
3.2. Cheltuielile aferente
activităţii sus-menţionate vor fi suportate de client, separat
de plata onorariului.
ART. 4
Clauze speciale
4.1. Raporturile dintre părţi nu
pot fi dovedite decât cu prezentul contract şi/sau în condiţiile
prevăzute de regulament.
4.2. Faţă de terţi, dovada
prezentului contract se face prin împuternicire şi se poate aduce la
cunoştinţă acestora numai cu acordul expres al
părţilor.
4.3. Clientul este răspunzător de
exactitatea şi realitatea documentelor şi informaţiilor pe care
le furnizează consultantului fiscal.
4.4. Consultantul fiscal are obligaţia
executării cu profesionalism a serviciilor solicitate, a respectării
confidenţialităţii informaţiilor furnizate de client
şi a soluţionării lucrărilor la termenele prevăzute în
contract.
4.5. Neplata onorariului în cuantumul
şi la termenele fixate potrivit art. 2, precum şi neachitarea
contravalorii cheltuielilor efectuate potrivit art. 3 dau dreptul la rezilierea
de plin drept a prezentului contract.
4.6. Litigiile dintre părţi se
supun medierii Camerei Consultanţilor Fiscali sau, după caz,
instanţelor de judecată competente.
ART. 5
Alte clauze
...............................................................
Încheiat la
..............................., astăzi, ....................., şi înregistrat
la nr. ............................ din Registrul de evidenţă a
contractelor de consultanţă fiscală, în două exemplare
originale, ambele părţi recunoscând că au primit câte un
exemplar.
Biroul individual/societatea
comercială Client/Reprezentant
Atest data, conţinutul actului
şi (actul de identitate
........,
identitatea semnatarului. seria ..... nr. .............)
Semnătura .................... Semnătura ..................
ANEXA 8
la regulament
ÎMPUTERNICIRE
Domnul/Doamna
.................................., în calitate de consultant fiscal, se
împuterniceşte de către client ............................, în baza
Contractului de consultanţă fiscală nr. ............. din
..................., să exercite următoarele activităţi
........................................... şi să reprezinte clientul
în faţa .......................................... .
Client/Reprezentant,
.......................
(semnătura şi
ştampila)
Atest identitatea părţilor,
conţinutul contractului de consultanţă fiscală, în baza
căruia s-a emis împuternicirea.
Consultant
fiscal,
.......................
(semnătura
şi ştampila)
Data .................
---------------