Potrivit art. 137 alin. (1) lit. a) şi
alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
ulterioare aplicabile de la data de 1 ianuarie 2007, baza de impozitare a TVA
pentru livrări de bunuri şi prestări de servicii efectuate în
interiorul ţării este compusă din tot ceea ce constituie
contrapartida obţinută (sau care urmează a fi obţinută)
de furnizor ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului
sau a unui terţ.
Baza de impozitare cuprinde următoarele:
a) impozitele şi taxele, dacă prin lege nu se prevede altfel,
cu excepţia TVA;
b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de
ambalare, transport şi asigurare, solicitate de către
furnizor/prestator cumpărătorului sau beneficiarului.
Conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1 şi 2 din
Codul fiscal, sunt scutite de TVA acordarea şi negocierea de credite,
precum şi administrarea creditului de către persoana care îl
acordă, respectiv acordarea, negocierea şi preluarea garanţiilor
de credit sau a garanţiilor colaterale pentru credite, precum şi
administrarea garanţiilor de credit de către persoana care
acordă creditul.
La art. 152 din Codul fiscal şi
la pct. 61 şi 62 din normele metodologice de
aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG 44/2004,
cu modificările ulterioare aplicabile de la data de 1 ianuarie 2007, sunt
prezentate condiţiile în care o persoană impozabilă
stabilită în România, a cărei cifră de afaceri anuală,
declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 35.000
euro, poate solicita scutirea de TVA, numită regim special de scutire,
pentru operaţiunile prevăzute la art. 126 alin. (1).
Aplicarea regimului special de
scutire este opţională şi orice persoană impozabilă
care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) al art. 152
poate opta oricând pentru aplicarea regimului normal de taxă.
Persoana impozabilă care
aplică regimul special de scutire nu are dreptul la deducerea taxei
aferente achiziţiilor, în condiţiile art. 145 şi 146 din Codul
fiscal; nu are voie să menţioneze taxa pe factură sau alt
document; este obligată să menţioneze pe orice factură o
referire la articolul 152 din Codul fiscal, pe baza căreia se aplică
scutirea.
Prin urmare, comisionul perceput
pentru acordarea creditelor cu primire de bunuri spre păstrare ar constitui
parte din baza de impozitare a TVA pentru serviciile de acordare a creditelor, în
sensul art. 137 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal,
dacă operaţiunea ar fi taxabilă. Având în vedere că pentru
aceste servicii (adică serviciile de acordare a creditelor, preluarea şi
administrarea garanţilor de credite) se aplică scutirea de taxă
prevăzută la art. 141 alin. (2) lit. a) pct. a şi 2 din Codul fiscal, fără
posibilitatea de opţiune pentru taxare, atunci şi comisionul perceput
pentru acordarea creditelor va fi scutit de taxă.
În ceea ce priveşte vânzarea bunurilor amanetate, aceasta
reprezintă o livrare de bunuri scutită de TVA, dacă firma de
amanet este o persoană impozabilă stabilită în România, care
aplică regimul de scutire prevăzut la art. 152 din Codul fiscal,
pentru care nu trebuie să se înregistreze ca plătitor de TVA.
Dacă firma de amanet realizează o cifră de afaceri care atinge plafonul
de scutire, sau cifra este inferioară plafonului de scutire, dar se
optează pentru aplicarea regimului normal de taxă, atunci trebuie
să se înregistreze conform art. 153 din Codul fiscal. În acest caz,
trebuie să aplice regimul normal de TVA pentru vânzarea bunurilor amanetate, sau regimul
special prevăzut la art. 152 2 din Codul fiscal (în condiţiile
stipulate la acest articol).