Potrivit art. 157 alin. (3) din Codul fiscal, in vigoare pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana,  nu se face plata efectivă la organele vamale a taxei pe valoarea adaugata de către persoanele înregistrate ca plătitori TVA care au obţinut certificatele de exonerare prevăzute la alin. (4), pentru următoarele:

            a) importul de maşini industriale, utilaje tehnologice, instalaţii, echipamente, aparate de măsură şi control, automatizări, destinate realizării de investiţii, precum şi importul de maşini agricole şi mijloace de transport destinate realizării de activităţi productive;

            b) importul de materii prime şi materiale consumabile care nu se produc sau sunt deficitare în ţară, stabilite prin norme, şi sunt destinate utilizării în cadrul activităţii economice a persoanei care realizează importul.

            La alin. (4) al aceluiasi articol, se precizeaza ca persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, care efectuează importuri de natura celor prevăzute la alin. (3), trebuie să solicite eliberarea unui certificat de exonerare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată, emis de către organele fiscale competente. Pe baza certificatelor prezentate de importatori, organele vamale au obligaţia să acorde liberul de vamă pentru bunurile importate.

            Conform art. 157 alin. (5) din Codul fiscal, in vigoare pana la data aderarii, importatorii care au obţinut certificatele de exonerare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată evidenţiază taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor importate în decontul de taxă pe valoarea adăugată, atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă.

            Potrivit pct. 64 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, importatorii care au obţinut certificate de exonerare de la plata in vama a taxei pe valoarea adăugată evidenţiază taxa aferentă importului în jurnalele pentru cumpărări şi în jurnalele pentru vânzări, pe baza declaraţiei vamale de import sau, după caz, a actului constatator emis de autoritatea vamală, taxa respectiva fiind preluată în decontul de taxă pe valoarea adăugată atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă.

            Avand in vedere prevederile legale de mai sus consideram ca, in conditiile in care, pentru importurile de bunuri realizate in anul 2004, societatea a obtinut certificate de exonerare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata, aceasta avea obligatia platii taxei pe valoarea adaugata prin aplicarea taxarii inverse, potrivit pct. 64 alin. (3) din normele metodologice mentionate mai sus. Facem precizarea ca exonerarea de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata este o masura de simplificare  si nu o scutire de la plata taxei pe valoarea adaugata.

            Prin urmare, intrucat la importul bunurilor, societatea a aplicat taxarea inversa, rezulta ca aceasta a platit taxa aferenta prin decontul de TVA. Practic, daca societatea ar fi obligata sa plateasca taxa pe valoarea adaugata si la organele vamale, in momentul livrarii utilajelor s-ar produce o dublare a taxei datorate bugetului de stat pentru aceeasi operatiune, respectiv importul de bunuri. Livrarea utilajelor reprezinta o alta operatiune cuprinsa in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, pentru care rezulta din adresa ca societatea a colectat TVA, potrivit prevederilor legale.