Potrivit art. 8 alin. (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia,  trecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul societatilor comerciale, la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar, se poate face numai cu plata si cu acordul adunarii generale a actionarilor societatii comerciale respective. In lipsa acordului mentionat, bunurile societatii comerciale respective pot fi trecute in domeniul public numai prin procedura exproprierii pentru cauza de utilitate publica si dupa o justa si prealabila despagubire.

            Potrivit art. 127 alin. (2) din Codul fiscal, constituie activitate economica exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate.

            Conform art. 128 alin. (1) din Codul fiscal, este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.

            La alin. (3) lit. c)  din cadrul aceluiasi articol, se precizeaza ca sunt considerate livrari de bunuri trecerea in domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile, in conditiile prevazute de legislatia referitoare la proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, in schimbul unei despagubiri.

            Potrivit art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pe valoarea adugata aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii pentru operatiunile sale taxabile.                               

            Avand in vedere cele mentionate mai sus, consideram ca, compania de apa poate beneficia de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor efectuate, numai in masura in care acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor sale taxabile, in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.

            In concluzie:

            1. In cazul investitiilor in infrastructura de apa-canal, finantate din surse private (surse proprii sau surse atrase sub forma de imprumuturi acordate companiei de apa), compania de apa are dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor destinate realizarii bunurilor de capital, urmand ca, la finalizarea contractului de concesiune sa se colecteze TVA pentru suma incasata drept despagubire la trecerea bunurilor in patrimoniul autoritatii publice.

            2. In cazul investitiilor in infrastructura de apa-canal, finantate din surse publice (alocatii bugetare si fonduri nerambursabile atrase de la Uniunea Europeana), compania de apa ar avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor destinate realizarii bunurilor de capital, numai in conditiile in care, la trecerea bunurilor in patrimoniul autoritatii publice (consiliu local), operatiunea se va factura cu taxa pe valoarea adaugata, chiar daca facturarea va avea loc la finalizarea si punerea in functiune a investitiilor.