In perioada 2005 – 2006 mentionata in adresa, au fost scutite de taxa pe valoarea adaugata:

            - conform art. 141 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare aplicabile pana la data de 31 decembrie 2006, activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare, in programele-nucleu si in planurile sectoriale, prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finantate in parteneriat international, regional si bilateral. Aceasta operatiune era scutita de taxa fara drept de deducere;

            - conform art. 142 lit. i) din Codul fiscal, importul de bunuri finantate din imprumuturi nerambursabile acordate de guverne straine, organisme internationale si/sau organizatii nonprofit din strainatate si din tara, in urmatoarele conditii stabilite la pct. 48 din normele metodologice:

            a) pentru importul de bunuri finantate direct din imprumuturi nerambursabile acordate de organisme internationale sau de guverne straine, scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata se acorda de catre birourile vamale de control si vamuire, pe baza documentelor care atestau ca acestea erau finantate din imprumuturi nerambursabile. Prin imprumuturi nerambursabile, in sensul acestor prevederi, se intelegea imprumuturile banesti acordate de guverne straine si de organisme internationale unor beneficiari din Romania si care erau consemnate in acorduri, protocoale si/sau intelegeri, memorandumuri, incheiate cu guverne straine si organisme internationale;

            b) pentru importul de bunuri finantate direct din imprumuturi nerambursabile acordate de organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara, scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata se acorda de catre birourile vamale de control si vamuire, pe baza documentelor care atestau ca acestea erau finantate din imprumuturi nerambursabile si erau destinate realizarii unor scopuri cu caracter umanitar, social, filantropic, religios, de aparare a sanatatii, cultural, artistic, educativ, stiintific, sportiv, de protectie si ameliorare a mediului, de protectie si conservare a monumentelor istorice si de arhitectura. Documentele prin care se atesta sursa de finantare si destinatia bunurilor importate erau acorduri, protocoale si/sau intelegeri, memorandumuri, incheiate cu organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara. Prin imprumuturi nerambursabile, in sensul acestor prevederi, se intelegea imprumuturile banesti acordate de organizatii nonprofit, din strainatate si din tara, unor beneficiari din Romania, consemnate in acorduri, protocoale si/sau intelegeri, memorandumuri, incheiate cu organizatii nonprofit din strainatate si din tara. Conform pct. 48 alin. (4) din normele metodologice, organele de control fiscal si ale Garzii financiare trebuiau sa urmareasca daca se respecta destinatia data bunurilor respective si, in cazul in care se constata schimbarea acesteia in termen de 5 ani de la data intrarii in tara a bunurilor, trebuiau sesizate organele vamale pentru luarea masurilor ce decurg din aplicarea legii;

            - conform art. 52, 53 si 54 din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003, erau scutite de plata drepturilor de import (taxe vamale, taxa pe valoarea adaugata) instrumentele si aparatele stiintifice importate exclusiv in scopuri necomerciale, care erau destinate institutiilor publice sau de utilitate publica care aveau ca activitate principala invatamantul sau cercetarea stiintifica.

            Pentru revanzarea catre Institut a bunurilor importate de societate in regim de scutire de taxa pe valoarea adaugata acordat de organele vamale conform art. 52, 53 si 54 din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003, nu se putea aplica scutirea de taxa prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, deoarece aceasta scutire de taxa pe valoarea adaugata se refera la operatiuni de iesire efectuate de Institut facturate beneficiarilor, respectiv la activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor si proiectelor, precum si a actiunilor cuprinse in Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare, in programele-nucleu si in planurile sectoriale, prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare, precum si activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare finantate in parteneriat international, regional si bilateral.        Deci scutirea de taxa prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se refera la operatiuni de intrare, respectiv la achizitiile de bunuri si servicii efectuate de Instit, chiar daca aveau ca destinatie utilizarea in folosul activitatii de cercetare-dezvoltare, asa cum rezulta si din prevederile art 126 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

            Potrivit prevederilor art. 105 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii au obligatia sa indeplineasca masurile prevazute in actul intocmit cu ocazia inspectiei fiscale, in termenele si in conditiile stabilite de organele de inspectie fiscala.

 

 

Concluzie:

            Societatea, conform art. 105 alin. (9) din Codul de procedura fiscala si a pct. 2.3.1 din Dispozita privind masurile stabilite de catre organele de inspectie fiscala nr. 16236 din 9 octombrie 2008 avea obligatia sa corecteze facturile emise catre institutiile bugetare aflate in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii (universitati, centre si institute de cercetari) motivat de faptul ca organele de inspectie fiscala au constatat incadrarea eronata a livrarilor de bunuri efectuate catre universitati, centre si institute de cercetare, la operatiuni scutite fara drept de deducere aplicandu-se eronat prevederile art. 141 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare aplicabile pana la data de 31 decembrie 2006.

            Sumele necesare platii taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de bunuri si servicii dintr-o perioada se asigura din sursele de finantare a activitatii desfasurate in perioada respectiva si pentru care sunt angajate cheltuieli efectuate in care sunt reflectate bunurile si serviciile achizitionate. Trecerea pe cheltuieli a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada 2005 – 2006 si identificarea veniturilor din care se suporta aceste cheltuieli nu poate fi solutionata de directia noastra. Aceasta problema trebuie solutionata conform actului juridic de organizare si functionare a Institului.