1) Referitor la incadrarea persoanei impozabile din punct de vedere al exercitarii dreptului de deducere

            Potrivit prevederilor art. 147 din Codul fiscal persoana impozabila care realizeaza sau urmeaza sa realizeze operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere este denumita persoana impozabila cu regim mixt.

            Operatiunea de livrare de bunuri second - hand de catre casele de amanet sub regimul special prevazut la art. 1522 este o operatiune taxabila, regimul special reprezentand in fapt reglementarile speciale pentru taxarea respectivelor livrari la cota de marja a profitului.

            Potrivit prevederilor pct. 35 alin. (3) din Norme imprumuturile acordate de casele de amanet sunt operatiuni scutite conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1) din Codul fiscal.

            Prin urmare, casele de amanet sunt persoane impozabile cu regim mixt, care isi exercita dreptul de deducere conform art 147 din Codul fiscal.  

           

            2) Referitor la aplicarea regimului special pentru bunuri second - hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati

            In conformitate cu prevederile art. 1522 alin. (2) din Codul fiscal persoana impozabila revanzatoare va aplica regimul special pentru livrarile de bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, altele decat operele de arta livrate de autorii sau succesorii de drept ai acestora, pentru care exista obligatia colectarii taxei, bunuri pe care le-a achizitionat din interiorul Comunitatii, de la unul dintre urmatorii furnizori:

            a) o persoana neimpozabila;

            b) o persoana impozabila, in masura in care livrarea efectuata de respectiva persoana impozabila este scutita de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. g);

            c) o intreprindere mica, in masura in care achizitia respectiva se refera la bunuri de capital;

            d) o persoana impozabila revanzatoare, in masura in care livrarea de catre aceasta a fost supusa taxei in regim special.

            Bunuri second - hand potrivit prevederilor art.1522 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal sunt bunurile mobile corporale care pot fi refolosite in starea in care se afla sau dupa efectuarea unor reparatii, altele decat operele de arta, obiectele de colectie sau antichitatile, pietrele pretioase si alte bunuri prevazute in norme.

            Potrivit prevederilor pct. 64 alin. (1) din Norme in sensul art. 1522 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, bunurile second-hand includ orice obiecte vechi care mai pot fi utilizate "ca atare" sau in urma unor reparatii. Bunurile second-hand includ de asemenea si obiectele vechi care sunt executate din metale pretioase si pietre pretioase sau semipretioase, cum ar fi bijuteriile (clasice si fantezie, obiectele de aurarie si argintarie si toate celelalte obiecte vechi, inclusiv uneltele, integral sau partial formate din aur, argint, platina, pietre pretioase si/sau perle, indiferent de gradul de puritate a metalelor si pietrelor pretioase).

            Conform prevederilor pct. 64 alin. (2) din Norme in sensul art. 1522  alin. (1) lit. d) din Codul fiscal nu sunt considerate bunuri second - hand:

            a) Aurul, argintul si platina ce pot fi folosite ca materie prima pentru producerea altor bunuri, fie pure fie in aliaj cu alte metale si prezentate sub forma de bare, plachete, lingouri, pulbere, foite, folie, tuburi, sarma sau in orice alt mod;

            b) Aurul de investitii conform definitiei de la art. 1523 alin. (1) din Codul fiscal;

            c) Monedele din argint sau platina care nu constituie obiecte de colectie in sensul art. 1522 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;

            d) Reziduuri de obiecte vechi formate din metale pretioase recuperate in scopul topirii si refolosirii ca materii prime;

            e) Pietrele pretioase si semipretioase si perlele, indiferent daca sunt sau nu taiate, sparte in lungul fibrei, gradate sau slefuite insa nu pe fir, montate sau fixate, ce pot fi utilizate pentru producerea de bijuterii clasice si fantezie, obiecte de aurarie si argintarie si similare;

            f) Bunuri vechi reparate sau restaurate astfel incat nu se pot deosebi de bunuri noi similare;

            g) Bunuri vechi care au suferit inainte de revanzare o astfel de transformare incat la revanzare nu mai este posibila nici o identificare cu bunul in starea initiala de la data achizitiei;

            h) Bunuri care se consuma la prima utilizare;

            i) Bunuri ce nu mai pot fi refolosite in nici un fel.

            In contextul celor mentionate casele de amanet pot aplica regimul special prevazut la art. 1522 din Codul fiscal pentru bunurile second - hand vandute, care provin de la persoanele prevazute la art. 1522  alin. (2) din Codul fiscal si se cuprind in categoria celor prevazute la pct. 64 alin. (1) din Norme.

 

            3) Referitor la modul de calcul al taxei pe valoarea adaugata colectate aferenta bunurilor second - hand vandute de casele de amanet in cazul in care se aplica regimul special

            In conformitate cu prevederile cu prevederile art. 1522 alin. (13) lit. a) din Codul fiscal persoana impozabila revanzatoare care aplica regimul special trebuie sa stabileasca taxa colectata in cadrul regimului special pentru fiecare perioada fiscala in care trebuie sa depuna decontul de taxa, conform art. 1561  si 1562.

            Potrivit prevederilor pct. 64 alin. (4) lit. a) din Norme in scopul aplicarii art. 1522 alin. (13) din Codul fiscal baza de impozitare pentru livrari de bunuri second - hand carora li se aplica aceeasi cota de taxa este diferenta dintre totalul marjei de profit realizata de persoana impozabila revanzatoare si valoarea taxei aferente marjei respective.

            In cursul anului potrivit prevederilor pct. 64 alin. (4) lit. b) din Norme totalul marjei profitului pentru o perioada fiscala, alta decat ultima perioada fiscala a anului calendaristic va fi egala cu diferenta dintre:

            1. suma totala, egala cu preturile de vanzare totale stabilite conform art. 1522 alin. (1) lit. g) pct. 1) din Codul fiscal, a livrarilor de bunuri supuse regimului special efectuate de persoana impozabila revanzatoare in acea perioada; si

            2. suma totala, egala cu preturile de cumparare totale stabilite conform art. 1522 alin. (1) lit. g) pct. 2) din Codul fiscal, a achizitiilor de bunuri prevazute la art. 1522 alin. (2) si alin. (3) din Codul fiscal, efectuate de persoana impozabila revanzatoare in acea perioada.

            La sfarsitul anului conform prevederilor pct. 64 alin. (4) lit. c) din Norme totalul marjei profitului pentru ultima perioada fiscala a anului calendaristic va fi egala cu diferenta dintre:

            1. suma totala, egala cu preturile de vanzare totale stabilite conform art. 1522 alin. (1) lit. g) pct. 1) din Codul fiscal, a livrarilor de bunuri supuse regimului special efectuate de persoana impozabila revanzatoare in acea perioada; si

            2. suma totala, egala cu preturile de cumparare totale stabilite conform art. 1522 alin. (1) lit. g) pct. 2) din Codul fiscal, a achizitiilor de bunuri prevazute la art. 1522 alin. (2) si alin. (3) din Codul fiscal, efectuate de persoana impozabila revanzatoare in regim special in anul respectiv, plus valoarea totala a bunurilor aflate in stoc la inceputul anului calendaristic, minus valoarea totala a bunurilor aflate in stoc la sfarsitul anului calendaristic, plus valoarea marjelor de profit, pozitive sau negative, deja declarate pentru perioadele fiscale anterioare ale anului respectiv.

            Dupa stabilirea marjei profitului conform celor mentionate mai sus, TVA si baza de impozitare pentru livrarile de bunuri second - hand  efectuate de casele de amanet se determina conform exemplului urmator:

            O casa de amanet vinde bunuri second - hand, aplicand regimul special, in valoare de 100.000 lei. Bunurile respective la cumparare au o valoare de 80.000 lei.

            Determinarea TVA si a bazei impozabile se efectueaza astfel.

 

            -  Marja profitului inclusiv  TVA (100.000 lei - 80.000 lei)     =       20.000    lei

            -  Cota de TVA  aplicabila                                                     =              19    %

            -  TVA  aferenta  marjei profitului        20.000 X 19

                                                                           --------------------            =          3.193,2 lei  

                                                                               119                                

            -  Baza de impozitare ( 20.000 lei - 3.193,2 lei )                  =          16806,8 lei 

           

            4) Referitor la modul de calcul a pro - ratei in cazul caselor de amanet

            Potrivit prevederilor art. 147 alin. (9) din Codul fiscal in cazul unei persoane impozabile nou - inregistrate, pro - rata aplicabila provizoriu este pro - rata estimata pe baza operatiunilor preconizate a fi realizate in timpul anului calendaristic curent, care trebuie comunicata cel mai tarziu pana la data la care persoana impozabila trebuie sa depuna primul sau decont de taxa, prevazut la art. 1562.

            Conform prevederilor art. 147 alin. (6) din Codul fiscal pro - rata se determina ca raport intre:

            a) suma totala, fara taxa, dar cuprinzand subventiile legate direct de pret, a operatiunilor constand in livrari de bunuri si prestari de servicii care permit exercitarea dreptului de deducere, la numarator; si

            b) suma totala, fara taxa, a operatiunilor prevazute la lit. a) si a operatiunilor constand in livrari de bunuri si prestari de servicii care nu permit exercitarea dreptului de deducere, la numitor. Se includ sumele primite de la bugetul statului sau bugetele locale, acordate in scopul finantarii operatiunilor scutite fara drept de deducere sau operatiunilor care nu se afla in sfera de aplicare a taxei.

            Precizam ca, potrivit prevederilor art. 147 alin. (7) din Codul fiscal, se exclud din calculul pro - rata urmatoarele:

            a) valoarea oricarei livrari de bunuri de capital care au fost utilizate de persoana impozabila in activitatea sa economica;

            b) valoarea oricaror livrari de bunuri sau prestari de servicii catre sine efectuate de persoana impozabila si prevazute la art. 128 alin. (4) si la art. 129 alin. (4), precum si a transferului prevazut la art. 128 alin. (10);

            c) valoarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a) si b), precum si a operatiunilor imobiliare, altele decat cele prevazute la lit. a), in masura in care acestea sunt accesorii activitatii principale.

            In cazul dvs, daca aplicati pentru bunurile vandute regimul special pentru bunuri second - hand, la numarator se va lua in calcul baza de impozitare determinata conform precizarilor de la punctul 3), iar la numitor aceeasi suma plus comisionul perceput pentru imprumuturile acordate ( operatiune care este scutita de TVA ).

            La sfarsitul anului aveti obligatia de a calcula pro-rata definitiva conform prevederilor art. 147 alin. (8) din Codul fiscal si de a efectua regularizarea taxei deduse in functie de pro-rata definitiva.      

 

            5) Referitor la  emiterea autofacturii de catre casele de amanet

            Potrivit prevederilor art. 1522 alin. (13) lit. b) din Codul fiscal in conditiile stabilite prin norme, persoana impozabila revanzatoare care aplica regimul special trebuie sa tina evidenta operatiunilor pentru care se aplica regimul special.

            In conformitate cu prevederile pct. 64 alin. (7) lit. e)  din Norme in scopul aplicarii art. 1522 alin. (13) din Codul fiscal, persoana impozabila revanzatoare va emite o factura prin autofacturare catre fiecare furnizor de la care achizitioneaza bunuri supuse regimului special si care nu este obligat sa emita o factura sau orice alt document ce serveste drept factura. La factura se anexeaza declaratia furnizorului care confirma ca acesta nu a beneficiat de nici o scutire sau rambursare a taxei pentru cumpararea, importul sau achizitia intracomunitara de bunuri livrate de persoana impozabila revanzatoare.

            In general aceasta prevedere se aplica atunci cand sunt cumparate bunuri de la persoane fizice, acestea nefiind obligate sa emita facturi.

 

            6) Referitor la evidenta operatiunilor pentru care se aplica regimul special prevazut la art. 1522 din Codul fiscal

            In conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) din Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1372/2008 in sensul art. 156 alin. (4) din Codul fiscal, jurnalele, registrele, evidentele si alte documente similare se vor intocmi de catre fiecare persoana impozabila astfel incat sa cuprinda cel putin elementele prevazute pentru fiecare dintre acestea la pct. 79 din Normele metodologice date in aplicarea titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

            Potrivit prevederilor art. 1 alin. (3) din ordinul mentionat documentele prevazute la alin. (2) nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor. Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila, conform specificului propriu de activitate.

            Prin urmare, formatul si continutul registrelor prevazute la pct. 64 alin. alin. (7) din Norme va fi stabilit de fiecare persoana impozabila in parte, astfel incat sa respecte cerintele prevazute la pct. 79 din Norme