Conform art. 137 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si pct. 18 alin. (1) din normele metodologice, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii este constituita din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta din partea cumparatorului, beneficiarului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni.

            Se includ in baza de impozitare, potrivit prevederilor art. 137 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, subventiile primite de la bugetul de stat, bugetele locale sau bugetul Comunitar, legate direct de pretul bunurilor livrate si/sau al serviciilor prestate. Exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru aceste subventii intervine la data incasarii lor de la bugetul de stat, bugetele locale sau bugetul comunitar. Se considera ca subventiile sunt legate direct de pret daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) suma subventiei sa depinda de volumul bunurilor livrate/serviciilor prestate;

b) suma subventiei sa poata fi determinata inainte de desfasurarea activitatii.

            Conform art. 7 lit. b) si art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2006 pentru aprobarea acordarii sprijinului financiar producatorilor agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al imbunatatirii funciare si al organizarii si sistematizarii teritoriului, cu modificarile ulterioare, in scopul dezvoltarii sectorului zootehnic se acorda sprijin financiar din bugetul de stat pentru imbunatatirea calitatii produselor de origine animala, prevazut in anexa nr. 3, respectiv pentru imbunatatirea calitatii parametrilor de productie in cresterea efectivelor de bovine, porcine si pasari prin sustinerea productiei de carne de pasare – pui broiler si a productiei de oua de consum.

            Conform anexei aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 3/2008 privind aprobarea activitatilor pentru care se acorda sprijin financiar producatorilor agricoli din sectorul zootehnic in anul 2008, a cuantumului acestuia, precum si a sumei totale alocate fiecarei activitati, sprijinul financiar acordat producatorilor agricoli din sectorul zootehnic in anul 2008 pentru imbunatatirea calitatii si a parametrilor de productie in cresterea efectivelor prin sustinerea productiei de carne de pasare – pui broiler, este in valorare unitara (cuantum) de 1,6 lei/cap.

            Conform art. 24 din Normele metodologice privind modul de acordare a sprijinului financiar si conditiile de eligibilitate pentru activitatile din sectorul zootehnic, asa cum sunt prevazute la lit. a), b), si d) din anexa nr. 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2006, anexa 1, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 850/2006, cu modificarile ulterioare, numarul de capete de pasari – pui broiler pentru care se acorda sprijinul financiar prevazut de 1,6 lei/cap aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 3/2008 se calculeaza astfel: greutatea totala a puilor din factura de livrare/nota de intrare-receptie (in kilograme) se imparte la numarul total de capete pasari – pui broiler din factura/nota de intrare-receptie livrate la abator si rezulta greutatea medie in functie de care se acorda sprijinul financiar (care trebuie sa fie de peste 1,950 kg).

            Deoarece pretul de vanzare se stabileste pe kilogram si nu pe cap de pui viu livrat rezulta ca suma subventiei nu poate fi determinata inainte de desfasurarea activitatii. Consideram ca aceasta conditie ar fi indeplinita daca subventia ar fi stabilita pe unitatea de masura a bunurilor livrate (pe kilogram de carne livrata). Prin urmare, in cazul prezentat sprijinul financiar nu reprezinta subventie legata direct de pret in sensul art. 137 lit. a) din Codul fiscal. In plus, asa cum rezulta si din textul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2006, acest sprijin financiar se acorda pentru imbunatatirea calitatii si a parametrilor de productie a puilor broiler si nu pentru reducerea pretului acestor pui, caz in care  cumparatorii nu beneficiaza de subventia acordata furnizorului in sensul ca pretul puilor broiler cumparati de clienti nu este mai mic decat pretul la care puii broiler s-ar vinde in absenta subventiei. Aceasta ar fi o conditie suplimentara ce trebuie indeplinita pentru stabilirea subventiilor legate direct de pret, astfel cum rezulta din jurisprudenta Curtii Europene de Justitie (cazurile C-184/00 si C-381/01).