CODUL ETIC
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Codul
etic al
funcţionarului public din administraţia fiscală, care îşi
desfăşoară activitatea în domeniul asistenţei
contribuabililor, denumit în continuare funcţionar fiscal, stabileşte obligaţii pentru
personalul care îşi desfăşoară activitatea în Ministerul
Finanţelor Publice şi unităţile sale subordonate,
formulează principii fundamentale şi defineşte obiective care
trebuie respectate de către toti funcţionarii fiscali din cadrul
structurilor de asistenţa contribuabililor, precum şi de întregul
personal fiscal care vine în contact cu aceştia, în vederea creşterii
încrederii în autoritatea fiscală şi a prestigiului acesteia în rândul publicului.
Obligaţiile funcţionarilor fiscali înscrise în cod au în vedere aspecte legate de pregătirea profesionala, aptitudinile în domeniul comunicării şi normele etice care trebuie să guverneze activitatea de asistenţă fiscală a contribuabililor. |
![]() |
Funcţionarul fiscal din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi unităţilor sale subordonate acţioneaza conform prevederilor Constituţiei României, Statutului funcţionarilor publici, Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii din care face parte şi a celorlalte dispoziţii legale care reglementează activitatea de asistenţă.
CAPITOLUL II
Principii
fundamentale
În activitatea de asistenţă a contribuabililor vor fi
respectate următoarele principii fundamentale :
Principiul egalităţii
Potrivit art. 16 din
Constituţie (Egalitatea în drepturi), cetăţenii sunt egali în
faţa legii şi a autorităţilor publice, fără
privilegii şi fără discriminări. Nimeni nu este mai presus
de lege.
Pornind de la prevederile
constituţionale menţionate, unitatea fiscală trebuie să
asigure un tratament egal tuturor
contribuabililor în ceea ce priveşte corectitudinea stabilirii
obligaţiilor fiscale faţă de stat, a termenelor de depunere a
declaraţiilor fiscale şi de plată a impozitelor, a taxelor
şi contribuţiilor sociale datorate statului, precum şi privind
accesul la serviciile de asistenţă din cadrul administraţiei
fiscale.
Principiul nediscriminării
Acest principiu derivă din
principiul egalităţii şi impune ca nici un contribuabil,
beneficiar al asistenţei fiscale, să nu fie pus într-o situaţie de inferioritate faţă de
alţi contribuabili în ceea ce priveşte condiţia socială,
etnia, sexul, convingerile politice, filozofice, religioase, situaţia de
persoană cu handicap etc.
Principiul accesului la informaţiile de
interes public
Potrivit art. 31 din
Constituţie (Dreptul la informaţie), dreptul persoanei de a avea
acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.
Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt
obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra
treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.
Acordarea asistenţei
implică un caracter permanent
şi regulat, în funcţie de nevoile şi aşteptările
acestora şi de resursele disponibile ale administraţiei fiscale.
În
conformitate cu prevederile art. 7 alin. 1 din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes public, autorităţile
şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă
în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10
zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea
solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul
lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării.
Principiul
gratuităţii asistenţei fiscale a contribuabililor
Potrivit art. 47 din
Constituţie, exercitarea dreptului de petiţionare este scutită
de taxă.
Făcând parte din categoria
serviciilor cu caracter public, asistenţa şi informarea
contribuabililor se acordă în mod gratuit
de către personalul care îşi desfăşoară activitatea în
acest domeniu.
Principiul transparenţei
Principiul transparenţei
derivă din dreptul la informare a cetăţenilor, potrivit art. 31
din Constituţie. Ca urmare, fiecare unitate fiscală trebuie să
aplice cu consecvenţă acest principiu în relaţia cu
contribuabilii.
Transparenţa trebuie
concepută ca o condiţie a
dialogului, dar şi ca un instrument
de control al activităţii administraţiei fiscale de
către contribuabili.
Acest principiu trebuie corelat cu dreptul contribuabilului la
confidenţialitatea informaţiilor de ordin fiscal şi cu
prevederile legale.
Prin prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 13/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României Partea I nr. 62/6.02.2001
şi aprobată prin Legea nr. 502/2001, este reglementat modul de
soluţionare (termene, responsabilităţi) a contestaţiilor
împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere
întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice.
Principiul adaptării
administraţiei fiscale la cerinţele contribuabililor
Administraţia fiscală
trebuie să găsească calea unei cooperări active pentru îmbunătăţirea
asistenţei şi informării contribuabililor, potrivit
cerinţelor acestora.
Funcţionarul fiscal care
acordă asistenţa trebuie să înţeleagă problematica
fiscală formulată de contribuabil, să ţină cont de
aşteptările şi nevoile acestuia. Totodată,
administraţia fiscală orientată
către contribuabili trebuie să aibă capacitatea de a se
adapta în permanenţă la nevoile acestora. Numai o bună
înţelegere a contribuabilului şi adaptarea răspunsului
fiecărei situaţii particulare asigură o asistenţă
eficientă şi de calitate.
Principiul
respectului şi consideraţiei faţă de contribuabili
Potrivit acestui principiu,
funcţionarii administraţiei fiscale trebuie să adopte un
comportament bazat pe respect şi
consideraţie faţă de contribuabili. Funcţionarii
administraţiei fiscale trebuie să manifeste solicitudine, limbaj
politicos, respect şi promptitudine în relaţiile cu contribuabilii,
şi să evite – pe cât posibil -
situaţiile conflictuale, tensionate.
Principiul
confidenţialităţii
Toate
informaţiile oferite de contribuabil autorităţilor fiscale
trebuie să rămână confidenţiale şi nu pot fi transmise
în nici o circumstanţă către o terţă parte, cu excepţia
cazului în care se obţine permisiunea contribuabilului sau în
situaţia în care legea prevede altfel.
CAPITOLUL III
Obiective
Obiectivul general al
activităţii de asistenţă îl constituie furnizarea de informaţii de calitate
către contribuabili, referitoare la prevederile legislaţiei fiscale,
obligaţiile care le revin în materie fiscală, precum şi
promovarea conformării fiscale voluntare, printr-o abordare orientată
către contribuabil, în care acesta este privit ca partener egal al
administraţiei fiscale.
Obiectivele
specifice ale
activităţii asistenţei contribuabililor sunt
următoarele :
Respectarea dreptului la petiţionare al
contribuabililor
Articolul 21 din Constituţie (Accesul
liber la justiţie) stipulează că orice persoană se poate
adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, libertăţilor
şi intereselor sale legitime.
Totodată, nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
Art. 51 din legea fundamentală (Dreptul
la petiţionare) stipulează că cetăţenii au dreptul
să se adreseze autorităţilor publice prin petiţii formulate
numai în numele semnatarilor. La rândul lor, autorităţile publice au
obligaţia să răspundă la petiţii în termenele şi
în condiţiile stabilite potrivit legii.
Potrivit
prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, publicată în
Monitorul Oficial al României Partea I nr. 122/8.11.1990, cu modificările
şi completările ulterioare, orice persoană fizică sau
juridică, dacă se consideră vătămată în
drepturile sale, recunoscute de lege, printr-un act administraţiv sau prin
refuzul nejustificat al unei autorităţi administraţive de a-i
rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de lege, se poate adresa
instanţei judecătoreşti competente, pentru anularea actului,
recunoaşterea dreptului pretins şi repararea pagubei ce i-a fost
cauzată.
Se consideră refuz
nejustificat de rezolvare a cererii referitoare la un drept recunoscut de lege
şi faptul de a nu se răspunde petiţionarului în termen de 30 de
zile de la înregistrarea cererii respective, dacă prin lege nu se prevede
un alt termen.
Angajarea
administraţiei în slujba contribuabilului, orientarea administraţiei
fiscale către client
Orientarea activităţii de
asistenţă către client contribuie la îndeplinirea
obligaţiilor fiscale şi creşterea gradului de conformare
fiscală a contribuabililor. În acelaşi timp această orientare îl
ajută pe contribuabil în îndeplinirea obligaţiilor fiscale.
Claritate, simplitate
şi corectitudine în relaţia cu contribuabilii
Mesajele transmise de administraţia
fiscală trebuie să fie accesibile pentru toate categoriile de
contribuabili, indiferent de nivelul de pregătire al acestora.
Totodată, dacă o anumită problemă a fost cauzată
contribuabilului din vina administraţiei, aceasta va trebui
să-şi recunoască eroarea şi să ia măsuri
corespunzătoare pentru îndreptarea acesteia.
Răspunsuri
competente şi la timp la întrebările contribuabililor
Răspunsurile clar formulate de
funcţionarii fiscali în concordanţă cu prevederile legale
şi transmiterea acestora în timp util contribuabililor definesc de fapt
calitatea activităţii de asistenţă şi informare a
contribuabililor.
Impactul public al acţiunilor
funcţionarilor fiscali poate avea efect asupra respectării legii
şi conformării fiscale voluntare. Totodată, de modul în care
fiecare funcţionar înţelege să adopte un comportament adecvat
poziţiei de persoană publică în care se găseşte
depinde, în ultimă instanţă, imaginea administraţiei
fiscale şi a Ministerului Finanţelor Publice în general.
Răspunsuri complete la întrebările contribuabililor
Asistenţa şi informarea
contribuabililor trebuie să aibă ca obiectiv formularea unor
răspunsuri complete, astfel încât să se diminueze nevoia unui
contact suplimentar din partea contribuabilului
pentru aceeaşi problemă.
Soluţionarea problematicii ridicate de
contribuabil în cadrul unui singur contact cu administraţia fiscală
prezintă următoarele avantaje :
- reduce stress-ul pentru contribuabil;
- îmbunătăţeşte
conformare fiscală voluntară;
- contribuie la satisfacerea cerinţelor
contribuabilului;
-
creşte eficienţa muncii la nivelul administraţiei.
Comunicare între toate
nivelurile de asistenţă
Atât între direcţia specializată de
la nivel central şi structurile judeţene, cât şi între acestea
şi structurile de la nivelul unităţilor subordonate, trebuie
să existe o comunicare permanentă, care să contribuie la
înţelegerea mesajelor primite de la contribuabili şi să asigure
transparenţa sistemului fiscal.
Folosirea celor mai
diverse mijloace pentru informarea contribuabililor
Unitatea fiscală va elabora programe de
asistenţă şi va urmări materializarea acestora, în
concordanţă cu nevoile exprimate de contribuabili.
Eforturile vor fi orientate spre determinarea
nevoilor contribuabililor şi satisfacerea acestora într-un grad cât mai
înalt.
Informaţiile vor fi furnizate printr-o
varietate de mijloace (corespondenţă scrisă, poştă
electronică, telefon, mass media, publicaţii, programe complexe de
asistenţă şi informare).
Programe orientate pe
grupuri ţintă
Unitatea fiscală va elabora programe specifice
pentru acele categorii de contribuabili ale căror nevoi de informare în
materie fiscală sunt mai eficient de îndeplinit prin folosirea acestor
programe.
Programele vor include acţiuni adaptate
la condiţiile economico-culturale şi la cerinţele contribuabililor,
care să contribuie la îndeplinirea obligaţiilor fiscale şi
să răspundă la problemele de interes major ale acestora.
Asistenţa
furnizată pentru corectarea eventualelor erori din evidenţele fiscale
Eventualele
erori şi neconcordanţe din evidenţele fiscale semnalate de
contribuabili vor fi aduse la cunoştinţa compartimentului de
specialitate în vederea corectării acestora şi regularizării
diferenţelor de impozit.
Totodată, unitatea fiscală va
furniza toate informaţiile solicitate de contribuabili în vederea
clarificării situaţiei fiscale a acestora.
CAPITOLUL IV
Obligaţiile funcţionarului fiscal
Funcţionarul fiscal care
îşi desfăşoară activitatea în cadrul structurilor de
asistenţă ale contribuabililor va depune toate eforturile în vederea
realizării unei autoinstruiri
continue în ceea ce priveşte conţinutul reglementărilor în
materie fiscală.
Pe lângă o foarte bună pregătire de specialitate în
domeniul impozitelor şi taxelor, funcţionarul fiscal trebuie să
dispună de aptitudini în domeniul comunicării,
astfel încât să fie în măsură să prezinte contribuabilului,
într-un limbaj accesibil acestuia, prevederile legislaţiei fiscale.
Obligaţiile funcţionarului fiscal din structurile de
asistenţă pentru contribuabili, care intră în contact direct cu
aceştia, sunt:
Perfecţionarea permanentă a pregătirii profesionale
Funcţionarul
fiscal din structurile de
asistenţă pentru contribuabili este obligat să-şi
perfecţioneze permanent pregătirea profesională pentru a putea
răspunde tuturor întrebărilor referitoare la sistemul de impozite
şi taxe reglementat de legislaţia în vigoare. În acest scop, este
necesar ca unitatea fiscală să asigure o specializare a
funcţionarilor fiscali pe grupe de impozite şi taxe.
Prin creşterea nivelului de pregătire profesională,
funcţionarul fiscal este în măsură să ofere toate
informaţiile pe care contribuabililii le solicită şi să îi
ajute să identifice formularele de declaraţii fiscale, în
concordanţă cu situaţia fiscală particulară, şi
totodată să răspundă întrebărilor formulate de
contribuabili în legătură cu modul de completare a datelor din
declaraţiile fiscale, termenul de depunere a acestora şi de efectuare
a plăţilor în contul impozitelor şi taxelor, dreptul de a face
contestaţii, precum şi consecinţele neîndeplinirii obligaţiilor
fiscale.
Dezvoltarea aptitudinilor de comunicare
Funcţionarul fiscal
din structurile de asistenţă pentru contribuabili va depune întregul
efort pentru a aprecia cât mai corect nivelul de înţelegere şi starea
emoţională a contribuabilului şi totodată pentru a
înţelege cât mai corect întrebarea sau problema ridicată de acesta,
astfel încât să-i poată oferi răspunsul corect, într-un mod pe
care contribuabilul sa-l înţeleagă.
Funcţionarul fiscal trebuie să aibă capacitatea de a
obţine informaţii complete şi relevante de la contribuabil, în
vederea încadrării legale corecte a întrebării sau speţei
prezentate de contribuabil şi formulării directe sau, după caz,
în urma obţinerii punctului de vedere de la direcţiile (serviciile)
de specialitate, a unor răspunsuri clare, în concordanţă cu
reglementările fiscale şi aşteptările sau exigenţele
contribuabilului.
În urma analizării situaţiei contribuabilului, funcţionarul
fiscal va aduce la cunoştinţa acestuia paşii care trebuie
urmaţi pentru a se conforma reglementărilor şi procedurilor
fiscale în vigoare.
Depăşirea eventualelor obstacole care pot afecta comunicarea cu
contribuabilii
În activitatea de asistenţă, funcţionarul fiscal va depune
întregul efort în vederea depăşirii eventualelor
dificultăţi care pot afecta realizarea unei comunicări depline
cu contribuabilii şi care pot fi cauzate de ambele părţi
implicate :
· în ceea ce
priveşte contribuabilii :
- gradul de percepţie, determinat de nivelul de pregătire al
contribuabilului;
- lipsa de interes din partea contribuabilului pentru mesajul transmis de
administraţia fiscală;
- dificultăţi de exprimare (ton, cuvinte folosite);
· în ceea ce
priveşte funcţionarul fiscal :
- insuficientă încredere în sine, atunci când se urmăreşte
transmiterea mesajului către contribuabil;
- emoţiile necontrolate;
- incompatibilitate pentru susţinerea dialogului.
Respectarea
normelor etice
În
activitatea desfăşurată, funcţionarul fiscal va ţine
seama de calitatea sa de funcţionar public, care impune
respectarea următoarelor obligaţii etice:
-
să facă cunoscute contribuabililor datele
proprii de identificare (nume, prenume, funcţia şi locul de
muncă), prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil asupra sa. În
situaţia în care îşi desfăşoară activitatea la
ghişeul de acordare a asistenţei, ghişeul de informaţii sau
alte ghişee de relaţii cu publicul, funcţionarul va face
cunoscute, prin afişare, la loc vizibil, datele sale de identificare;
-
să aibă o ţinută decentă,
corespunzătoare demnităţii şi prestigiului funcţiei;
-
să dea dovadă de disciplină, atât în
relaţiile cu contribuabilii, cât şi în cadrul instituţiei în
care îşi desfăşuară activitatea;
-
să rămână calm, politicos şi
respectuos pe întreaga durată de acordare a asistenţei;
-
să manifeste o atitudine pozitivă şi
răbdare în relaţia cu contribuabilii;
-
să folosească un limbaj corect din punct de
vedere gramatical;
-
să nu utilizeze un limbaj neadecvat situaţiei
(argou sau limbaj de strictă specialitate);
-
să păstreze confidenţialitatea tuturor
informaţiilor relevante obţinute de la contribuabil;
-
să depună întregul efort pentru a răspunde
la solicitările contribuabilului;
-
să acorde întreaga sa atenţie contribuabilului
pe parcursul desfăşurării asistenţei fiscale;
-
să ofere răspunsuri complete şi corecte
contribuabilului;
-
să se asigure că răspunsurile oferite sunt
înţelese de către contribuabili;
-
să îndrume contribuabilii la direcţia
(serviciul) de specialitate, în vederea obţinerii de informaţii
detaliate, care depăşesc competenţele structurii de
asistenţă;
-
să mulţumească contribuabilului pentru
faptul că a contactat serviciul de asistenţă pentru
contribuabili şi să-l asigure de întreaga disponibilitate
profesională a administraţiei fiscale;
-
să păstreze neştirbită autoritatea instituţiei pe care o
reprezintă faţă de contribuabili.
Întreruperea
acordării asistenţei
Situaţiile în care este permisă întreruperea acordării asistenţei, după o avertizare prealabilă a contribuabilului, sunt
următoarele :
-
folosirea de către contribuabil a unui limbaj trivial;
-
ameninţări la adresa funcţionarului
fiscal;
-
utilizarea de către contribuabil a violenţei verbale şi/sau fizice.
Contribuabilul
trebuie avertizat că, în cazul în care continuă în nota
respectivă, discuţia cu acesta se va încheia.
În
astfel de cazuri, funcţionarul fiscal va întrerupe imediat discuţia
cu contribuabilul şi va solicita, după caz, informaţii de identificare a contribuabilului şi
sprijinul organelor de ordine pentru
propria protecţie.
CAPITOLUL V
Respectarea prevederilor prezentului cod
1. Respectarea prevederilor prezentului cod este
obligatorie pentru toţi funcţionarii publici din administraţia fiscală care
îşi desfăşoară activitatea în domeniul asistenţei
contribuabililor.
2. În acest
scop funcţionarii fiscali vor lua măsuri în vederea
îmbunătăţirii pregătirii profesionale, a
perfecţionării aptitudinilor de comunicare şi modelării
corespunzătoare a comportamentului în raport de cerinţele Codului
etic.
3.
Nerespectarea prevederilor prezentului cod atrage suportarea de măsuri
disciplinare, cu efecte negative asupra carierei profesionale a celor
implicaţi.
4. În cazurile
în care există indicii că faptele săvârşite de
funcţionarul fiscal întrunesc elementele constitutive ale unor
infracţiuni, se vor sesiza de
urgenţă organele abilitate ale statului.
5.
Răspunderea materială a personalului din activitatea de
asistenţă se stabileşte potrivit prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
1. Codul etic al
funcţionarului fiscal va fi pus la dispoziţia contribuabililor la
solicitarea acestora.
2. Conducerea
unităţilor fiscale va lua măsurile necesare pentru a se asigura
că personalul din subordine cunoaşte şi respectaă, în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, Codul etic al
funcţionarului public din administraţia fiscală care îşi
desfăşoară activitatea în domeniul asistenţei
contribuabililor.