ORDONANŢĂ DE
URGENŢĂ A GUVERNULUI Nr. 208 din 4 decembrie 2008
pentru stabilirea unor
măsuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule
publicată în
Monitorul Oficial nr. 825 din 8 decembrie 2008
Având
în vedere:
-
analiza rezultatelor bugetare derulate pe parcursul primelor 10 luni ale anului
2008;
-
concluziile analizei gradului de adâncire a crizei financiare şi economice
în luna octombrie 2008, care relevă o scădere importantă a
pieţelor auto şi a producţiei industriei furnizoare, precum
şi măsurile de susţinere a sectorului de automobile afectat de
criza financiară internaţională;
-
faptul că Guvernul României se preocupă de luarea măsurilor care
să asigure păstrarea locurilor de muncă în economia
românească, iar la un loc de muncă în industria constructoare sunt
patru locuri de muncă în industria furnizoare,
ţinând cont de faptul că toate aceste elemente constituie
situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată
şi totodată având în vedere că aceste elemente vizează
interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi
extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de
urgenţă.
ART. I
Anexele nr. 1, 2 şi 3 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25
aprilie 2008, se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 2
şi 3 la prezenta ordonanţă de urgenţă.
ART.
II
Autovehiculele a căror capacitate cilindrică nu
depăşeşte 2.000 cm^3 şi care se înmatriculează pentru
prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene
începând cu data de 15 decembrie 2008 se exceptează de la obligaţia
de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilită potrivit
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008.
ART.
III
Prevederile art. II se aplică până la data de 31 decembrie 2009
inclusiv.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului
şi dezvoltării durabile,
Lucia
Ana Varga,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 4 decembrie 2008.
Nr. 208.
ANEXA
1
(Anexa
nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice în funcţie de emisia de dioxid de carbon
______________________________________________________________________________
| Norma de poluare*1) sau | Emisia de dioxid de carbon|
Nivelul taxei specifice|
| tipul autovehiculului | - grame CO2/km - | - euro/1 gram CO2 - |
| din categoria M1 | | |
|_________________________|___________________________|________________________|
| 1 | 2 | 3 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Hibride, electrice | - | 0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Euro 5 şi Euro 6 | - | 0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Euro 4, Euro 3 | </= 120 | 0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| | 121 - 150 | 1,5 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| | 151 - 180 | 3,0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| | 181 - 210 | 6,0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| | 211 - 240 | 12,0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| | 241 - 270 | 18,0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| | >/= 271 | 24,0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
*1) Norma de poluare este cea stabilită prin:
- Regulamentul CE nr. 715/2007
pentru Euro 5 şi Euro 6;
- directivele
98/69/CE şi 2002/80/CE pentru Euro 3 şi
Euro 4.
ANEXA 2
Anexa
nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
Nivelul taxei specifice în funcţie de norma de poluare
______________________________________________________________________________
| Norma de poluare*1) sau
|
Cilindree | Nivelul taxei
specifice|
| tipul autovehiculului |
Capacitatea cilindrică | - euro/1 cmc
- |
| din categoriile M1 şi
N1| - cmc
-
|
|
|_________________________|___________________________|________________________|
|
1
|
2
|
3 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Hibride, electrice
|
|
0 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Euro 5 şi Euro
6
|
|
-*2) |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Euro
4
| </=
1.400 |
0,60 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.401 -
1.600 |
0,90 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.601 -
2.000 |
1,20 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.001 -
2.500 |
1,80 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.501 -
3.000 |
2,40 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| >
3.000
|
3,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Euro
3
| </=
1.400 |
1,95 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.401 -
1.600
|
3,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.601 -
2.000 |
3,90 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.001 -
2.500 |
5,70 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
|
2.501 - 3.000
|
7,50 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| >
3.000
|
9,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Euro
2
| </=
1.400 |
5,10 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.401 -
1.600 |
7,80 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.601 -
2.000 |
9,90 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.001 -
2.500 |
15,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.501 -
3.000 |
21,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| >
3.000
|
24,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
| Euro 1
| </=
1.400
| 10,50
|
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.401 -
1.600 |
16,50 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.601 -
2.000 |
21,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.001 -
2.500
|
30,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.501 - 3.000
|
42,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| >
3.000
|
48,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
Non-Euro
| </=
1.400
|
31,50 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.401 -
1.600 |
49,50 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 1.601 -
2.000 |
63,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
|
2.001 - 2.500 |
90,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| 2.501 -
3.000 |
126,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
|
| >
3.000
|
144,00 |
|_________________________|___________________________|________________________|
*1)
Norma de poluare este cea stabilită prin:
-
Regulamentul CE nr. 715/2007 pentru Euro 5 şi Euro 6;
- Directiva
98/69/CE şi Directiva 2002/80/CE pentru Euro 3 şi Euro 4;
- directivele 94/12/CE şi 96/69/CE pentru
Euro 2;
- directivele 91/441/CEE şi 93/59/CEE pentru Euro 1.
*2) Nivelul taxei specifice
(euro/1 cmc) se va determina
şi se va datora începând
cu intrarea în vigoare a normelor
de aplicare a Regulamentului
CE nr. 715/2007 privind omologarea
de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte
emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea
vehiculelor.
ANEXA 3
(Anexa
nr. 3 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008)
Nivelul taxei specifice pentru autovehiculele din categoriile N2, N3, M2
şi M3
______________________________________________
| Norma de poluare a | Nivelul taxei specifice |
| autovehiculului*1) | - euro/1
cmc - |
|____________________|_________________________|
| 1
|
2 |
|____________________|_________________________|
| Euro
V*2)
|
0,09 |
|____________________|_________________________|
| Euro
IV
|
0,3 |
|____________________|_________________________|
| Euro
III
|
0,9 |
|____________________|_________________________|
| Euro
II
|
3,0 |
|____________________|_________________________|
| Euro
I
|
9,0 |
|____________________|_________________________|
|
Non-Euro
|
27,0 |
|____________________|_________________________|
*1)
Norma de poluare este cea stabilită prin:
-
directivele 1999/96/CE şi 2005/55/CE pentru Euro III, Euro IV, Euro V;
-
directivele 91/542/CEE şi 96/1/CE pentru Euro II;
-
Directiva 91/542/CEE pentru Euro I.
*2)
Acest regim se aplică cu condiţia de a nu se depăşi limita
costurilor adiţionale aferente normei de poluare Euro V şi până
când această normă va deveni obligatorie potrivit Directivei
2005/55/CE.