******************************************************************************* BILANT este un pachet de programe destinat sa realizeze incarcarea si verificarea on_line a situatiilor financiare depuse de alte entitati (fara organisme de plasament colectiv) autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), pentru 31 decembrie 2007, pe baza normelor, formularelor si corelatiilor de verificare elaborate de C.N.V.M. impreuna cu M.E.F.. >>>>> Normele metodologice se gasesc in fisierul NORME.RTF, care cuprinde si corelatiile de verificare, nomenclatorul formelor de proprietate si o nota informativa privind implementarea aplicatiei. Formularele se gasesc in fisierul FORM.RTF. Aceste fisiere pot fi citite cu orice utilitar WORD. >>>>> Prin programul de verificare BILANT, se pot lista formulare de BILANT necompletate, ce pot fi folosite ca documente de lucru. >>>>> Prin programul de BILANT furnizat, se listeaza formularele de BILANT completate cu datele preluate si verificate, in oricate copii. ACESTE FORMULARE LISTATE vor putea fi depuse la DGFPJ-uri. >>>>> Fisierele CNTRL.DBF si UNITATE.DBF au in campul numit TIP forma codificata a tipului situatiei financiare ('VM'). Acest camp este initial completat in fisierul CNTRL.DBF intr-o forma criptata. La preluare, programul completeaza campul TIP din UNITATE.DBF cu valoarea decriptata din campul TIP al fisierului CNTRL.DBF. >>>>> Pentru contribuabilii care depun la Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili (D.G.A.M.C.) este obligatorie incarcarea informatiei privitoare la judetul de sediu (de exemplu un mare contribuabil din judetul Cluj care depune la Bucuresti la D.G.A.M.C.). Acest lucru este cerut in program si apre si in liste. Altfel, judetul de sediu este automat completat cu judetul la care raporteaza societatea respectiva. >>>>> Trebuie completata calitatea persoanei care a intocmit situatia financiara, asa cum se specifica in program la partea de preluare. Tot la preluare se completeaza, daca este cazul, numarul de inregistrare in organismul profesional al expertului contabil autorizat, membru al C.E.C.C.A.R.. >>>>> Pentru calculatoarele care nu dispun de unitate de discheta (cum sunt din cele de ultimul tip furnizate!) se poate utiliza pentru salvari/restaurari fie o unitate de discheta externa (care este vazuta de sistem tot cu litera A:), fie un stick USB. Programul permite oricare din cele 3 variante. >>>>> Programul functioneaza in regim "monouser", pe microcalculatoare compatibile IBM PC, cu procesoare 386 sau 486, cu minim 4MB memorie interna. Imprimanta poate fi Matriciala, Laser sau InkJet cu 132 caractere. Programul realizeaza compactarea automata, astfel incat formularele de bilant se obtin pe hartie format A4, compactat. >>>>> Programul poate fi instalat de cate ori se doreste. In fiecare director creat prin instalare, nu poate fi preluat decat un singur bilant. >>>>> In config.sys se verifica sa existe FILES = 40 . >>>>>> Produsul se lanseaza astfel: 1. Se creeaza un director 2. Se copiaza fisierele in directorul creat 3. Se da dublu-click pe unzip.bat - apar fisierele cu care lucreaza aplicatia. 4. Se da dublu-click pe bilant.exe ---> ati intrat in aplicatie 5. Tastati Alt+Enter pentru a mari fereastra. 6. In partea de sus a ecranului, este afisat meniul principal. Pe ultima linie a ecranului sunt afisate mesajele destinate utilizatorului. >>>>> Principalele functii cu subfunctiile aferente sunt urmatoarele: 1. LISTARI INITIALE, cu 2 subfunctii in submeniu: - FORMULARE BILANT ECONOMIC -> se listeaza formulare de bilant necompletate; - CORELATII DE VERIFICARE -> se listeaza corelatiile de verificare. 2. DATE este functia de baza si realizeaza preluarea si verificarea interactiva si iterativa a datelor de bilant, afisarea,la dorinta, a corelatiilor eronate si a formularelor preluate. In permanenta, pe ultima linie a ecranului sunt afisate mesaje explicative pentru utilizator. Din meniul principal DATE, prin apasarea tastei ENTER, se acceseaza submeniul aferent, care contine 3 subfunctii : - PRELUARE/VERIFICARE: consta din 3 etape de baza: a1. introducerea informatiilor de identificare si calificare ale agentului economic. Pentru codul fiscal se va introduce numai partea numerica, fara eventualul "R" din fata. Se poate folosi tasta functionala "F1" pentru selectie. Functionalitatea acesteia este specificata, de fiecare data, pe ultima linie a ecranului. a2. preluarea datelor propriu-zise se face intr-o fereastra afisata imediat sub fereastra de identificare. Sunt specificate numarul de formular ("FO"), numarul de rand din cadrul formularului ("IND"), precum si coloanele de sume. Coloanele de sume "X"-ate nu permit preluarea sumelor in locurile respective. Pozitionarea in acesta fereastra se face folosind sagetile, tastele "Page Up" si "Page Down", precum si tasta "ENTER". Tasta "ESC" este folosita pentru terminarea preluarii; a3. functia de verificare interactiva lucreaza cu 2 ferestre : - in fereastra de sus sunt afisate ecranele de corelatii eronate. Pentru fiecare corelatie eronata se indica textul corelatiei, valoarea calculata a membrului stang ("MS"), valoarea calculata a membrului drept ("MD") si diferenta ("DIF"); Afisarea pe ecran a diverselor ecrane de corelatii eronate (in cazul ca acestea sunt multe si sunt necesare mai multe ecrane succesive ) se face folosind optiunile : I = Inceput, U = Urmator, A = Anterior, C=Curent, T = Terminat. Aceste optiuni pot fi selectate pe ultimul rand al acestei ferestre. Selectarea optiunii T, permite utilizatorului alegerea uneia din optiunile meniului afisat pe primul rand al ecranului si anume : CORELATII MODIFICARE_DATE TERMINARE Pozitionarea se face cu ajutorul sagetilor, iar selectia prin apasarea tastei "ENTER". - in fereastra din josul ecranului este permisa modificarea datelor, in aceeasi forma cu cea folosita la preluare. Apasrea tastei "ESC" permite parasirea acestei ferestre si repozitionarea pe primul rand al ecranului pe optiunile CORELATII MODIFICARE_DATE TERMINARE. Aceste optiuni pot fi selectate , la alegere, in ordinea dorita de utilizator. Sunt permise deci, succesiuni nume- roase de verificare urmate de actualizare date, pana ce se rezolva toate erorile. - prin alegerea optiunii TERMINARE din prima linie a ecranului , functia de preluare - verificare se termina. Programul executa automat ultima verificare integrala. Sunt parcurse toate corelatiile. Se asigura iesirea din submeniu. - LISTARE CORELATII ERONATE permite vizualizarea sau / si listarea corelatiilor eronate. - LISTARE FORMULARE DE BILANT DE LUCRU (intermediare). Imprimanta este setata automat, prin program in modul de lucru compactat, deci se poate folosi hartie de format A4. 3. UTILITARE cu 3 subfunctii in submeniu, REINDEXARE, SALVARE, RESTAURAE. Salvarea si Restaurarea se folosesc pentru salvari intermediare, de lucru. REINDEXARE - este folosita extrem de rar, numai in cazul unor eventuale pene de curent. Reindexarea se foloseste, numai in cazuri de incidente (aparitia unor erori datorate intreruperii accidentale a lucrului, de ex. caderea curentului). SALVARE - realizeza compactarea datelor si salvarea lor atat pe hard-disc cat si pe discheta , la dorinta utilizatorului. Salvarea si Restaurarea se folosesc pentru salvari intermediare de lucru. 4. TRANSMITERE DGFPJ - realizeaza listarea formularelor de BILANT CORECTE si salvarea datelor pe discheta pentru transmiterea acestora la DGFPJ 5. TERMINARE - realizeaza iesirea din program.