In cadrul structurii organizatorice a statului roman, autoritatea vamala este o institutie complexa care joaca un rol fundamental atat din punct de vedere al fiscalitatii, indeplinind totodata si functia de instrument de protectie a economiei nationale cu un efect semnificativ asupra sistemului social si de aparare a natiunii.
Din punct de vedere istoric, cea dintai lege care a organizat intr-un mod unitar vamile romane a fost Legea generala a vamilor, elaborata la 1 iulie 1875.
Atat sistemul vamal cat si organizarea serviciilor vamale au suferit de atunci o serie de modificari, datorate in primul rand schimbarilor sociale survenite in Romania la sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. Astfel, s-a ajuns ca in perioada interbelica, vamile sa fie administrate de Directia Vamilor, ca parte integranta a Ministerului de Finante, conform unei legi organice. Tot in aceeasi perioada a fost emisa o lege privind sistemul vamal si organizarea serviciilor vamale si a fost elaborat Tariful vamal.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial, administratia vamala romana a intrat intr-un amplu proces de reorganizare, aceasta cuprinzand infiintarea in 1973 a Directiei Generale a Vamilor si, ulterior, a Directiilor Regionale Vamale.
Din punct de vedere al relatiilor internationale acestea s-au dezvoltat armonios, Romania aderand la Conventia pentru infiintarea unui Consiliu de cooperare vamala, incheiata la Bruxelles la 15 decembrie 1950, prin Decretul Consiliului de Stat nr.980/1968 si ulterior, devenind efectiv membra a Organizatiei Mondiale a Vamilor incepand cu anul 1969. Incepand cu data de 13 octombrie 2003 Directia Generala a Vamilor a devenit Autoritatea Nationala a Vamilor, in prezent fiind organizata si functionand in conformitate cu prevederile H.G. nr. 165/2005 avand ca principala sarcina punerea in aplicare a politicii comerciale a Romaniei, in deplina intelegere cu angajamentele asumate de tara noastra in procesul de aderare la Uniunea Europeana. |
|
In prezent, Autoritatea Nationala a Vamilor functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor Publice – Agentia Nationala de Administrare Fiscala, avand in componenta 10 directii regionale vamale.
In esenta, Autoritatea Nationala a Vamilor asigura aplicarea strategiei si programului de guvernare in domeniul vamal, indeplinind in acest sens atributiile stabilite prin lege. Astfel, pentru realizarea obiectului sau de activitate Autoritatea Nationala a Vamilor exercita in principal, urmatoarele atributii:
-aplica in domeniul vamal masurile specifice rezultate din programele guvernamentale si din legislatia in domeniul vamal;
-controleaza mijloacele de transport incarcate cu marfuri de import, export sau aflate in tranzit, precum si bagajele insotite sau neinsotite ale calatorilor care trec frontiera de stat a Romaniei si verifica legalitatea si regimul vamal al acestora, potrivit reglementarilor vamale in vigoare;
-retine, in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul unor abateri de la legislatia vamala si pentru care legea prevede o astfel de sanctiune;
-coordoneaza si indruma activitatea directiilor regionale vamale si a birourilor vamale pe linia prevenirii si combaterii traficului ilicit de droguri, arme, explozivi, obiecte din patrimoniul cultural national;
-urmareste, in cooperare cu celelalte organe abilitate ale statului, cazurile de spalare a banilor prin operatiuni vamale;
-aplica masurile cu caracter vamal rezultate din acordurile de liber schimb sau comert liber incheiate intre Romania, pe de o parte, si Uniunea Europeana sau tarile aflate in curs de integrare in Uniunea Europeana etc.
![]() |
Pentru promovarea intereselor Romaniei, din punct de vedere vamal precum si pentru o mai buna conlucrare cu forurile internationale, Autoritatea Nationala a Vamilor are reprezentanti permanenti la Misiunea Romaniei pe langa Uniunea Europeana sau in cadrul altor organisme internationale, asigurandu-se astfel o legatura operativa pe probleme vamale. |